Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Intra-individuální variabilita vnímání jinakosti
Doubková, Nikola ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Riegel, Karel Dobroslav (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Tato disertační práce se zaměřuje na intra-individuální variabilitu ve vnímání jinakosti, konkrétně na variabilitu prožívaných emocí vůči různým představitelům jinakosti v souvislosti s postoji a funkční schopností osobnosti. V úvodu práce jsou představena teoretická východiska práce, zejména tedy koncept jinakosti. Výzkumu se zúčastnilo celkem 205 respondentů z běžné populace i z populace lidí s diagnostikovanými duševními poruchami. Výzkum probíhal ve třech fázích a jeho výsledky jsou prezentovány ve třech studiích. V první fázi proběhl překlad semistrukturovaného rozhovoru zaměřeného na zjišťování úrovně narušení fungování osobnosti (STiP-5.1) do českého jazyka a ověření jeho psychometrických vlastností. Ve druhé fázi byla zkoumána souvislost postojů k minoritám s úrovní narušení osobnostního fungování. Poslední, třetí fáze se díky využití metody experience sampling zaměřila na intra-individuální variabilitu prožívaných emocí (znechucení, empatie, hněv, soucit, lítost, respekt) vůči různým představitelů jinakosti (např. blízcí lidé, Romové, migranti, lidé s duševním onemocněním) a také na její souvislost s osobnostním fungováním a postoji. Byly zjištěny signifikantní rozdíly mezi běžnou a klinickou populací v osobnostním fungování, nicméně předpokládaná souvislost s postoji vůči minoritám se...
Emoční inteligence u osob s heterosexuální a ne-heterosexuální orientací v kontextu genderové identity
Jelínek, Jakub ; Blatný, Marek (vedoucí práce) ; Baumgartner, František (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Jádrovým tématem disertační práce je emoční inteligence, která bývá konceptualizována vícero teoretickými modely, z nichž ty nejznámější jsou v teoretické části práce postupně představovány. Pojednáno je rovněž o hlavních rozdílech mezi takzvanou schopnostní a rysovou emoční inteligencí, které reprezentují dva diferencované přístupy k měření konstruktu. Práce předkládá rovněž informace o několika v současnosti nejznámějších konkrétních nástrojích využívaných pro měření emoční inteligence. Široce jsou rozebírány meziskupinové rozdíly v úrovni emoční inteligence, které byly zjištěny dosavadním základním výzkumem. Vlastní výzkumný problém řešený v empirické části je zaměřen na porovnání úrovně schopnostní i rysové emoční inteligence mezi skupinou heterosexuálních a ne-heterosexuálních osob a na otázku, zdali mezi těmito skupinami existují statisticky významné rozdíly. Obdobná komparace je provedena také pro emoční regulaci jakožto hierarchicky nejvyšší úroveň konstruktu emoční inteligence. Nadto je v rámci dvou separátních studií výzkumu cíleno na replikaci slabého vztahu schopnostní a rysové emoční inteligence, a dále také vztahu schopnostní emoční inteligence s kognitivním intelektem a na souvztažnost rysové emoční inteligence s osobnostními rysy. Dílčím cílem byla též replikace dřívějším výzkumem...
Vliv praktické výuky na motivaci žáků středních škol ke studiu biologie
Janštová, Vanda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Důvody poklesu zájmu žáků o přírodní vědy a o studium těchto věd jsou předmětem výzkumu v rozvinutých zemích včetně České republiky již několik dekád. Zároveň je klíčovou otázkou jak je možné žáky k zájmu o přírodní vědy přivést a motivovat je ke studiu těchto předmětů. Nabízí se celá řada forem i metod výuky. V této práci byl zkoumán vliv praktických cvičení na motivaci středoškolských žáků ke studiu biologie. Od středoškolských učitelů biologie byly získány údaje o zastoupení tematických celků v praktické výuce. Jako jeden z nejméně zastoupených celků vyšla molekulární biologie a genetika. Pro tento tematický celek byla navržena a otestována praktická cvičení. Bylo ukázáno, že navržená jednodenní cvičení mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie. Dále byly zjišťovány vlivy dalších proměnných (věk, pohlaví, počet praktických cvičení v běžné výuce) na motivaci žáků. Míra motivace českých žáků byla porovnána s motivací žáků z Nového Zélandu. V obou zemích byli ke studiu biologie motivovanější mladší žáci a chlapci, novozélandští žáci dosáhli vyšších motivačních skóre než čeští. Aby bylo možné popsat, co ke studiu biologie přivedlo žáky, kteří o ni mají hlubší zájem, bylo provedeno šetření mezi řešiteli Biologické olympiády, Středoškolské odborné činnosti, účastníky odborného biologického...
Problematika primární prevence sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
Procházka, Miroslav ; Stuchlíková, Iva (vedoucí práce) ; Helus, Zdeněk (oponent) ; Vališová, Alena (oponent)
Disertační práce přináší souhrnné poznatky o teorii a praxi realizace primární prevence sociálně patologických jevů v prostředí základních škol. Jejím cílem je přispět k současné diskusi o podobě efektivní prevence ve škole a obohatit poznání o prevenci o výsledky empirického výzkumu. První část práce se opírá o poznatky několika vědních oborů, jednotící pohled však vychází z okruhu sociální pedagogiky. Autor se věnuje problematice sociálně patologických jevů, jejich teoretickému vymezení i popisu těchto jevů ohrožujících žáky základních škol. Praktická část práce rozebírá a porovnává přístupy a problémy, které se v evropském a českém kontextu vyskytují při realizaci primární prevence v základní škole. Třetí částí je empirický výzkum, který je rozvržen do dvou etap. V první etapě je předmětem zájmu učitel, který ve funkci metodika prevence garantuje naplnění cílů, obsahu i metod prevence ve škole. V druhé etapě pak práce sleduje pohledy žáků základních škol na vybrané sociálně patologické jevy a na preventivní programy, které na školách zažívají. Výsledkem výzkumu je postižení problémů a souvislostí realizace prevence v prostředí základních škol.
Neuropsychologie fobické reakce na hady
Polák, Jakub ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Stuchlíková, Iva (oponent) ; Prokop, Pavol (oponent)
Neuropsychologie fobické reakce na hady Mgr. Jakub Polák, Ph.D. Vedoucí práce: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. Had je psychologicky velmi silný podnět vyvolávající u velké části populace intenzivní strach a zároveň způsobuje jednu z nejčastějších specifických fobií. Podle evoluční hypotézy je univerzální rozšíření strachu z hadů výsledkem selekčních tlaků, protože jedovatí hadi představovali v průběhu evoluce člověka zdroj smrtelného nebezpečí. Dosavadní psychologické výzkumy proto využívali hada jako archetypální spouštěč strachu. Hadi jsou však jako skupina velice variabilní z hlediska morfologie, zbarvení, jedovasti i chování. V této dizertační práci se tak pomocí řady nástrojů snažím ověřit hypotézu, že namísto strachu mohou některé druhy hadů vyvolávat v lidech spíše odpor. Celá práce je rozdělena do čtyř na sebe navazujících studií: 1) psychodiagnostika strachu z hadů a odporu pomocí standardních škál, 2) subjektivní hodnocení obrázků hadů vyvolávajících strach a odpor, 3) měření fyziologické odpovědi a 4) měření neurální aktivace pomocí fMRI. Pro každou ze čtyř výzkumných částí byl studován odlišný vzorek experimentálních osob, vždy se však jednalo o muže a ženy starší 18 let s odlišnou individuální mírou strachu z hadů a tendencí k prožívání odporu. Naprostou většinu tvořili zdraví dobrovolníci,...
Validizace nástroje pro zjišťování učební motivace Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) v českých podmínkách
Kováčová, Klára ; Stuchlíková, Iva (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi výkonovými cíli dosahování úspěchu a výchovným stylem rodičů. V teoretické části jsou popsány dosavadní poznatky z oblasti vývoje výkonových cílů jedince do období adolescence z hlediska sociálně kognitivní teorie a role, jakou v tomto procesu hrají rodiče. Výzkumná část práce ověřuje funkčnost původně amerického dotazníku PALS v české populaci a vztah výkonových cílu žáků 7., 8. a 9. ročníků převážně pražských základních škol se způsoby výchovy v rodině. Výsledky ukazují nutnost úpravy dotazníku PALS pro rozlišení orientace demonstrace kompetence a vyhnutí se demonstrace nekompetence u cíle zaměřeného na porovnání s ostatními. Statisticky významná souvislost výkonových cílů s výchovnými styly v rodině nebyla nalezena. KLÍČOVÁ SLOVA výkonová motivace, teorie cíle, kompetence, rodičovský styl, dotazník PALS
Vliv praktické výuky na motivaci žáků středních škol ke studiu biologie
Janštová, Vanda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Čížková, Věra (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Důvody poklesu zájmu žáků o přírodní vědy a o studium těchto věd jsou předmětem výzkumu v rozvinutých zemích včetně České republiky již několik dekád. Zároveň je klíčovou otázkou jak je možné žáky k zájmu o přírodní vědy přivést a motivovat je ke studiu těchto předmětů. Nabízí se celá řada forem i metod výuky. V této práci byl zkoumán vliv praktických cvičení na motivaci středoškolských žáků ke studiu biologie. Od středoškolských učitelů biologie byly získány údaje o zastoupení tematických celků v praktické výuce. Jako jeden z nejméně zastoupených celků vyšla molekulární biologie a genetika. Pro tento tematický celek byla navržena a otestována praktická cvičení. Bylo ukázáno, že navržená jednodenní cvičení mají kladný vliv na motivaci žáků ke studiu biologie. Dále byly zjišťovány vlivy dalších proměnných (věk, pohlaví, počet praktických cvičení v běžné výuce) na motivaci žáků. Míra motivace českých žáků byla porovnána s motivací žáků z Nového Zélandu. V obou zemích byli ke studiu biologie motivovanější mladší žáci a chlapci, novozélandští žáci dosáhli vyšších motivačních skóre než čeští. Aby bylo možné popsat, co ke studiu biologie přivedlo žáky, kteří o ni mají hlubší zájem, bylo provedeno šetření mezi řešiteli Biologické olympiády, Středoškolské odborné činnosti, účastníky odborného biologického...
Pojetí rozvíjející výuky s důrazem na zahájení školní docházky
Franclová, Marta ; Stuchlíková, Iva (vedoucí práce) ; Horká, Hana (oponent) ; Lukášová, Hana (oponent)
Pojetí rozvíjející výuky s důrazem na zahájení školní docházky ABSTRAKT: Tématem této disertace je osobnostně rozvíjející výuka, s důrazem na její uplatňování od počátku školní docházky. Ozřejmuje důvody, proč je třeba chápat od samého počátku školní docházky jako závažný pedagogický problém zúžené pojetí výuky, omezující vzdělání pouze na předávání učení se poznatkům. Práce poukazuje na trendy v současné pedagogické teorii a praxi, které kladou do popředí vzdělávacího úsilí školy osobnost dítěte. Aktualizuje v tomto kontextu přínosy humanistické psychologie, psychologie kognitivní, konstruktivizmu, pozitivní psychologie a připomíná domácí dokumenty, razící v obdobném duchu pohledy na školu, vzdělávání, úlohu učitele. Rozvíjející výuka je potom rozpracována s důrazem na její čtyři dimenze - učit se poznávat, jednat, žít pospolu a být (viz Učení je skryté bohatství, 1997). KLÍČOVÁ SLOVA: Rozvíjející výuka, osobnostní přístup, zahájení školní docházky, učitel, žák

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Stuchlíková, Irena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.