Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kruhová inverze a její využití
Vach, Petr ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Cílem této práce je seznámit čtenáře se zobrazením jménem kruhová inverze. Definice tohoto zobrazení hned v úvodu a následný popis včetně důkazů všech vlastností tohoto zobrazení ve dvou rovinách, a sice syntetické a analytické s komplexní proměnnou, připraví čtenáře pro řešení příkladů a úloh v druhé kapitole této práce. Snahou je seznámit čtenáře s kruhovou inverzí natolik, aby pochopil veškeré její vlastnosti a byl schopen je využít nejen v příkladech, ale i v praxi.
Tvoření úloh žáky
Šilhavá, Marie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tvořením úloh z pohledu žáků. Tvoření úloh můžeme vidět buď jako didaktickou metodu, kterou je možno použít ve třídě, nebo může být použito jako diagnostický nástroj pro odborníky nebo učitele, jehož pomocí je možné diagnostikovat úroveň porozumění žáků danému tématu. Ve svém výzkumu porovnávám schopnosti tvořit úlohy u žáků tří tříd, jedné se zaměřením na matematiku a dvou bez zaměření. Za použití diagnostické metody se zdálo, že žáci se zaměřením na matematiku byli schopni tvořit úlohy vysoké náročnosti, zatímco žáci bez zaměření byli schopni tvořit více úloh nižší úrovně. Tvoření úloh je tématem, které v českém vzdělávacím kontextu vyžaduje další studie.
Konstrukce křivek u DESCARTA
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zabývá studiem konstrukcí algebraických křivek pomocí mechanických nástrojů navržených René Descartem. V práci je obsažen stručný Descartův životopis, je nastíněna Descartova vědecká metoda a je ukázán Descartův pohled na křivky, jejich konstrukci a využití. Prostředky dynamické geometrie jsou zde konstruovány křivky zavedené Descartem pomocí pravítkového přístroje, pravítkového přístroje pro hyperbolu a jeho různými variantami, kde vykreslující přímka je nahrazena některou z kuželoseček ve speciální poloze. V závěrečné části práce jsou ukázány konstrukce čtyř oválů využitelných v katoptrice a dioptrice, které Descartes konstruoval bodově. Všechny konstrukce jsou provedeny v programu Cabri Geometry II a jsou doplněny odvozením příslušných rovnic výsledných křivek. Při odvozování rovnic jsou použity jen elementární algebraické postupy, jichž by ve své době mohl využít i sám Descartes a které jsou srozumitelné i studentům středních škol. Klíčová slova: Descartes, pravítkový přístroj, křivka, konchoida, trident, ovál
Funkce v příkladech a protipříkladech
Janda, David ; Pilous, Derek (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je přiblížit studentům přicházejícím na vysokou školu problematiku základů matematické analýzy, přičemž se zaměřuji na vý- znamné pojmy spojitosti a limity, které sice znají studenti právě ze středních škol, nicméně většinou pouze intuitivně a neformálně. Snažím se poukázat na to, že mnoho studentů si přináší poznatky zkreslené a neúplné. Je tedy nutné tyto poznatky dále procvičovat a ujasňovat, aby intuitivní představa studentů odpovídala formální definici. Tohoto stavu se pokouším docílit pomocí rozbití intuitivních představ studentů použitím protipříkladů. Významná je z tohoto hlediska kapitola Konstrukce funkcí, která obsahuje návod vedoucí k nalezení funkcí určitých vlastností, a to nejen těch, které jsou popisovány v této práci, ale i mnohých složitějších, neboť princip příkladů vhodných k procvičování například pojmů derivace, primitivní funkce či stejnoměrné konvergence, je v mnoha ohledech podobný. V kapitolách Spojitost a Limita potom prezentuji vlastnosti spojitost a limitu na příkladech funkcí, které jsou dle mého ná- zoru vhodné pro procvičování těchto pojmů. Mým záměrem je tedy pomoci objasnit vybrané problematické partie matematické analýzy.
Interaktivní učebnice deskriptivní geometrie
Krsová, Michaela ; Dvořák, Petr (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem této diplomové je vytvoření interaktivní učebnice deskriptivní geometrie. Podkladem pro tvorbu učebnice je provedený "Průzkum současného stavu výuky deskriptivní geometrie na středních školách" formou dotazníku. Před vlastní tvorbou interaktivní učebnice byly provedeny analýzy dostupných učebnic, používaného geometrického softwaru a možných prostředí pro prezentaci obsahu učebnice. Výsledkem je zpracovaná ucelená část látky probírané na středních školách, doplněná řešenými příklady a interaktivitivními applety vytvořenými v programu GeoGebra. Obsah učebnice je prezentován formou HTML stránek, jak na veřejném webu http://www.sadsam.cz/dg/, tak v off-line verzi na přiloženém DVD nosiči.
Vybrané objekty v neeuklidovských metrikách
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá tvar kružnice, elipsy, hyperboly a paraboly v manhattanské metrice pomocí elementárních matematických postupů. Vytváří tak materiál vhodný ke studiu této problematiky, aniž by kladla velké nároky na matematické znalosti čtenáře. Text je doplněn četnými ilustracemi, z nichž většina byla vytvořena v programu GeoGebra. K hlavním hypotézám týkajících se tvaru výše zmíněných objektů je podán důkaz. V době svého vzniku představuje práce svým zaměřením a rozsahem ojedinělý materiál v česky psané odborné literatuře. Zmíněn je také přínos, který zabývání se touto tématikou může mít pro budování otevřené mysli.
Rozpoznávání jazyka na základě frekvenční analýzy
Čadek, Jan ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Rozpoznávání jazyka na základě frekvenční analýzy ABSTRAKT: Cílem této bakalářské práce je ověřit, zda lze jazyk textu (případně kryptogramu) rozpoznat pomocí základní kryptoanalytické pomůcky - frekvenční analýzy. První kapitola je věnována letmému pohledu do dějin kryptologie. Další část se zabývá frekvenční analýzou, její princip je zde vysvětlen na jednoduchém příkladu. Ve třetí části se již nachází popis tří vytvořených programů na rozpoznávání jazyka. Poslední kapitola popisuje výsledky, které by bez vzniku programů nemohly být zkoumány - jde především o porovnání statistické příbuznosti evropských jazyků s příbuzností reálnou. Zajímavým zjištěním je, že se skutečné vztahy evropských jazyků promítají do jejich frekvenčních analýz. KLÍČOVÁ SLOVA: frekvenční analýza, kryptologie, evropské jazyky, rozpoznávání, příbuznost jazyků
Čtyři náměty pro středoškolské semináře matematiky
Nečasová, Marie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce popisuje čtyři méně známá matematická témata, která mohou být součástí matematických seminářů na středních školách, popř. matematických táborů, a to Hippokratovy měsíčky, tangram, zlatý řez a Kolumbovo vejce. Každé téma je zpracováno do didaktického materiálu, který má sloužit jako zdroj informací pro učitele. Dvě z témat byla prakticky vyzkoušena se studenty střední školy, o čemž pojednává jedna z kapitol. Hlavním přínosem práce je příprava a popis pracovních listů, které obsahují sadu vyřešených a okomentovaných úloh. Práce také obsahuje výsledky dotazníku, pomocí něhož byla zjišťována náplň matematických seminářů na řadě středních škol v České republice.
Faktory ovlivňující efektivitu učení v matematice se zaměřením na 2. stupeň ZŠ a nižší stupeň víceletého gymnazia
Klímová, Hana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Klímová Hana: Factors Influencing Effective Learning of Mathematics: with respect to lower-secondary education background The question of relevant factors that influence effective human learning has been a centre of attention to many scientists so far. This diploma thesis examines the impact of motivation on effective reception of text with mathematical content. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. As for the theoretical part, four key terms, i.e. human learning; factors which influence human learning; meaningful learning; learning from text are to a great extent analysed, so that they can be viewed as a complex topic. The practical part of my thesis, first, discusses the pre-experiment that provided background data for the experiment. Secondly, the experimental part includes the description of the process of preparing specific test material based on involving as many positive motivation factors as possible, and the discussion over the results of the experiment that was carried out at a lower secondary school. Finally, relevant differences between the results of my experiment and the experiment of Helena Čechová are compared and discussed Some data used in pre-experiment and experiment are presented in the section of attachments.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 84 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.