Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Táborová, Zuzana ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá obtížemi dospělých s dyslexií. Jedná se o problematiku, které v České republice není věnováno příliš pozornosti. V rámci teoretické části je na základě české i zahraniční literatury charakterizována dyslexie včetně shrnutí možných obtíží, které se mohou s touto poruchou pojit. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem je zmapovat (zejména kognitivní) obtíže dospělých s dyslexií, kterým mohou čelit při běžných každodenních činnostech, a dále jejich vnímanou osobní účinnost. Data jsou porovnána s intaktní populací. Výzkumná skupina zahrnuje 120 dospělých osob, z toho 60 osob s dyslexií a 60 bez dyslexie (66 žen a 54 mužů). Intaktní populace byla párována s jedinci s dyslexií na základě shodného pohlaví, roku narození a nejvyššího dosaženého vzdělání. Soubor využitých metod čítal anamnestickou část a tři sebeposuzovací dotazníky - Dotazník kognitivních chyb, Dotazník dyslektických obtíží (vytvořený pro účely diplomové práce) a Dotazník obecné vnímané účinnosti. Výsledky potvrdily vyšší obtíže u dospělých s dyslexií. Výše vnímané osobní účinnosti se neliší, u osob bez dyslexie je však více spojena s vnímáním vlastních obtíží. Nicméně i u dospělých s dyslexií souvisí s problémy v každodenních činnostech (Dotazník dyslektických obtíží). Kognitivní selhávání...
Humor jako protektivní faktor profesní zátěže učitele
Vertelmanová, Hedvika ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce podává krátký přehled teorií a výzkumů v oblasti psychické pracovní zátěže, protektivních faktorů a humoru. Autorka se snaží najít a naznačit propojení mezi těmito oblastmi. Od obecné problematiky stresu tato práce přechází k možnostem obrany proti němu a dále zaměřuje svůj zájem specificky na humor. Předkládá přehled obecných teorií humoru a pak se zabývá konkrétní možností využití humoru k vyrovnání se s psychickou zátěží. Cílem praktické části této práce je prozkoumat způsob, jakým učitelé na vysokých školách humor užívají. Záměrem tohoto zkoumání je nalézt prostor pro zlepšení mechanismů, kterými se učitelé se stresem vyrovnávají.
Možnosti systematické intervence v oblasti podpory rozvoje předpokladů počátečního čtení a psaní
Šedinová, Petra ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Vitásková, Kateřina (oponent)
Tato práce hodnotí přínosy krátkodobého, relativně intenzivně implementovaného tréninkového programu zaměřeného na podporu rozvoje pregramotnostních, resp. pročtenářských dovedností (konkrétně fonematického uvědomování a znalosti písmen) dětí předškolním věku. Zhodnocení přínosů je provedeno ve srovnání se situací bez implementace pracovní metodiky a s užitím pracovní náplně s obsahem zaměřeným na rozvoj grafomotorických dovedností. Celkem 69 dětí ze čtyř mateřských škol bylo náhodně rozděleno do tří skupin, jedné s cílovým předčtenářským programem, jedné s kontrolní pracovní situací a jedné kontrolní bez tréninkového programu. Programy byly aplikovány po dobu deseti týdnů ve vybraných mateřských školách s frekvencí tři výukové lekce v průběhu každého týdne. Výsledky studie přinášejí zhodnocení velké variability pregramotnostních předčtenářských výkonů v běžných třídách mateřských škol a přínos hodnoceného tréninkového programu z hlediska mobilizace pregramotnostních předčtenářských dovedností před zahájením školní docházky. Tato práce mapuje současnou situaci v oblasti intervenčních / tréninkových nástrojů, jejich specifika a cílí na gramotnostní a klíčové pregramotnostní dovednosti důležité pro rozvoj dětí v předškolním období. Nedílnou součástí je představení předčtenářského tréninkového...
Adolescent Life Satisfaction and Its Relationship with Triadic Family Interactions and Mental Health
Álvarez Kozubová, Karla ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Rojas, Maria Graciela (oponent) ; Frascarolo, France (oponent) ; Bangdiwala, Shrikant (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Adolescent Life Satisfaction and Its Relationship with Triadic Family Interactions and Mental Health Abstract Dospívající zažívají změny, nepohodlí a zvýšené riziko psychopatologie (Vicente et al., 2012), což doposud není dostatečně řešeno z hlediska vulnerability/rizika. Na významu nabývá vícerozměrná perspektiva zdraví, která zohledňuje ochranné faktory a faktory rozvojové příležitosti (Steinberg, 2014). Subjektivní well-being (SWB) zaujal pozici multidimenzionálního hodnocení zdraví (Suldo & Shaffer, 2008) a konstrukt životní spokojenosti (ŽS) (Diener et al., 1985) jako nejstabilnější měřítko SWB tím, že představuje globální úsudek dospívajících o jejich životě a dosažení jejich aspirací, hodnot a zájmů ovlivněných kulturou (Eid & Diener, 2004; Maddux, 2018; Seligman, 2011) mimo jejich nepohody či symptomů. Cíle: Posoudit vztah mezi ŽS, kvalitou triadických interakcí (KTI) a charakteristikami duševního zdraví (DZ) (rizikové a ochranné) u dvou skupin chilských adolescentů. Metoda: studie případů a kontrol (případ: 30 triád s adolescenty, s duševní péčí, a kontrola: 15 triád s adolescenty, bez duševní péčí), neexperimentální, průřezová s korelační analýzou. Bylo použito sebeposuzovací měření a pozorovací metodika (Škála spokojenosti se životem upravená pro děti, Rodinný APGAR, Inventář rodičovské aliance,...
Osobní zážitek specifických poruch učení
Burianová, Jana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Disertační práce "Osobní zážitek specifických poruch učení" se věnuje specifické problematice osobního zážitku charakteristických primárních a sekundárních projevů specifických poruch učení (SPU). Práce je koncipována jako teoreticko empirická. Teoretická část práce v sedmi kapitolách prostřednictvím literární rešerše zpracovává témata: sociální reality, jazyka, učení, učebního potenciálu, specifických poruch učení roli žáka - učitele a školy. Devátá kapitola slouží jako přemostění teoretické empirické části práce a reflektuje aktuální výzkumy a projekty. V empirické části práce je prezentován kvalitativní výzkum zkoumající problém osobního zážitku specifických poruch učení. Hlavním cílem výzkumu je zprostředkovat popsat autentický zážitek projevů specifických poruch učení vedoucí k rozvoji porozumění eciálním vzdělávacím potřebám žáků se SPU. Základní výzkumná otázka zní, jaký je efekt osobního zážitku SPU na účastníky semináře. Výzkumné šetření bylo rozděleno do devíti fází: návrh obsahové náplně a formy semináře osobního zážitku SPU; designování semináře; akreditace semináře; ohnisková skupina; distribuce semináře; realizace semináře; vyhodnocení semináře; shrnutí výzkumných zjištění a návrh možností dalšího zpracování rozvoje tématu osobního zážitku SPU. Fáze ohniskové skupiny a realizace semináře...
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Kuchtíková, Nicole ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Nekovářová, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje dva kognitivní procesy, které jsou součástí učícího se procesu. V literárně přehledové části je nejdříve popsán současný stav a cíle vzdělávací politiky České republiky s důvody, proč bychom se měli zajímat o kognitivní procesy v učení. Práce pohlíží na učící se proces především z pohledu kognitivní psychologie. Jsou zde rozvedeny dva kognitivní procesy, a to pozornost a paměť. Obě kapitoly začínají teoretickým úvodem a pokračují konkrétními doporučeními a poznatky, které mohou využít učitelé i studenti v praxi. Praktická část obsahuje návrh výzkumu, který si klade za cíl kvantitativní metodou zjistit sílu efektu cvičného testování jako jedné z více strategií učení.
Sebepoznání a jeho rozvoj prostřednictvím veřejné politiky jako faktor volby středoškolského oboru
Pýchová, Silvie ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
V posledních letech nabývá téma uplatnitelnosti lidí na trhu práce na významu v souvislosti s jeho dynamickou proměnou v důsledku globalizace a technologického pokroku. Způsob, jak na tyto změny připravit mladé lidi ve vzdělávání a dospělou populaci, je předmětem kariérového poradenství po celém světě. Překvapivě toto téma v současné době mezi aktéry v České republice příliš nerezonuje a není považováno za prioritu vzdělávací politiky, přestože je hlavním tématem evropských vzdělávacích strategií. Cílem této disertační práce je získat vhled do přesvědčení aktérů českého vzdělávacího systému o tématech, kterými se zabývá kariérové poradenství. Disertační práce využívá data ze šetření Delphi mezi aktéry ve vzdělávání z roku 2019 a pro jejich sekundární analýzu uplatňuje fenomenografický přístup. Na základě Teorie advokačních koalic si tato práce rovněž klade za cíl zjistit, zda je možné mezi těmito aktéry identifikovat určité názorové skupiny. Výsledek tohoto výzkumu nabízí mapu názorů aktérů na tuto problematiku. Zároveň ukazuje, že existují nejméně dvě velké skupiny aktérů, jejichž názory se na základě jejich základních přesvědčení výrazně rozcházejí. Výstupem této disertační práce jsou také doporučení pro rozvoj této oblasti v českém vzdělávacím systému, včetně modelu opatření reagujících na...
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Štrejlová, Michaela ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Tomášková, Hana (oponent)
Bakalářská práce představuje možnosti kognitivního přístupu ke vzdělávání. Uvádí jeho teoretická východiska a také prezentuje konkrétní koncepce různých autorů vztahující se k danému tématu. Zabývá se autory nejen současnými, ale odkazuje i na autory dřívější. V rámci jejich představení naráží na úskalí tradičního přístupu ke vzdělávání a porovnává ho s kognitivním přístupem. Předkládá výhody, které kognitivní přístup ke vzdělávání nabízí, a zmiňuje nevýhody, které s sebou nese přístup tradiční. Na závěr je uveden návrh výzkumného projektu, který navazuje na teorii zmíněnou v první části práce. Ten se zaměřuje na efektivitu kognitivního vzdělávání.
Sebevražedné útoky na Blízkém východě
Krejčová, Lenka ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Motl, Jiří (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice sebevražedných útoků v regionu Blízkého východu. Poukazuje na nejednotnost definice a obtížnost konceptualizace terorismu. Představuje možné typologie s důrazem na tzv. náboženský terorismus a historické etapy subverzivního terorismu včetně vývoje sebevražedného terorismu na území Blízkého východu. Specifická pozornost je věnovaná sebevražedným útokům během občanské války v Libanonu, hnutím Amal a Hizballáh. Předkládaná práce se dále věnuje vztahu mezi islámem a terorismem. Zdůrazňuje různorodost "islámského světa" na příkladech směrů a hnutí v soudobém islámu, přičemž důraz klade na objasnění termínů fundamentalismus a islamismus. Poukazuje na problém autority v islámu a vysvětluje roli "duchovenstva". Pojednává o fenoménu mučednictví. Objasňuje rozdílné vnímání sebevražedného a mučednického aktu. Zaobírá se psychologickým rozměrem terorismu se zaměřením na aktéry teroristických činů. Práce se vymezuje proti nejčastějším mýtům spojeným s osobností sebevražedného útočníka. Klíčová slova Terorismus, sebevražedný terorismus, Blízký východ, Libanon, Hizballáh, islám, šíitský islám, mučednictví, džihád, psychologie terorismu.
Psychologické aspekty prevence sexuálního rizikového chování se zaměřením na změnu postojů u adolescentů
Goláňová, Ivana ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Sexuální rizikové chování je jev ovlivňující fyzické i psychické zdraví jedince. Předkládány jsou psychologické aspekty jednotlivých typů sexuálního rizikového chování, a to jak jeho příčiny, tak i důsledky. Práce se zaměřuje na vývojové období adolescence v kontextu syndromu rizikového chování u dospívajících. Diskutovány jsou efektivní přístupy k preventivním aktivitám. Za cíle programu je pak možno považovat ovlivnění postojů dospívajících, které by se měly projevit v jejich chování. Tyto změny v postojích je možné zaznamenat. Práce navrhuje dotazník pro měření postojů k sexuálnímu rizikovému chování adolescentů s názvem Inventář SP-20, který je taktéž užit při návrhu výzkumného designu. V experimentu tedy budou měřeny změny postojů v rámci preventivního programu, kde tato změna může být ukazatelem efektivity programu. Klíčová slova: adolescence teorie problémového chování rizikové chování sexuální rizikové chování efektivní prevence preventivní programy sexuální výchova postoje změna postojů

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
21 KREJČOVÁ, Lenka
21 KREJČOVÁ, Lucie
3 Krejčová, Lada
2 Krejčová, Linda
21 Krejčová, Lucie
1 Krejčová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.