Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Intra-individuální variabilita vnímání jinakosti
Doubková, Nikola ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Riegel, Karel Dobroslav (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Tato disertační práce se zaměřuje na intra-individuální variabilitu ve vnímání jinakosti, konkrétně na variabilitu prožívaných emocí vůči různým představitelům jinakosti v souvislosti s postoji a funkční schopností osobnosti. V úvodu práce jsou představena teoretická východiska práce, zejména tedy koncept jinakosti. Výzkumu se zúčastnilo celkem 205 respondentů z běžné populace i z populace lidí s diagnostikovanými duševními poruchami. Výzkum probíhal ve třech fázích a jeho výsledky jsou prezentovány ve třech studiích. V první fázi proběhl překlad semistrukturovaného rozhovoru zaměřeného na zjišťování úrovně narušení fungování osobnosti (STiP-5.1) do českého jazyka a ověření jeho psychometrických vlastností. Ve druhé fázi byla zkoumána souvislost postojů k minoritám s úrovní narušení osobnostního fungování. Poslední, třetí fáze se díky využití metody experience sampling zaměřila na intra-individuální variabilitu prožívaných emocí (znechucení, empatie, hněv, soucit, lítost, respekt) vůči různým představitelů jinakosti (např. blízcí lidé, Romové, migranti, lidé s duševním onemocněním) a také na její souvislost s osobnostním fungováním a postoji. Byly zjištěny signifikantní rozdíly mezi běžnou a klinickou populací v osobnostním fungování, nicméně předpokládaná souvislost s postoji vůči minoritám se...
Navazování vztahů klientek Domova Pramen obecně a specificky prostřednictvím dobrovolnického projektu "Otevřené dveře"
Machová, Veronika ; Hradcová, Dana (vedoucí práce) ; Bosá, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem zdravotního postižení a dobrovolnictví. Předmětem jejího zkoumání je identifikovat potíže v navazování vztahů lidí s diagnózou mentálního a kombinovaného postižení, kteří dlouhodobě žijí v ústavním prostředí. Vzhledem k tomu, že v Domově Pramen byl zahájen dobrovolnický projekt "Otevřené dveře", jehož cílem je pomoci klientkám služby se získáváním sociálních kontaktů, budu potíže hledat ve dvou rovinách. První je rovina obecná, kdy se zaměřím na život klientek v této pobytové službě. Druhá rovina je specifická, kdy se budu snažit odhalit možnosti a potíže v rámci dobrovolnického projektu "Otevřené dveře". Klíčová slova: zdravotní postižení, jinakost, disability studies, domov pro osoby se zdravotním postižením, dobrovolnictví
Práce s příběhem na téma jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem
Neužilová, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem žákům mladšího školního věku, konkrétně prostřednictvím práce s příběhem za využití metod RWCT. V rámci akčního výzkumu byly vytvořeny a realizovány čtenářské lekce, které měly za cíl seznámit s různými aspekty situací žáků s odlišným mateřským jazykem. Tato edukace třídního kolektivu pomáhá s pochopením situace těchto žáků a jejich celkovým přijetím. Lekce byly podrobeny analýze důkazů o učení, pedagogické reflexi a dvě z nich rovněž ověřil jiný pedagog. V rámci praktické části práce byla dále zmapována literatura pro děti, rešerše na dané téma je součástí výsledků práce. Čtenářské lekce byly vytvořeny na základě těchto čtyř titulů: Kiko a tajemství papírového motýla, Maja a Kim, Jednou budeš Arab a Erik. Ve výzkumu byly využity tyto metody sběru dat: nestrukturované pozorování, tematická analýza, polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza výstupů lekcí. Výzkum byl realizován na základní škole ve dvou třídách, 4. ročníku o 22 žácích (Třída 1) a 5. ročníku o 21 žácích (Třída 2). Ukázalo se, že připravené lekce splnily své cíle, přesto jsou v pedagogických reflexích uvedeny některé návrhy na jejich úpravu. Výsledky potvrdily, že práce s příběhem je pro daný účel vhodná. Čtenářské lekce podpořily...
Emerging Voices: The Portrayal of Minorities in the Work of Willa Cather
Plicková, Michaela ; Robbins, David Lee (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Záměrem této práce je prozkoumat portrét odlišných a pro svou jinakost upozaďovaných jedinců v beletristickém díle Willy Catherové. Text se soustředí především na román Moje Antonie (My Ántonia, 1917) napsaný v ich-formě. Komplementárními primárními zdroji jsou autorčiny dva zbývající prérijní romány - Ó Pionýři! (O Pioneers!, 1913, překlad můj) a Skřivánčí píseň (The Song of the Lark, 1915, překlad můj) - a dvě knihy z autorčiny pozdější tvorby - Smrt si jde pro arcibiskupa (Death Comes for the Archbishop, 1927) a Safíra a otrokyně (Sapphira and the Slave Girl, 1940, překlad můj). První dvě knihy jsou využity k předběžnému mapování témat, která Catherová později rozvinula v Mojí Antonii, druhé dvě představují autorčiny pozdější reflexe tématu jinakosti. Práce se zaměřuje na neutuchající zájem Catherové o zkoumání toho, jak v kontextu moderního Amerického národa působí bílý, mužský, heteronormativní diskurz. Svým "queer" psaním míní odhalit a rozvrátit mechanismy společenského nátlaku a dát hlas těm, kteří byli zatlačeni do pozadí projektu povstávajícího ekonomického impéria: etničtí "druzí" (Afro-Američané, Indiáni, evropští imigranti) a genderoví a sexuální "druzí" (ženy, homosexuálové a lesby) Identita moderní americké společnosti se opírá o konstrukci společenského "druhého" a umělou kategorie...
Analýza queer dětství prostřednictvím filmu
Kašparová, Šárka ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Sokolová, Věra (oponent)
Diplomová práce s názvem "Analýza queer dětství prostřednictvím filmu" je situována do kontextu queer teorií, přičemž tyto teorie jsou uplatněny v souvislosti s filmem "Tomboy" (2011). Teoretická část práce nejprve diskutuje zásadní teoretická východiska včetně přístupů k genderu v rámci genderových studií. Poté se zaměřuje především na teorii performativity. Rovněž zde je zaměřena pozornost na normativní socializaci dětí s ohledem na jejich nekonformní projevy. V této části práce jsou uvedeny i stěžejní stanoviska queer teorií v souvislosti se sexualitou a identitou. Tématizují se zde také argumenty Stockton, která diskutuje queer dětství. Výzkumná část práce představuje metodologický rámec analýzy filmu Tomboy i konkrétní metodu, kterou je teorie reprezentace Stuarta Halla. V rámci analýzy filmu jsou reflektována zásadní témata a sice, jak jsou ve filmu konstruovány kategorie gender, jinakost, sexualita a identita ve vztahu ke queer dětství. Klíčová slova Queer, performativita, dětství, socializace, gender, jinakost, identita, sexualita, film, stereotypy.
Jihoafrická republika očima cestovatelských pořadů České televize
Dufalová, Tereza ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Práce se zaměřuje na cestovatelské pořady odvysílané Českou televizí, které se ve svém mediálním obsahu věnují Jihoafrické republice. Klíčovým je způsob, jakým tyto dokumenty zobrazují a prezentují divákům tuto exotickou destinaci jako turistický cíl a zda zasazují předkládané informace do širšího kontextu přetrvávajících sociálních a politických problémů dané země. Pro rozbor předem vybraného vzorku 13 epizod cestovatelských pořadů byla zvolena Sémiotická analýza, která umožnila zachytit poměrně velké množství informací pocházejících nejen z obrazového materiálu, ale také doprovodného komentáře jednotlivých epizod. Během prvního stupně analýzy došlo k podrobnému popisu každé zkoumané jednotky, na který v druhé fázi navazovalo přiřazování konotativních významů jednotlivých zachycených prvků. Výstupem analýzy pak bylo vytvoření několika kategorií, ve kterých je porovnán například přístup konkrétních pořadů k práci se stereotypy, uměleckému zpracování epizod včetně osobnosti vypravěče/průvodce dokumentem, parasociální interakci, do jaké míry je užíváno etnocentrismu, či interní hypertextuality. Práce dochází mimo jiné k závěru, že ačkoli je patrná snaha tvůrců dokumentu nastínit publiku určitý poměr tradičního i moderního způsobu života, ke kterému neodmyslitelně patří i dlouhodobá nestabilita...
Přenesené stigma jinakosti v etnicky smíšených partnerstvích v České republice
Weinbergerová, Lenka ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Moje diplomová práce zkoumá na základě intersekcionálního přístupu konstrukci "jinakosti" v rámci etnicky "smíšených partnerství" a to, jak se tato konstrukce v rámci smíšeného partnerství projevuje a jak ovlivňuje identifikaci "českých" žen v rámci partnerství. Dále zkoumám, jak "jinakost" partnera ovlivňuje pozici žen v rámci české společnosti. V rámci práce pracuji s konceptem přeneseného stigmatu, jelikož etnická "jinakost" není založena na základě horizontálních rozdílů, ale obsahuje také kategorizační a hodnotící aspekty, na jejichž základě může být smíšené partnerství situované na v rámci různých pozic zne/výhodnění. Pro svůj kvalitativní výzkum jsem si zvolila metodu polostrukturovaných rozhovorů s partnerkami, které se narodili a žijí na území České republiky a jsou nebo byly v etnicky smíšeném partnerství. Klíčová slova: smíšené partnerství, stigma, jinakost, etnicita, rasa, intersectionalita
Postoje žen s hraniční poruchou osobnosti k jinakosti
Muchová, Aneta ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Doubková, Nikola (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje postojům žen s hraniční poruchou osobnosti k jinakosti. Cílem práce bylo prozkoumat vztah mezi různými osobnostními charakteristikami pěti žen s diagnostikovanou hraniční poruchou osobnosti a jejich postoji k sobě a představitelům jinakosti. Pro tyto účely bylo využito polostrukturovaného rozhovoru o funkčních schopnostech osobnosti (STiP-5.1) hodnotícího osobnostní fungování v osobní i interpersonální oblasti a metody experience sampling (ESM), prostřednictvím které respondentky po dobu 30 dní zaznamenávaly intenzitu emocí pociťovaných k sobě a různým představitelům jinakosti. Data byla zpracována kvalitativně do pěti případových studií. Výsledky poukázaly na výraznou intraindividuální variabilitu emocí k sobě i představitelům jinakosti. Metody by mohly nalézt uplatnění v oblasti léčebného procesu a terapie, kdy by zhodnocení osobnostního fungování mohlo přispět k celkovému aktuálnímu obrazu pacienta a pomocí ESM by bylo možné sledovat proměnlivost jeho psychických vztahů v reakci na určité události v životě. KLÍČOVÁ SLOVA hraniční porucha osobnosti, jinakost, STiP-5.1, metoda experience sampling
Postoje žáků základních škol k osobám se zdravotním postižením
Lansdorf, Marek ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce pojednává o postojích žáků 4. a 5. ročníků k osobám se zdravotním postižením. Konkrétně se zabývá vlivem manifestní jinakosti na kultivaci žákovských postojů k problematice. V práci jsou vymezeny projevy a jinakost u vybraných typů zdravotního postižení. V souvislosti s utvářením žákovských postojů jsou shrnuty poznatky z psychosociálního vývoje žáků v období pozdního středního dětství. Práce také prezentuje osobnost třídního učitele z pohledu profesních kompetencí učitele. Záměrem práce bylo zjistit, jaké jsou postoje žáků 4. a 5. ročníků základních škol k lidem se zdravotním postižením a zda může vyučovací proces postoje modifikovat. Pomocí výzkumného šetření, kterého se účastnilo 455 žáků z náhodně vybraných základních škol v Praze, bylo zjištěno, že polovina z nich má potíže s přijímáním jinakosti osob se zdravotním postižením. Nejméně přijímanou skupinou jsou lidé s mentálním postižením. Zároveň práce prezentuje zjištěné vztahy mezi pozitivními postoji žáků a sociální blízkostí lidí se zdravotním postižením, dále vztahem mezi neznalostí žáků problematiky, nízkou informovaností a současně nižší sociální blízkostí, a následně vztahem mezi manifestní jinakostí, vyvolávanými pocity a obavami z dané osoby. Práce v závěru představuje návrh edukačního programu pro žáky 4. a 5. ročníků...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.