Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza předmětů oboru Gymnastika v přípravě učitelů tělesné výchovy se zaměřením na sportovní gymnastiku
Vorálková, Jitka ; Novotná, Viléma (vedoucí práce) ; Jansa, Petr (oponent) ; Blahutková, Marie (oponent)
Souhrn Název: Analýza předmětů oboru Gymnastika v přípravě učitelů tělesné výchovy se zaměřením na sportovní gymnastiku. Cíle práce Cílem práce bylo vymezit obsah předmětu Sportovní gymnastika studijního programu učitelství tělesné výchovy. Pro dosažení základního cíle byly stanoveny další dva dílčí cíle, které byly řešeny ve dvou etapách výzkumu: 1. analýza školské dokumentace z hlediska: a) cílů, výstupů a obsahu studijních plánů předmětu Sportovní gymnastika b) zastoupení jednotlivých předmětů oboru Gymnastika, zejména předmětu Sportovní gymnastika, a jejich hodinové dotace 2. zjistit a formulovat požadavky, které jsou kladeny na osobnost učitele tělesné výchovy na středních školách. Metody Výzkum probíhal ve dvou etapách. V první etapě byla analýzou školské dokumentace provedena explorace zaměření obsahu studijních plánů předmětu Sportovní gymnastika, jeho rozsahu a požadovaných výstupů. Pro nalezení odpovědí na otázku důležitosti a potřebnosti jednotlivých kompetencí absolventa předmětu Sportovní gymnastika byla v druhé etapě výzkumu použita metoda repertoárové mřížky. Jejím prostřednictvím bylo získáno velké množství informací od skupiny patnácti expertů, kteří byli rozděleni na základě svých zkušeností s výukou gymnastiky do tří skupin. Výsledky Z hlediska jednotlivých cílů práce byly dosaženy...
Sebevzdělávání jako specifická profesní činnost pedagoga prvního stupně
Rambousková, Marie ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku sebevzdělávání jako součást profesní činnosti učitele prvního stupně. Stručná charakteristika bude věnována definici učitele dle školského zákona a kompetencím pedagogického pracovníka. Následující kapitoly se zabývají sebevzděláváním, sebehodnocením a sebepoznáváním, klíčovými vlastnostmi, které jsou potřebné při poznání sebe sama. Cílem práce je ukázat důležitou úlohu nepřetržitého, neustálého, sebevzdělávání jako nedílné součásti kompetencí učitele uplatňované při každodenní pedagogické činnosti. Převažující část práce je věnována praktické části realizované smíšeným výzkumem. Po provedeném dotazníkovém šetření zaměřeném na zjištění názorů na oblast sebevzdělávání učitelů na prvním stupni pražské základní školy následuje analýza těchto dotazníků. Z celkového počtu 13 dotazovaných byl vybrán vzorek třech učitelů, se kterými byla formou hloubkových rozhovorů zjišťována jejich motivace, formy a metody, které při sebevzdělávání využívají, časová náročnost sebevzdělávání, případně překážky bránící jim v sebevzdělávání. Dále pak jsou analýzou porovnány postoje a názory na sebevzdělávání těchto učitelů. Z výzkumu vyplývá, že nejčastější motivací učitelů k sebevzdělávání je rozvoj sebe sama, snaha na sobě pracovat, zdokonalit své pedagogické schopnosti....
Zážitkové a reflektivní metody ve výuce a jejich přínos pro učitele a žáky
Diviš, Václav ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Cílem práce je zlepšení kvality výuky. Práce poukazuje na možnost využití akčního učitelského výzkumu při snaze o implementaci inovací v oblasti metod výuky žáků mladšího školního věku a současně rozvoj vlastních profesních kompetencí. Zdůvodňuje přínos aktivizujících zážitkových a reflektivních metod pro žáky při integraci cílů učiva z oblasti společenskovědních témat a cílů osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část mapuje odborné zázemí úzce souvisejících témat s danou problematikou jako jsou profesní kompetence učitele, rozvoj učitelů primární školy, inovativní metody ve výuce, osobnostní pojetí výuky, aktivizační metody, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, akční učitelský výzkum, reflexe a sebereflexe. Dále také mapuje zázemí pro zážitkové a reflektivní metody s oporou o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část popisuje celý akční učitelský výzkum. Dvojím způsobem zachycuje sebereflektivní charakteristiku učitele na počátku akčního učitelského výzkumu, dosavadní zkušenosti se zážitkovými a reflektivními metodami výzkumníka a schéma postupu akčního učitelského výzkumu. Dále všechny dílčí fáze, jakými jsou sběr informací a jejich vyhodnocení, všechny realizované aktivity a jejich podrobný popis. Popis vybraných realizovaných aktivit obsahuje podrobný rozbor...
Multikulturní výchova na 1.stupni ZŠ
Chadtová, Barbora ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Tématem diplomové práce je mapování problematiky multikulturní výchovy na prvním stupni základních škol. Cílem je především proniknout do současných struktur, posoudit možnosti práce učitele ve školním prostředí a v návaznosti na zjištěné poznatky hledat další cesty multikulturního vzdělávání žáků. Teoretická část práce vymezuje právní prostředí dané problematiky na úrovni České republiky a ukotvení multikulturního vzdělávání v kurikulárních dokumentech. Dále popisuje možné myšlenkové směry a přístupy v současném interkulturním vzdělávání. Rovněž zahrnuje možnosti a principy edukačního procesu od osobnosti učitele, jeho vlastních kompetencí, stanovení cílů a obsahu, vhodných forem a metod práce až k samotným žákům a dalším činitelům ovlivňující hodinu multikulturní výchovy. Značná část práce je věnována přiblížení nejnovějších poznatků, trendů a základních pilířů a principů kvalitního interkulturního vzdělávání. Popisuje také organizace, které svou činnost zaměřují na multikulturalitu světa a mohou se tak přímo podílet na rozšiřování všeobecného přehledu žáků, předávání informací, poznatků, na rozvoji osobnostně sociálních a zejména pak multikulturních kompetencí žáků. V neposlední řadě odkazuje na řadu podpůrných materiálů a pomůcek určených přímo do hodin multikulturní výchovy. Praktická část je...
Pohled učitelek mateřských škol na integraci dítěte se vzdělávacími potřebami
BARBORKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá tématem začlenění dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné mateřské školy. Cílem bakalářské práce je zjistit zkušenosti učitelek mateřských škol s edukací dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole. Práce je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou, ve které se budu věnovat problematice vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně pojetí kurikulárních dokumentů). Dále psychologickým kontextem předškolního dítěte (včetně dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami). A problematikou profesních kompetencí učitele v kontextu inkluzivního vzdělávání. Druhá část bude praktická. V té budu prezentovat výzkumné šetření. Toto šetření bude mít kvalitativní design, metodou sběru dat budou hloubkové rozhovory s učitelkami mateřských škol. Toto výzkumné šetření je zaměřeno na zkušenosti učitelek mateřských škol s edukací dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole.
Klíčové problémy začínajících učitelů
Matulová, Kristýna ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů. Jejím cílem je zjistit, jaké jsou fundamentální potíže učitelů, kteří pracují ve školství prvních pět let. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část nejprve pojednává o profesním vývoji a kompetencích učitele. Dále popisuje profesní přípravu a pomoc, která je začínajícím učitelům poskytnuta. Ve stěžejní kapitole teoretické části jsou specifikovány problémy, s kterými se začínající učitelé nejčastěji setkávají. Popis potíží vychází z analýzy odborné literatury a výsledků dosavadních šetření. V závěru teoretické části jsou uvedeny stěžejní výzkumy, které byly v dané oblasti provedeny. Praktická část vychází z výsledků dotazníkového šetření. Respondenty výzkumného souboru jsou začínající učitelé ISCED 1, 2 a 3. Na základně získaných dat je provedena analýza klíčových problémů a jsou srovnány výsledky učitelů odlišných úrovní ISCED. Pozornost je věnována také profesní přípravě, pomoci začínajícím učitelům a postojům učitelů ke své profesi. Praktickou část uzavírá porovnání získaných dat s výsledky výzkumu profesora Šimoníka.
Problémy začínajících učitelů
Dvořáková, Pavlína ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Diplomová práce "Problémy začínajících učitelů" se zabývá problematikou začínajících učitelů a jejich problémů v prvních letech výkonu učitelské profese. Cílem práce je identifikace klíčových problémů začínajících učitelů. Analýza odborné literatury a další relevantních dokumentů, metoda dotazníkového šetření a narativní rozhovory se začínajícími učiteli byly využity k dosažení stanoveného cíle práce. Diplomová práce se skládá z pěti kapitol. První kapitola se zaměřuje na pojetí učitele a jeho profesního vývoje. Druhá kapitola se soustředí na přípravné vzdělávání učitelů, třetí se věnuje tématu uvádějícího učitele, čtvrtá je zaměřena na vymezení potenciálních problémů začínajících učitelů, které lze členit do různých kategorií, jako například výukové problémy, organizační problémy, materiální a technické problémy, sociální problémy. Pátá kapitola obsahuje vlastní empirickou studii ve formě dotazníků, narativních rozhovorů a vlastní introspekce. Respondenty výzkumu jsou začínající učitelé, kteří se nachází v prvních pěti letech své učitelské praxe. Klíčová slova: začínající učitel, kompetence učitele, profesní standard, pedagogický výzkum, motivace, kázeň, komunikace, plánování ve výuce, organizační problémy, materiálně technické problémy, dotazníkové šetření, sebehodnocení, introspekce,...
Východiska budování a uplatňování autority v edukaci z pohledu studentů učitelství v mezinárodním kontextu
Šaroch, Jaroslav ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) ; Dvořáček, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá východisky budování a uplatňování autority v edukaci pohledem studentů učitelství v mezinárodním kontextu. Práce je dělena do šesti kapitol, z nichž první tři představují její teoretický základ. V první kapitole je vymezen pojem autorita obecně i z hlediska výchovy a vzdělávání, po čemž následuje členění autority a její kategorizace doplněné o přehled dilemat, které může v edukaci způsobovat. Druhá kapitola mapuje vnitřní a vnější determinanty budování a uplatňování autority v edukaci, tj. zabývá se problematikou vlivu osobnosti a kompetencí učitele, žákem, jejich vzájemnou interakcí, pedagogickými dokumenty a kulturně-společenskými faktory. Teoretickou část uzavírá přehledová studie dosavadního výzkumu problematiky. Ve čtvrté kapitole je vyjádřena výzkumná otázka a je charakterizována výchozí metodologie výzkumu, kterou se stala zakotvená teorie. Dále je popsán výzkumný plán a jednotlivé použité metody kvalitativního a kvantitativního sběru dat, včetně slovních asociací, nedokončených vět, myšlenkového mapování, esejů, focus group a upraveného dotazníku QTI. Tato kapitola rovněž pojednává o výzkumných souborech, které zahrnovaly české, finské a estonské studenty učitelství v magisterských studijních programech a české studenty v bakalářském studijním programu. Pátá...
Učitel, kolegialita a spolupráce
Španingerová, Marie ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na spolupráci, kolegialitu a vzájemné vztahy učitelů, které jsou jedním z klíčových pilířů úspěšného edukačního procesu. Kooperace učitelů je v novém pojetí školního vzdělávacího programu a naplňování průřezových témat a mezioborových vztahů velmi důležitá. V teoretické části jsou popsány základní pojmy, osobnost učitele, jeho role, profesní kompetence, autorita a prestiž učitele. Teoretická část přináší také informace o spolupráci učitelů obecně, o typických formách spolupráce, zabývá se rolí vedení školy při spolupráci učitelů. Cíl empirické části práce je zmapovat problematiku spolupráce a kolegiality mezi učiteli na střední škole. Dalším cílem je zanalyzovat, zda je pro učitele střední školy kolegialita a spolupráce přínosem a popřípadě co jim ve vzájemné spolupráci brání. Klíčová slova: učitel, spolupráce, kolegialita, osobnost učitele, autorita učitele, kompetence učitele

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.