Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 154 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stereotyp hluchého/neslyšícího člověka v českém prostředí
Mankovecká, Alžběta Anna ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Vinš, Ondřej (oponent)
Práce se zaměřuje na rekonstrukci stereotypu neslyšícího/hluchého člověka v českém prostředí, a to na základě vlastního dotazníkového šetření. Nejprve je představen výzkumný kontext - s důrazem na pojmy jako jazykový obraz světa, opozice vlastní - cizí (my - oni), a zejména stereotyp, i ve stručném porovnání s dalšími pojetími sociálního stereotypu, s Allportovým pojetím stereotypu a předsudku aj. Následně je pozornost věnována konotacím, kognitivní definici a lingvistickým metodám zjišťování konotací jako základu struktury stereotypu (data jazyková, textová, empirická). S pomocí českých slovníků a dosavadních prací je stručně popsána centrální poloha českého stereotypu hluchého (neslyšícího) člověka vycházející ze systémových, příp. folklorních dat. Jádrem práce je kvalitativní empirický výzkum vedený s inspirací v metodologii J. Bartmińského (100 respondentů ve dvou věkových a sociálních skupinách, otevřené otázky směřující k základním polohám stereotypu: vzhled, vlastnosti, chování apod.). V závěru práce je prezentována strukturovaná kognitivní definice spojená se sociálním stereotypem neslyšícího člověka v dnešní české společnosti. Následuje kapitola Diskuze, kde je kromě závěrů a zamyšlení věnována pozornost i konotacím spojeným s označeními hluchý a neslyšící a jejich úloze v utváření...
Komunikační výchova na 2. stupni vybraných ZŠ specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Svěráková, Tereza ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
( esky) Tato bakalá ská práce se zabývá tématem komunika ní výchovy na 2. stupni vybraných základních škol specializovaných na vzd lávání žák se sluchovým postižením. Cílem této práce je zjistit, jaké místo komunika ní výchova v t chto školách zaujímá, do jaké míry je integrální sou ástí vzd lávací koncepce t chto škol a jakými formami je realizována. Práce je koncipována od obecného základu ke konkrétním témat m. V prvních kapitolách vymezuje pojmy komunikace a komunika ní výchova, dále nasti uje historickou i sou asnou podobu komunika ní výchovy u nás a poté rozebírá jednotlivé složky a metody komunika ní výchovy. Následn tato témata zasazuje do kontextu problematiky žák se sluchovým postižením. Praktická ást této práce zahrnuje obsahovou analýzu kurikulárních dokument (obecných i konkrétních), polostrukturované rozhovory s pedagogy komunika ní výchovy na vybraných školách a didaktickou a obsahovou analýzu u ebních materiál a žákovských prací poskytnutých konkrétními školami. Klí ová slova ( esky): komunika ní výchova; žáci se sluchovým postižením; neslyšící žáci; vzd lávání žák se sluchovým postižením; základní škola pro žáky se sluchovým postižením
Jmenné znaky vybraných českých politiků v českém znakovém jazyce
Nováková, Eva ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá jmennými znaky vybraných politiků v českém znakovém jazyce. Cílem výzkumu je tyto znaky popsat, klasifikovat a ukázat případné tendence v jejich tvoření, a to například v souvislosti s politickou korektností. Vzorek získaný od neslyšících respondentů je zde porovnáván se znaky užívanými ve Zprávách v českém znakovém jazyce. V teoretické části je nejprve věnována pozornost propriím v českém jazyce, zejména antroponymům a jejich typům, které jsou pro tuto práci relevantní. Následně jsou charakterizovány jmenné znaky a jejich kategorizace, kterou ve své diplomové práci navrhuje Radka Faltínová (2005). Ve výzkumné části jsou popsány a kategorizovány všechny varianty znaků získané od neslyšících respondentů spolu s jmennými znaky užívanými ve Zprávách v českém znakovém jazyce. V závěru této části jsou tyto dvě skupiny srovnány a komentována možná souvislost mezi frekvencí sledování Zpráv a užívanými variantami jmenných znaků. Shrnuty jsou také tendence ve tvoření jmenných znaků pro slyšící, veřejně známé osoby, na které shromážděný materiál poukazuje. Klíčová slova český znakový jazyk, jmenné znaky, vlastní jména, čeští politici
Antropomorfismus a antropomorfizace v poezii Neslyšících
Hornychová, Anežka ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Cílem této práce je shrnutí poznatků o fungování znakového jazyka v uměleckém textu v kontextu kognitivní lingvistiky a kognitivní poetiky. Konkrétně se práce zaměřuje na antropomorfismus a způsoby, prostředky a účinky antropomorfizace v poezii Neslyšících. Na základě doslovného překladu bude podrobně analyzována báseň neslyšícího básníka s důrazem na procesy antropomorfizace. Jedná se o báseň Strom od českého básníka Sergeje Josefa Bovkuna. Bakalářská práce vychází zejména z literatury Sutton-Spence (2005), Sutton-Spence - Kaneko (2016) a Sutton-Spence - Napoli (2010).
Prstová abeceda jako integrální součást skautingu?
Ficková, Veronika ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce se soustředí na české prstové abecedy. Zkoumá a popisuje jak jejich tradiční pojetí ve společnosti neslyšících (samostatně i jako součást promluv ve znakovém jazyce), tak i netradiční pojetí prstové abecedy ve slyšící společnosti českých skautů. Vystihuje jejich využití ve skautu (i mimo něj) i to, proč se je mladí skauti učí. Porovnává použití prstové abecedy ve folkloru s použitím prstové abecedy ve skautingu i s jejím využitím ve společnosti neslyšících (případně v komunitě Neslyšících). Dále jsou sesbírané formy projevu prstových abeced vzájemně porovnány. Práce postupuje sběrem relevantních zdrojů, dále výzkumnou sondou v podobě polostrukturovaných rozhovorů. Tyto poznatky o prstových abecedách jsou usouvztažněny. Na základě výzkumů práce odpovídá na otázku, zda je prstová abeceda součást českého skautingu, nebo součást českého dětského herního folkloru. V neposlední řadě se zaobírá využitím prstových abeced u neslyšících členů skautského oddílu 53. Potkani. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Antropomorfismus a antropomorfizace v poezii Neslyšících
Hornychová, Anežka ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Cílem této práce je shrnutí poznatků o fungování znakového jazyka v uměleckém textu v kontextu kognitivní lingvistiky a kognitivní poetiky. Konkrétně se práce zaměřuje na antropomorfismus a způsoby, prostředky a účinky antropomorfizace v poezii Neslyšících. Na základě doslovného překladu budou podrobně analyzovány básně neslyšících básníků s důrazem na procesy antropomorfizace. Jedná se o báseň Strom od českého básníka Sergeje Josefa Bovkuna a báseň Tree od britského básníka Paula Scotta. Bakalářská práce vychází zejména z literatury Sutton-Spence (2005), Sutton-Spence - Kaneko (2016) a Sutton-Spence - Napoli (2010).
Opozitnost v jazyce a (českém) jazykovém obrazu světa
Znamenáčková, Eva ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Práce se zabývá opozitními významovými relacemi mezi lexikálními jednotkami ve slovní zásobě, jež vyjadřují pojmové opozice v našem myšlení a konceptualizaci skutečnosti. Popisuje opozita z hlediska lexikologie (jako součást jazykového systému) a z hlediska stylistiky (zejm. jejich úlohu ve figurách a kompozici); směřuje k souvislostem mezi poznatky z těchto lingvistických disciplín a tím, jakje opozitní vztah vnímám obecně, jakou má úlohu v orientaci člověka ve světě, resp. jaký má podíl na utváření našeho jazykového obrazu světa. Tato práce vychází především ze zdrojů odborné literatury "tradiční" strukturalistické jazykovědy a prací lingvistiky kognitivně-kulturní. Dělí se v zásadě na dvě části, z nichž první je převážně výkladová, zabývá se definicí opozitnosti, relevantními rysy opozit, jejich klasifikací, aspekty opozitnosti a souvisejícími tématy v rámci lingvistiky. V druhé části popisuje jazykový obraz světa v české lidové slovesnosti prostřednictvím analýzy opozitních vztahů - jak v rovině lexikálně-sémantické, tak v rovině zobrazované skutečnosti.
Jazyk a styl undergroundové dětské literatury
Kubová, Kateřina ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Kubová, Kateřina: Jazyk a styl undergroundové dětské literatury: diplomová práce. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2011. Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. Cílem této práce je postihnout jazykové a stylové rysy specifické pro undergroundovou literaturu určenou dětem. V první části práce se věnuji specifikům literární tvorby pro děti a pojmu dětský aspekt jako měřítku, s jehož pomocí následně analyzuji vybrané texty. Dále představuji vybrané autory a jejich tvorbu pro děti. Jazyková a stylová analýza vychází převážně z příručky Současná stylistika, která se mj. věnuje charakteristice jednotlivých jazykových rovin uměleckého textu. Rozboru podrobuji texty pro děti vytvořené hlavními představiteli českého kulturního undergroundu 70. a 80. let 20. století, Egonem Bondym a Ivanem Martinem Jirousem. Na závěr rozebírám jazyková a stylová specifika samizdatového sborníku Čert má kopyto…, který tvoří souhrn undergroundové literatury určené dětem, a na základě analýz stanovuji texty, jež splňují zároveň kritérium "dětskosti" i undergroundové poetiky, a tudíž právem nesou označení undergroundová literatura pro děti. Klíčová slova: dětská literatura, underground, styl, dětský aspekt.
Člověk v hádankách. Příspěvek k českému jazykovému obrazu světa
Boháčková, Linda ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent)
V hádankách mohou být tematizovány všechny oblasti lidské existence. Podle tezí kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky jsou i v hádankách každého kulturního prostředí - jakožto ve specifickém sémiotickém systému - uloženy poukazy k určitému způsobu chápání světa a místa člověka v něm. Cílem této práce je přiblížit naivní obraz člověka a lidského těla v českém jazyce, jak se jeví na základě lidových hádanek. Metodologická východiska poskytuje především stať etnolingvistky H. Kazancevové. Hádanky je možné roztřídit: hádanky vztahující se k ontogenezi člověka tvoří první skupinu, do druhé skupiny spadají delší a často rýmované hádanky označující člověka a části jeho těla pomocí neologismů či okazionalismů, třetí skupina je tvořena hádankami o jednotlivých orgánech. Části těla jsou v hádankách kódovány jak na základě svého vnějšího vzhledu, tak na základě funkce - činnosti, již vykonávají, případně se obě hlediska mohou prolínat. Soubory orgánů označovaných v hádankách druhé a třetí skupiny se poněkud liší. Hlava, vlasy, oči, nos, ústa, ruce a nohy jsou části těla, jež jsou tematizovány v obou těchto skupinách. Stojí tedy pravděpodobně v samém centru lidového, naivního obrazu člověka. Druhá skupina hádanek navíc kóduje čelo, břicho, kolena, chodidla a paty. Naproti tomu třetí skupina obsahuje navíc...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 154 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 VAŇKOVÁ, Ilona
6 Vanková, Ivana
3 Vaňková, Iva
6 Vaňková, Ivana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.