|
VÝCHOVNÝ POTENCIÁL ESTETICKÉ A MORÁLNÍ ZKUŠENOSTI V PEDAGOGICE JOHNA DEWEYHO
Pelzová, Markéta ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Šíp, Radim (oponent)
Předložený text je zacílen na analýzu vztahu mezi estetickou zkušeností a morální výchovou. V rámci sedmi kapitol se věnujeme aktuálním otázkám praxe estetických výchov ve škole, představení nejdůležitějších diskurzů z oblasti morální problematiky i samotné analýze vztahu estetické a morální zkušenosti v díle představitele amerického pragmatismu Johna Deweyho. Text nabízí odpovědi nejen na výchovně vzdělávací potenciál estetických předmětů, přináší také nové náměty pro zkvalitnění současné vzdělávací praxe.
|
|
Předzpracování EKG signálu pro detekci významných bodů
Strouhal, Martin ; Smital, Lukáš (oponent) ; Vítek, Martin (vedoucí práce)
Práce si klade za cíl nalezení nejoptimálnější metody návrhu filtrů pro odstranění parazitních složek reálného EKG signálů. Je zde stručně popsán vznik a kmitočtové vlastnosti takovýchto rušení (drift a síťový brum). Jednotlivé metody návrhu jsou porovnávány podle řádu navrhnutého systému, podle spolehlivosti a podle míry vlivu na užitečný signál. Vytvořil jsem několik číslicových filtrů různými metodami a vyzkoušel je na deseti reálných signálech EKG. Z pokusu vyplynulo, že síťový brum odstraní všechny filtry se stejnou spolehlivostí, z hlediska řádu výsledného systému je výhodnější použít metody rozmísťování nul a pólů. Při filtraci driftu se filtry navrhnuté pomocí metody rozmísťování nul a pólů byly nedostačující v případě prudkých výkyvů průběhu. Proto se jako výhodnější ukázala metody vzorkování fr. charakteristiky.
|
|
Adaptivní filtry pro zpracování biologických signálů
Strouhal, Martin ; Kozumplík, Jiří (oponent) ; Provazník, Ivo (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou čáslicové adaptivní filtrace. V teoretické části je popsána obecná struktura adaptivního systému a možné aplikace číslicové filtrace. Dále jsou zde rozebrány nejčastější adaptační algoritmy LMS a RLS. V praktické části jsem se soustředil na adaptivní systémy využívající FIR adaptivní filtr a LMS adaptační algoritmus. Odvodil jsem a implementoval dva adaptivní systémy: prostý adaptivní filtr a úzkopásmovou zádrž s adaptivnim rezonátorem. Sledoval jsem vlastnosti systému a hledal optimální nastavení. Nakonec byly adaptační systémy testovány vstupním signálem s proměnnou frekvencí rušení.
|
|
Předzpracování EKG signálu pro detekci významných bodů
Strouhal, Martin ; Smital, Lukáš (oponent) ; Vítek, Martin (vedoucí práce)
Práce si klade za cíl nalezení nejoptimálnější metody návrhu filtrů pro odstranění parazitních složek reálného EKG signálů. Je zde stručně popsán vznik a kmitočtové vlastnosti takovýchto rušení (drift a síťový brum). Jednotlivé metody návrhu jsou porovnávány podle řádu navrhnutého systému, podle spolehlivosti a podle míry vlivu na užitečný signál. Vytvořil jsem několik číslicových filtrů různými metodami a vyzkoušel je na deseti reálných signálech EKG. Z pokusu vyplynulo, že síťový brum odstraní všechny filtry se stejnou spolehlivostí, z hlediska řádu výsledného systému je výhodnější použít metody rozmísťování nul a pólů. Při filtraci driftu se filtry navrhnuté pomocí metody rozmísťování nul a pólů byly nedostačující v případě prudkých výkyvů průběhu. Proto se jako výhodnější ukázala metody vzorkování fr. charakteristiky. Dále se v práci zabývám možnostmi zpracování EKG pro detekci R vlny a lokalizaci QRS komplexu. Pro obě možnosti jsem dospěl ke kaskádě filtrů, pomocí nichž lze signál takto zpracovat.
|
|
Význam rituálů v edukačním procesu na základní škole
Proutkovský, Roman ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
(česky) Diplomová práce se zaměřuje na analýzu a porozumění fenoménu rituálů v rámci edukačního procesu na základní škole. V teoretické části je proveden úvod do problematiky rituálů obecně, s důrazem na jejich výskyt v různých kulturách a společnostech. Dále je vymezen pojem rituál, a to prostřednictvím definice, funkcí a druhů rituálů, a to nejen v kontextu edukace, ale i z pohledu sociologie, antropologie, psychologie a teologie. Teoretická část se dále věnuje zkoumání souvislostí rituálů v edukačním procesu, zahrnující skryté kurikulum, kulturu školy, sociální interakce a proces socializace. V empirické části práce je formulován výzkumný problém, který spočívá v identifikaci rituálů ve školním prostředí a jejich funkce a na zkoumání vztahů mezi rituály a edukačním procesem. Cíle výzkumu jsou specifikovány tak, aby adresovaly klíčové otázky a přispěly k hlubšímu porozumění této problematice. Metodologie zahrnuje výzkum formou případových studií a dotazníkového šetření, s cílem získat komplexní pohled na danou problematiku. V diskusi jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu a je provedeno zhodnocení jejich významu v rámci edukačního prostředí. Závěr práce shrnuje klíčové poznatky a naznačuje možné implikace pro praxi ve školách a dalších vzdělávacích institucích. Celkově práce přináší...
|
|
Možnosti a meze využití ICT technologií ve vzdělávání
Jankovský, Michal ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti a meze využívání ICT technologií ve vzdělávání v souvislosti s přístupem a používáním digitálních technologií vyučujícími a jejich využitím v určitých oblastech vzdělávání. Obsahuje základní teoretické poznatky z oblasti technologií v procesu vzdělávání a jejich proměn do současné doby. Dále je zaměřena na digitální formy výuky, kompetence vyučujících, či vybrané oblasti vzdělávání v rámci komunikace, gamifikace, hodnocení a zpětné vazby s využitím digitálních technologií. Výzkumná část prezentuje výsledky zjištěných dat od vyučujících a konkretizuje využívání moderních technologií ve výuce a k přípravě na výuku nebo také zkoumá rozsah digitálních kompetencí vyučujících. Písemná práce podává obraz z určitého úhlu pohledu směrem k digitálním technologiím ve vzdělávání se zaměřením na vyučující a jejich podstatnou úlohu ve vzdělávacím procesu. Klíčová slova: ICT, moderní technologie, online vzdělávání, e-learning, technologické nástroje, gamifikace
|
|
Školní socializace jako nástroj sociální selekce
Knapová, Jana Katarína ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce, Jana Katarína Knapová, obor Pedagogika, 2023 Abstrakt v českém jazyce Záměrem práce je popsat a charakterizovat vliv procesu školní socializace na vzdělávání jedinců s rozdílnými dispozicemi a jejich školní úspěšnost. Základní metodou práce je analýza, která vychází z objektivního pohledu na význam a selektivní funkci školní socializace ve společenském systému a s ní spojených požadavků, které musí jedinec splnit, aby byl ve školním vzdělávání úspěšný, dosáhl určitého stupně vzdělání a získal odpovídající sociální status. Práce popisuje, jaký význam má školní socializace ze subjektivního hlediska pro školní úspěšnost dosažené vzdělání a sociální status. Na základě odborných poznatků a výzkumů popisuje a analyzuje, jaký vliv mají individuální dispozice na úspěšnost při splnění požadavků daných v rámci školní socializace. Podrobně rozebírá působení sociálního a kulturního prostředí rodiny na vzdělávání jedince, které je považováno za nejvýznamnější a diferencující faktor a přestože je snahou jeho vliv zmírnit, má v českém vzdělávacím systému z hlediska individuální školní úspěšnosti výrazný vliv. V návaznosti na současnou kritiku výrazného vlivu sociálního a kulturního prostředí rodiny vzhledem k míře školní úspěšnosti je v závěrečné části práce rozebrána koncepce pro snižování sociálních...
|
|
Možnosti rozvoje dětského čtenářství v kontextu kulturní mise školy
Červenková, Dagmar ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá současným dětským čtenářstvím jako jedním ze způsobů kulturní mise školy a možnostmi rozvoje dětského čtenářství. Teoretická část ukazuje školu jako prostředí pro kulturní a hodnotové vzdělávání, poukazuje na důležitost předávání hodnot společnosti a kulturního dědictví. V souvislosti se čtenářstvím se zabývá činiteli ovlivňujícími dětské čtenářství. Zdůrazňuje vliv rodinného, školního prostředí či osobnosti učitelů a způsoby motivace ke čtení, dále také vliv vrstevnických skupin a moderních technologií. Přináší přehled současných knižních projektů, výročních čtenářských cen v oblasti dětské literatury a uvádí výsledky vybraných aktuálních výzkumů zaměřených na čtenářství a čtenářskou gramotnost. Tato diplomová práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Pro empirickou část je zvolena kvalitativní výzkumná strategie s využitím strukturovaných rozhovorů. Empirické šetření je zaměřeno na zjištění názoru pedagogických pracovníků a poučené veřejnosti Dobříšska na vybrané aspekty současného dětského čtenářství. Výsledky šetření jsou dále srovnány s jinými výzkumy. Cílem diplomové práce je popsat, jak se v současnosti projevuje dětské čtenářství v kontextu kulturní mise základní školy. Dále přinést aktuální přehled projektů zaměřujících se na motivaci dětí ke...
|
|
Výzvy pro učitelskou praxi v 21. století pohledem učitelů
Luňáková, Michaela ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
(česky) Cílem práce bylo zjistit, s jakými výzvami se učitelé v 21. století potýkají a jak oni sami tyto výzvy vnímají. Práce popisuje teoretická východiska v této oblasti, co může učitel vnímat jako výzvy a poté byla tato teoretická východiska ověřena pomocí empirického výzkumu v praktické části práce. Pro účely výzkumného šetření byly hlavním zdrojem učitelé, vzhledem ke zvolené problematice jsem použila kvalitativní metodu výzkumu za pomoci polostrukturovaných rozhovorů.
|
|
Didaktika sexuální výchovy na 2. stupni ZŠ
Tomášová, Viktorie ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Šimáková, Monika (oponent)
(česky) Tato teoretická bakalářská práce se věnuje tématu didaktiky sexuální výchovy na 2. stupni základní školy. Zaměřuje se na proměnu vnímání vtahů a sexuálního chování ve společnosti, názorovými střety v oblasti výuky sexuální výchovy a ukotvení řešené výuky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Stěžejní část se věnuje konkrétně didaktice. Dále se zabývá vývojovou psychologií pubescentů nutnou pro efektivní uchopení edukace.
|