|
Prognóza návštěvnosti škol města Šternberk pomocí časových řad
Steklá, Iva ; Kameníčková, Jana (oponent) ; Kropáč, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje jednak na analýzu demografických údajů a jednak na analýzu mateřských a základních škol ve městě Šternberk. Hlavním cílem je stanovení prognózy počtu dětí v těchto školských zařízeních v závislosti na počtu narozených dětí. Tato prognóza je porovnána se současným stavem ve školkách a školách. K dosažení cílů jsou použity statistické metody využitím časových řad.
|
| |
| |
|
Využití pohádek při prevenci šikany v mateřských školách
Bürgerová, Nikola ; Koželuhová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Cílem práce je navrhnout tematický celek vycházející ohádky zaměřený na prevenci šikany v předškolním věku. V teoretické části bude objasně šikana, její formy a možnosti její prevence s důrazem na předškolní věk. Dále bude objasněn význam pohádek v předškolním vzdělávání a možnosti práce s příběhem. praktické části bude navržen, realizován a reflektován tematický celek zaměřený na předcházení šikaně a rozvoj empatie u dětí předškolního věku. Bude využito designu akčního výzkumu, přičemž hlavní výzkumnou metodou bude polostrukturované pozorování s využitím pozorovacího archu, rozhovory s dětmi a učitelkami KLÍČOVÁ SLOVA šikana pohádky ateřská škola, předškolní vzdělávání
|
| |
|
Literární text jako prostředek environmentální výchovy v pedagogice volného času
BENEŠOVÁ, Johana
Práce se zabývá literárním textem jako prostředkem environmentální výchovy v pedagogice volného času. Teoretická část popisuje pojetí environmentální výchovy a jejích cílů a environmentální výchovu a její pojetí v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále se teoretická část zabývá environmentální výchovou a její rolí v rozvoji osobnosti dětí předškolního věku, definuje lesní mateřské školy a jejich pedagogickou koncepci. Dále je teoretická část zaměřena na literární text jako prostředek rozvoje kompetencí v environmentální výchově a předkládá výčet a popis vybraných výukových metod vhodných pro práci s literárním textem v mateřských školách. Náplní praktické části je vytvoření sady pracovních a metodických listů a jejich ověření v prostředí lesní mateřské školy.
|
|
Uspokojování potřeb předškolních dětí v předškolních zařízeních
Švihálková, Monika ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem uspokojování potřeb předškolních dětí v předškolních zařízeních. Teoretická část práce vytváří náhled na situaci kurikulární reformy a proměny pohledu na potřeby dětí. Zmiňuje proměnu hodnot společnosti a současný trend slaďování pracovního a rodinného života, jenž vedl, kromě jiného, ke zřizování firemních mateřských škol. Shrnuje současné podmínky, za kterých je možné zřídit firemní mateřské školy. Dále se zabývá vztahem rámcového vzdělávacího programu k uspokojování potřeb dětí v mateřské škole. Důležitým bodem je přehled různých modelů potřeb a následně možností uspokojování vybraných potřeb v mateřské škole. Praktická část má za cíl zjistit v rámci kvalitativního výzkumného šetření, zdali jsou rozdíly v uspokojování potřeb předškolních dětí mezi firemními a státními mateřskými školami. Z výsledků vyplývá, že mezi oběma typy existují rozdíly ve vytvořených podmínkách pro uspokojování potřeb dětí, ale méně se rozcházejí v přístupech k uspokojování potřeb dětí.
|
|
Pracovní spokojenost učitelek mateřských škol
Češíková, Eva ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Lisnerová, Romana (oponent)
V teoretické části závěrečná bakalářská práce předkládá poznatky z literatury týkající se definic, znaků, determinantů a teorií pracovní spokojenosti, a s ní souvisejících témat. Dále je zaměřena na analýzu skutečností souvisejících s výkonem povolání učitelky MŠ. Základní podstatou jsou mnou z literatury vybrané faktory pracovní spokojenosti. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření určuje faktory, které nejvíce ovlivňují pracovní spokojenost učitelek, jak pozitivně tak negativně. Dále jde o zjišťování do jaké míry další skutečnosti ovlivňují jejich pracovní spokojenost, co jim chybí k pracovní spokojenosti. Výzkumné šetření přináší dílčí i celkový pohled na současnou pracovní spokojenost učitelek mateřských škol tří krajů ČR a jejich následné srovnávání. Výsledky práce mohou s dosavadními teoretickými poznatky poskytnout detailnější pohled na danou situaci a možnost posloužit vedoucím pracovníkům k zamyšlení a odpovědnému přístupu k této problematice. Klíčová slova: Práce, pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, učitelka mateřské školy, mateřské školy, dotazníkový výzkum.
|
|
Primární prevence ohrožení dětí v mateřských školách
Bělohradská, Tereza ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá definováním a vysvětlením pojmů primární prevence, ohrožené dítě, sociální vyloučení a kontext sociálního vyloučení nebo ohrožení dítěte sociálním vyloučením s primární prevencí. Součástí práce je vytvořený detekční nástroj, který může pedagogům mateřských škol pomoci při hodnocení dítěte a jeho situace tak, aby byly případné problémy včas odhaleny. Jsou zde popsány oblasti, kterými se detekční nástroj zabývá a jakým způsobem se vyvíjel. Dále navrhuje možné postupy řešení problémů na základě spolupráce pedagoga mateřské školy se speciálním pedagogem. Poukazuje na nedostatky současného systému a navrhuje možné změny systému s ohledem na zefektivnění primární prevence ohrožení dětí (v mateřských školách). Součástí diplomové práce je výzkum založený na kvalitativních i kvantitativních metodách, především rozhovorech a dotazníkových šetřeních, jehož cílem bylo mimo jiné zmapování primární prevence ohrožení dětí v mateřských školách a zmapování povinné předškolní docházky. Primární prevenci ohrožení dětí v mateřských školách není možné zejména u dětí s handicapem sociálního vyloučení, nebo sociálním vyloučením ohrožené, realizovat a s ohledem na tuto problematiku je nutné věnovat se primární prevenci ohrožení dětí sociálním vyloučením také na jiných místech než jen v mateřských...
|
|
Strategie řízení lidských zdrojů v mateřských a základních školách
Pučelíková, Martina ; Šafránková, Jana Marie (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Diplomová práce nesoucí název Strategie řízení lidských zdrojů v mateřských a základních školách má hlavní cíl komparaci rozdílů ve strategickém řízení lidských zdrojů mateřských a základních škol. Práce vymezuje řízení lidských zdrojů jako moderní formu personální práce, zdůrazňuje význam strategického řízení a analyzuje standardní formy a metody řízení lidských zdrojů. Zabývá se strategickým řízením lidských zdrojů ve školství a v této souvislosti ukazuje specifika řízením lidských zdrojů v rámci mateřských a základních škol. Dále definuje řízení lidských zdrojů ve školství, jaké jsou předpoklady pro úspěšné řízení a vytvoření strategie. Pro empirický výzkum byly vybrány dvě výzkumné metody: dotazování a polostrukturované rozhovory. Metoda dotazníku byla doplněna o metodu polostrukturovaného rozhovoru z důvodu zpřesňujících a podrobnějších informacích k dané problematice strategického řízení lidských zdrojů v mateřských a základních školách. Praktickým cílem je získat přehled o strategickém řízení lidských zdrojů v mateřských a základních školách a eventuální využití získaných informací v rámci strategického řízení lidských zdrojů pro zefektivnění práce v oblasti řízení lidských zdrojů. Výzkum potvrdil, že neexistují významné rozdíly v náročnosti řízení lidských zdrojů v rámci mateřských a...
|