Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 212 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí
Němcová, Viktorie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí. Teoretická část zkoumá klíčové aspekty této spolupráce. Analýza zahrnuje roli učitele a jeho potřebné kompetence ve 21.stoletím podle různých publikací zabývající se tímto tématem, role rodiny a typologie rodinných struktur dle různých charakteristik ovlivňující vzdělávání dětí, a také zralostní předpoklady dítěte při nástupu do školy a vnímání tohoto kroku jako významného milníku v jeho životě. Dále jsou představeny různé formy spolupráce, stejně jako programy a instituce, které mohou tuto spolupráci podporovat. Mezi ně patří Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Česká školní inspekce, Začít spolu, Rodiče vítáni a Člověk v tísni. Praktická část práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného na dvou vybraných školách. Skrze rozhovory s řediteli, učiteli a rodiči zkoumá práce jejich zkušenosti s různými formami spolupráce, jejich vnímání efektivity a přínosu těchto metod. Výsledky analýzy naznačují pozitivní přínosy vybraných metod, ale také identifikují nedostatky a výzvy, kterým čelí současná praxe školní spolupráce. Na základě těchto poznatků jsou v závěru práce formulována doporučení pro budoucí zlepšení této spolupráce. Práce přispívá k hlubšímu porozumění problematiky...
Práce třídního učitele s pravidly na 1. stupni ZŠ
Rožánková, Jana ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá prací třídního učitele s pravidly na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce nabízí komplexní pohled na pravidla třídy jako na nástroj třídního managementu. Dílčí kapitoly vysvětlují význam pravidel pro učitele, žáky a vývoj jedince obecně. Dále jsou věnovány charakteristikám učitelské profese v souvislosti s řízením třídy, klimatem a kázní. Součástí teoretického rámce jsou také praktické náměty související s tvorbou a stanovením pravidel, jejich vymáháním, upevňováním a prací s pravidly v průběhu školního roku. V praktické části je prezentován smíšený výzkum, který kombinuje kvantitativní metodu dotazníku pro učitele s kvalitativními rozhovory s žáky druhého a pátého ročníku doplněné o strukturované pozorování. Cílem výzkumu je zjistit, jaký je názor a postoj učitelů prvního stupně k pravidlům třídy jako k nástroji managementu třídy s potenciálem pozitivně ovlivňovat klima i kázeň ve třídě, a zda a jakým způsobem je tento nástroj využíván v praxi. Výzkumné šetření dále sledovalo, jaký je pohled žáků prvního stupně na pravidla třídy, jak pravidla žáci vnímají a jak jim rozumí. Bylo zjištěno, že učitelé považují pravidla třídy za účinný nástroj pozitivně ovlivňující kázeň a klima třídy. Z dotazníkového šetření vyplývá, že učitelé nastavují pravidla kombinací...
Klima školní třídy na 1. stupni ZŠ
Kubíčková, Anna ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Nekardová, Barbora (oponent)
Diplomová práce se zabývá sociálním klimatem třídy na 1. stupni základní školy. Jejím cílem je posoudit, zda mají třídní učitelé přehled o sociálním klimatu ve svých třídách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se věnuje sociálnímu klimatu třídy a školy. Vedle toho zkoumá také aspekty inkluze a integrace ve vzdělávacím prostředí a strategie řízení třídy, které mají vliv na formování sociálního klimatu třídy. V praktické části práce je provedeno srovnání charakteristiky klimatu konkrétních třídních učitelů s výsledky měření klimatu provedeného u nich ve třídě. Výzkum práce proběhl ve třech třídách a kombinoval kvalitativní a kvantitativní přístup. Při sběru dat byly využity tři nástroje: dotazník, rozhovor a pozorování. Ve fázi vyhodnocení výzkumu došlo k porovnání zprůměrovaných žákovských odpovědí v dotazníku s odpověďmi učitelů a ke triangulaci dat. Kromě porovnání již vyplněných dotazníků byly využity i charakteristiky klimatu získané prostřednictvím rozhovorů a pozorování. Z výzkumu pak vyplývá, že představy daných učitelů o sociálním klimatu u nich ve třídě odpovídají vnímání sociálního klimatu ze strany žáků.
Péče učitele o klima třídy v malotřídní škole.
Slívová, Lucie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Nekardová, Barbora (oponent)
Cílem diplomové práce je ověřit, jak výběr metod, postupů a organizačních forem výuky může zlepšit klima třídy ve spojených ročnících v podmínkách malotřídní školy na příkladu spojeného 3., 4. a 5. ročníku. První kapitola této diplomové práce se zabývá malotřídními školami. Je zkoumána historie malotřídních škol, jejich specifika a důvody, proč se stále udržují jako důležitá alternativa k větším školám. Další část se věnuje individualizaci a diferenciaci ve výuce a jejich implementaci v prostředí malotřídní školy. Druhá kapitola se zaměřuje na klima ve třídě. Je zkoumáno, jaké faktory ovlivňují klima třídy a jak je možné jej měřit a hodnotit. Dále se kapitola zabývá adaptací nového žáka ve třídě, což je klíčový proces pro jeho úspěšnou integraci do nového prostředí. Ve třetí kapitole je analyzována role učitele v malotřídní škole. Je popisováno, jaké kompetence by měl učitel malotřídní školy mít a jakým způsobem by měl přistupovat k výuce. Dále jsou definovány výukové metody a organizační formy výuky vhodné pro malotřídní prostředí. Závěr teoretické části se zaměřuje na hodnocení ve vyučování, které má také vliv na klima třídy. V praktické části jsem zjišťovala, jak se změnilo klima ve třídě spojeného 3., 4. a 5. ročníku v malotřídní škole v průběhu 1. pololetí, když paní učitelka začala využívat...
Rušivé chování žáků na 1. stupni ZŠ
Březinová, Adriana ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá rušivým chováním žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části této práce jsou objasněny termíny školní kázeň a rušivé chování žáků, kapitoly se věnují projevům, příčinám, formám rušivého chování, jeho prevenci a následnému řešení. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl realizován na prvním stupni základní školy. Cílem výzkumu je zjištění výskytu častých forem rušivého chování při výuce na prvním stupni základní školy v Sušici. Mezi výzkumné úkoly patřilo porovnání pojetí rušivého chování učiteli a žáky prvního, druhého, třetího, čtvrtého a pátého ročníku. Šetření také sledovalo, jaké chování žáky opravdu při vyučování ruší, jak na něj reagují spolužáci i učitel. Dalším úkolem, zaměřeným na podporu začínajících učitelů, bylo zjistit od zkušených učitelů funkční strategie řešení, popřípadě předcházení, rušivému chování. K zodpovězení otázek byla využita metoda rozhovoru s třídním učitelem, metoda dotazníku pro žáky třetího až pátého ročníku a metoda skupinového rozhovoru pro žáky prvního a druhého ročníku. Bylo zjištěno, že rušivé chování žáků je široce rozšířenou problematikou. Mezi nejčastější projevy rušivého chování patří vykřikování, mluvení se spolužákem během výuky a drzé a otravné chování. Nejčastějšími způsoby prevence rušivého...
Komparace kazuistik užívaných metod pro žáky s LMP na základních školách a základních školách zřízených dle §16 odst. 9 školského zákona
Papežová, Jindřiška ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
DIPLOMOVÁ PRÁCE Komparace kazuistik užívaných metod pro žáky s LMP na základních školách a základních školách zřízených dle §16 odst. 9 školského zákona Jindřiška Papežová ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá komparací uplatnění možných podpůrných opatření pro žáky s lehkým mentálním postižením na základních školách a základních školách zřízených podle §16 odst. 9 školského zákona. Práce chce poukázat na dostupnou podporu a využívání podpůrných opatření v kontextu vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách a základních školách zřízených podle §16 odst. 9 školského zákona. Tato problematika se prolíná s inkluzivním vzděláváním. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je specifikovat pojem lehká mentální retardace a vymezit žáka s lehkým mentálním postižením v kontextu vzdělávání. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku osob s lehkým mentálním postižením, zařazení žáka do třídního kolektivu a následně jsou zde uvedena podpůrná opatření, která jsou rozšířena o využití digitálních vzdělávacích nástrojů v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část se zaměřuje na názory učitelů a asistentů pedagoga, na vhodné a efektivní užití metod a podpůrných opatření na základních školách a základních školách dle §16 odst. 9 školského...
Spolupráce mezi základní a mateřskou školou ve Varnsdorfu
Šmídová, Valerie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Cílem diplomové práce je pojednat podmínky a přístupy jednotlivých účastníků meziinstitucionální spolupráce odehrávající se mezi základními a mateřskými školami ve městě Varnsdorf. Teoretická část se v první kapitole věnuje charakteristice předškolního a základního vzdělávání zejména z hlediska jejich funkce. Pojednává o specifických oblastech souvisejících s přechodem dítěte z mateřské do základní školy a jevech, které v tomto období mohou nastat. Druhá kapitola se zaměřuje na osoby, které provází dítě od samého začátku povinného vzdělávání a svůj bližší zájem soustřeďuje na jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci. Ve třetí kapitole jsou vymezeny věkové zvláštnosti dítěte předškolního a mladšího školního věku, které jsou doplněny o možné faktory a činitele ovlivňující úspěch výchovně vzdělávacího procesu a o problematiku školní zralosti a připravenosti dítěte. Poslední kapitola se věnuje specifikům vzdělávání v dané lokalitě, která je pro práci z hlediska výzkumu relevantní a uvádí tak téma práce do bližších souvislostí. V praktické části mé diplomové práce jsem skrze kvalitativní výzkum zjišťovala postoje, zkušenosti a názory učitelů a ředitelů škol, týkající se problematiky spolupráce mezi základními a mateřskými školami ve Varnsdorfu. Přípravná fáze empirické části zahrnovala akční výzkum....
Specifika přípravy pedagogů MŠ na práci s dítětem stejnopohlavních rodičů
Ranšová, Johana ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se věnuje specifikům přípravy pedagogů v mateřské škole na práci s dětmi stejnopohlavních rodičů, to zejména u pedagogů, kteří mají zkušenost s dětmi z tohoto typu rodinného uspořádání. Práce zároveň srovnává více typů rodin, popisuje potřeby dětí v předškolním období a zaměřuje se na komunikaci mezi rodinou a mateřskou školou a také možnosti dalšího vzdělávání pedagoga mateřské školy v oblasti specifik práce s dětmi z homoparentálních rodin. Teoretická část je věnována tématu rodiny a její funkci, kde jsou popsány rozdíly mezi úplnými a neúplnými rodinami a uvádí alternativní formy rodinného soužití, včetně stejnopohlavních rodin. Zabývá se oblastmi založení rodiny, rodičovských rolí a postoji společnosti k nim. Současně také charakterizuje dítě předškolního věku z pohledu vývojové psychologie s důrazem na sociální složku. Zároveň je zde odkazováno na legislativu, která definuje rozdíl mezi manželstvím a registrovaným partnerstvím. Komunikace mezi rodinou a mateřskou školou je další oblastí, ve které jsou popsány způsoby interakce s dítětem a rodiči, včetně těch týkajících se stejnopohlavních rodin. Poslední část představuje možnosti vzdělávání pedagogů MŠ, které se zaměřují na práci s dětmi z homoparentálních rodin, včetně kurzů, seminářů a studia odborné literatury. Praktická...
Dilemata začínajícího a zkušeného učitele v primární škole
Čákorová, Adéla ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká dilemata řeší začínající a zkušený učitel primární školy, jaký je mezi dilematy rozdíl a jak se s nimi vyrovnávají. Výzkum je orientovaný kvalitativně. Bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru se třemi začínajícími učiteli a třemi zkušenými učiteli. Z rozhovorů vyplynuly čtyři oblasti dilemat: Hodnocení ve škole, Individualizace výuky, Spolupráce a Inkluze nebo selekce. Poslední oblast se nazývá "Stres v učitelské praxi", ta poukazuje na problémy začínajícího učitele v praxi. Výsledky výzkumu jsou komentovány a interpretovány s oporou o literaturu a odborné zdroje. V závěru práce nalezneme vyhodnocení výzkumu a zodpovězení dílčích výzkumných otázek. Výsledky ukazují rozdílné pohledy mezi začínajícími a zkušenými učitelkami na inkluzi v celkovém kontextu.
Využití metodiky Tygřího světa® při osobnostním a sociálním rozvoji žáků na 1. stupni ZŠ
Hálová, Berenika ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozvoji osobnostní a sociální výchovy na 1. stupni základních škol. Jako nástroj k tomuto rozvoji jsem si vybrala metodu Tygřího světa® , kterou popsali manželé Kopsovi ve svých třech knihách. Na základě studia této metody a za využití principů a prostředků osobnostní a sociální výchovy jsem vytvořila přípravy na jednotlivé hodiny, které jsem aplikovala ve své kmenové třídě. Poznatky uvedené v teoretické části jsou východiskem pro praktickou část. V první části vymezuji osobnostní a sociální výchovu, pojem well-being a klima třídy. Tyto základní pojmy se odráží v části praktické, kdy dané aktivity cílí k podpoře wellbeingu a bezpečnému klimatu třídy. Základ pro dané aktivity dává osobnostní a sociální výchova, která vymezuje cíle, principy a prostředky a zároveň se těmito principy řídím při práci s dětmi. Druhá polovina teoretické části se zabývá typologií osobnosti. Vymezuji zde teoretický základ pro rozdělení typů osobností dle temperamentu na základě teorie MBTI. Také popisuji typologii od manželů Kopsových. Na konci praktické části charakterizuji dva žáky na základě mého pozorování a jejich reakcí, dle typu temperamentu a dle komunikačních typů. V první polovině praktické části popisuji klíčové pilíře Tygřího světa® . Popisuji, o čem knihy jsou a jak vznikly. V druhé...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 212 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Hejlová, Hana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.