Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 136 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Practical-Theological Aspects of Fleeing as a Result of Religious Persecution of Christians from Iraq and Egypt
Miláčková, Věra ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent) ; Šafin, Ján (oponent)
Tato disertační práce se zabývá tematikou náboženského pronásledování a útěku z něj a klade si za cíl zodpovědět tři výzkumné otázky: 1. Jaké jsou pro křesťany z Egypta a Iráku externí aspekty a faktory vztahující se k pronásledování, které jsou důležité při rozhodování se o útěku z vlasti? 2. Jak tito křesťané vnitřně zpracovávají a vyhodnocují svou zkušenost ve vztahu k jejich útěku z vlasti? 3. Jaké jsou prakticko-teologické důsledky různých stádií útěku? Jedná se o multioborovou práci s originálním kvalitativním terénním výzkumem a důrazem na propojení teoretické a praktické části. Výzkum je zaměřen na tzv. "občankové" křesťany (BCBs = Believers of Christian Background) a muslimské konvertity ke křesťanství (BMBs = Believers of Muslim Background). V jednotlivých kapitolách se věnuji teoretickým základům pronásledování včetně problematiky definice a dynamiky pronásledování, dále analýze náboženského pronásledování v Bibli a různých teologických přístupů k útěku. Dále se věnuji historicko-demografickému pohledu na křesťany v Iráku a Egyptě včetně rozboru typologie jejich pronásledování. Detailní popis výzkumého designu je doplněn popisem pěti hlavní témat, která z výzkumu vyplynula (coming out, strach o život, útěk, cena za následování a Bůh jako cíl a prostředek). Tato témata byla následně syntetizována...
Sebevražedné útoky na Blízkém východě
Krejčová, Lenka ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Motl, Jiří (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice sebevražedných útoků v regionu Blízkého východu. Poukazuje na nejednotnost definice a obtížnost konceptualizace terorismu. Představuje možné typologie s důrazem na tzv. náboženský terorismus a historické etapy subverzivního terorismu včetně vývoje sebevražedného terorismu na území Blízkého východu. Specifická pozornost je věnovaná sebevražedným útokům během občanské války v Libanonu, hnutím Amal a Hizballáh. Předkládaná práce se dále věnuje vztahu mezi islámem a terorismem. Zdůrazňuje různorodost "islámského světa" na příkladech směrů a hnutí v soudobém islámu, přičemž důraz klade na objasnění termínů fundamentalismus a islamismus. Poukazuje na problém autority v islámu a vysvětluje roli "duchovenstva". Pojednává o fenoménu mučednictví. Objasňuje rozdílné vnímání sebevražedného a mučednického aktu. Zaobírá se psychologickým rozměrem terorismu se zaměřením na aktéry teroristických činů. Práce se vymezuje proti nejčastějším mýtům spojeným s osobností sebevražedného útočníka. Klíčová slova Terorismus, sebevražedný terorismus, Blízký východ, Libanon, Hizballáh, islám, šíitský islám, mučednictví, džihád, psychologie terorismu.
Prvky mudéjarského umění
Guia, Eva ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Mudéjarské umění označuje umění mudéjarů (muslimů žijících pod křesťanskou navládou), 1110risků (muslimů násilně přinucených přijmout křest, tajně však nadále vyznávajících islám) jakož i dalších etnických a náboženských skupin používajících jejich techniky. Jelikož je uskutečňováno mimo území islámu, obvykle se pojí s prvky jiných náboženství a tradic a jim sloužících budov. Územně je mudéjarské umění vymezeno oblastí Pyrenejského poloostrova (Španělsko a Portugalsko) a jejich bývalých kolonií. Španělští i francouzští historici umění 111ěli často tendenci mudéjarské umění a jeho existenci jakožto samostatného stylu zpochybňovat, diskutovalo se i o samém názvu, pro nějž se neúspěšně hledaly vhodnější varianty. Snad tomu tak bylo i vzhledem k celkové roztříštěnosti mudéjarského umění, které v každé oblasti (Kastílie a León, Aragónie, Toledo, Andalusie, levantská oblast atd.) vykazuje své specifické rysy. Za hlavní čtyři mudéjarské materiály se považuje cihla, dřevo, sádra a keramika. Tato definice, přijatá na III. Mezinárodním sympoziu mudéjarismu v Teruelu, byla v případě dvou prvních materiálů zpochybněna Philippem Araguasem a Nuerem Mataucem, stejně tak jako jejich údajná ekonomičnost. Dekorace vychází z antiky, z vizigótské a evropské tradice, a samozřejmě i z muslimského umění Východu i Západu. Oproti...
Křesťansko - buddhistická polemika v Japonsku v 17. století
Machálková, Andrea ; Obuchová, Ľubica (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Diplomová práce "Křesťansko-buddhistická polemika v Japonsku v 17.století" se zabývá především životem a dílem Fabiana Fukana, jedné z nejvýraznějších postav raného japonského křesťanství. První část práce se zaměřuje na příchod křesťanství do Japonska, misii a následnou perzekuci křesťanů, která později vyústila v konečný zákaz křesťanství v zemi. Hlavní část práce je věnována rozboru dvou klíčových děl Fabiana Fukana - apologie křesťanství s názvem Mjótei Mondó a následně protikřesťansky laděného pojednání Ha Daiusu, které Fukan sepsal po tom, co opustil jezuitský řád a přiklonil se zpět k buddhismu. V závěrečné kapitole je věnována pozornost fenoménu "kakure kirišitan"("skrytých křesťanů"), tj. skupinám křesťanů, kteří jsou potomky křesťanů tajně praktikujících během období "sakoku" (dosl. "uzavření země").
Postoje křesťanů k islámu. Dějiny- současný stav - perspektivy.
Machálek, Vít ; Balabán, Milan (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá křesťanskými postoji k islámu v dějinách a v současnosti. Toto téma je v ní zasazeno do širšího kontextu vztahování se k "jinakosti" druhých a zkoumáno v rámci interdisciplinárního přístupu. První kapitola uvádí vybrané koncepty religionistiky, psychologie a sociálních věd, týkající se mezináboženských vztahů. Druhá z úvodních kapitol vychází z komparativní religionistiky. Jsou v ní rozebírány hlavní shody a rozdíly mezi křesťanstvím a islámem. Třetí kapitola se týká dějin náboženství. Postupně rozebírá jednotlivá období z historie křesťansko-muslimských vztahů a postoje, které v nich křesťané zaujímali k islámu. Čtvrtá kapitola se zabývá křesťansko-muslimskými vztahy v současnosti a nedávné minulosti. Představuje postoje křesťanů k islámu přibližně od konce druhé světové války do roku 2009. Závěrečná kapitola je věnována současnému stavu křesťansko-muslimských vztahů. Vychází z obsahu předešlých kapitol a rozebírá různá paradigmata z dějin křesťanských postojů k islámu, přítomná v dnešním křesťanství. Z historie se snaží vyvodit ponaučení pro současnost a odhad možností vývoje do budoucna. To je v podstatě také cílem celé práce. Klíčová slova Křesťanství; islám; dějiny náboženství; mezináboženské vztahy; interdisciplinární přístup
Morální principy v současném šíitském islámu ( zvl. Írán a Írák)
Ambrosio, Šárka ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Vojtíšek, Zdeněk (oponent)
Závěr Ve své práci jsem se zabývala morálními principy šíitských muslimů a důvody jejich fundamentalismu v druhé polovině 20. století. Podle mých poznatků šíitské víry jsem došla k názoru, že morálka je opravdu závislá na náboženství a politika též. Pokud politika a náboženství spolu neshodují, nastává nesoulad v životě společnosti. I v sekulárních státech se lidé řídí morálními hodnotami, aniž by prokazovali svoji víru v Boha. Pak nastává otázka, odkud stát přejímá dodržování určitých zákonů. Odpověď je, že morálka vychází z Božích nařízení pro lid. Neexistuje tedy tvrzení, že morálka nemá žádnou autoritu. Tudíž víra v Boha a znalost Jeho zákonů zajišťuje optimální fungování společnosti. Vlivem tlaku Západu v druhé polovině 20. století se jako reakce vyhraňuje fundamentalismus islámu. Řešení vidím v přiblížení obou kultur Západu a Východu. Islám svým dodržováním morálních zásad reprezentuje své náboženské postoje. Přesto ani islám není jednotný a základní rozdíly je možné najít v rozdělení na sunnity a šíity. Toto rozdělení platí i v současné době a č jsou sunnité ve většině, jsou zde státy, kde je většina šíitská. Mezi takové státy patří Irák a Írán. Na těchto dvou příkladech se ukazuje, že sunnitský a šíitský islám jsou dvě odlišné větve jednoho náboženství. Sunnitský islám v Iráku (pod patronací Saddáma...
Anthopological and Etnografical study of the Bedouin in East Palestine
Khalil, Nibal ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Abu Ghosh, Yasar (oponent) ; Kandert, Josef (oponent)
Cílem této práce je popis a analýza života a kultury palestinských beduinských komunit ve východní Palestině, zejména v beduinských táborech na okraji Jericha, jež jsou na pokraji vymizení. Studie se zaměřuje na antropologické a etnografické aspekty beduinské společnosti.
Palestinské církve po roce 1967: Církevně-politický a teologický vývoj
Šlajerová, Monika ; Noble, Timothy (vedoucí práce) ; Bugel, Walerian (oponent) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Církevně-politický a teologický vývoj palestinských církví v Jeruzalémě a na Západním břehu je hlavním tématem disertační práce nazvané "Palestinské církve po roce 1967. Církevně-politický a teologický vývoj". Proces politizace a nacionalizace palestinských církví je prezentován jako hlavní faktor vedoucí během první intifády k vyjádření vnitrocírkevně a ekumenicky jednotné pozice odmítající izraelskou okupaci jako neetickou. V souvislosti s narůstajícím národním uvědoměním vzniká od osmdesátých let lokální palestinská teologie věnující se především reflexi konfliktu a jeho důsledků pro církev. Podobně i palestinská hermeneutika čelí politickému zneužití Starého zákona a snaží se číst Bibli z palestinské perspektivy. Historickému a regionálnímu kontextu v rámci území Velké Sýrie (Bilād ašŠām) jsou věnovány první dvě kapitoly práce. První popisuje charakter vzájemných vztahů a mentalitu blízkovýchodních církví, druhá identifikuje hlavní politické, ekumenické a teologické problémy církví v rámci státních celků Sýrie, Libanonu a Jordánska. Poté následují tři kapitoly věnující se církevní politice, teologii a hermeneutice palestinských církví. Poslední kapitola předkládá teologicky normativně orientovanou úvahu o charakteru správy blízkovýchodních církví a o vzájemných mezicírkevních a mezikomunitních vztazích....
Zobrazení boha ve filmu
Duda, Miroslav ; Martínková, Libuše (vedoucí práce) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Tato práce si klade za cíl systematicky zmapovat zobrazení Boha na filmovém plátně s hlavním důrazem na hollywoodskou produkci, neboť ovlivňuje celou západní kinematografii, od jejích počátků až do dnes. Systematicky popisuje různé způsoby zpracování tématiky s ohledem na dobový, kulturní a společenský kontext. Přibližuje vznik hlavních aspektů a východisek filmové cenzury, která je i v sekularizovaných společnostech značně ovlivněna náboženstvím. Popisuje metody a přístupy jednotlivých režisérů k látce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 136 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Kropáček, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.