|
Role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání z pohledu učitele na základní škole
Sládková, Michaela ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Tématem diplomové práce je role asistenta pedagoga v inkluzívním vzdělávání z pohledu učitele na základní škole. Jejím cílem je zjistit, jak pedagogové vnímají pozici asistenta pedagoga při edukaci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se zabývá základním a inkluzivním vzděláváním včetně příslušné legislativy, podpůrnými opatřeními, vymezením pozice asistenta pedagoga, jeho kompetencemi, náplní práce a možnostmi spolupráce s třídním učitelem. Empirická část analyzuje rozhovory s třídními učiteli, kteří vyučují žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a díky tomu kooperují s asistenty pedagoga. Vše je navíc doplněno o poznatky z pozorování činnosti asistenta pedagoga v dané třídě. V závěru práce jsou zodpovězeny výzkumné otázky a vymezena jistá doporučení. Z výzkumu vyplývá, že asistent pedagoga je ve třídě nezbytnou podporou především u žáků s mentálním postižením.
|
|
Adaptační kurz jako nástroj třídního učitele 2. stupně ZŠ k poznání třídního kolektivu
TENKLOVÁ, Eliška
Práce se zabývá vlivem participace třídního učitele na adaptačním kurzu na poznání kolektivu žáků. V teoretické části je věnovaná pozornost pojmům zážitková pedagogika a adaptační kurz. Dále popisuje různé druhy metodologií stavby adaptačního kurzu a navrhujeme možnosti participace třídního učitele při jeho realizaci. Výzkumná část popisuje kvalitativní studii o 3 respondentech, kteří v roli třídního učitele absolvovali adaptační kurz se svou novou třídou při různé participaci. Výsledky výzkumu popisují, jak třídní učitelé vnímají adaptační kurz jako nástroj jejich poznání žáků a třídy jako skupiny v závislosti na jejich participaci na adaptačním kurzu.
|
|
Třídní učitel na 2. stupni ZŠ
Andršová, Dagmar ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se zabývá náplní práce třídních učitelů na 2. stupni základních škol. Cílem práce je na základě odborné literatury popsat náplň práce a legislativní vymezení funkce třídního učitele, jeho kompetence nutné pro výkon této funkce a povinnosti s ní spojené. V teoretické části je popsán vývoj a právní vymezení učitelské profese. Dále pak fungování třídního kolektivu, sociální struktura třídy a možné metody podpory kázně žáků. Výzkumná část popisuje a analyzuje zkušenosti třídních učitelů, se kterými byl veden rozhovor, monitorující jejich vnímání této funkce, pozitivní i negativní zkušenosti. Účelem rozhovorů je hlouběji proniknout do současných problémů třídních učitelů a poznat, jak se s nimi v současné době potýkají. Závěr práce je analýza těchto zkušeností. KLÍČOVÁ SLOVA Třídní učitel, 2. stupeň základní školy, funkce, kompetence, povinnosti, zkušenosti, problémy, metody kázně, klima třídy.
|
|
Adaptační kurz na středních školách v ČR
Machačová, Julie ; Stretti, Sylvie (vedoucí práce) ; Nová, Monika (oponent)
Tématem práce jsou adaptační kurzy na středních školách v ČR a jejím cílem je poskytnout lektorům a školám uvedení do teoretického zázemí tohoto typu kurzů. Práce představuje pojem adaptační kurz, jeho cíle, principy a historií v ČR. Charakterizuje vývojová stádia studenta, školní třídu, studenta v nové třídě a vztah třídního učitele ke třídě. Dále provází fázemi skupinové dynamiky a možnostmi jejího ovlivňování prostřednictvím externí intervence. Seznamuje se zážitkovou pedagogikou a s rolí hry v jejím kontextu, s pojmem zkušenostní Kolbův cyklus a s možnostmi práce s reflexí. Na závěr jsou popsány zásady dramaturgie kurzu, využití aktivit a je prezentována tvorba konkrétního harmonogramu kurzu. Klíčová slova: Adaptační kurz, školní třída, student, třídní učitel, skupinová dynamika, zážitková pedagogika, hra, zkušenostní /Kolbův/ cyklus, reflexe, dramaturgie kurzu.
|
|
Faktory ovlivňující výběr třídního učitele na základní škole
Šalamova, Ildikó ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
Závěrečná práce se zabývá definováním faktorů, které významným způsobem ovlivňují rozhodnutí vedení základních škol při výběru třídního učitele z hlediska prováděných personálních činností. Výběr a obsazení pracovní pozice třídního učitele vhodným kandidátem je zodpovědná a náročná personální činnost každého vedoucího pracovníka ve školství. Náročná z důvodu, že třídní učitel je v mnoha ohledech nejvýznamnější osobou, která každodenním úzkým kontaktem s klienty, a to nejen žáky, jejich rodiči, veřejností, zřizovatelem, kolegy, spoluvytváří a prezentuje image školy. V určité míře je možné tvrdit, že svým počínáním reprezentuje organizaci navenek a svým jednáním ovlivňuje, jakým způsobem je organizace-škola vnímaná okolím. Na základě výsledků předvýzkumu byly stanoveny základní skupiny faktorů, které ovlivňují výběr třídního učitele, a které byly následně ověřeny hlavním výzkumem. Zjištěné faktory jsou rozděleny na skupinu faktorů personálního charakteru a skupinu faktorů, které vyplývají z kompetencí učitelů. Interpretované výsledky výzkumu poslouží začínajícím ředitelům jako návod a pomocník při výběru třídního učitele. KLÍČOVÁ SLOVA třídní učitel, velikost úvazku, vnitřní a vnější zdroje výběru, výběr na základě kompetenčního modelu
|
| |
| |
|
Sebepojetí žáka mladšího školního věku se specifickými poruchami učení
Šrůmová, Zuzana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce nabízí pohled na sebepojetí dětí mladšího školního věku se specifickými poruchami učení. Na devíti konkrétních příkladech dokládá, jaké faktory ovlivňují budování sebepojetí a jak se vyvíjely jednotlivé osudy sledovaných dětí. Teoretická část v propojení vývojové psychologie, sociologie a pedagogiky staví pojmový a myšlenkový základ, spočívající v charakteristice dítěte mladšího školního věku především z hlediska jeho smyslového, kognitivního a emočního vývoje, vývoje a způsobu budování sebepojetí člověka, resp. dítěte, a komplexního pohledu na specifické poruchy učení. V praktické části jsou popsány kazuistiky devíti žáků, které autorka měla možnost po dobu dvou let sledovat a pozorovat jejich vývoj. Jedná se o 9 žáků pátých tříd (7 chlapců a 2 dívky) na jedné škole. Práce podává podrobný pohled na sféry úspěchu těchto dětí, jejich pojímání sebe sama, pozici v kolektivu a jedinečnost jejich příběhu a osobnosti.
|
|
Začínající učitel na 1.stupni ZŠ
Hroudová, Veronika ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku uvádění začínajících učitelů 1. stupně základní školy do praxe v současných českých školách. Definuje požadavky úspěšného začlenění nového učitele, stejně tak naznačuje možné standardní postupy, metody a řešení a posuzuje možnost jejich využití ve školském prostředí. Přibližuje typické pracovní podmínky ve školách, popisuje roli uvádějícího učitele a smysl této role. Dále se zabývá problematikou funkce třídního učitele vykonávané začínajícími učiteli základních škol. Úkolem praktické části je zjistit, s jakými pedagogickými činnostmi mají začínající učitelé problémy. V rozhovorech se zkušenými učiteli jsme se snažili objasnit, zda v době jejich začátků měli stejné problémy jako současní začínající učitelé a zajímalo nás na jaké dovednosti a znalosti by měli být studenti pedagogických fakult lépe připravováni. Klíčová slova začínající učitel, uvádějící učitel, třídní učitel, vzdělávání učitelů, profesionální kompetence
|
|
Interakce pedagoga a studenta na střední škole
KASALOVÁ, Jana
Diplomová práce na téma Interakce pedagog a student na střední škole.Popisuje jejich vzájemný vztah.Problémy interakce učitele a studenta na střední škole jsou zmíněny v teoretické části. Tato interakce se také objevuje v celé diplomové práci a je ovlivňována prostředím školy,výchovou,učením,rodiči studentů a dalšími vnějšími faktory.Výsledky výzkumu, který je zaměřen na studenty oboru Všeobecná sestra a Zdravotnický asistent na Střední zdravotnické škole v Klatovech, jsou prezentovány v první části mé výzkumné práce. Tento výzkum si všímá názorů studentů na školní klima, třídního učitele a spolužáky. Druhá část je zaměřena na třídní učitele jednotlivých tříd Střední zdravotnické školy. Z rozhovorů s nimi jsem čerpala informace o studentech. Vzájemný vztah učitele a studenta je velmi důležitý. Osobnost učitele může ovlivnit studenta jak pozitivně tak negativně a může zabránit rizikovému chování.
|