Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání
Langer, Tomáš ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Šlosár, Rudolf (oponent) ; Pavera, Libor (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá prostor na průsečíku tří témat: vzdělávání, relační myšlení a ekonomie. V rámci ekonomického vzdělávání hledá možnosti využití koncepcí známých z (i) teorie konceptuální metafory, (ii) psychologického modelu analogického uvažování, (iii) pedagogicko-psychologického modelu generativního učení a (iv) dosavadního výzkumu využití metafor a analogií ve výuce přírodních věd. Práce ukazuje potenciál metaforického původu ekonomické terminologie pro výuku ekonomických pojmů a edukativní využívání ekonomického mediálního obsahu. Zároveň s tím navrhuje i vlastní vizuální notaci pro zakreslování metaforického mapování mezi doménami. Zabývá se ekonomickou interpretací z pohledu vztahu teoretických ekonomických modelů a konkrétních ekonomických situací, jakož i z pohledu vztahu matematické struktury modelů a jejího ekonomického významu. V prvním případě ukazuje interpretační dovednost, při jejím zasazení do kontextu revidované Bloomovy taxonomie, jako komplexní kognitivní úkol, v druhém případě navrhuje vlastní model ekonomické intepretace matematických struktur na bázi psychologického modelu analogického uvažování. V obou případech jsou formulovány obsahové teze formulující znalosti, které by měli studenti o analogičnosti ekonomických modelů mít. Na základě modelu generativního učení pak navrhuje sadu vizuálních metafor pro témata z úvodu mikroekonomie a makroekonomie a zkoumá efekty jejich využití při výuce. Prostřednictvím vlastního výzkumu práce zahajuje hledání cest ve směrech teoretickou analýzou navržených.
The further education of pedagogical employees at selected high school
Kenderešová, Martina ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Pavera, Libor (oponent)
Tato práce se zabývá dalším vzděláváním pedagogických pracovníků na vybrané střední škole. Práce je rozdělená na teoretickou a empirickou část. V úvodu první kapitoly jsou charakterizované základní pojmy. Další část je zaměřena na legislativní ukotvení dané problematiky. Závěr teoretické časti je věnován výzkumním šetřením, které mapujú možnosti a trendy dalšího vzdělávání učitelů a jejich profesního rozvoje v ČR a ve světě. Empirická část je věnována výzkumu, kde je popsána jeho realizace, výsledky a závěry, které z něj vyplývají.
Únava při učení a její překonávání /se zaměřením na výchovně vzdělávací proces na střední škole/
Trefná, Gabriela ; Pavera, Libor (vedoucí práce) ; Krpálková Krelová, Katarína (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou únavy. Na problematiku únavy nahlížím z hlediska problému, který může nastat při vyučovacím procesu. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmu psychohygiena, od jejího historického vývoje až k dnešnímu pojetí, tedy psychohygiena zdraví, únava, druhy únavy, její stádia a determinanty, specifikace období dospívání, vliv prostředí na jedince. V části výzkumu se věnuji příčinám únavy studenta samotného, jeho subjektivnímu pocitu vnímání únavy a to s ohledem na den v týdnu, čas, prostředí střední školy a vliv přírodních stimulantů.
Vývoj vzdělanosti populace ČR v letech 1998-2012: problémy a doporučení
Kaparykha, Kanstantin ; Pavera, Libor (vedoucí práce) ; Krpálková Krelová, Katarína (oponent)
Diplomová práce se zabývá formulací pojmu vzdělanost, zkoumá vývoj vzdělanosti v čase mezi roky 1998 až 2012 v kontextu mezinárodních výzkumů dovedností dospělých (SIALS a PIAAC). Součástí práce je analýza závislosti míry nezaměstnanosti skupiny absolventů bez maturitního vysvědčení na počtu absolventů vysokých škol. Dále tato diplomová práce přináší řadu doporučení ke zkvalitnění vzdělávacího systému České republiky ve směru vyšší vzdělanosti jeho účastníků a také lepší uplatnitelnosti českých absolventů středních škol na trhu práce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.