Název:
Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Překlad názvu:
Specific difficulties of adults with dyslexia
Autoři:
Táborová, Zuzana ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá obtížemi dospělých s dyslexií. Jedná se o problematiku, které v České republice není věnováno příliš pozornosti. V rámci teoretické části je na základě české i zahraniční literatury charakterizována dyslexie včetně shrnutí možných obtíží, které se mohou s touto poruchou pojit. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem je zmapovat (zejména kognitivní) obtíže dospělých s dyslexií, kterým mohou čelit při běžných každodenních činnostech, a dále jejich vnímanou osobní účinnost. Data jsou porovnána s intaktní populací. Výzkumná skupina zahrnuje 120 dospělých osob, z toho 60 osob s dyslexií a 60 bez dyslexie (66 žen a 54 mužů). Intaktní populace byla párována s jedinci s dyslexií na základě shodného pohlaví, roku narození a nejvyššího dosaženého vzdělání. Soubor využitých metod čítal anamnestickou část a tři sebeposuzovací dotazníky - Dotazník kognitivních chyb, Dotazník dyslektických obtíží (vytvořený pro účely diplomové práce) a Dotazník obecné vnímané účinnosti. Výsledky potvrdily vyšší obtíže u dospělých s dyslexií. Výše vnímané osobní účinnosti se neliší, u osob bez dyslexie je však více spojena s vnímáním vlastních obtíží. Nicméně i u dospělých s dyslexií souvisí s problémy v každodenních činnostech (Dotazník dyslektických obtíží). Kognitivní selhávání...This thesis deals with the difficulties of adults with dyslexia. Not enough attention is being paid to this issue in the Czech Republic. The theoretical part of this thesis characterizes dyslexia and summarizes possible difficulties of adults with dyslexia on the basis of both Czech and foreign information sources. The empirical part of this thesis describes the research, whose main goal is to chart (especially cognitive) difficulties, which are related to common everyday activities. Another area monitored in this thesis is self-efficacy of adults with dyslexia in their everyday life. Data are compared with intact counterparts. The research group consists of 120 respondents, including 60 adults with dyslexia and 60 adults without dyslexia (66 women and 54 men). The intact counterparts were matched with adults with dyslexia based on the same gender, year of birth and highest education received. The whole set of used methods concluded the anamnestic part and three self-evaluation questionnaires - the Cognitive Failures Questionnaire, the Dyslexic difficulties questionnaire (created for the purpose of this thesis) and the General Self-Efficacy scale. The results confirmed higher difficulties of adults with dyslexia. The self-efficacy does not differ, however, it correlates more with difficulties in...
Klíčová slova:
dospělí s dyslexií; dyslektické obtíže; dyslexie; kognitivní selhávání; vnímaná osobní účinnost; adults with dyslexia; cognitive failures; dyslexia; dyslexic difficulties; self-efficacy