Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Riziko syndromu vyhoření u vybraných speciálních pedagogů pracujících s žáky s mentálním či kombinovaným postižením
Dvořáková, Anna ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent)
NÁZEV: Riziko syndromu vyhoření u vybraných speciálních pedagogů pracujících s žáky s mentálním či kombinovaným postižením AUTOR: Anna Dvořáková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření u speciálních pedagožek pracujících s dětmi s mentálním či kombinovaným postižením. Tyto ženy jsou zaměstnány v praktických či speciálních školách. Vzdělávání dětí s tímto druhem postižení může snadno vyústit v syndrom vyhoření. Je tedy na místě, aby si vedení praktických a speciálních škol bylo vědomo nebezpečí syndromu vyhoření a snažilo se před vznikem burnoutu své zaměstnance chránit. K přijetí potřebných preventivních opatření je nutné si nejdříve uvědomit možná rizika vzniku burnoutu související s profesí speciálního pedagoga. Teoretická část postihuje problematiku syndromu vyhoření a edukace žáků s mentálním či kombinovaným postižením. Poskytuje tak potřebný podklad pro vlastní šetření. Praktická část využitím kvalitativních metod šetření zjišťuje aktuálnost vnějších faktorů rizika vzniku syndromu vyhoření a snahy ve vybraných školách o prevenci těchto faktorů. Práce si klade za cíl přenesení vnějších rizikových faktorů vzniku syndromu vyhoření do života speciálních pedagožek. Přínos práce je ve zhodnocení míry výskytu...
Edukace rodičů extrémně nezralých dětí při využívání stimulačních technik pro podporu psychomotorického vývoje
Mirovská, Dagmar ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na edukaci rodičů dětí s perinatálními riziky. Práce se zaměřuje na zdůvodnění potřebnosti role speciálního pedagoga v rámci multidisciplinárního týmu terapeutů při práci s dětmi s perinatální zátěží. Na základě výsledků dotazníků ukazuje úroveň informovanosti rodičů o možnostech terapií, volnočasových aktivit a získávání informací. Práce ukazuje na potřebu koordinace nabídky různých zařízení a nutnost dlouhodobé a soustavné edukační práce. Obsahem teoretické části práce je vyšetření dítěte důležité pro včasný záchyt dětí s ohrožením a názorně zpracován komplexní psychomotorický vývoj dítěte. Dále charakteristika dítěte s perinatálními riziky, kde jsou vymezeny základní diagnózy těchto dětí a důsledky postižení jednotlivých systémů pro jejich další vývoj. Práce ukazuje možnosti intervencí podle nejmodernějších trendů práce s rizikovými dětmi a důležitost jejich včasného zahájení a potřebu kombinace terapií.
Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální
Babincová, Nela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální" se zabývá tvořivostí v současném speciálním školství. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly shrnují poznatky o kreativitě získané na základě prostudování odborné literatury. První kapitola shrnuje všeobecná fakta o tvořivosti jako takové. Vymezuje tento pojem, porovnává definice různých autorů. Ve druhé kapitole nahlíží na kreativitu z pohledu současného speciálního pedagoga, uvádí kreativní metody, které ve výuce může používat. Druhá kapitola se také zabývá tím, jaké překážky mohou vzniknout na cestě k rozvoji kreativity. Ve třetí kapitole se práce zabývá významem kreativního učitele pro základní školy speciální. Představuje pojem základní škola speciální a zabývá se tím, jak může speciální pedagog svou tvořivost rozvíjet a jaké kreativní metody může používat ve výuce. Čtvrtá kapitola je zaměřena na využití kreativních přístupů v praxi. Věnuje se rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální. Detailně se věnuje části Umění a kultura. Čtvrtá kapitola také popisuje průběh výtvarného kroužku při základní škole speciální. V závěru shrnuje výsledky dotazníkového šetření o znalostech speciálních pedagogů o kreativních metodách ve výuce v současném speciálním školství. KLÍČOVÁ...
Možnosti identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole
Bělohradská, Tereza ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi včasné identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole, definováním a vysvětlením pojmů primární prevence, ohrožené dítě, sociální vyloučení. Dále se práce zabývá ohrožením dítěte z důvodu sociálního vyloučení a v samém závěru navrhuje, jak tuto problematiku řešit. Hlavním výzkumným cílem práce je ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje určeného pedagogům mateřských škol. Vytvořený detekční nástroj poskytuje pedagogům mateřských škol pomoc při hodnocení dítěte a jeho situace tak, aby byly případné problémy včas odhaleny. Jsou zde popsány oblasti, kterými se detekční nástroj zabývá a jakým způsobem se vyvíjel. Dále navrhuje možné postupy řešení problémů na základě spolupráce pedagoga mateřské školy se speciálním pedagogem. S ohledem na problematiku sociální exkluze a včasnou identifikaci ohrožení dítěte jsou v diplomové práci popsané příklady dobré praxe prevence ohrožení dítěte ze zahraničí a diskuze nad možnostmi jejich implementace do našeho systému. Výzkumná část diplomové práce založená na kvalitativních i kvantitativních metodách, především rozhovorech a dotazníkových šetřeních, a klade si za cíl ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje prostřednictvím porovnání získaných dat s již existujícími daty. Výstupem práce je vytvořený detekční...
Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra
Říhová, Alena
DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení: Alena ŘÍHOVÁ Název práce: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U OSOB S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA Vedoucí práce: doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. Katedra: Ústav speciálněpedagogických studií Obor: speciální pedagogika Počet stran: 316 Počet příloh: 9 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: poruchy autistického spektra, komunikace, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, klinický logoped, speciální pedagog, rodič dítěte s poruchou autistického spektra Resumé: Disertační práce se věnuje problematice logopedické intervence u osob s poruchou autistického spektra v České republice a je členěna do dvou hlavních pasáží - na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části sumarizujeme aktuální informace týkající se terminologie, symptomatologie, etiologie, diagnostiky a speciálně-edukačních či terapeutických přístupů k jedincům s poruchou autistického spektra. Vzhledem k orientaci této práce se blíže zaměřujeme na specifika narušené komunikační schopnosti u vybrané klientely. Praktická část je cílená jak na analýzu stávající situace v poskytované logopedické intervence v České republice, tak na zprostředkování ucelených informací (doporučení) pro její realizaci u osob s poruchou autistického spektra. K analýze poskytované logopedické intervence byl za hlavní...
Distanční vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Haplová, Miroslava ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce Distanční vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Distance education of pupils with the need for support due to different cultural and living conditions Miroslava Haplová ABSTRAKT Uzavření škol a přechod na distanční výuku na jaře roku 2020 přinesly novou zkušenost do českého školství a celé společnosti. Tato situace znamenala významné zatížení zejména pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), žáky se SVP z důvodu sociálního znevýhodnění nevyjímaje. Na základě kvalitativního výzkumu, za využití strukturovaných a polostrukturovaných rozhovorů s rodinami dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a s pracovníky vzdělávacích služeb, budou objasněny s ohledem na žáky se sociálním znevýhodněním vstupní předpoklady pro distanční výuku a její překážky, dále pak strategie škol, role speciálního pedagoga a potenciál spolupráce škol a dalších aktérů v době distanční výuky. Výsledky předkládané práce ukazují, že pro adekvátní podporu žáků se sociálním znevýhodněním během distanční výuky je nutné, aby škola znala jejich rodinné podmínky a podle nich nastavila vhodný způsob vzdělávání. Sociální znevýhodnění má oproti běžné prezenční výuce znatelnější projevy a vytváří ve vzdělávání významné bariéry. Absence participace žáků na distanční výuce vede k prohloubení nerovností. Zásadní překážkou...
Prevence syndromu vyhoření u učitelů na základní škole speciální
Härtelová, Karolina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou prevence syndromu vyhoření u učitelů na základní škole speciální. Tito pedagogové se věnují výchově a vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, s kombinovaným postižením a s poruchami autistického spektra. Teoretická část se věnuje problematice syndromu vyhoření (vzniku, rizikovým faktorům a možnostem prevence). Zabývá se jednak syndromem vyhoření jako obecným jevem, který se týká celé populace. Dále je pak pozornost věnována riziku vyhoření u učitelské profese a konkrétním specifikům rizikových faktorů této skupiny. Dále je zde postihnutá problematika vzdělávání žáků na základní škole speciální. Tato část tak slouží jako podklad pro vlastní šetření. Praktická část se zabývá výzkumem situace na konkrétní základní škole speciální. Pro výzkum byl použit kvalitativní design formou rozhovorů. Ty byly realizovány na Mateřské škole a základní škola speciální Diakonie ČCE s pěti učitelkami a s ředitelem školy. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké jsou rizikové faktory pro vznik syndromu vyhoření z pohledu jednotlivých vyučujících a jak funguje prevence vyhoření. A to z hlediska individuálního přístupu učitelek, tak i z hlediska řízení školy. Na základě výsledků pak bylo vytvořené doporučení pro zlepšení prevence vzniku syndromu...
Školní inkluze u nás a ve vybraných vyspělých západních zemích
Švarc, Ivo ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Janošová, Pavlína (oponent)
Diplomová práce je věnována inkluzivnímu vzdělávání žáků v podmínkách České republiky a srovnání přístupu ke společnému vzdělávání s okolními zeměmi na primárním a nižším sekundárním stupni vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a popsán systém inkluzivního vzdělávání včetně diagnostiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jak u nás, tak ve vybraných západních zemích. Empirická část vychází z dotazníkového šetření. Respondenti jsou z řad učitelů a asistentů speciálních škol, učitelů a asistentů škol hlavního vzdělávacího proudu a rodičů žáků. Cílem výzkumu prezentovaného v empirické části je zjistit, jaká očekávání od inkluze mají její jednotlivý aktéři, pro které žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je společné vzdělávání vhodné a jaká jsou rozhodující kritéria úspěšnosti inkluze dle vybraných skupin respondentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.