Název:
Faktory ovlivňující výběr třídního učitele na základní škole
Překlad názvu:
Factors influencing selection of class teachers at basic school
Autoři:
Šalamova, Ildikó ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěrečná práce se zabývá definováním faktorů, které významným způsobem ovlivňují rozhodnutí vedení základních škol při výběru třídního učitele z hlediska prováděných personálních činností. Výběr a obsazení pracovní pozice třídního učitele vhodným kandidátem je zodpovědná a náročná personální činnost každého vedoucího pracovníka ve školství. Náročná z důvodu, že třídní učitel je v mnoha ohledech nejvýznamnější osobou, která každodenním úzkým kontaktem s klienty, a to nejen žáky, jejich rodiči, veřejností, zřizovatelem, kolegy, spoluvytváří a prezentuje image školy. V určité míře je možné tvrdit, že svým počínáním reprezentuje organizaci navenek a svým jednáním ovlivňuje, jakým způsobem je organizace-škola vnímaná okolím. Na základě výsledků předvýzkumu byly stanoveny základní skupiny faktorů, které ovlivňují výběr třídního učitele, a které byly následně ověřeny hlavním výzkumem. Zjištěné faktory jsou rozděleny na skupinu faktorů personálního charakteru a skupinu faktorů, které vyplývají z kompetencí učitelů. Interpretované výsledky výzkumu poslouží začínajícím ředitelům jako návod a pomocník při výběru třídního učitele. KLÍČOVÁ SLOVA třídní učitel, velikost úvazku, vnitřní a vnější zdroje výběru, výběr na základě kompetenčního modeluThe final diploma thesis defines factors that significantly influence managements of basic schools in their decisions regarding the selection of class teachers in terms of the performed HR activities. Selection and appointing a suitable candidate to a position of a class teacher is a responsible personnel activity which poses high demands on each management worker in the field of education. It is demanding because a class teacher is in many ways the most important person who contributes to and presents the image of the school through everyday close contacts with clients, among others with pupils, parents, public, the school founder and colleagues. To a certain extent it is possible to say that the class teacher provides an outward representation of the organisation and his/her behaviour has a strong impact on how the community and public view the organisation/school. General groups of factors that influence the selection of class teachers were identified based on the results of a preliminary research and subsequently verified in the main research. The discovered factors are divided into two groups including HR oriented factors and factors arising from the teacher's competences. The demonstrated results of the research will serve newly appointed directors as a manual and guideline helping them in...
Klíčová slova:
třídní učitel; velikost úvazku; vnitřní a vnější zdroje výběru; výběr na základě kompetenčního modelu; Class teacher; class teacher competences; internal and external selection sources; selection based on a competence model; workload