Název:
Šikana žáků na základní škole
Překlad názvu:
Bullying of pupils in primary school
Autoři:
Košťálová, Pavla ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Kraus, Blahoslav (oponent) ; Pilař, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem práce "Šikana žáků na základní škole" bylo prokázat, jaké jsou proměnné, které ovlivňují výskyt sledovaného jevu mezi dětmi vybraného vzorku. Z mnoha různých faktorů jsem vybrala: velikost obce, vzdělávací program, pohlaví žáka, vztahy v třídním kolektivu, žákem subjektivně vnímanou atmosféru ve třídě, zájmovou činnost v místě bydliště nebo v místě školy, rodinu, používané tresty v rodině. Položila jsem si otázku zda lze zjistit souvislost mezi sledovanými proměnnými a tím, zda je dítě obětí nebo šikanujícím. Nejprve jsem provedla kvalitativně-interpretativní analýzu dostupné literatury, která se zvoleným tématem zabývá. Na základě komparace různých charakteristik jsem navrhla Pracovní vymezení šikany, s nímž v předkládaném textu dále pracuji. V úvodu empirické části práce jsem podrobně popsala kritéria výběru zkoumaného vzorku. Kritéria jsem volila tak, aby soubor byl dostatečně reprezentativní a zároveň dostatečně velký (N=776). Výzkum byl uskutečněn na 11 základních školách v bývalém Jihomoravském kraji, na 9 školách v bývalém Středočeském kraji. 6 základních škol bylo z obcí do 10 000 obyvatel (272 Žáků), 6 škol z obce od 10 000 do 50 000 obyvatel (249 žáků), 8 škol z obce nad 50 000 obyvatel (255 žáků). V každé škole byl proveden výzkum ve dvou třídách, převážně 6. a 8. ročnících. Výzkumu...This dissertation work on the subject bullying in elementary schools is divided into two parts - theoretical and empirieal. In the theoretical part I primarily define the basic terms, that is what bullying is, who is the perpetrator and who is the victim, specifying their personál characteristics, family relations and their position in the group. I continue with classification of types of bullying (explaining why I have chosen the classification for my research Parryho a Caringtona) and with grades of bullying. The main object of theoretical part is description the problém and an inquiry into bullying on the family level, on the school level and on the police level. There is no generál method how to solve bullying on the family level. In my work I only mention recommendations proven by practice: What the parents can and should do for their children and what rights they have. There is even no generál method how to eliminate bullying in schools. I compare in my work the method proposed Pothem a Kolářem. The method of a solution to bullying on the police level, rights and duties of policemen, criminologists and sPecialists is determined by laws and the method instruction of the chief of police. In the conclusion of the theoretical part there is a table where the differences between the solution of bullying on...