Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 106 záznamů.  začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Koncept čtyř ročních období v českém jazyce
Pevná, Lucie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce zkoumá čtyři roční období skrze teorii jazykového obrazu světa. Respektuje hledisko etnolingvistické - soustředí se na české vnímání skutečnosti, objektem zájmu je především počasí a příroda proměňující se v rámci čtyř ročních období. Člověk vnímá měnící se roční období smyslově - zrakem, sluchem, čichem i dotekem. Každé roční období je jedinečné, vymezuje se vůči ostatním, především prostřednictvím typických stereotypů (automatizovaných představ o něm), prototypů (hlavních reprezentantů) a konotací (asociativních představ o přírodních fázích), přitom se tyto jednotlivé představy spojují (kolokují) s některými slovy, a vytváří tak nová pojmenování, ve kterých je dané roční období zakódováno. Podle principu antropocentrismu vnímáme jednotlivé astronomické a meteorologické jevy personifikovaně, přisuzujeme přírodě a světu kolem nás lidské vlastnosti a chování. Motto této práce zní "A na jaře už nezaseju", čímž máme na mysli součinnost dvou konceptuálních schémat (cyklu a cesty) a zároveň spojení a podobné vnímání měnící se přírody s fázemi lidského života. Rozdíl mezi nimi je v tom, že člověk vždy dojde konce své cesty, kdežto příroda se na základě cykličnosti po zimním spánku opět probudí.
Frazémy v norštině a v češtině - srovnání z hlediska kognitivní lingvistiky
Payneová, Marie ; Štajnerová, Petra (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
V této práci se zabýváme analýzou výrazů - především výrazů metaforických a frazeologických - v češtině a v norštině, které obsahují "zvířecí" motiv jakožto jádro. Metodologicky vycházíme z pojetí kognitivní lingvistiky, konkrétně pak z úžeji vymezené koncepce kognitivní lingvistiky, tzv. polské etnolingvistické školy, s přihlédnutím k pojetí metafory a symbolu z hlediska hermeneutické filozofie. Popisujeme a dokládáme některé principy týkající se vnímání a konceptualizace zvířat společné oběma zkoumaným jazykům a poukazujeme na určité sémantické souvislosti v rámci zvolené tematiky. Konkrétně se pak blíže věnujeme výrazu vlk a porovnáváme jazykový obraz tohoto kontroverzního zvířete v češtině a v norštině.
Rétorické figury v překladech současné venezuelské publicistiky se zaměřením na Jana Rudolfa Slabého
Tesárková, Lenka ; Králová, Jana (vedoucí práce) ; Eichl, Radek (oponent)
Rigorózní práce s názvem "Rétorické figury v překladech současné venezuelské publicistiky se zaměřením na Jana Rudolfa Slabého" se zaměřuje na rozbor publicistických textů s důrazem na rétorické figury (zejména metaforu a metonymii). První část práce se zabývá teoretickým rozborem české a španělské terminologie v oblasti rétorických figur, definicí populismu z hlediska politologického, specifickým jazykem politiků a také způsoby překladu rétorických figur z českého do španělského jazyka. Druhá část založená na empirickém výzkumu pomocí moderních statistických metod analyzuje texty španělské přednášky El Libertador Simon Bolívar y su papel en la revolución emancipadora de la América Espaňola (1930) a jeho českého překladu. Druhým užitým textem je časopis 8 Estrellas vydávaný Velvyslanectvím Venezuelské republiky v ČR. Na základě analýzy srovnatelného vzorku venezuelských a českých publicistických textů se tato část práce zaměřuje na srovnání typů a frekvence rétorických figur s důrazem na jejich funkci v populisticky orientovaných textech. V rámci výzkumu byly použity statistické metody jako modus, medián, aritmetický průměr nebo průměrná odchylka (relativní a absolutní). Práce byla dále rozšířena o životopis slavného českého překladatele Jana Rudolfa Slabého, z jehož pera pochází také výše zmíněný...
Otokar Březina a Charles Baudelaire: Metafora světla a duše
Podhorská, Jana ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá nejprve obecněji tematikou světla a duše u Charlese Baudelaira a Otokara Březiny a poté se soustřeďuje na jednotlivé motivy světla a duše a jejich metafory. Hlavním východiskem práce jsou především básnické texty obou autorů a metodou zkoumání je v této fázi literárně estetický rozbor. Vzhledem k tomu, že se jedná o srovnávací studii, další použitou metodou je komparace, jejíž součástí jsou tabulky frekvenčního zastoupení klíčových slov u obou básníků a výčty, které ilustrují problematiku dané kapitoly. Cílem této práce však není jen formální a interpretační srovnání, ale především stanovení podobností a rozdílů dvou básnických typů v rámci dané tematiky a literárně historického kontextu. Klíčová slova Charles Baudelaire, Otokar Březina, metafora, světlo, duše
Krajina
Kuchynková, Monika ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá tématem krajiny vnitřní a vnější ve výtvarném umění z hlediska pedagogického, historického a teoretického. Teoretická část bakalářské práce nahlíží na téma krajiny z několika pohledů, z nichž se soustředí nejvíce na motiv horizontu, krajiny vnitřní a vnější a Valašska. Výtvarná část bakalářské práce představuje cyklus obrazů, kde se prolíná vnitřní a vnější krajina, jež jsou spojeny s horizontem a Valašskou krajinou, ke které má autorka této práce velmi silný citový vztah. Myšlenková mapa v pedagogické části bakalářské práce ukazuje využití námětu krajiny pro hodiny výtvarné výchovy. Pedagogická část obsahuje výtvarné řady, které byly realizovány ve výtvarném kroužku ZŠ Žerotínova.
Člověk a kůň (Jiný přítel)
Peštová, Jana ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Brejcha, Šimon (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra výtvarné výchovy Téma diplomové práce ČLOVĚK A KŮŇ (Jiný přítel) Jana Peštová 7. ročník Učitelství výtvarné výchovy pro ZŠ, SŠ a ZUŠ Prezenční studium Vedoucí diplomové práce: Doc. ak. mal. Jiří Kornatovský Konzultant: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. Korektury: Mgr. Zuzana Hrubá Praha, červen 2012 CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE FACULTY OF EDUCATION Department of art education Master thesis: MAN AND HORSE (Another friend) Jana Peštová 7th year full-time studies Art education for Elementary school, Hight school and School of Arts Supervisor: Doc. ak. mal. Jiří Kornatovský Consultant: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. Proofreading: : Mgr. Zuzana Hrubá Prague , June 2012 Prohlašuji, že jsem tuto diplomovou práci zpracovala samostatně a uvedla jsem veškeré použité zdroje. Práce byla prověřena systémem na kontrolu plagiátorství dostupném na www.odevzdej.cz. Praha, červen 2012 ............................................... Poděkování: Za podnětné nápady při zpracovávání práce děkuji Doc. ak. mal. Jiřímu Kornatovskému, Doc. PhDr. Marii Fulkové, Ph.D. a Doc. PhDr. Jaroslavu Bláhovi, Ph.D. Za korektury textu děkuji Mgr. Zuzaně Hrubé. KLÍČOVÁ SLOVA: kůň, člověk, sebereflexe, kvalita, zkušenost, forma,...
Nová role předmětu v umění objektu a instalace
Holubcová, Klára ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá různými pohledy na problematiku předmětu v "objektovém umění". S ním totiž předmět získává svou "novou" roli. Ta se projevuje v boření hranic mezi uměleckými a výtvarnými druhy, i mezi uměním a životem. V odlišných způsobech zacházení s předmětem nacházíme jeho kvalitativní proměny. Ty jsem sledovala z hlediska čtyř základních kritérií: významu, materiálu, tvaru a funkce. Další linií protínající text jsou přesahy mezi volným a užitým uměním.
Role metaforického zobrazení v rámci vztahu člověka k transcendentnu
Stehlíková, Hana ; Horský, Jan (vedoucí práce) ; Marek, Jakub (oponent)
Tato práce se zabývá filosofickou tematizací vztahu člověka k transcendentnu prostřednictvím pojmu metafory a metaforického zobrazení. Porovnává dvě svébytné filosofické koncepce autorů Immanuela Kanta a Friedricha Nietzscheho, které jsou propojeny prostřednictvím otázky po možnostech poznání a vztahu jazyka a myšlení. Ucelující perspektivou pojednání dodává filosofický pojem metafory, jehož role a význam v rámci filosofické disciplíny jsou hledány právě na pozadí děl daných autorů. Pojem metafory z filosofického pohledu je pak ústředním tématem dvou závěrečných částí práce, které se vracejí k poznatkům úvodního výkladu a nabízejí jejich shrnutí v podobě symbolistické a idealistické koncepce, jak je nastínil Jacques Derrida. Tyto pozice se však k pojmu metafory vztahují a užívají jej způsobem, který pouze zrcadlí jejich vlastní premisy a vede neřešitelným sporům. Nabízí se tak otázka, zda lze pro pojem metafory nalézt jiné východisko.
Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání
Langer, Tomáš ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Šlosár, Rudolf (oponent) ; Pavera, Libor (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá prostor na průsečíku tří témat: vzdělávání, relační myšlení a ekonomie. V rámci ekonomického vzdělávání hledá možnosti využití koncepcí známých z (i) teorie konceptuální metafory, (ii) psychologického modelu analogického uvažování, (iii) pedagogicko-psychologického modelu generativního učení a (iv) dosavadního výzkumu využití metafor a analogií ve výuce přírodních věd. Práce ukazuje potenciál metaforického původu ekonomické terminologie pro výuku ekonomických pojmů a edukativní využívání ekonomického mediálního obsahu. Zároveň s tím navrhuje i vlastní vizuální notaci pro zakreslování metaforického mapování mezi doménami. Zabývá se ekonomickou interpretací z pohledu vztahu teoretických ekonomických modelů a konkrétních ekonomických situací, jakož i z pohledu vztahu matematické struktury modelů a jejího ekonomického významu. V prvním případě ukazuje interpretační dovednost, při jejím zasazení do kontextu revidované Bloomovy taxonomie, jako komplexní kognitivní úkol, v druhém případě navrhuje vlastní model ekonomické intepretace matematických struktur na bázi psychologického modelu analogického uvažování. V obou případech jsou formulovány obsahové teze formulující znalosti, které by měli studenti o analogičnosti ekonomických modelů mít. Na základě modelu generativního učení pak navrhuje sadu vizuálních metafor pro témata z úvodu mikroekonomie a makroekonomie a zkoumá efekty jejich využití při výuce. Prostřednictvím vlastního výzkumu práce zahajuje hledání cest ve směrech teoretickou analýzou navržených.
The use of metaphors in various genres of electrical engineering discourse
Svobodová, Pavla ; Zmrzlá, Petra (oponent) ; Haupt, Jaromír (vedoucí práce)
This bachelor thesis focuses on metaphor as a linguistic phenomenon and its use in various types of texts dealing with transistors, including popularization news articles, online tutorials, textbooks, and research articles. The aim is to map the occurrence and function of metaphorical expressions used in engineering discourse, and to classify them in terms of conceptual metaphors. The thesis also includes a comparison of the texts with respect to the phenomena under investigation.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 106 záznamů.   začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.