Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kritéria výběru vysoké školy u studentů gymnázií
BOJAROVÁ, Jana
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku volby vysoké školy u žáků gymnázií a s tím i na oblast kariérového poradenství jako takového. Cílem je zodpovědět otázku: Jaká jsou kritéria rozhodování studentů gymnázií při jejich volbě vysoké školy? V teoretické části je zmapovaná odborná literatura, která se věnuje kariérnímu poradenství, které se mimo jiné věnuje i oblasti volby budoucího povolání a tím i volbě vysoké školy. Dále jsou z odborné literatury použity informace vztahující se k různým motivům terciálního studia a pohled odborníků na jednotlivá kritéria výběru vysoké školy. V závěrečné části jsou uvedeny výsledky provedeného výzkumného šetření zaměřeného na zjištění kritérií pro volbu vysoké školy u studentů 3. ročníku gymnázia.
Volba vzdělávací dráhy v adolescenci: role genderových stereotypů a identifikace s matematikou
Louda, Petr ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Volba vzdělávací dráhy a výše dosaženého vzdělání jsou jedny z faktorů, které ovlivňují postavení mužů a žen ve společnosti. Přestože ženy v současnosti dosahují v průměru vyššího vzdělanostního stupně než muži, jejich postavení na trhu práce a finanční ohodnocení tomu často neodpovídá. Jedním z důvodů je nízké zastoupení žen v oborech souvisejících s matematikou. Cílem této práce bylo zjistit, jakou roli hrají genderové stereotypy a identifikace s matematikou při výběru vzdělávací dráhy českých adolescentů a adolescentek. V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se genderu a genderových stereotypů, vlivu genderu v institucích a možné příčiny genderových rozdílů ve výkonech v matematice. V empirické části jsou analyzována data dotazníkového šetření, zjišťujícího volbu vzdělávací dráhy, míru identifikace s matematikou, postoj ke školním předmětům a míru genderové stereotypie. Výsledky naznačují, že dívky a chlapci se ve většině zjišťovaných oblastí neliší. Celková míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypie v oblasti povolání má ovšem vztah k výběru vzdělávací dráhy.
Obtíže při rozhodování v oblasti profesní volby
Brožek, Pavel ; Kirovová, Iva (vedoucí práce) ; Rymeš, Milan (oponent)
Diplomová práce v teoretické části představuje čtyři základní oblasti, které jsou důležité pro bližší seznámení s problematikou obtíží při profesní volbě. Tyto zároveň vytváří úvod pro empirickou část práce. V první kapitole se čtenář seznámí s definicí volby povolání a jejím historickým vývojem. Bude tak obeznámen s širším kontextem, v němž je volba povolání činěna. Následující kapitola se zabývá teoriemi kariérního vývoje - teoriemi zaměřenými na osobnost, vývojovými teoriemi zaměřenými na kariéru a teoriemi zaměřenými na sociální vlivy s dopadem na profesní vývoj. Poslední část obsahuje kapitoly s fokusem na období adolescence, ve kterém lze nalézt jeden z klíčových momentů pro další profesní cestu jedince, a kapitolu popisující a třídící obtíže při volbě povolání. Cílem empirické části je popsat vývoj obtíží v oblasti profesní volby na konci sekundárního vzdělání. Období, které je mnohými autory považováno za kritické pro profesní vývoj adolescenta. Hypotézy jsou ověřovány srovnáním výsledků Dotazníku těžkostí při volbě povolání mezi třetím, čtvrtým a čtvrtým ročníkem před maturitou. Závěr práce představuje škály obtíží, které jsou aktuálnější pro třetí ročník a škály, ve kterých skórovali spíše studenti čtvrtého ročníku. Klíčová slova: Volba povolání, kariérní teorie, obtíže při volbě povolání.
Vliv rodiny na výběr povolání u žáků ZŠ
Rezková, Aneta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
RESUMÉ Dávno minuly doby, kdy člověk jediným rozhodnutím o volbě oboru studia ovlivnil celou svou další kariérní dráhu. V důsledku současných globálních i lokálních celospolečenských změn musí být naopak každý připraven na možnou změnu v oblasti profesní kariéry. První volba povolání je nicméně stále důležitým mezníkem a může kariéru jednotlivce významně nasměrovat. Nejedná se ale o jediný klíčový mezník, který určí kariéru jednotlivce jednou provždy. Lidé v současném světě musí být schopni rychle reagovat na neustálé změny, vyhodnocovat nové situace a umět se správně rozhodovat. Všeobecně rozšířeným mýtem je fakt, že úspěch znamená co nejrychleji získat peníze, které jsou zárukou svobody a štěstí. Avšak skutečný úspěch spočívá ve spokojeném životě, ke kterému vede dlouhá cesta skrze takové hodnoty, jakou je např. právě jistota, že děláme práci, kterou máme rádi a která nás naplňuje. Cílem jedince v období rozhodném pro první volbu povolání je zaměření se na vlastní schopnosti a dovednosti tak, aby ho rozhodování resp. volba povolání nasměrovala na takovou cestu, na které bude moci optimálně využívat svůj potenciál i v celém budoucím profesním životě. V této etapě života by mu měla pomáhat rodina, která je primárním socializačním činitelem a nejbližší partnerskou institucí v životě žáka, a to v těsné...
Morální aspekty v uvažování gymnazistů o dalším profesním směřování
Lukášová, Hana ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Vacek, Pavel (oponent) ; Kirovová, Iva (oponent)
Na předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ.
Motivace žáků při volbě povolání
Škoudlínová, Simona ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vnitřní a vnější motivací žáků při ukončování povinné školní docházky na základní škole, kdy si žáci volí střední školu, nebo učební obor pro své budoucí povolání, které chtějí vykonávat. Cílem práce bylo zjistit, jaké faktory se na volbě tohoto rozhodnutí žáků podílejí. Text je rozdělen do dvou základních částí - teoretické, kde je poukázáno na ty faktory, které ovlivňují budoucí kroky žáků směrem k jejich dalšímu růstu, tím zároveň k volbě povolání. Je zde nastíněno, jaké druhy motivace jsou pro žáky důležité k jejich rozvoji, vývoj osobnosti žáka k profesnímu zaměření. Druhá praktická část se zaměřuje na konkrétní provedený výzkum, který se týká zvolení střední školy, nebo středního odborného učiliště u žáků 9. tříd dvou základních škol v Praze. Pro výzkum byla zvolena dotazníková metoda, kdy vybraní žáci anonymně z důvodu ochrany dat zaškrtávali, nebo vytvářeli odpovědi na koncipované otázky, které byly z části uzavřené, z části otevřené. Žáci ve svých odpovědích použili svůj subjektivní pocit, vyjádřili v dotazníku to, co je motivovalo nejvíce k volbě svého budoucího povolání, k zaměření oboru, který si zvolili formou výběru střední školy či učiliště. Odpovědi žáků na otázky jsou znázorněny grafy s následným komentářem. Cíl práce byl naplněn. KLÍČOVÁ SLOVA...
Možnosti využití kariérového poradenství na základní škole
Palkosková, Klára ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pavlov, Ivan (oponent)
Tato diplomová práce s názvem "Možnosti využití kariérového poradenství na základní škole" se zabývá především představením možností realizace kariérového poradenství na základních školách v rámci vzdělávacího systému České republiky. Cílem diplomové práce je analýza možnosti využití a způsobu realizace kariérového poradenství na základní škole, jež je zde poskytováno primárně v rámci výchovného poradenství. Cílem práce je na základě stanovených výzkumných předpokladů analyzovat názory žáků a kariérového poradce na úroveň poskytovaných služeb kariérového poradenství v rámci základní školy. V první části diplomové práce budou analyzovány pojmy související s oblastí kariérového poradenství a profesní orientace žáků. Analyzovány budou také teorie volby povolání a kariérového vývoje žáků, aspekty poradenského procesu, a budou uvedeny poznatky o období dospívání. Zároveň jsou v diplomové práci identifikovány subjekty a instituce poskytující služby kariérového poradenství na území České republiky. Výzkumná problematika se v diplomové práci zabývá tématem kariérového poradenství, konkrétně pak kariérového poradenství a jeho specifik na konkrétní základní škole v rámci standardního českého vzdělávacího systému. Za účelem získání informací bylo využito metody dotazníkového šetření a rozhovoru. Výsledky...
Sebepojetí v adolescenci
Hoferková, Eva ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Cílem diplomové práce na téma Sebepojetí v adolescenci je objasnit konstrukt sebepojetí z pohledu psychologie osobnosti, neboť jde o individuálně specifickou charakteristiku osobnosti člověka, jejíž význam je nezpochybnitelný. V průběhu ontogeneze člověka se sebepojetí postupně vyvíjí a formuje na základě získávaných poznatků o sobě samém a má své diference v každém vývojovém období. Práce je zaměřena na období adolescence, a proto také představuje typické rysy sebepojetí u adolescentů. V jejich životě je významným mezníkem ukončení povinné školní docházky, s tím souvisí proces výběru povolání, který tato práce spojuje se školní úspěšností. Empirická část práce se zaměřuje na zjištění, zda existuje vztah mezi sebepojetím školní úspěšnosti a volbou budoucího povolání u adolescentů. V tomto směru je podstatné, jestli způsob, jakým adolescenti prožívají a hodnotí vlastní školní úspěšnost, může mít vliv na proces volby povolání. Pro kvantitativní výzkumné šetření byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Jako diagnostický nástroj k získání dat byl použit standardizovaný dotazník SPAS zkoumající sebepojetí školní úspěšnosti a také vlastní dotazník zaměřený zejména na další profesní směřování adolescentů a volbu dalšího vzdělávání či profesní přípravy. Dotazníky byly distribuovány do šesti základních škol...
Souvislost výuky a popularizace astronomie s volbou budoucího studijního zaměření
Kříček, Radek ; Wolf, Marek (vedoucí práce) ; Kireš, Marián (oponent) ; Štefl, Vladimír (oponent)
Tato práce podává přehled školního a mimoškolního astronomického vzdělávání v České republice a přichází s metodami, určenými ke zmapování jeho případného vlivu na volbu přírodovědné kariéry. Zvolen byl smíšený přístup k výzkumu. Na základě první, kvalitativní, části byly formulovány hypotézy a upřesněny výzkumné otázky. Hypotézy byly následně podrobeny zkoumání v dotazníkovém šetření mezi studenty vysokých škol. Zpracování dat ukázalo namísto vlivu astronomického vzdělávání spíše na silnější souvislost kariérní volby s celkovým množstvím odborných zájmů studenta v období před vstupem na vysokou školu. Diskutovány jsou možné praktické dopady výzkumných zjištění a doporučení pro další výzkum.
Volba povolání bez předsudků
Babanová, Anna ; Hausenblasová, Jitka ; Krobová, Tereza ; Smetáčková, Irena ; Kolářová, Jitka (editor)
metodika projektového dne pro základní školy
Plný text: Stáhnout plný textPDF; Stáhnout plný textPDF

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.