Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,746 záznamů.  začátekpředchozí32737 - 32746  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.50 vteřin. 

Vesmír, prostor a člověk
Nováková, Ilona ; Dvořák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Diplomová práce "Vesmír, prostor a člověk" se zabývá problematikou vizuálních fenoménů v kosmu. Cílem práce je vyložit vztah člověka a kosmu, místo člověka v tomto zdánlivě nekonečném prostoru, popsat základní vesmírné vizuální fenomény a ukázat jejich možnou interpretaci v odkazech výtvarné kultury. Práce sleduje vizuální jevy kosmu na úrovni astronomické (za uplatnění nejnovějších poznatků dnešní vědy), na úrovni výtvarných vizuálních kvalit (barva, tvar, světlo), na úrovni astrologické a mytologické (tvořící nedílnou součást v historii náboženských kultů) a na úrovni osobního interpretačního pole umělce. Práce obsahuje individuální pohled autora na danou problematiku, prezentovaný jak ve vlastní výtvarné tvorbě, tak v didaktické aplikaci tématu.

Úvod do práce v programu GeoGebra pomocí netradičně formulovaných úloh
Saulich, Lukáš ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce bylo navrhnout, vytvořit a ověřit v praxi způsob, jejž může učitel použít se žáky, kteří teprve začínají s programem dynamické geometrie (konkrétně GeoGebra) pracovat tak, aby toto uvedení bylo efektivní, časově úsporné a aby přineslo žákům z matematického hlediska i něco nového. Byla provedena rešerše literatury s cílem postihnout, jaké možnosti má učitel, chce-li začít programy dynamické geometrie používat. Podrobněji jsem popsal dva zahraniční výzkumy. Navrhl jsem a vyzkoušel se žáky sérii 6 úloh spojených příběhem. Úlohy jsou situovány na pozadí s fotografií, což je vizuálně zajímavé a ukazuje spojení matematiky s praxí. Ukázalo se, že úlohy jsou pro uvedení do práce s programem vhodné. V práci jsou popsány některé obtíže žáků spojené s prací v GeoGebře. Podrobně je rozebrán způsob tvorby jedné z úloh a je uvedeno 15 dalších úloh vytvořených na pozadí s fotografií.

Ibn Sínův Živý, syn Bdícího: překlad a komentář
Vitásková, Magdaléna ; Ondráš, František (oponent) ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce)
Předkládaná práce se skládá ze dvou hlavních částí, kterými jsou překlad a komentář filosoficko-mystického spisu ajj ibn Jaqn (Živý, syn Bdícího). Jeho autorem je významný filosof islámského Východu Ibn Sn (980-1037), jehož životopis je součástí práce. Ačkoli tento traktát nepatří mezi jeho nejznámnější díla, svými silnými narativními aspekty, estetickými hodnotami a hloubkou používané symboliky se řadí mezi skvosty klasické arabské literatury. Komentář je rozdělen do kapitol, které odpovídají filosofickým tématům obsaženým v traktátu. Hlavním motivem je cesta lidského intelektu za vyšším poznáním, na níž mu je průvodcem Aktivní intelekt ztělesněný v postavě Živého, syna Bdícího. Rozumová duše se poté, co si uvědomí svůj vlastní andělský potenciál, vydává na intelektuální pouť do světa oddělených forem, která vyvrcholí poznáním Boha. Ibn Sn pomocí tohoto symbolického příběhu vykládá ústřední prvky svého učení, kterými jsou nauka o intelektu, psychologie a epistemologický proces, nauka o látce a formě, kosmologie, emanační teorie, angelologie a teologie. Skrytým motivem a filosoficko-mystickým poselstvím díla je láska, která jakožto vzestupný princip stvoření představuje opačný proces, než jakým je emanace. Poslední kapitola popisuje traktát jako památku arabského písemnictví a zaměřuje se na jeho literární...

Psychologie milostné korespondence
Kuldová, Michaela ; Klusák, Miroslav (oponent) ; Kučera, Miloš (vedoucí práce)
Tato práce k milostným dopisům přistupovala třemi různými způsoby. Pokusila se na dopisy pohlédnout z hlediska vztahové problematiky, pragmatiky komunikace a estetické literární tvorby. Zprostředkovaný kontakt mezi partnery prostřednictvím dopisu zásadním způsobem ovlivňuje, jak spolu lidé komunikují a jak si projevují lásku. Partneři se v dopisech poznávají jednak vlastní introspekcí, která se projevuje stylizací autora v dopisu, a také zpětnou vazbou od partnera, který mu dává najevo, jak ho vnímá, co si o něm myslí a jaký by chtěl, aby byl. Důležitým způsobem sdílení je přitom upřímnost, která se zakládá na pravdě. Stává se tak základem vztahu, kterému umožňuje růst a zároveň pomáhá při rozebírání sebe samého, při důkladném sebepoznání. Je základem také k pochopení druhých, je synonymem respektu a úcty k druhému. Upřímnost vytváří ve dvojici jistotu a otvírá ji životu. Pisatelé si v dopisech věnují řešení interpersonálních otázek, zamýšlejí se nad svými vlastnostmi, schopnostmi a vzhledem, rozvíjí představy o partnerovi, které mu přímo (hodnocením) a nebo skrytě (v náznacích, nepřímém sdělení) dávají najevo. Zabývají se také jejich vztahem a jejich rolí v něm, pracují na vztahu a plánují budoucnost. Sebepoznání se projevuje v dopisech stylizací pisatele, která může být zprvu idealizovaná ve snaze...

Integrace České republiky do Evropské unie
Marešová, Michaela ; Havlínová, Ivana (oponent) ; Tichá, Milena (vedoucí práce)
Diplomovou práci na téma Integrace České republiky do Evropské unie jsem psala s cílem vytvořit studijní materiál pro učitele oboru Občanský a společenskovědní základ na střední škole, konkrétně na gymnáziu. Na základě dosavadních zkušeností z absolvovaných praxí i z vlastní zkušenosti v roli studentky gymnázia jsem výuku na téma evropské integrace a vztahu ČR EU shledala jako nevyhovující především pro nedostatečnou připravenost studentů v praktických záležitostech týkajících se členství ČR v EU. Na základě rozhovorů s učiteli oboru Občanský a společenskovědní základ jsem nabyla dojmu, že hlavní problém spočívá v obtíži proniknout do tak širokého tématu, jakým evropská integrace bezesporu je. Důležité je uvědomit si, co všechno téma zahrnuje a na základě toho si jej strukturovat. I tento problém je jedním z bodů, který má práce zahrnuje a který se snaží vyřešit.

Adverbials in German and Czech
Kuncová, Lenka ; Doležal, Jiří (oponent) ; Dovalil, Vít (vedoucí práce)
Diplomová práce "O adverbiáliích v němčině a češtině" se zabývá příslovečnými určeními v německých a českých gramatikách a dále jejich prezentací v učebnicích němčiny. První část se týká gramatik němčiny - jaká je jejich koncepce syntaxe, jak určují větné členy a jak dále klasifikují příslovečná určení. Jako základ srovnání slouží tradiční gramatika, hlavní zájem je zaměřen na závislostní gramatiku a gramatiku větných složek. Ve druhé části jsou krátce charakterizovány české gramatiky. Následuje popis druhů příslovečných určení, které se v češtině objevují. Při klasifikaci a určování příslovečných určení hraje vždy velkou roli sémantika. Třetí část se věnuje gramatice ve výuce cizích jazyků a učebnicím, které se v České republice využívají při výuce němčiny. Učebnice české provenience se příslovečným určením věnují velmi málo. V německých učebnicích se objevuje rozdělení na Ergänzung a Angabe, které je důležité i z hlediska slovosledu.

Současné tendence v rozvíjení písemné kompetence ve španělském jazyce na základě analýzy učebnic
Malá, Alena ; Zavadil, Bohumil (vedoucí práce) ; Špaček, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá tematikou písemného projevu v cizojazyčných učebnicích se zaměřením na jazyk španělský. Byl vysloven názor, že učebnice na psaní zapomínají a procvičují ho nedostatečně. V teoretické části práce se vysvětluje pojem psaní a přehledně se zpracovává vzájemný vliv řečových dovedností. Dále jsou zmíněny otázky psycholingvistické a lingvodidaktické se zaměřením na psaní. V další kapitole se nastiňuje historický vývoj metod výuky cizích jazyků ve vztahu k písemnému projevu a způsob, jakým se s písemným projevem v různých metodikách pracuje. V současné době hraje důležitou roli Evropský referenční rámec pro jazyky a Portfolio, proto je v jedné kapitole shrnuto, jak se psaní v daných dokumentech odráží. V následné kapitole je umístěno téma dělení cvičení věnujících se psaní. V poslední kapitole teoretické části autorka vyslovuje vlastní názory na procvičování psaní.

Analýza postoje studentů Farmaceutické fakulty v Hradci Králové k léčbě a samoléčbě homeopatickými přípravky
Dvořáková, Jitka ; Marešová, Helena (vedoucí práce) ; Pokladníková, Jitka (oponent)
ANALÝZA POSTOJE STUDENTŮ FARMACEUTICKÉ FAKULTY V HRADCI KRÁLOVÉ K LÉČBĚ A SAMOLÉČBĚ HOMEOPATICKÝMI PŘÍPRAVKY Student: Dvořáková, J. Vedoucí diplomové práce: Marešová, H. Katedra sociální a klinické farmacie, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze, Česká republika Úvod: Diplomová práce vznikla jako studie analyzující postoj studentů Farmaceutické fakulty v Hradci Králové k léčbě a samoléčbě homeopatickými přípravky. Podnětem pro vznik této práce bylo postupné integrování homeopatie do klasické medicíny. Cíl práce: Cílem práce bylo zjistit, jaký postoj studenti zaujímají k léčbě homeopatickými přípravky, k jejich ceně a úhradě ze zdravotního pojištění a také k výuce homeopatie na Farmaceutické fakultě v Hradci Králové. Metodika: Analýza postoje studentů je provedena pomocí dotazníkového šetření a soubor získaných dat je následně statisticky vyhodnocen pomocí frekvenční analýzy a kontingenčních tabulek. Průzkum probíhal v období od března 2011 do září 2011. Výsledky: Analýza ukázala, že homeopatiky se léčí 33 % studentů a většina z nich preferuje samoléčbu homeopatickými přípravky. Jako nejčastější důvod neužívání homeopatik respondenti uváděli, že jim nejsou lékárníkem ani lékařem nabízeny. 20 % studentů považuje cenu homeopatických přípravků za vysokou, 28 % za přiměřenou...

Vědomí vlastní svébytnosti u Srbů z Dalmácie. A rozvoj srbské státní myšlenky v Království Dalmácie v letech 1878 -1905
Slavík, Daniel ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Chrobák, Tomáš (oponent) ; Rychlík, Jan (oponent)
Tématem mojí práce je přiblížení sporných otázek týkajících se národního vymezení srbské komunity v Dalmácii mezi lety 1878 až 1905. Jedná se o dílčí posouzení vztahu pravoslavné církve a srbského národního hnutí v Dalmácii. Dále se disertace zaměřuje na zformování komunity římskokatolických Srbů a jejich vnitřní profilaci. Zkoumán je rovněž srbský přístup k jejich konfliktu s Chorvaty v rámci Dalmácie. Práce má též přiblížit historiografické spory vedené na toto téma mezi chorvatskými a srbskými historiky. V práci přibližuji okolnosti zformování srbského národního hnutí a vzniku samostatné politické srbské strany. Ve zvoleném období se věnuji v rámci strany prezentovanému přístupu k pravoslaví a přístupu vedení pravoslavné církve k vymezení srbské národní identity. Dále se zabývám římskokatolickými Srby a spornými otázkami s nimi spojenými. Zaměřil jsem se také na postoj srbské reprezentace k chorvatskému národnímu hnutí a vypořádání se s jeho nároky v rámci vlastního národního projektu. Zjistil jsem, že propojení mezi liberálním srbským národním hnutím a místním vedením pravoslavné církve bylo těsnější, než je běžně uváděno v odborné literatuře. V případě Srbů katolíků se mi podařilo přiblížit konflikt mezi jejich vírou a národní identitou, ale i jejich roli v místním srbsko-chorvatském...

Brno pro oči dětí : výtvarný projekt Pohledy brněnského dráčka
Vítková, Martina ; Cikánová, Karla (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Tématem diplomové práce je město Brno v příbězích a pověstech, se zaměřením na J)P - architektonické, přírodní a kulturní bohatství. Je určena pro děti od 9 do 12 let a měla by sloužit jako podklad pro práci učitelů na základních školách, školách uměleckých, a také rodičům. Výuka probíhá formou vycházek, pracovních činností a následných činností výtvarných. Součástí diplomové práce jsou texty vztahující se k vybraným lokalitám (například pověsti či historická fakta), dále pak navazující pracovní listy a výtvarné řady, které s doplňující fotodokumentací vytváří výtvarný projekt, podněcující tvořivost dětí a jejich otevřený, vnímavý pohled na město Brno. Klíčová slova: Brno, výtvarný projekt, pověsti, drak, Svratka, Svitava, Eliška Rejčka, Stará radnice, Petrov, kostel sv. Jakuba, Špilberk, kostel Nanebevzetí Panny Marie, hrad Veveří, Vila Tugendhat