Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 121 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porozumění čtenému u žáků 2. třídy základní školy (analyticko - syntetická a genetická metoda)
Kulhavá Vlachová, Lenka ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je posouzení porozumění čtenému textu u žáků 2. tříd základních škol. Práce se zaměřuje na případnou existenci rozdílů v porozumění čtenému mezi dětmi vyučovanými metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Náplní diplomové práce je také zjištění sebehodnocení čtení u těchto žáků. Teoretická část seznamuje čtenáře s hlavními tématy týkajícími se dané problematiky, a to s pomocí dostupných literárních zdrojů. Zaměřuje se zejména na problematiku gramotnosti, čtení, porozumění čtenému, výukové metody čtení, sebehodnocení čtení, čtenářské prostředí či diagnostiku čtení. Pro praktickou část byla vzhledem k výzkumným cílům využita kvantitativní metodologie. Testová baterie obsahuje dva testy čtení s porozuměním a dotazník sebehodnocení. Zkouška "Jedeme na výlet" je převzata z výzkumného projektu Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika. Dalšími využitými metodami jsou zkouška "Ježek" a "Dotazník čtení pro žáky 2. ročníku". Tyto metody vznikly v rámci projektu Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Výzkumný vzorek čítá 155 dětí docházejících do 2. třídy základních škol (66 vyučovaných analyticko-syntetickou metodou čtení a 89 vyučovaných genetickou metodou čtení). Všechny děti navštěvují pražské základní školy. Ze závěrů vyplývá, že...
Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby
Vrňáková, Alena ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
NÁZEV: Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby AUTOR: Alena Vrňáková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Ondřej Hausenblas ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je pohled na čtenářskou gramotnost a rozvoj kritického myšleni při výuce naučných textů. V této souvislosti se zmiňuji o pojmu čtenářská gramotnost ve vztahu k RVP ZV a o podmínkách pro rozvíjení čtenářství a o základních motivačních principech při této výuce, jako je osobnost učitele a cíle a pravidla výuky aktivizačních metod. Důraz rovněž kladu na způsob, jak dosáhnout lepšího porozumění při čtení daných textů, a na vypracování přehledu výukových metod k rozvíjení kritického myšlení. V praktické části jsem se soustředila na vytvoření dostatečného množství výukových materiálů naučných textů zpracovaných metodami kritického myšlení a modelu učení EUR a ověření těchto materiálů ve výuce. Součástí ověření je i monitoring deseti žáků 4. třídy na základní škole Vrchotovy Janovice, kde pracuji. KLÍČOVÁ SLOVA: Naučné texty, čtení, čtenářství, porozumění, rozvoj čtenářství
Porozumění čtenému u dětí s rizikem rozvoje gramotnostních obtíží
Bláhová, Veronika ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Cílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění čtenému textu u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží. Hlavním záměr tkvěl v posouzení výkonů a míry úspěšnosti dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (narušený vývoj řeči, rodinné riziko pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v Testu porozumění čtenému inspirovanému zahraničním diagnostickým měřítkem YARC (Hulme et al., 2009). Doplňkově bylo sledováno též hledisko vývoje uvedeného aspektu čtenářské gramotnosti v čase a došlo k porovnání výkonů dětí v původním testu s výkony v Testu čtení s porozuměním M. Caravolas a J. Volína (2005) o dva roky později. Ze závěrů analýz vyplývá, že zatímco děti s rodinným rizikem pro vznik dyslexie si v Testu porozumění čtenému vedly téměř stejně dobře, jako jejich typicky se vyvíjející vrstevníci, jedinci ze skupiny dětí s narušeným vývojem řeči podávali v porovnání s oběma předchozími skupinami velmi slabé výkony. Dále bylo zjištěno, že úspěšnost dětí v parametru porozumění se v průběhu vývoje výrazně nemění. Výstupy výzkumné studie mohou být přínosem nejen pro odborníky, ale též pro rodiče, kteří jejich prostřednictvím budou moci lépe porozumět potřebám dětí a poskytnout jim adekvátní podporu na cestě za vzděláním. Klíčová slova: gramotnost, čtení,...
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Prchalová, Dagmar ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Anotace: Diplomová práce je zaměřena na problematiku předčtenářské gramotnosti a způsoby, jak ji lze rozvíjet u dětí předškolního věku. Zabývá se důležitostí knih ve výchově a vzdělávání dětí v předškolních zařízeních i v domácím prostředí. Teoretická část práce je věnována literatuře pro děti, její žánrové skladbě, funkci a významu a klíčové roli dospělých, a to jak rodičů a rodiny, tak učitelů v mateřských školách, v procesu seznamování dětí s knihami. Je představen projekt "Celé Česko čte dětem", který si klade za cíl podpořit pravidelné čtení dětem - v neposlední řadě právě těm předškolního věku. Poslední kapitola si klade za cíl ukázat, jak probíhá vzdělávání dětí v oblasti rozvíjení předčtenářské gramotnosti a literární výchovy v konkrétních vybraných mateřských školách v České republice. Diskutována je také role rodičů.
Osvojování čtení s využitím alternativních metod a problémy minoritních skupin
Mičková, Kateřina ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou gramotnosti a především výuky čtení. Teoretický podklad definuje gramotnost, minoritní skupiny, metody vyučování čtení a osvojování čtenářských dovedností. Praktická část vychází z dlouhodobého výzkumu, realizovaného pod hlavičkou GAČR v letech 2009 - 2011. V této práci je zpracovávána pouze část tohoto výzkumu, a to na ZŠ Hanspaulka v Praze. Výzkum se zabýval připraveností dětí na počátku školní docházky k výuce čtení, ve škole, kde se k vyučování čtení používá metoda analyticko-syntetická hlásková. Následně bylo porovnáváno, na jaké úrovni jsou děti na konci 1. ročníku ve čtení. Zjišťovala se zde míra závislosti dobré nebo rizikové připraveností dítěte na počátku školní docházky pro výuku čtení a úroveň čtení na konci 1. ročníku.
Vybrané poruchy učení z hlediska lingvistického
Šafratová, Kamila ; Stehlíková, Olga (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
V úvodu práce bude vyložena definice poruch učení v kontextu kognitivněpsycho- lingvistických výzkumů, pozornost bude soustředěna zejména na dyslexii a dysgrafii u dětí. Na základě odborné literatury budou charakterizovány příčiny vzniku těchto poruch, klasifikovány jejich typy, shrnuty stávající diagnosticko-terapeutické přístupy k těmto diagnózám; opomenuty nebudou ani možné metody nápravy a textová kritika dostupných materiálů a pomůcek. Budou popsány základní otázky nejen jazykovědného přístupu k poruchám učení, jejichž řešení již bylo vypracováno, ale i ty, které zůstávají stále otevřené. Závěrem budou shrnuty a propojeny hlavní poznatky z teoretické časti práce a souvisejícího šetření.
Vnímání textu z tištěné předlohy a obrazovky
Piskáčková, Klára ; Drobíková, Barbora (vedoucí práce) ; Bouda, Tomáš (oponent)
(česky) Tato diplomová práce je koncipována jako metareview výzkumů zabývajících se rozdíly ve vnímání, porozumění a zapamatování textu z různých zobrazovacích médií. Práce shrnuje výsledky nejzajímavějších a nejrelevantnějších výzkumů na toto téma, provedených od 80. let do současnosti. I přesto, že je těžké shrnout výsledky jednotlivých výzkumů, především kvůli velmi odlišným metodikám výzkumů i rozdílům v testovaných vzorcích, dá se říci, že hlavním zjištěním této metareview je, že v dnešní době dostupné zobrazovací technologie již nemají negativní vliv na únavu očí, rychlost čtení, vnímání, porozumění ani zapamatování textu. Na teoretickou část práce pak navazuje praktická část se třemi krátkými experimenty provedenými na malém vzorku účastníků. První z experimentů se zabývá porozuměním textu mezi studenty střední školy, druhý experiment se věnuje rozdílům v rychlosti čtení na různých médiích a subjektivnímu hodnocení únavy očí, ve třetím experimentu pak pomocí dotazníku zkoumáme subjektivní preference studijních materiálů mezi studujícími.
Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ : vliv rozdílných vzdělávacích programů
Fousková, Kristýna ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent)
Diplomová práce na téma "Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ: vliv rozdílných vzdělávacích programů" je zaměřena na čtenářskou gramotnost, její rozvoj a vliv vzdělávacích programů. První kapitola je věnována teoretické analýze čtenářské gramotnosti. Další kapitola pojednává o prostředcích a možnostech rozvoje čtenářské gramotnosti a také roli rodičů, knihoven a škol v tomto procesu. Třetí kapitola se zabývá tématem alternativního školství a metodami výuky čtení. Čtvrtá kapitola popisuje výzkum vlivu vzdělávacích programů na čtenářskou gramotnost. Závěrečná kapitola je zaměřena na spolupráci knihovny a škol ve městě Kladně, analyzuje nedostatky a předkládá možnosti zlepšení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 121 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.