Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Interkulturní výchova v primární škole
Škachová, Tereza ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Stará, Jana (oponent)
Tato práce se věnuje některým z možností, jak se na poli primární školy pokusit zlepšit soužití budoucí multikulturní generace na území našeho státu. Cílem je prozkoumat aktuální stav interkulturní výchovy (dále též IKV) v primární škole v České republice a její ukotvení v kurikulárních dokumentech a zjistit možné vlivy na utváření předsudků. Na základě těchto zjištění hledáme cestu, jak nejlépe působit v rámci interkulturní výchovy v primární škole, což považujeme za obzvlášť důležité v době zavádění RVP ZV do praxe. Text začíná psychologicko filozofickým pozadím interkulturní výchovy, v rámci kterého se snažíme odpovědět na otázky, proč lidé reagují negativně na odlišnost, jaké k tomu mají důvody, jak se u nich vytváří předsudky k určitým skupinám lidí apod., přičemž si klademe za cíl podpořit myšlenku legitimity interkulturní výchovy jako takové i jejího začlenění do vzdělávacích programů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčové rozhodovací procesy při tvorbě školy a implementaci školního kurikula
Voda, Jan ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Walterová, Eliška (oponent) ; Uhlířová, Jana (oponent)
RESUMÉ Klíčové rozhodovací procesy při tvorbě školy a implementaci školního kurikula V centru pozornosti disertační práce stojí učitel v trojjediné roli. Každá z těchto rolí nabízí inspirace k promýšlení tématu vnitřní proměny školy, a to jak v teoretické, tak empirické rovině. V první řadě jde o roli učitele jako pokusníka. Naše zkoumání bilancuje možnosti a meze pokusnického přístupu s ohledem na podmínku vysokého osobního nasazení učitele a společenský kontext. Z druhé perspektivy jsme nahlédli učitele jako nositele kvality školy. Ta je podmíněna přijetím role tvůrčího aktéra transformačního úsilí, v němž mají učitelé prokázat vůli a schopnosti změnit současnou školu s ohledem na nově koncipované paradigma ve vzdělávání. Konečně z třetího úhlu pohledu sledujeme učitele jako tvůrce kurikula a školy. Ten se, v podmínkách českého vzdělávání, musí vyrovnávat se složitostí nové profesní situace, jež vyplývá z inovační, experimentální povahy procesu tvorby ŠVP, v rámci něhož učitelé činí kvalifikovaná rozhodnutí podle toho, jaké hodnoty a cíle ve své pedagogické práci akcentují. Výzkumná část disertační práce těží z jedinečné zkušenosti autora, jenž z pozice ředitele soukromé základní školy, kterou zakládal a od samého počátku s vysokým osobním zaujetím budoval, usiluje dosáhnout v reálných podmínkách českého...
Informační a komunikační technologie v realitě základní školy
Černá, Markéta ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Fialová, Irena (oponent) ; Zounek, Jiří (oponent)
Shrnutí OECD již v roce 2001, ve sv駑 dokumentu Learning to Change: ICT in Schools, označila za jeden z prostředků ke zlepšen�kvality a efektivity vzděl疱ac劜o procesu informačn�a komunikačn�technologie (d疝e jen ICT). ICT by opravdu mohly b©t jedn匇 z prostředků ke zlepšen�kvality a efektivity vzděl疱ac劜o procesu, ale to jen za předpokladu, že se n疥 podař�definovat a využ咜 všech pozitiv, kter�n疥 nab坥ej�a současně v maxim疝n�mře eliminovat negativa, kter�se při pr當i s nimi mohou vyskytnout. C匀em disertačn�pr當e je přispět k řešen tohoto nelehk馼o 伀olu. V teoretick�č疽ti se pr當e zab©v�determinantami ovlivňuj兤匇i implementaci ICT do vzděl疱疣�na 侔ovni II. stupně z疚ladn�školy, jde zejm駭a o st疸n�informačn politiku ve vzděl疱疣� začleněn�ICT do kurikul疵n兤h dokumentů, postoj škol k poč咜ačov©m technologi匇, 侔oveň vybavenosti škol poč咜ačov©mi technologiemi, digit疝n�gramotnost učitelů, dostupnost kvalitn劜o v©ukov馼o software a dalš兤h podpůrn©ch materi疝ů. C匀em našeho zkoum疣�byl historick© v©voj i současn© stav. Teoretick�č疽t je doplněna empirick©m šetřen匇, kter�se uskutečnilo na čtyřech z疚ladn兤h škol當h. Z geografick馼o hlediska tvoř�školy mikroregion v r疥ci okresu Kutn�Hora, Středočesk© kraj. Dotazn勛ov�šetřen�zkoumalo n痙ory akt駻ů z疚ladn�školy (ředitele, ž疚ů 8. ročn勛ů a někter©ch jejich učitelů) na negativa a pozitiva využ咩疣�ICT ve...
Nerovnosti v přístupu k terciárnímu vzdělání
Koucký, Jan ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Šebková, Helena (oponent) ; Kolář, Petr (oponent)
Celkovým cílem mé disertační práce je vytvořit teoreticky podložený, dostatečně propracovaný a nosný koncept a na jeho základě zpracovat srovnávací analýzu vývoje nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v evropských zemích. Vedle rozsáhlého studia relevantní literatury z řady zemí týkajícího se uvedeného tématu, kterému jsem se s různými přestávkami věnoval prakticky čtvrtstoletí, šlo ovšem také o to, jak pro komparaci získat potřebné zdroje údajů. Originálním způsobem jsem pro to využil databázi vzniklou spojením tří fází šetření ESS (European Sociál Survey), realizovaných v letech 2002-2007, která jsem rozšířil o další poměrně aktuální údaje ze speciálního českého šetření z let 2007/2008.
Implementation of the European dimension into the curriculum of lower secondary schools
Lochman, Ondřej ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Jetmarová, Jana (oponent)
Tato práce analyzuje jak je evropská dimenze implementována do vzdělávacích systémů České Republiky, Německa (se zaměřením na Svobodný Stát Sasko) a Polska. Provedením empirického výzkumu si práce dává za cíl identifikovat, analyzovat a porovnat porozumění a pocit sounáležitosti Evropě a postoje a znalosti žáků o/k jejich sousedům/dech z Euroregionu Nisa. Struktura disertační práce je rozvržena do 4 kapitol. Po úvodu, který objasňuje motivaci obsahu práce a představuje strukturu celé disertace následuje první kapitola, ve které je představen kontext pro zvolený výzkumný problém. Evropa se proměňuje v času a prostoru a přináší nové skutečnosti a výzvy, které je potřebné reflektovat změnou v přístupech a obsahu kurikula školy. Hlavní faktory, která iniciují tyto změny jsou procesy evropské integrace a globalizace. Tyto faktory přináší dynamické změny, které jsou zdroji pro jednoduší komunikaci a vyšší mobilitu, ale také přináší silný vliv médií na chování společnosti a změnu role školy jako tradičního zdroje informací. Druhá kapitola zahrnuje teoretické analýzy, které jsou spojeny s definovaným výzkumným problémem a výzkumným modelem. Provedení těchto analýz bylo potřebné, porozumění národních vzdělávacích systémů, které byly zkoumány vytvoření základu pro empirický výzkum. Následující analýzy byly provedeny:...
Příprava a realizace letního tábora
Horáková, Dana ; Bendl, Stanislav (oponent) ; Walterová, Eliška (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se zabývám přípravou a realizací letního tábora. Kromě programu jsem se zaměřila na organizační přípravu, protože bez dobré přípravy a znalostí zákonů nemůžeme letní tábor ani naplánovat. Pokud budeme mluvit o plánování, je to opravdu celoroční mravenčí práce, od mapování terénu a místa pro tábor, propagaci, typu a termínu tábora, potřebné dokumentace a v neposlední řadě výběrem pracovníků tábora, vedoucích a praktikantů - to a mnoho jiné se skrývá za celoroční prací pedagogů. Etapové hry, které zmiňuji, jsme realizovali na letním táboře v Roželově a ve Vlastějovicích, kam již několik let s dětmi vyjíždíme. Tábory, které pořádáme, jsou 14 denní pro děti ve věku 7 - 15 let. Každoročně se přihlásí kolem 150 účastníků. Tábor je rozdělen do tří kategorií, a pro každou je vypracovaná samostatná etapová hra. Náplň letního tábora je skutečně rozsáhlá. Nabízíme zde různé rukodělné činnosti, putovní tábor na 2 dny pro nejstarší oddíl, různé výlety po okolí. Pořádáme Olympijské hry, kde oddíly jsou věkově smíchané a sestaveny do družstev dle losovacích lístků. Také vedoucí se zapojují do her, a jsou postavení jako kapitáni družstev, kteří musí mnohdy prokázat svou fyzickou a psychickou zdatnost. Vedoucí také bojují ve volejbalových, fotbalových a jiných utkáních. Pro děti jsou připraveny různé...
Efektivní výukové strategie
Starý, Karel ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
V první části disertační práce jsm e si položili obecnou otázku, jaká výuka je efektivní, a pokusili jsme na ni najít odpověď v teoretických zdrojích. Nejdříve jsm e vymezili pojmy výuka a výukové strategie. Vycházíme z takového pojetí, které výuku chápe především jako interaktivní proces vyučovacích činností učitele a učebních procesů žáků. Výukovými strategiemi rozumíme promyšlené záměry, plány a postupy učitele, které předcházejí použití konkrétních výukových metod. Soustředili jsme pozornost především na tzv. procesuálni efektivitu, která se soustřeďuje na procesy vyučování a učení a je významným doplněním rezultativní efektivity, která se zabývá zjišťováním výsledků učebních procesů. Z analýzy teoretických zdrojů jsme vyvodili faktory, které pro procesuálni efektivitu výuky považujeme za rozhodující. Teoretické poznatky jsm e soustředili do modelu cílevědomé, aktivní a smysluplné výuky (CAS), který jsm e se pokusili dát do vztahu se zákonitostmi časového průběhu výuky. Tím jsme dospěli ke struktuře efektivního učebního cyklu. Tento cyklus je tvořen fázemi stanovování učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění novému učivu, retence znalostí a závěrečnou reflexí. Pojmenování fází odpovídá učebním procesům, ke kterým by u žáků při výuce mělo docházet. K jednotlivým fázím učebního cyklu jsm...
Výzkumná kompetence v učitelské profesi a ve vzdělávání učitelů
Seberová, Alena ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Lukášová, Hana (oponent) ; Vašutová, Jaroslava (oponent)
Současné české kurikulární reformy umožňují růst pedagogické autonomie škol a nesou tak s sebou zvýšené nároky na profesionalitu učitelů. Zavedením Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se učitelé spolu s vedením školy a nepřímo také radou školy stávají nejen tvůrci školního kurikula (Školního vzdělávacího programu), ale zároveň také jeho (auto)evaluátory. Jak definovat evaluac/ v kontextu učitelské profese spolu se zachováním respektu k výzkumné doméně pedagogických věd? Jak specifikovat profesní výzkumné činnosti učitele a nesnížit tím prestiž výzkumníků-vědců pedagogiky? Jak zajistit, aby byli učitelé nositeli změn, spolutvůrci poznání pedagogické reality a mohli se podílet na žádoucím proměňování statusu učitelské profese? Má-li být učitel expertem v edukační doméně, neobejde se bez permanentně se rozvíjejících znalostí odborně argumentovat postupy a výsledky výukových procesů, význam implementovaných změn. Předpokladem je k tomu teoretické i praktické porozumění opřené nejen o kritické teoretické studium a systematickou celistvou reflexi vlastní pedagogické praxe, ale také o objektivní výsledky realizovaných výzkumů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Šikana žáků na základní škole
Košťálová, Pavla ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Kraus, Blahoslav (oponent) ; Pilař, Jiří (oponent)
Hlavním cílem práce "Šikana žáků na základní škole" bylo prokázat, jaké jsou proměnné, které ovlivňují výskyt sledovaného jevu mezi dětmi vybraného vzorku. Z mnoha různých faktorů jsem vybrala: velikost obce, vzdělávací program, pohlaví žáka, vztahy v třídním kolektivu, žákem subjektivně vnímanou atmosféru ve třídě, zájmovou činnost v místě bydliště nebo v místě školy, rodinu, používané tresty v rodině. Položila jsem si otázku zda lze zjistit souvislost mezi sledovanými proměnnými a tím, zda je dítě obětí nebo šikanujícím. Nejprve jsem provedla kvalitativně-interpretativní analýzu dostupné literatury, která se zvoleným tématem zabývá. Na základě komparace různých charakteristik jsem navrhla Pracovní vymezení šikany, s nímž v předkládaném textu dále pracuji. V úvodu empirické části práce jsem podrobně popsala kritéria výběru zkoumaného vzorku. Kritéria jsem volila tak, aby soubor byl dostatečně reprezentativní a zároveň dostatečně velký (N=776). Výzkum byl uskutečněn na 11 základních školách v bývalém Jihomoravském kraji, na 9 školách v bývalém Středočeském kraji. 6 základních škol bylo z obcí do 10 000 obyvatel (272 Žáků), 6 škol z obce od 10 000 do 50 000 obyvatel (249 žáků), 8 škol z obce nad 50 000 obyvatel (255 žáků). V každé škole byl proveden výzkum ve dvou třídách, převážně 6. a 8. ročnících. Výzkumu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.