Název:
Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Speech and language therapy in persons with an autistic spectrum disorder
Autoři:
Říhová, Alena Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení: Alena ŘÍHOVÁ Název práce: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U OSOB S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA Vedoucí práce: doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. Katedra: Ústav speciálněpedagogických studií Obor: speciální pedagogika Počet stran: 316 Počet příloh: 9 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: poruchy autistického spektra, komunikace, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, klinický logoped, speciální pedagog, rodič dítěte s poruchou autistického spektra Resumé: Disertační práce se věnuje problematice logopedické intervence u osob s poruchou autistického spektra v České republice a je členěna do dvou hlavních pasáží - na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části sumarizujeme aktuální informace týkající se terminologie, symptomatologie, etiologie, diagnostiky a speciálně-edukačních či terapeutických přístupů k jedincům s poruchou autistického spektra. Vzhledem k orientaci této práce se blíže zaměřujeme na specifika narušené komunikační schopnosti u vybrané klientely. Praktická část je cílená jak na analýzu stávající situace v poskytované logopedické intervence v České republice, tak na zprostředkování ucelených informací (doporučení) pro její realizaci u osob s poruchou autistického spektra. K analýze poskytované logopedické intervence byl za hlavní...The dissertation deals with the issues of speech intervention for the people suffering autistic disorders in the Czech Republic, and is divided in two main chapters - theoretical and practical. The theoretical part sums up the current information related to the terminology, symptomatology, etiology, diagnostics and special-education or therapeutic approach to the individuals with autism spectrum disorder. Due to the orientation of this paper we are taking closer look at the specific features of impaired communication abilities of the selected clientele. The practical part aims at both the analysis of the current situation of speech therapy provided in the Czech Republic and the supply of comprehensive information (recommendations) for its implementation with the people suffering from autistic disorders. Questionnaire was selected as the main method to analyze the speech therapy provided, distributed to three homogenous groups of respondents (clinical speech therapists, special education teachers and parents of the children with autism spectrum disorder). The main objective of the step was to collect feedback related to the subject issues from three different points of view. The second chapter of this paper is divided into specific parts dealing e.g. with the issue of establishing contact with a...
Klíčová slova:
klinický logoped; komunikace; logopedická intervence; narušená komunikační schopnost; poruchy autistického spektra; rodič dítěte s poruchou autistického spektra; speciální pedagog; autism spectrum disorders; clinical speech therapist; communication; impaired communication ability; parent of child with autism spectrum disorder; special education teacher; speech therapy intervention