Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Praktická a experimentální výuka v kontextu současného chemického vzdělávání
Mokrejšová, Olga ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Pečivová, Markéta (oponent)
Shrnutí azávěr Praktické aktivity, vlrodné pro efektivní v1iuku chemie, uvedené v tétopráci j sou: - ýuka vědecké metody práce - způsoby analýzy odborného dokumentu - vyuŽltí grafických organizérťr . twy úloh k rozvoji kritického myšlení - demonstračnía žákovsképokusy - praktické problémovéúlohy a projekty - qýuka skupinové práce a rnýuka týmových dovedností Týo aktivity jsou zpracovány na základě teoretického studia a praktickýclr zkušeností, získaných během dlouholetéiro pťlsoberríve školsťví.Všechny byly postupně připraverry, použiťyve qÍuce a dále upraveny tak, aby co nejvíce přispěly k dosaženízanrýšiených cílů. V práci jsou zptacovány metody tvorby a vyLrŽití jednotlivých aktivit a doloželry příloharni. Dále jsou zpracovány metody praktické a laboratorní výuky a do1oženy přiloŽenou publikací. V publikaci Praktická a laboratorní qiuka clremie jsou uvedeny přehledné návody pro motivační,demonstraění i Žákovské pokusy a je navíc doplněna i návody a postupy pro práci s dokr-rmentem, která u nás zatím není (alespoň v nehumanitních předrněteclr) přílišběžná. Uvedené praktické postupy a metody práce, jsou-li vhodně použity, vedou k zachlvání rovnováhy mezi teoretickýnr a praktichým poznánínr. Ze všech těchto důvodůse domnívánr , žepráce splnila svťrj stanovený cíl.
Projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých technických fakultách
Jonáková, Stanislava ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Žofková, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. V teoretické části jsou nastíněny klíčové úvahy o vývoji evropského vysokého školství včetně vizí o jeho budoucím směřování. V této souvislosti je pozornost věnována jazykové politice Evropské Unie a Rady Evropy a její implementaci do jazykové politiky České republiky v oblasti vysokého školství. Je prezentován současný stav poznání v oblasti teorie kurikula a jsou uvedena různá pojetí jazykového kurikula včetně tradičních přístupů k jeho projektování a faktorů, které tuto tvorbu ovlivňují. Empirická část seznamuje s výzkumem, jehož cílem bylo získat relevantní údaje o tvorbě jazykových kurikul předmětu Anglický jazyk v bakalářských studijních programech na technických fakultách, a na základě získaných dat popsat způsob jejich projektování. Výzkum byl založen na smíšeném metodologickém postupu. Z kvantitativních metod se jednalo o dotazníkové šetření, z metod kvalitativních byla využita nekvantitativní obsahová analýza dokumentů. Výstupem práce je získání obrazu o tvorbě jazykových kurikul v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. KLÍČOVÁ SLOVA: technické fakulty, bakalářské studium, jazykové kurikulum, empirický výzkum
Vnější vztahy školy
Stříbrská, Jindra ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Lazarová, Bohumíra (oponent) ; Šebková, Helena (oponent)
NÁZEV: Vnější vztahy školy AUTOR: Jindra Stříbrská KATEDRA (ÚSTAV) Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce se zabývá vnějšími vztahy školy ke stakeholderům a jejich řízením. Vnější vztahy jsou zkoumány ve školách na všech úrovních vzdělávacího systému (ISCED 0-6). Teoretickými východisky jsou pedagogické vědy, management, marketing, psychologie, sociologie. Prioritním tématem disertace jsou regionální vysoké školy v České republice, u nichž vnější vztahy považujeme za důležitý klíčový princip jejich rozvoje. Zabýváme se hlavními teoretickými a politickými východisky výzkumu vnějších vztahů regionálních vysokých škol, vycházíme z národních i mezinárodních dokumentů vzdělávací politiky, zohledňujeme kontext proměn vysokoškolských systémů a vysokých škol v posledních desetiletích u nás i ve světě. Empirická část práce dokládá proměny vnějších vztahů u různých typů škol - prostřednictvím případových studií postupně u školy mateřské, základní a střední. Podrobněji se zaměřujeme na analýzu vnějších vztahů a jejich řízení regionálních vysokých škol v České republice. Prezentujeme výsledky sekundární analýzy hlavních koncepčních dokumentů regionálních vysokých škol, na niž navazují případové studie z reálného prostředí dvou regionálních...
Praktické formy výuky v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie: (se zaměřením na mikrobiologii)
Pavlasová, Lenka ; Dostál, Petr (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Předložená práce se zabývá praktickými formami výuky v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie. Řešen je především problém reflexe výuky v tomto přípravném vzdělávání, zejména v jeho praktických složkách. Konkrétně se jedná o problém výuky jednoho odborného předmětu - mikrobiologie. Cílem předložené práce bylo navrhnout inovovaný obsah praktické části kurzu Mikrobiologie, který by měl sloužit k výuce studentů oboru Učitelství biologie pro ZŠ a SŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, resp. k výuce jeho bakalářské části v připravovaném strukturovaném studiu. K dosažení cíle bylo v první fázi potřeba analyzovat stávající stav výuky mikrobiologických témat na školách v rámci předmětu přírodopis a biologie a v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie. Protože ve výuce českého učitele hraje podstatnou roli používaná učebnice, byla jednotlivá mikrobiologická témata analyzována i v dostupných učebnicích.
Specifika a rozvoj profesních kompetencí učitelů odborného výcviku
Veleta, Richard ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Linhartová, Dana (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Resumé V České republice působí v profesi učitele odborného výcviku téměř 8 tisíc mužů a žen. Jejich práce výrazným způsobem ovlivňuje budoucnost desítek tisíců žáků, kteří se připravují na konkrétní povolání. Neformálně se těmto pracovníkům říká "mistr", "mistrová"; v minulosti se jejich profese tímto slovem označovala i oficiálně. Každý, kdo se vyučil, má v živé paměti jednoho dva mistry či mistrové, kteří zásadně ovlivnili jejich životy a přístup k práci, ať už v pozitivním či negativním smyslu. Přesto toho o práci učitelů odborného výcviku mnoho nevíme. Slyšíme-li slovo učitel, zpravidla se nám vybaví zástupci jiných učitelských profesí - učitelka základní školy, učitel všeobecně vzdělávacích předmětů či učitel odborných předmětů. Práce učitelů odborného výcviku je jakoby skryta a nutno dodat, že ani oni sami nijak výrazně nepřispívají ke zvýšení povědomí o své práci. Cílem disertace je zachytit ucelený obraz profese učitele odborného výcviku a na základě výzkumu identifikovat nejdůležitější pracovní činnosti nositelů této profese. Takto ucelená deskripce v naší soudobé pedagogické literatuře chybí. Předložená práce se nevěnuje pouze popisu, ale na základě teorie kompetencí a profesních standardů identifikuje klíčové dovednosti učitelů odborného výcviku a jejich specifika v porovnání s kompetencemi...
Aktivizační metody a formy ve výuce přírodovědných předmětů
Kolková, Jiřina ; Drda Morávková, Alena (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá aktivizačními metodami a formami ve výuce přírodovědných předmětů a je řešena s ohledem na aprobaci autorky, kterou je chemie a biologie. Je řešena v souladu s požadavky školních kurikulárních dokumentů, obzvláště požadavkem na změnu stylu výuky ve školách. Je vypracovaná v logické návaznosti na předchozí práce autorky - projektovou výuku řešenou v diplomové práci a kooperativní činnosti řešené v práci rigorózní, přičemž výzkumná část zahrnuje dotazníkové šetření a videostudii analyzující aktivizační metody a formy sledované skupiny zejména středoškolských učitelů.
Vnější vztahy školy
Stříbrská, Jindra ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Lazarová, Bohumíra (oponent) ; Šebková, Helena (oponent)
NÁZEV: Vnější vztahy školy AUTOR: Jindra Stříbrská KATEDRA (ÚSTAV) Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D. ABSTRAKT: Disertační práce se zabývá vnějšími vztahy školy ke stakeholderům a jejich řízením. Vnější vztahy jsou zkoumány ve školách na všech úrovních vzdělávacího systému (ISCED 0-6). Teoretickými východisky jsou pedagogické vědy, management, marketing, psychologie, sociologie. Prioritním tématem disertace jsou regionální vysoké školy v České republice, u nichž vnější vztahy považujeme za důležitý klíčový princip jejich rozvoje. Zabýváme se hlavními teoretickými a politickými východisky výzkumu vnějších vztahů regionálních vysokých škol, vycházíme z národních i mezinárodních dokumentů vzdělávací politiky, zohledňujeme kontext proměn vysokoškolských systémů a vysokých škol v posledních desetiletích u nás i ve světě. Empirická část práce dokládá proměny vnějších vztahů u různých typů škol - prostřednictvím případových studií postupně u školy mateřské, základní a střední. Podrobněji se zaměřujeme na analýzu vnějších vztahů a jejich řízení regionálních vysokých škol v České republice. Prezentujeme výsledky sekundární analýzy hlavních koncepčních dokumentů regionálních vysokých škol, na niž navazují případové studie z reálného prostředí dvou regionálních...
Projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých technických fakultách
Jonáková, Stanislava ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Ondráková, Jana (oponent) ; Žofková, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. V teoretické části jsou nastíněny klíčové úvahy o vývoji evropského vysokého školství včetně vizí o jeho budoucím směřování. V této souvislosti je pozornost věnována jazykové politice Evropské Unie a Rady Evropy a její implementaci do jazykové politiky České republiky v oblasti vysokého školství. Je prezentován současný stav poznání v oblasti teorie kurikula a jsou uvedena různá pojetí jazykového kurikula včetně tradičních přístupů k jeho projektování a faktorů, které tuto tvorbu ovlivňují. Empirická část seznamuje s výzkumem, jehož cílem bylo získat relevantní údaje o tvorbě jazykových kurikul předmětu Anglický jazyk v bakalářských studijních programech na technických fakultách, a na základě získaných dat popsat způsob jejich projektování. Výzkum byl založen na smíšeném metodologickém postupu. Z kvantitativních metod se jednalo o dotazníkové šetření, z metod kvalitativních byla využita nekvantitativní obsahová analýza dokumentů. Výstupem práce je získání obrazu o tvorbě jazykových kurikul v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. KLÍČOVÁ SLOVA: technické fakulty, bakalářské studium, jazykové kurikulum, empirický výzkum
Praxe v učitelském vzdělávání
Dokoupilová, Lucie ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) ; Málková, Iva (oponent)
NÁZEV: Praxe v učitelském vzdělávání AUTOR: Lucie Dokoupilová KATEDRA (ÚSTAV): Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK ŠKOLITEL: doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zabývá problematikou praxí v pregraduální přípravě učitelů pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V teoretické části sleduje historický vývoj v přípravě učitelů, řeší otázku profesního standardu učitele s ohledem na kompetenční vybavenost a současné trendy v podobě praktického nácviku učitelských dovedností, a to i s ohledem na erudici tzv. cvičných učitelů praxe. Kombinovaný výzkum v experimentální části sleduje úspěšnost studentů učitelství druhého stupně ZŠ a SŠ PdF OU v Ostravě a dvou nepedagogických fakult (FF a PřF OU v Ostravě) za období 2002 - 2010. Šetření je zaměřeno na vybavenost studentů v jednotlivých kompetenčních oblastech, porovnává úspěšnost studentů fakulty pedagogické a fakult nepedagogických, sumarizuje celkovou úspěšnost studentů v jednotlivých akademických letech v návaznosti na změny ve studijních programech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.