Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 344 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza pojetí kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho
Pokorná, Anežka ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pojetím kurikula a zkušenosti u Johna Deweyho. John Dewey formuloval na přelomu 19. a 20. století celou řadu přelomových myšlenek, ze kterých v různých modifikacích vychází světové vzdělávání dodnes. Právě jeho filozofie výchovy a Pragmatismus stojí na počátku celé řady inspirativních vzdělávacích proudů a pojetí dítěte v průběhu 20. i 21. století. Cílem této práce je zmapování zásadních myšlenek, na kterých filozofie výchovy Johna Deweyho stojí, zejména pak zásadní pojmy - pojetí kurikula a zkušenost. Právě tyto dva pojmy hrají klíčovou roli v pochopení filozofie Johna Deweyho. Přínos této práce je v analýze koncepce Johna Deweyho, která je jedinečná právě v tom, že je konstruována od filozofie vzdělávání až po konkrétní vyučování. Zahrnuje v sobě jak složku teoretickou, tak praktickou. Právě kontinuita mezi jednotlivými složkami - od ideového k praktické - je zásadní a v současném vzdělávacím systému zde vidíme velké mezery, které jsou způsobeny tím, že vzdělávání není pojato jako ideovo - praktický celek. Ale je vůbec možném takto ke vzdělávání přistupovat? Analýza ukazuje i slabá místa, která s sebou konstrukce vzdělávání Johna Deweyho přináší. K řešení byla použita zejména metoda analýzy, která na úrovni klasifikačního, vztahového a systémového druhu přináší náhledy na...
Výkonová motivace a preference učebního stylu na různých typech středních škol
Necpalová, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato práce pojednává o stylech učení a školní výkonové motivaci u žáků středních škol. Na střední škole studenti tráví značnou část svého studijního života a vynakládají nemalé množství energie k dosažení cíle, kterým je úspěšné dokončení vzdělávání. Jejich motivace k tomuto cíli může být různorodá, někteří se řídí rodinnou tradicí, zatímco jiné motivuje obava z neúspěchu. Učení a rozšiřování znalostí jsou klíčovou součástí středoškolského života. Existuje široká škála různých stylů učení, přičemž není každý styl vhodný pro každého studenta. Výzkumu se účastnilo 3 943 respondentů (16-19 let), z toho 884 respondentů ve skupině žáků studujících gymnázia, 2 503 žáků studujících střední odbornou školu, a 556 studujících střední odborné učiliště. Metody: dotazník Školní výkonové motivace a VARK. Analýza výsledků: deskriptivní statistika, Chí-kvadrát, Kolmogorov-Smirnovův test normality, Mann- Whitney U test, dále Cramerovo V a rank-biserialní korelační koeficient pro stanovení věcné významnosti. Z výsledů vyplývá, že dívky na středních školách jsou častěji pozitivně motivovány ke školnímu výkonu a zároveň vykazují vyšší potřebu vyhnout se neúspěchu než chlapci. Dále jsme zjistili, že dívky na středních školách preferují rozdílné učební styly než chlapci. Žáci na různých typech středních škol mají...
Vybrané aspekty školské ekonomiky
Dvořák, Tomáš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kropáč, Jiří (oponent)
Peníze hýbou světem. Ne jinak je tomu ve výchovně-vzdělávacím systému. Jak ale naplnit poslání vzdělávat a formovat mládež, a zároveň zajistit ekonomickou soběstačnost vzdělávací instituce? To je otázka, na kterou ve své práci hledám odpovědi. Diplomová práce je zaměřena na problematiku ekonomiky a financování školství v České republice (ČR). Zvláštní důraz je kladen na podání podrobné charakteristiky systému školství v ČR a financování jednotlivých typů škol. Významnou částí práce je zpracovaná finanční analýza zprávy OECD, některých vybraných ukazatelů, na jejímž základě bude následně zhodnocena současná situace a budou doporučena vhodná opatření, která by mohla vést k jejímu zlepšení. V úvodu práce bude dán prostor k podrobné charakteristice současného systému českého školství. Na základě aktuální právní úpravy budou popsány jednotlivé druhy předškolních zařízení, škol a školských zařízení, přičemž je kladen důraz na podrobný popis rysů charakteristických právě pro jejich daný typ. Důležitou součástí je také charakteristika jednotlivých orgánů veřejné správy, které svou činností do oblasti školství zasahují. Velká pozornost je věnována financování jednotlivých typů škol, které je závislé na podobě jejich zřizovatele; jakým způsobem a z jakých prostředků jsou školy financovány v případě veřejného sektoru...
Proměny rituálů ve školní třídě na prvním stupni ZŠ
Hejnová, Michaela ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá proměnami třídních rituálů napříč ročníky prvního stupně státní základní školy. Teoretická část se zaměřuje na výklad pojmu rituál obecně i z hlediska sociologie a antropologie, na význam a užití rituálů ve školním prostředí a dále na typy rituálních aktivit, které se běžně praktikují ve výchovně vzdělávacím kontextu ve škole a školní třídě. Výzkumná část je pojata formou kvalitativního dotazníku jako tematická analýza polostrukturovaných rozhovorů učitelů prvního stupně ZŠ. Je nastolena otázka, co učitelé vnímají jako třídní rituály, jaké jsou podle nich přínosy a hlavně zmapovat proměn těchto rituálů, kdy k nim dochází a co je jejich důvodem.
Kulturní mise školy
Málková, Dana ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Žijeme v době, jež pod náporem požadavků rozpínající se globalizace upouští od tradičních hodnot, uznávajících význam historie a kulturního dědictví pro lidské společenství, hodnot založených na úctě k autoritám, hodnot kladoucích důraz na etiku, morálku a lidskou solidaritu. Prostředí, v němž je stále intenzivněji a důrazněji prosazován požadavek na co největší kvantitu, nejvyšší výkon a nejlepší výsledek, se zcela logicky ve svém důsledku stává kompetitivní arénou, v níž není mnoho prostoru pro to, co nelze prakticky využít či alespoň statisticky porovnat. Globalizovaný postmoderní svět, přesycen informacemi, opouští léta uznávané tradice a hodnoty, vlivem alternativních, a mnohdy ne důkladně prověřených procesů přicházejí lidská společenství o své jistoty, ale i původní politické a kulturní hranice. Cílem předkládaného textu je pokusit se poukázat na zásadní proměnu v chápání vlivu instituce školy (a učitele) na výchovu, vzdělávání a kulturní rozvoj jedince, potažmo společnosti, a to v důsledku radikálních společenských proměn, souvisejících s rozvojem vědy, techniky a s narůstajícím vlivem politiky a ekonomiky na všechny oblasti společenského života. Úkolem je nastínit možné varianty chápání ústředních pojmů "kultura" a "škola", porovnat tradiční a současné pojetí instituce školy,...
Výchova k sebekázni žáka na základní škole
Hošková, Anna ; Sedláčková, Daniela (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na výchovu k sebekázni žáka na základní škole. Práce zkoumá různé nástroje a techniky výchovy podporující rozvoj sebekázně. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou nástroje a techniky učitelů a učitelek na základní škole na podporu vývoje sebekázně u žáků. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku klíčových pojmů jako je kázeň, smysl a funkci kázně, její druhy a sebekázeň, vůli a motivaci. V další části se diplomová práce zabývá existujícími výzkumy sebekázně u studentů. Následně se věnuje charakteristice vývojového stádia staršího školního věku neboli pubescence. V poslední kapitole teoretické části práce jsou představeny nástroje a techniky výchovy k sebekázni. Empirická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů s učiteli a učitelkami na základních školách zjistit, jaké metody jsou využívány učiteli a učitelkami na podporu sebekázně u žáků. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s šesti učiteli a učitelkami a následně analyzována pomocí kódování. V rámci empirické části byl proveden kvantitativní předvýzkum ve formě ankety, která zkoumá chápání pojmu sebekázeň ve všeobecné populaci. Data byla získána pomocí online dotazníku...
Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...
Význam ritualizovaného chování u dětí s poruchami emocí
Roh, Tomáš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Tato práce je pedagogicko-filosofickou esejí, která má snahu zmapovat do jaké míry byl a stále je rituál součástí života člověka, jestli na jeho léčivou a ozdravnou sílu lze stále "vsadit" a nakolik jsme jako lidé bytosti spíše přirozeně spirituální (homo spiritualis), nebo pouze poněkud indoktrinovaně podstaty převážně rozumové (homo sapiens). A rovněž položit několik otázek týkajících se významu a funkcí rituálu, jeho aktuálnosti a potřebnosti, či postradatelnosti. Dále několik otázek ohledně jsoucnosti emocí a problematiky emočních zranění v souvislosti s traumatickými zážitky. A poukázat na dosud málo využívané možnosti propojení rituálních způsobů chování se záměrnou výchovnou a vzdělávací prací, nejen v oblasti etopedie, ale celé moderní pedagogiky. Klíčová slova: emoce, duše, tělo, trauma, rituál, kolektiv, socializace, edukace, pedagogika
Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Knapová, Jana Katarína ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce, Jana Katarína Knapová, obor Pedagogika, 2023 Abstrakt v českém jazyce Záměrem práce je popsat a charakterizovat vliv procesu školní socializace na vzdělávání jedinců s rozdílnými dispozicemi a jejich školní úspěšnost. Základní metodou práce je analýza, která vychází z objektivního pohledu na význam a selektivní funkci školní socializace ve společenském systému a s ní spojených požadavků, které musí jedinec splnit, aby byl ve školním vzdělávání úspěšný, dosáhl určitého stupně vzdělání a získal odpovídající sociální status. Práce popisuje, jaký význam má školní socializace ze subjektivního hlediska pro školní úspěšnost dosažené vzdělání a sociální status. Na základě odborných poznatků a výzkumů popisuje a analyzuje, jaký vliv mají individuální dispozice na úspěšnost při splnění požadavků daných v rámci školní socializace. Podrobně rozebírá působení sociálního a kulturního prostředí rodiny na vzdělávání jedince, které je považováno za nejvýznamnější a diferencující faktor a přestože je snahou jeho vliv zmírnit, má v českém vzdělávacím systému z hlediska individuální školní úspěšnosti výrazný vliv. V návaznosti na současnou kritiku výrazného vlivu sociálního a kulturního prostředí rodiny vzhledem k míře školní úspěšnosti je v závěrečné části práce rozebrána koncepce pro snižování sociálních...
Distanční vzdělávání na středních školách z pohledu jeho aktérů (za pandemie COVID-19)
Duníková, Annemarie ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kasper, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na distanční výuku na sekundárním stupni Českých škol. V teoretické části je práce zaměřena na vysvětlení pojmů a forem vzdělání se kterými se můžeme setkat v České republice. Dále obsahuje historické zmapování distanční výuky a její vývoj, který je úzce svázán s technologickým vývojem. Zaobírat se budeme i průběhem distanční výuky a jejím postupem při pandemii Covidu-19. Důraz je kladen i na terminologii distanční výuky a její ukotvení v ostatních formách výuky. Součástí práce je empirické šetření realizované kvantitativní metodou formou dotazníku vlastní konstrukce. Cílem je zpráva o dopadech distančního vzdělání na žáky středních škol, konkrétně se práce zabývá dopady na školní výsledky, motivaci a duševní zdraví žáků. Klíčová slova Distanční vzdělání, e-learning, sekundární vzdělání, výuka za Covidu-19, historie distanční výuky, motivace, školní výsledky, psychické zdraví

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 344 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.