Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20,224 záznamů.  začátekpředchozí20215 - 20224  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.61 vteřin. 

Regionálnì rozvoj a inspirace z jiných disciplin: Moţnosti aplikace konceptů evolučnì biologie na vybraná témata regionálnìho rozvoje
Jungwiertová, Lucie ; Blažek, Jiří (vedoucí práce) ; Sucháček, Jan (oponent) ; Garrouste, Pierre (oponent)
Regionálnì rozvoj a inspirace z jiných disciplin: Možnosti aplikace konceptů evolučnì biologie na vybraná témata regionálnìho rozvoje 139 I.4 ZÁVĚR Tato disertačnì práce představuje pokus o hledánì inspirace v evolučnì biologii pro problematiku regionálnìho rozvoje, a to prostřednictvìm aplikace pro tento účel vhodných evolučně-biologických konceptů na vybraná témata regionálnìho rozvoje. Aplikace alespoň některých konceptů evolučnì biologie na problematiku socioekonomické reality však nenì ničìm novým, ačkoli v jednotlivých disciplinách se projevuje s různou intenzitou. Zatìmco evolučnì perspektiva se v modernì ekonomii rozvìjì přinejmenšìm po několik poslednìch desetiletì, tatáž inspirace v problematice socioekonomické geografie, resp. regionálnìho rozvoje je mnohem novějšìho data. Počet sociálnìch geografů, kteřì se obracejì se zájmem k evolučnì ekonomii, však stále stoupá, a ačkoli je podle Boschmy a Martina (2007) prozatìm předčasné hovořit o posunu paradigmatu, "evolutionary turn" postupně zìskává na významu v této disciplìně a formuje se evolučně orientovaná ekonomická geografie. V červnu 2007 napřìklad vyšlo monotematické čìslo interdisciplinárně orientovaného časopisu Journal of Economic Geography věnované pozici evolučně orientované ekonomické geografie a tématům, na něž se zaměřuje, zřetelná je...

Čínská pohádka metodami dramatické výchovy
Stejskalová, Zuzana ; Svobodová, Radmila (oponent) ; Marušák, Radek (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na pohádky, jejich rozdělení, dotýká se také významu pohádek pro děti, jaká témata a postavy pohádka nabízí. Dále je práce zaměřena na specifika čínské pohádky a jak lze prostřednictvím dramatických metod uchopit knihu "Vrch čajové konvice". Součástí práce je rozbor literárního textu z pohledu dramatickovýchovného. V rámci projektu jsou použité čínské pohádky a jejich způsob využití v lekcích dramatické výchovy. Projekt se zabývá tím, jak lze přenést obsahy pohádek do žákovy zkušenosti a možnostmi, jak lze využít již zpracovaná témata. Součástí praktické části je popis projektu s reflexí.

Ochranná známka Společenství ve světle judikatury Evropského soudního dvora
Schenková, Kateřina ; Tichý, Luboš (vedoucí práce) ; Zemánek, Jiří (oponent)
73 8. Závěr Tato diplomová práce se zabývá ochrannou známkou Společenství z pohledu judikatury Soudu prvního stupně a Soudního dvora. Věnuje se jak otázkám společným s úpravou národních ochranných známek, jejichž podmínky, kritéria existence a známkoprávní charakter jsou v evropské právní úpravě harmonizovány, tak otázkám upraveným čistě na úrovni evropského práva nařízením, kterým se vytváří ochranná známka Společenství. Ochranná známka Společenství představuje nadnárodní známkoprávní systém, na základě kterého může být zapsána, zrušena, prohlášena za neplatnou nebo zakázáno její užívání pouze pro celé území Společenství. Tato zásada však neznamená, že se k ochranné známce Společenství přistupuje pouze z celoevropského hlediska. Existence absolutních i relativních překážek zápisu v zásadě postačí pouze v části Společenství, která sice není totožná s územím členského státu, ale zpravidla by existence překážky na území členského státu měla být dostatečné pro odepření ochrany. Rovněž paralelní importy, vyčerpání práv a strpění užívání mladší známky se posuzují podle stejných kategorií jako národní známky a pro právní důsledky je bez významu, zda se jedná o národní či evropskou známku. Jiné specifické podmínky však musí být interpretovány jednotně pro celé její území. Jedná se na příklad o hodnocení její...

Spiritualita laiků a nová hnutí v církvi
Bukovský, Lukáš ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Křížek, Petr (oponent)
Resumé Spiritualita laiků a nová hnutí v církvi Bakalářská práce, jejíž název je Spiritualita laiků a nová hnutí v církvi, popisuje vzestup významu laiků, zvláště pak po Druhém vatikánském koncilu a jejich spiritualitu, která se čím dál více realizuje v nových církevních hnutích a komunitách. Práce postupuje návaznou kontinuitou témat, která postupně popisují a definují hlavní body problematiky spirituality laiků a nových hnutí v církvi. Po počáteční definici spirituality a jejího popisu se práce dále zaobírá laiky a jejich dějinným postavením v církvi. Dále jsou zde zdůrazněna charizmata laiků, která poprvé zdůraznil Druhý vatikánský koncil ve věroučné konstituci o církvi Lumen gentium (LG 12) a popis církve v její vzájemně provázané charizmatické a instituční podobě. Za jeden z hlavních projevů charizmatické církve jsou pokládána nová církevní hnutí a komunity, jejichž vzestup je považován za jeden z velkých plodů Druhého vatikánského koncilu. V této práci je stručně popsán fenomén laických hnutí v dějinách církve a v historické kontinuitě jsou zde popsána hlavní hnutí, která jsou dnes řazena právě mezi tzv. nová hnutí. Práce také nastiňuje otázku přístupu církve k těmto hnutím, kritéria začlenění těchto hnutí a ukazuje jejich spiritualitu, jako především spiritualitu společenství ve světle papežského...

Financování školství v Dánsku
Hansenová, Lucie ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Klazar, Stanislav (oponent)
Vzdělání nabývá čím dál více na významu a investice do něj je velmi důležitá. Práce má přinést ucelený obraz o systému financování dánského školství ve všech úrovních a zaměření se na podporu studentů v Dánsku. První část se zabývá popisem struktury systému školství v Dánsku a také jakým způsobem probíhá zajišťování kvality. Druhá část nejdříve srovnává výdaje na školství s dalšími státy, podle jednotlivých úrovní školství v absolutních hodnotách i jako podíl k celkovým výdajům i k HDP, dále se soustřeďuje na taximeter systém, tedy druh výkonového financování, který Dánsko v některých úrovních školství využívá. Je také zaměřena na popis financování školství jednotlivých úrovní studia včetně doktorského, dále na financování výzkumu a financování vzdělávání dospělých. Poslední část popisuje systém podpory studentů a její vývoj, který se skládá z grantů a půjček. Dále se zabývá celkovými příjmy studenta, tedy zda jsou granty dostatečné, či zda student má ještě další příjmy.

Meziválečná regulace průmyslového podnikání v USA a Itálii. Kodexy a korporativismus - srovnání prvního New Dealu s modelem fašistické Itálie
Máslo, Lukáš ; Tajovský, Ladislav (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent)
Ve své práci srovnávám hospodářsko-politická opatření vlády při úpravě poměrů v obchodně-průmyslovém sektoru v období platnosti zákona NIRA s obdobnými opatřeními ve fašistické Itálii. Předmětem srovnání je procedura vzniku, obsah a správa kodexů poctivé konkurence na jedné straně a syndikátní, resp. korporativní struktura na straně druhé. Jelikož americká organizace průmyslu se od italské podstatně lišila svou rolí i konkrétní podobou, nejsou jednotlivé srovnávané instituce vždy zcela ekvivalentní. Italský korporativistický model je založen na institucionalizaci kolektivního vyjednávání, tedy na organizaci pracovně-právních vztahů, zatímco kodexy poctivé konkurence jsou primárně organizací zaměstnavatelů v jednotlivých odvětvích, tedy institucí koordinace podnikatelské činnosti. Přesto jsou součástí kodexů i ustanovení pracovně-právní, stejně jako v korporativistickém systému existují orgány koordinace produkce. Při srovnávání kodexů se syndikátními sdruženími tedy srovnávám instituce s primárně odlišnými úlohami, nicméně otázky koordinace produkce a pracovně-právních vztahů, ač v obou systémech různé co do významu, jsou pro účely komparace zcela ekvivalentní, a tedy srovnatelné.

The female character in the plays of Paul Claudel
Hodinová, Tereza ; Pohorský, Aleš (oponent) ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce)
Již od dětství se Paul Claudel záměrně přiklání na stranu své matky pocházející z Champagne. Citlivě vnímá a přijímá za svůj venkovský život spjatý s půdou a tradicemi, řídící se pravidelným během liturgického roku. V Paříži, kde studuje, prožívá Claudel své temné období plné hledání, zmatku a vzpoury proti jakékoliv autoritě. Postupně si utváří okruh umělců, u nichž nachází vzor a inspiraci. Vedle antických tragiků, Poea, Mal1armého, Wagnera, je to na prvním místě Rimbaud, kterého Claudel objevuje jen několik měsíců před svou konverzí. Hluboký náboženský zážitek, který mladý Claudel prožívá o vánocích 1986 v Notre-Dame, stojí na počátku jeho pronikání do neobyčejně významově i výrazově bohatého prostoru liturgie a Bible. Stává se celoživotní inspirací jeho dramatického, poetického i prozaického díla. V rámci tohoto postupného rozkrývání ho nad jiné upoutává mnohotvárná a přece vnitřně hluboce jednotná postava ženy v podobě božské Moudrosti, Panny Marie, lidské Duše a konečně Církve. Každá z ženských postav, které se objeví v Claudelově dramatu, v sobě nese tento čtverý obraz. Žádná jeho hrdinka není jen živou alegorií, je Moudrostí či Duší s celou šíří významu toho slova, v neustálém vnitřním spojení se všemi svými odkazy napříč prostorem i časem, zakotvená ve věčnosti díky absolutnímu rozměru, přítomnému...

Fenomén sociální exkluze: teoretický rámec a aspekty problematiky
Víznerová, Hana ; Růžička, Richard (vedoucí práce) ; Duffková, Jana (oponent)
V diplomové práci se budu zabývat vybranými aspekty fenoménu sociální exkluze a rovněž základními teoretickými přístupy, které si kladou za cíl objasnit příčiny vzniku sociálních problémů vyskytujících se v současných společnostech a hledat řešení, jak je odstranit, nebo alespoň eliminovat. Témata sociální exkluze, chudoby, sociálních nerovností a v širším významu sociálního znevýhodnění některých jedinců a sociálních skupin představují podle mne velice aktuální společenské problémy, na které je stále nutné zaměřovat pozornost jak ve společenských vědách, tak v praxi. Tato práce by měla přispět zejména k seznámení s pojmem sociální exkluze, k vysvětlení tohoto sociálního problému a v neposlední řadě, na základě srovnání rozdílných teoretických přístupů, k objasnění příčin jeho výskytu v současných společnostech a možných způsobů, jak se s ním vypořádat. Dotknu se rovněž empirické roviny problematiky, protože koncept sociální exkluze je zároveň analytickým modelem využívaným v sociologickém výzkumu a také v sociální politice jako nástroj k popisu aktuálních společenských problémů, jenž vede k tvorbě strategií a politik sociální inkluze.

Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání
Langer, Tomáš ; Krpálek, Pavel (vedoucí práce) ; Šlosár, Rudolf (oponent) ; Pavera, Libor (oponent)
Předkládaná disertační práce zkoumá prostor na průsečíku tří témat: vzdělávání, relační myšlení a ekonomie. V rámci ekonomického vzdělávání hledá možnosti využití koncepcí známých z (i) teorie konceptuální metafory, (ii) psychologického modelu analogického uvažování, (iii) pedagogicko-psychologického modelu generativního učení a (iv) dosavadního výzkumu využití metafor a analogií ve výuce přírodních věd. Práce ukazuje potenciál metaforického původu ekonomické terminologie pro výuku ekonomických pojmů a edukativní využívání ekonomického mediálního obsahu. Zároveň s tím navrhuje i vlastní vizuální notaci pro zakreslování metaforického mapování mezi doménami. Zabývá se ekonomickou interpretací z pohledu vztahu teoretických ekonomických modelů a konkrétních ekonomických situací, jakož i z pohledu vztahu matematické struktury modelů a jejího ekonomického významu. V prvním případě ukazuje interpretační dovednost, při jejím zasazení do kontextu revidované Bloomovy taxonomie, jako komplexní kognitivní úkol, v druhém případě navrhuje vlastní model ekonomické intepretace matematických struktur na bázi psychologického modelu analogického uvažování. V obou případech jsou formulovány obsahové teze formulující znalosti, které by měli studenti o analogičnosti ekonomických modelů mít. Na základě modelu generativního učení pak navrhuje sadu vizuálních metafor pro témata z úvodu mikroekonomie a makroekonomie a zkoumá efekty jejich využití při výuce. Prostřednictvím vlastního výzkumu práce zahajuje hledání cest ve směrech teoretickou analýzou navržených.

Obraz jako výtvarná metafora genderové identifikace
NIŽNÍKOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá otázkou, jak přístupy rožnovské arteterapeutické školy zacházejí s genderovou problematikou. Zabývá se posunem generového vnímání v průběhu arteterapeutického procesu (během studia). V teoretické části charakterizuje problematiku genderu z historického pohledu. Zabývá se feministickým hnutím a jeho vlivem na vnímání genderových odlišností. Popisuje psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů a terapeutickým působením arteterapie. Praktická část obsahuje charakteristiku arteterapeutických metod, klasického renesančního zobrazení. Pojednává o symbolice ?Prvního hříchu?. Zabývá se souborem výtvarných produkcí studentů arteterapie, na nichž nalézá odkazy ke genderové identifikaci a souborem studentských dotazníků, kde sleduje výpověď studentů o prožívání genderové identifikace při nástupu a průběhu studia.