Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stereotypy zobrazování protektorátní doby v současné filmové tvorbě
Stiburková, Anna ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Diplomová práce Stereotypy zobrazování protektorátní doby v současné filmové tvorbě se zaměřuje na zkoumání stereotypních tendencí zobrazování fikčních světů určených historickou předlohou ve filmové tvorbě tématicky situované do období Protektorátu Čechy a Morava. Předmětem výzkumu jsou především genderové stereotypy fikčních postav a stereotypizace fikčního prostředí na příkladu kostýmů, masek, dobových rekvizit, hudebního doprovodu a dalších prvků narace. Teoretický rámec práce se opírá především o poznatky uvedené v Úvodu do sémantiky fikčních světů Bohumila Fořta a o Narativní způsoby v české literatuře Lubomíra Doležela. Poznatky o teorii stereotypizace jsou čerpány z práce Nicka Laceyho Image and Representation: Key Concepts in Media Studies a Pierra Sorlina Europian cinemas, Europian societies 1939-1990. Pro získání potřebných informací o filmové tvorbě byly využity publikace Radomíra D. Kokeše Rozbor filmu a Davida Bordwella a Kristin Thompsonové Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Výzkumným vzorkem, na kterém je tato tendence prezentována, je české válečné drama Operace Silver A, které velmi podrobně zobrazuje každodenní realitu života v protektorátním období. Cílem práce bylo zjistit míru genderové stereotypizace fikčních postav a rozdíly mezi touto stereotypizací v porovnání se...
Spalovač mrtvol: Fetiš jako popření života a adorace smrti
Němcová, Veronika ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Spalovač mrtvol: Fetiš jako popření života a adorace smrti Souhrn Předmětem zájmu sémiotické analýzy literárního díla Spalovač mrtvol českého spisovatele Ladislava Fukse jsou především motivy fetišismu a kultu smrti. Tento rámec je řešen ve vztahu ke specifickému "novému" jazyku masochismu a v souvislosti s afatickou poruchou jazyka vztaženou k metonymii. Promluvy ústřední postavy Karla Kopfrkingla se prolínají do jeho způsobu myšlení a následného jednání, kdy prostřednictvím svého jazyka zdvojuje fikční svět a zastírá jej fetišizovanými opisy adorujícími smrt. Masochismus se v tomto případě nemanifestuje v sexualitě (jako je tomu u Masocha), ale na etnicko-společenské rovině související s krizí osobního mýtu a následnou proměnou Kopfrkingla a vztaženého prostředí fikčního světa. Tyto aspekty se stávají puzením k vraždění v kontextu etnické příslušnosti, jež se proměnila v překážku a vypořádání se s ní si nárokuje nastolením nového řádu. Klíčová slova Ladislav Fuks, Spalovač mrtvol, afázie, metafora, metonymie, fetišismus, fikční světy, identita, masochismus, sadismus
Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování (1984)
Bőhmová, Veronika ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
(česky) Tato diplomová práce nese název Otevřené dílo? Swannova láska a její filmové zpracování a klade si za cíl nejen shrnout nejznámější teorie o otevřenosti díla, ale také aplikovat tyto teorie přímo na dílo Swannova láska a následné porovnat literární a filmové zpracování této látky. Práci jsme rozdělili do tří kapitol, z nichž první věnujeme metodologické pasáži. V naší diplomové práci se budeme zabývat hned několika fenomény z pole literární vědy. Zajímat nás bude především postava čtenáře a autora a rozličné role, které jim různé teorie připisují. Blíže se budeme věnovat rozdílům mezi empirickým a modelovým čtenářem a autorem, zabývat se budeme otevřeností díla, rozdílem mezi subjekty autora, vypravěče a hlavní postavy a nahlédneme i do teorie fikčních světů. Za teoretický základ jsme si zvolili především dílo Umberta Eca, ale teoretická východiska čerpáme i z prací dalších literárních badatelů. V druhé kapitole budou tyto teoretické báze aplikovány na konkrétní pasáže díla. Necháme se vtáhnout do fikčního světa Swannovy lásky a budeme pozorovat okolí. Pokusíme se dospět k závěru, jaký by měl být čtenář tohoto díla, k jakým chybným přístupům a interpretacím u něho může dojít, a blíže prozkoumáme postavu vypravěče. V poslední části práce pak budeme porovnávat literární předlohu s její...
Milan Kundera a intertextualita
Grušová, Mariana ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent)
Diplomová práce Milan Kundera a intertextualita se zabývá aspekty intertextuality v jeho románech. V první části práce je nastíněna intertextualita obecně, teorie románu a přístupy několika literárních teoretiků k této problematice. Druhá polovina práce analýzou intertextuality v Kunderové síle v různých podobách, převážně na základě motivů snu a tělesnosti. Největší důraz je kladen na zkoumání odkazu Kafky v kontextu Kunderova díla, zejména v románech Žert a Kniha smíchu a zapomnění.
Milan Kundera a intertextualita
Grušová, Mariana ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent)
Diplomová práce Intertextualita v díle Milana Kundery se zabývá aspekty intertextuality v jeho románech v teoretické i praktické rovině. Tato práce se zabývá problematikou textu a vztahy mezi nimi, teorií románového žánru a jak na tuto problematiku nahlížejí čtyři významní teoretikové, Michail Bachtin, Julia Kristeva, Gerard Genette a Roland Barthes. U Kundery pak aplikuji stejné aspekty románu, které zkoumali Kristeva i Bachtin - román jako dialog, polyfonie či sokratovský dialog. Praktická část pak zkoumá samotné dílo Milana Kundery v intertextových vztazích a jeho přístup v literární teorii a teorii románu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeských jezdců
Brinda, Antonín ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeští jezdci Antiutopia in Japanese Anime: An Analysis of the Ideological Structures in the Fictional World of the Movie The Sky Crawlers Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií Bakalářská práce Řešitel: Bc. Antonín Brinda Vedoucí práce: PhDr. Kateřina Svatoňová, PhD. Abstrakt (česky) Tato bakalářská práce analyzuje japonský animovaný antiutopický film Nebeští jezdci režiséra Mamoru Ošiiho. Cílem je především zkoumání ideologické strukturace fikčního světa díla. Ideologické pozadí filmu je analyzováno s pomocí kritiky ideologie Louise Pierra Althussera v kombinaci s teoriemi fikčních světů v pojetí Lubomíra Doležela. Kombinací obou (strukturalistických) nástrojů je sledováno působení ideologie ve filmu jako celku. Výstavba díla je zkoumána v souvislosti s jeho žánrovým zařazením jako antiutopie, důraz je tedy kladen také na kontextuální zařazení díla do širší (anti)utopické/dystopické tradice. Pro lepší porozumění danému žánru jsou v rámci práce stanoveny dvě antiutopické podmínky sloužící k jeho jednoznačnému definování. Doplnění představuje neoformalistický přístup dle teoretiků Kristin Thompsonové a Davida Bordwella. Tento přístup slouží k analýze formálních aspektů díla. Práce se také...
Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu
Mišúr, Martin ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Bláhová, Jindřiška (oponent)
Předložená práce si klade za cíl vymezit a analyzovat antikomunistický cyklus, tj. skupinu celovečerních hraných filmů, které byly produkovány ve Spojených státech od konce čtyřicátých a dále v padesátých letech. Text přistupuje kriticky k dosavadnímu výzkumu, neb se domnívá, že badatelé nepřihlédli k mnoha relevantním kontextům a popisovali sledovaný cyklus coby pouhý odraz jevů ve společnosti. Tento projekt vnáší do debaty množství různě motivovaných účastníků; kromě celospolečenských posunů si všímá zájmů filmového průmyslu i těch, kteří s dominantní podobou boje proti komunistům - nikoli antikomunismem jako takovým - vyjádřili nesouhlas. Antikomunistický cyklus je tudíž líčen coby dynamický soubor ideově, stylisticky i žánrově rozmanitých děl, mezi nimiž vznikalo nenápadné napětí. Tuto rámcovou hypotézu práce testuje ve třech rozsáhlých kapitolách. První, kontextová kapitola vymezí role jednotlivých aktérů a je rozdělena do dvou rámcových bloků: (a) obecný historický kontext, (b) kontext filmového průmyslu. Druhá kapitola nejprve shrnuje mnohaletou kontinuitu výroby antikomunistických hraných filmů ve Spojených státech a poté polemicky přibližuje dosavadní myšlení o antikomunistickém cyklu. Původní návrh dynamického antikomunistického cyklu zahajuje třetí, analytická kapitola. Sledované filmy...
Kompoziční a tematická výstavba textu povídek Júsufa Idríse
Provazníková, Adéla ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se věnuje uměleckému vývoji egyptského spisovatele Júsufa Idríse (1927-1991). Na základě dvou povídkových sbírek charakterizuje zejména proměny jeho přístupu od šedesátých do osmdesátých let 20. století. K tomuto účelu používá terminologii teorie fikčních světů Lubomíra Doležela, která dokáže vhodně uchopit problematiku tematické a kompoziční výstavby. Popsány jsou i Idrísovy rané realistické světy a vysvětlena je zásadní změna v jeho poetice od konce 50. let, zmíněn je stručně i politický a společenský kontext. S pomocí detailní textové analýzy dochází práce k závěru, že autorovy povídkové světy z osmdesátých let jsou temnější, uzavřenější a komplikovanější, navzdory určité kontinuitě témat i technik napříč celou Idrísovou tvorbou.
Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury
Cima, Igor ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
(česky): Tato práce je rozdělena na tři části. V první je popsán vývoj japonského literárního diskursu od doby Meidži až po dobu poválečnou, s důrazem na vývoj literární postavy a subjektu v literárním díle. Ve druhé části je představen teoretický aparát pro studium a analýzu literární postavy a jejích jednotlivých složek s využitím poznatků ze současné literární teorie. Zároveň je definován vztah mezi postavou a subjektem. Ve třetí části jsou tyto poznatky aplikovány na tři konkrétní díla japonské poválečné literatury, na kterých je sledován vývoj a proměny literární postavy a subjektu. Tato díla jsou Kamen no kokuhaku o Mišimy Jukia, Tanin no kao od Abe Kóbóa a Man'en gan'nen no futtobóru od Óeho Kenzaburóa.
Virtuální realita - estetické konsekvence
Benda, Lubor ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Ševčík, Miloš (oponent)
V této studii se pokouším o aplikaci teorie fikc ních sve tu na sve ty vznikající v médiu virtuální reality. Souc ástí práce je vymezení hlavních pojmu teorie fikc ních sve tu , vymezení od- povídajích hlavních pojmu sve tu virtuální reality a jejich následné porovnání. Te žište m této práce je hranice mezi fikc ním sve tem a virtuální realitou. Me la by se tím ozrejmit a tak odhalit roz- díly i spolec né vlastnosti obou, což bude prínosné pro další studium virtuální reality jako média a virtuálních sve tu jako jeho obsahu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.