Název:
Realizace evropské dimenze v kurikulu základní školy
Překlad názvu:
Implementation of the European dimension into the curriculum of lower secondary schools
Autoři:
Lochman, Ondřej ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Jetmarová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This work analyses how European Dimension is implemented into the education systems of the Czech Republic, Germany (with the focus on the Free State of Saxony) and Poland. By means of empirical research it focuses on the identification, analysis and comparison of pupils' understanding and attachment of/to Europe, and attitudes and knowledge of pupils towards/about their neighbours from the Euroregion Nisa. The work is structured into 4 chapters. First of all the context for European Dimension in education is introduced. Understandings of various meanings of Europe, the influence of European integrative processes and the rapid changes that have been initiated by globalisation are introduced. The second chapter analyses the rhetorical curriculum of the implementation of the ED on the European level. Further an analysis of the education systems of the Czech Republic, Germany (with focus on the Free State of Saxony) and Poland was carried out including the analysis of implementation of the ED into these education systems from 1989 up to 2009. In order to create a complex overview of implementation of ED into these 3 education systems, a comparison of the implementation of ED was done among these 3 states. The theoretical part is finished by an analysis of approaches used for the implementation of the ED into...Tato práce analyzuje jak je evropská dimenze implementována do vzdělávacích systémů České Republiky, Německa (se zaměřením na Svobodný Stát Sasko) a Polska. Provedením empirického výzkumu si práce dává za cíl identifikovat, analyzovat a porovnat porozumění a pocit sounáležitosti Evropě a postoje a znalosti žáků o/k jejich sousedům/dech z Euroregionu Nisa. Struktura disertační práce je rozvržena do 4 kapitol. Po úvodu, který objasňuje motivaci obsahu práce a představuje strukturu celé disertace následuje první kapitola, ve které je představen kontext pro zvolený výzkumný problém. Evropa se proměňuje v času a prostoru a přináší nové skutečnosti a výzvy, které je potřebné reflektovat změnou v přístupech a obsahu kurikula školy. Hlavní faktory, která iniciují tyto změny jsou procesy evropské integrace a globalizace. Tyto faktory přináší dynamické změny, které jsou zdroji pro jednoduší komunikaci a vyšší mobilitu, ale také přináší silný vliv médií na chování společnosti a změnu role školy jako tradičního zdroje informací. Druhá kapitola zahrnuje teoretické analýzy, které jsou spojeny s definovaným výzkumným problémem a výzkumným modelem. Provedení těchto analýz bylo potřebné, porozumění národních vzdělávacích systémů, které byly zkoumány vytvoření základu pro empirický výzkum. Následující analýzy byly provedeny:...