Název:
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Překlad názvu:
Influence of family and kindergarten on reading comprehension and literacy development of preschool children
Autoři:
Prchalová, Dagmar ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace: Diplomová práce je zaměřena na problematiku předčtenářské gramotnosti a způsoby, jak ji lze rozvíjet u dětí předškolního věku. Zabývá se důležitostí knih ve výchově a vzdělávání dětí v předškolních zařízeních i v domácím prostředí. Teoretická část práce je věnována literatuře pro děti, její žánrové skladbě, funkci a významu a klíčové roli dospělých, a to jak rodičů a rodiny, tak učitelů v mateřských školách, v procesu seznamování dětí s knihami. Je představen projekt "Celé Česko čte dětem", který si klade za cíl podpořit pravidelné čtení dětem - v neposlední řadě právě těm předškolního věku. Poslední kapitola si klade za cíl ukázat, jak probíhá vzdělávání dětí v oblasti rozvíjení předčtenářské gramotnosti a literární výchovy v konkrétních vybraných mateřských školách v České republice. Diskutována je také role rodičů.The Master Degree Thesis focuses on the issue of pre-reading literacy and ways of its possible development in childhood. Its starting point is the fact that time devoted to reading aloud to children as well as encouraging them in playing with books is vital for their development and should be an inseparable part of a language learning process. The Thesis points at the imporant role of parents as well as kindergarten teachers in the process. Project "Every Czech Reads to Kids" is introduced. The aim of the last chapter is to show the educational process in the field of pre-reading literacy in particular Czech kindergartens. Role of parents is discussed, too.
Klíčová slova:
mateřská škola; předčtenářská gramotnost; předškolní období; rodiče; učitelé; čtení; kindergarten; parents; pre-reading literacy; pre-school child; reading; teachers