Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání
Langer, Tomáš ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Šlosár, Rudolf (oponent) ; Pavera, Libor (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá prostor na průsečíku tří témat: vzdělávání, relační myšlení a ekonomie. V rámci ekonomického vzdělávání hledá možnosti využití koncepcí známých z (i) teorie konceptuální metafory, (ii) psychologického modelu analogického uvažování, (iii) pedagogicko-psychologického modelu generativního učení a (iv) dosavadního výzkumu využití metafor a analogií ve výuce přírodních věd. Práce ukazuje potenciál metaforického původu ekonomické terminologie pro výuku ekonomických pojmů a edukativní využívání ekonomického mediálního obsahu. Zároveň s tím navrhuje i vlastní vizuální notaci pro zakreslování metaforického mapování mezi doménami. Zabývá se ekonomickou interpretací z pohledu vztahu teoretických ekonomických modelů a konkrétních ekonomických situací, jakož i z pohledu vztahu matematické struktury modelů a jejího ekonomického významu. V prvním případě ukazuje interpretační dovednost, při jejím zasazení do kontextu revidované Bloomovy taxonomie, jako komplexní kognitivní úkol, v druhém případě navrhuje vlastní model ekonomické intepretace matematických struktur na bázi psychologického modelu analogického uvažování. V obou případech jsou formulovány obsahové teze formulující znalosti, které by měli studenti o analogičnosti ekonomických modelů mít. Na základě modelu generativního učení pak navrhuje sadu vizuálních metafor pro témata z úvodu mikroekonomie a makroekonomie a zkoumá efekty jejich využití při výuce. Prostřednictvím vlastního výzkumu práce zahajuje hledání cest ve směrech teoretickou analýzou navržených.
Analýza kvality výuky vyšší odborné školy a zvyšování její úrovně s důrazem na podnikatelské vzdělávání a myšlení v podmínkách Vyšší obchodní podnikatelské školy
Bejdáková, Blanka ; Asztalos, Ondřej (vedoucí práce) ; Krpálek, Pavel (oponent) ; Šlosár, Rudolf (oponent)
Hlavním cílem této doktorské práce je zjistit, jaká je úroveň kvality výuky na konkrétní vyšší odborné škole a naznačení cest, jakými je možné kvalitu výuky ještě dále zvyšovat. Kvalita výuky představuje poměrně široký pojem, proto je v práci kladen důraz především na úroveň klíčových kompetencí studentů, zejména pak na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Pro naplnění tohoto cíle je třeba definovat standardy kvality výuky na VOŠ, získat relevantní informace o obsahu a struktuře učebních plánů, o výukových metodách a formách, které jsou na škole využívány a také informace o úrovni znalostía dovedností studentů. V neposlední řadě by se ke kvalitě výuky měli vyjádřit i studenti a jejich budoucí zaměstnavatelé. Vědeckým přínosem této práce je vytvoření vlastního modelu hodnocení kvality výuky na vyšších odborných školách, který by se v budoucnu, po dalším ověřování v praxi, mohl stát základem pro vypracování jednotné metodiky pro hodnocení kvality výuky na vyšších odborných školách, zejména ekonomického zaměření. Jako druhotný vědecký přínos práce je možné označit získání informací o obsahu a metodách vzdělávání používaných na konkrétní vyšší odborné škole ekonomického zaměření a jejich přínosu pro rozvoj klíčových kompetencí, s důrazem na kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám. Výsledky výzkumu mohou sloužit i jako podklad při tvorbě učebních dokumentů podobných oborů a dále jako podklad pro rozhodování, zda a v jaké podobě zařadit do výuky integrující předmět. Cíle práce je dosaženo prostřednictvím výzkumu provedeného na VOŠ - Vyšší obchodní podnikatelské škole, Masná 13, Praha 1. Výzkum spočívá v analýze obsahu, metod a forem vzdělávání na této škole a též v experimentu, kdy je do výuky ve třetím ročníku zařazen integrující předmět. Konečným výstupem jsou doporučení a zobecnění platná pro vyšší odborné školy obecně, zvláště pak pro vyšší odborné školy s ekonomickým zaměřením. Práce se zabývá problematikou ze dvou úhlů pohledu, postupuje od obecného ke konkrétnímu tak, aby v závěru mohla být vyslovena opět obecně platná doporučení. První část práce představuje obecná východiska pro následný výzkumný úkol. Je členěna do pěti kapitol. V první kapitole je popsán předmět a metodika výzkumu. Druhá kapitola definuje význam lidského kapitálu pro konkurenceschopnost České republiky. Ve třetí kapitole jsou shrnuty východiska a nástroje školské reformy se zdůrazněním vzdělávacích cílů v oblasti klíčových kompetencí studentů. Čtvrtá kapitola se věnuje podstatě a nástrojům podnikatelského vzdělávání a myšlení. Pátá kapitola popisuje historii a současnost vyššího odborného školství v České republice a naznačuje jeho možný vývoj v budoucnosti. Následující část, která obsahuje vlastní výzkum, je členěna do tří kapitol. Šestá kapitola charakterizuje Vyšší obchodní podnikatelskou školu, analyzuje její podmínky pro vzdělávání studentů, sleduje její konkurenci a definuje její silné a slabé stránky, její příležitosti a ohrožení. Sedmá kapitola obsahuje samotnou podstatu výzkumného úkolu. Osmá kapitola následně vyhodnocuje výsledky výzkumu, ověřuje hypotézy a formuluje doporučení použitelná pro vyšší odborné školy obecně.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.