Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analysis of the TV series Hannibal through queer masochistic theory and masochistic aesthetic
Spišáková, Karin ; Česálková, Lucie (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Táto bakalárska práca je teoretickou analýzou televízneho seriálu Hannibal, vysielaného na americkej stanici NBC v rokoch 2013-2015. Hannibal si okolo seba získal dedikovanú skupinu fanúšikov prichádzajúcich s rôznymi interpretáciami a teóriami, ale zaujal aj nemálo akademikov z rôznych odborov. Obľúbeným sa stal pre svoje queer kódované postavy, vrátane hlavných postáv Hannibala a Willa, napriek tomu, že sa v seriáli ich vzťah v žiadnom momente nestal explicitne sexuálnym. Uznávaný psychiater Hannibal Lecter je neskôr v príbehu odhalený ako sériový vrah a kanibal. Hannibal by na prvý pohľad mohol spĺňať stereotyp sadistického psychopata, ktorý vidí svoje obete len ako prasatá. Ja však budem v mojej práci analyzovať jeho vzťah s Willom cez prizmu masochistického sveta, a pokúsim sa objasniť, prečo. Cieľom tejto práce nie je vytvárať psychologický profil Hannibala či Willa ani odpovedať na otázku, či je niektorý z nich sadistom alebo masochistom. Namiesto toho sa v nej zameriavam na vývoj dynamiky ich vzťahu, ktorý rámcujem masochistickou naratívnou a formálnou štruktúrou a queer teóriami. Mojím primárnym východiskom bude Deleuzova kritika komplementárneho ponímania sadomasochizmu v psychoanalýze a jeho obsiahle charakterizovanie estetiky masochistického sveta v diele Leopolda von Sacher-Masocha. Na...
Letterboxd: Horečka digitálních databází
Skočdopolová, Anna ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Szczepanik, Petr (oponent)
Digitální technologie byly v relativně krátkém čase schopné ovlivnit mnoho oblastí našeho života. S nástupem internetu a rozšířením vlastnictví osobních počítačů a chytrých telefonů se mnoho našich všedních aktivit přesunulo do virtuálního světa. Povaha značné části lidských úkonů byla po přesunu na webové servery výrazně proměněna. Díky novodobé posedlosti zaznamenávat a převádět do digitální podoby rozličné činnosti (od počítání kalorií a ušlých kilometrů po sběr dat o menstruačním cyklu, přečtených knihách či finančních výdajích) jsme nyní s pomocí pár kliknutí a práci algoritmů schopni analyzovat neuvěřitelné množství informací, ke kterým bychom jinak neměli tak snadný přístup. Zároveň jsme si pod vlivem sociálních sítí zvykli mnoho těchto záznamů o našich aktivitách přeměňovat v data, kterými je možné se na internetu prezentovat. Jedním z těchto nástrojů zaznamenávání je také filmová databáze / sociální síť Letterboxd, jejímuž zkoumání se v textu věnuji. Ve své práci Letterboxd: Horečka digitálních databází se zaměřuji na to, jaký je společensko-historický kontext tohoto fenoménu zaznamenávání a sdílení informací, a jaké jsou možné dopady tohoto našeho chování na filmové diváctví.
Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Kinzl, Jan ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Klimeš, Ivan (oponent)
Filmografie Terrence Malicka byla ve filmovědné literatuře rozebrána již mnohokrát. Nejčastěji bývá interpretována přes filozofické, environmentální či náboženské koncepty, které vyplývají přímo z témat jednotlivých snímků, avšak minimum reflexe bylo zatím věnováno hudební složce jeho filmů, a to i přes to, že právě hudba je často naprosto klíčovým hybatelem atmosféry, témat i samotných narativních struktur jeho děl. Objektem zkoumání této práce je právě tento opomíjený aspekt a jeho teoreticko-analytické rozkrytí uvnitř (dis)kontinuálních montážních sekvencí, které stojí v základu rozvolněných narativních struktur Malickových filmů a jejich celkové poetiky. Tato bakalářská práce se věnuje třem pojmům, které nejsou na poli filmově-muzikologické teorie zcela obvyklé, a staví na nich svou základní strukturu - jsou jimi hudební sutura, intertextuální interpretace nepůvodní filmové hudby a grafická vizualizace vztahu obraz-hudba. Přestože je každá z kapitol detailně soustředěná na jedno z těchto témat, napříč celou prací se prolíná ústřední otázka - jsou kontinuálně znějící hudební kompozice schopné zacelovat trhliny v diskontinuálních sekvencích? A pokud tato odpověď není jednoznačná, mohl by divák skrze aktivní participaci diskontinuity zacelit - ať už pomocí intertextuální interpretace anebo...
Trendy v reklamním filmu během koronavirové pandemie
Matějcová, Rebeka ; Česálková, Lucie (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se věnuje reklamnímu filmu a jeho trendům, které vznikaly v období korovavirové pandemie. S tímto žánrem se setkáváme na každodenní bázi, ale obecně se mu nepřikládá příliš velká důležitost, nicméně jeho konzumenty jsme všichni. Ať už se s reklamou setkáváme nepřímo v našem okolí, vidíme ji v různých sdělovacích prostředcích např. v televizi, v online prostoru nebo jsme reklamou my sami, jelikož konzumujeme daný obsah a používáme propagované produkty. Pro práci jsem zvolila konkrétní období, které audiovizuální obsah velmi ovlivnilo, a to koronavirovou pandemii v horizontu dosavadních cca 2 let. Práce se zaměřuje na reklamy, které vznikaly v reakci na tuto situaci a na to, jak pandemie ovlivnila reklamní průmysl formovala a trendy charakterizující dané období.
Upřímnost filmového já: Fotogenie lidské osobnosti v myšlení Jeana Epsteina
Kůs, Matěj ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čapek, Jakub (oponent)
Bakalářská práce se soustředí výhradně na spisy Jeana Epsteina a pokouší se v nich nalézt implicitně formulovanou teorii "filmového já", tedy vykreslit v rámci interpretace Epsteinových textů povahu, jíž lidská osobnost nabývá skrze transformaci filmovým médiem. Klíčovým pojmem vystihujícím tuto transformaci je fotogenie, chápaná v rámci triadického vztahu mezi pro-filmovou skutečností, filmovým médiem jakožto autonomním subjektem modifikujícím běžné vnímání a aktivním filmovým divákem dotvářejícím neurčité a nestabilní filmové objekty svou vlastní emocionálně-tělesnou zkušeností. Práce vychází z Epsteinova intelektuálního zázemí (filosofického, psychologického, vědeckého i uměleckého) a "filmové já" hledá nejprve jako objekt náležící do modifikovaného filmového časoprostoru a posléze jako reciproční vazbu s filmovým divákem. Pokouší se přitom objasnit, v čem spočívá jeho "upřímnost", tedy v jakém smyslu má film vzhledem k lidské osobnosti odhalující charakter a v jakém smyslu nabízí divákovu pohledu "upřímný" obraz lidskosti druhého.
Adaptace děl Franka Millera: možnosti převodu komiksu do filmu
Goldflam, Oto-Antonín ; Szczepanik, Petr (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
(CS) Komiksové filmy jsou nezanedbatelnou součástí současné kinematografie, ze svých předloh však často přebírají pouze postavy či základní dějovou linku. Tato práce ukazuje, že do filmové adaptace je možné vnést také jiné prvky původního díla, a to takové, které by se na první pohled mohly zdát z prvního média do druhého nepřenositelné. Jako vzorek byly použity filmové adaptace grafických románů Franka Millera, především filmy 300 a Sin City. Práce sleduje, jak se ve filmových adaptacích odráží jednotlivé prvky typické pro komiks (např. panely a jejich rozvržení, styl kresby, narativní struktura, scénář a lettering) a čím jsou tyto doplněny (např. hudba, zvuk, pohyb, casting). Komparativní analýzou filmů a jejich předloh zjišťujeme, jak věrné adaptace opravdu jsou, ale snažíme se též poukázat na to, jak rozdílné mohou být přístupy tvůrců filmů k předlohám. Cílem je také ukázat, které ze zmíněných prvků lze do filmové řeči přenést a jakými způsoby, a se kterými je to naopak obtížnější, ve druhém případě poté odhalit, jsou-li tyto ztráty něčím kompenzovány.
Komparace úspěšnosti Čínské a Tchajwanské rouškové diplomacie na případu ČR
Svatoňová, Kateřina ; Bahenský, Vojtěch (vedoucí práce) ; Riegl, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá vnímání čínské a tchajwanské rouškové diplomacie (dodávky zdravotnického materiálu a události s nimi spojené) v České republice. Práce si klade za cíl odpovědět na výzkumnou otázku "Jak a proč se lišilo vnímání čínské a tchajwanské rouškové diplomacie v ČR" analýzou a interpretací dat získaných užitím metod kvalitativní obsahové analýzy článků, které se věnují dodávkám zdravotnického materiálu, a polostrukturovaných rozhovorů s vybranými novináři, kteří některé z těchto článků publikovali. Zjištění vycházející z obsahové analýzy a rozhovorů s novináři jsou interpretovány skrze teorie veřejné diplomacie a soft power amerického politologa a teoretika mezinárodních vztahů Josepha Nyeho. Práce také diskutuje limitace využití aplikace těchto teorií na asijské státy s odlišnými politickými systémy oproti západním zemím.
Stalker a Annihilation: Zóna jako objekt filmové ekokritiky
Šidlák, Jáchym ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Sirůček, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se pokouší vést dialog mezi ekologickou teorií, kterou rozvíjí Timothy Morton, a možnostmi filmové ekokritiky. Morton se zaměřuje na základní východisko ekologického uvažování - tedy propojenost všech bytostí a objektů do decentralizované, dynamické sítě vztahů - a způsob, jakým se tento princip může propisovat do samotné formy kritického myšlení. Tato forma se "radikální intimitě" ekologické (ko)existence přizpůsobuje svou anticipací setkání s ne-identickými fenomény, jež podrývají jakýkoliv fixní rámec, skrze nějž můžeme svou materiální zapletenost v životním prostředí popsat. Ekologická myšlenka, jak o ni píše Morton, tedy není vytyčená tím, o čem přemýšlíme, ale jak přemýšlíme - stejně tak se tato práce tedy pokouší nalézt způsob, jakým můžeme filmovou ekokritiku koncipovat nikoliv skrze její tematické zaměření na reprezentaci přírody a environmentální problematiky, ale skrze snahu o médiu přemýšlet ekologicky. Dvojice filmů Stalker a Annihilation a především jejich sdílený topos krajinné oblasti, kterou zasáhlo mimozemské těleso, slouží jako paradigmatické obrazy místa, které zdůrazňují nestabilitu, tvořivost a nepředvídatelnost samotné hmoty. Práce dále tvrdí, že prožitek postav uvnitř této oblasti můžeme chápat jako svébytný percepční režim, který charakterizuje decentrace...
Reflexe historie v díle Marka Thera
Urban, Otto ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Česálková, Lucie (oponent)
Mark Ther je nepřehlédnutelnou osobností českého umění. Věnuje se širokému spektru uměleckého vyjádření (filmy, kresby, instalace atd.). Studoval na pražské Akademii výtvarných umění, kde začal natáčet své krátké filmy. Jeho tvorba je spojována s videoartem a queer cinema. O Marku Therovi nebyla dosud napsána žádná monografie. Publikované texty (katalogové úvody, rozhovory atd.) se věnují především jeho výtvarným aktivitám. V této práci se zaměřuji na jeho krátké filmy, které jsou tematicky jasně ukotvené v historii. Své filmy více než dekádu zasazuje do minulosti, na kterou reaguje přítomností. Témata, kterým se Ther věnuje, jsou pro něj přesto vždy velice osobní. Často vychází ze své vlastní zkušenosti, nebo z historie svých blízkých. Dějiny a minulost jsou pro Thera zásobárnou, pokladnicí lidských osudů. V práci se zabývám reflexí historie v jeho dobových filmech. Hledám spojitosti a jejich vzájemné rozdíly. Stejně tak důležité jako historické etapy, jsou v Therových filmech konkrétní historické osobnosti. Jedná se jak o osobnosti všeobecně známé (např. Maria Callas, Charles Baudelaire, Klaus Mann, Mitsuko Ajoama a další), tak o "malé historie" svých příbuzných, či neznámých "hrdinů". Therova práce s historií se stává určitou hrou, ve které autor rafinovaně manipuluje s divákem. V tomto smyslu...
The Space Age Skepticism in the Films of Václav Mergl: Laokoon, Crabs and Homunculus.
Liptáková, Veronika ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Česálková, Lucie (oponent)
Táto bakalárska práca sa primárne zameriava na sci-fi filmy Václava Mergla Laokoon, Krabi a Homunkulus. Snímky interpretuje za pomoci teoretických rámcov technologického skepticizmu a skepticizmu tzv. Kozmického veku, pričom výrazne pracuje s úvahami Hanny Arendtovej, ktoré autorka prezentuje vo svojom texte ,,Dobytí vesmíru a velikost člověka". Keďže Václav Mergl svoje diela posúva až do roviny pomerne zložitých filozofických myšlienok, ktoré často vyjadruje obrazom, práca sa sčasti venuje i jeho nezávislým výtvarným dielam. Umelcove výtvarné postupy potom sleduje i v jeho filmoch. Dôraz je kladený na humanistické a existenciálne uvažovanie o postavení človeka v súvislosti s vedeckým a technologickým pokrokom, ktoré je v texte dávané do spojitosti s vtedajším dobovým myslením. S prihliadnutím na ideologický kontext, sa práca zaoberá aj spôsobmi, akými sú vo vybraných filmoch tvorené významy skrz žáner vedeckej fantastiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Svatoňová, Karolína
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.