Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 113 záznamů.  začátekpředchozí63 - 72dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porozumění čtenému u žáků 2. třídy základní školy (analyticko - syntetická a genetická metoda)
Kulhavá Vlachová, Lenka ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je posouzení porozumění čtenému textu u žáků 2. tříd základních škol. Práce se zaměřuje na případnou existenci rozdílů v porozumění čtenému mezi dětmi vyučovanými metodou analyticko-syntetickou a metodou genetickou. Náplní diplomové práce je také zjištění sebehodnocení čtení u těchto žáků. Teoretická část seznamuje čtenáře s hlavními tématy týkajícími se dané problematiky, a to s pomocí dostupných literárních zdrojů. Zaměřuje se zejména na problematiku gramotnosti, čtení, porozumění čtenému, výukové metody čtení, sebehodnocení čtení, čtenářské prostředí či diagnostiku čtení. Pro praktickou část byla vzhledem k výzkumným cílům využita kvantitativní metodologie. Testová baterie obsahuje dva testy čtení s porozuměním a dotazník sebehodnocení. Zkouška "Jedeme na výlet" je převzata z výzkumného projektu Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika. Dalšími využitými metodami jsou zkouška "Ježek" a "Dotazník čtení pro žáky 2. ročníku". Tyto metody vznikly v rámci projektu Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Výzkumný vzorek čítá 155 dětí docházejících do 2. třídy základních škol (66 vyučovaných analyticko-syntetickou metodou čtení a 89 vyučovaných genetickou metodou čtení). Všechny děti navštěvují pražské základní školy. Ze závěrů vyplývá, že...
Rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením
Kobesová, Alena ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením. Je rozdělena do pěti kapitol. Ve čtyřech kapitolách jsou vymezeny pojmy jako gramotnost, čtenářská gramotnost, žák s lehkým mentálním postižením a vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Empirická část práce se nachází v páté kapitole. Cílem práce je zjištění úrovně čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením na základní škole praktické. Na základě tohoto zjištění jsou vytvořeny pracovní listy podporující rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků s lehkým mentálním postižením. Z těchto pracovních listů je sestavena příručka čtenářské gramotnosti pro žáky s lehkým mentálním postižením. Pro zjištění potřebných dat jsou využity především metody kvalitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj byl též využit nestandardizovaný test čtenářské gramotnosti, který zjišťuje úroveň čtenářské gramotnosti žáků s lehkým mentálním postižením. KLÍČOVÁ SLOVA žák, gramotnost, čtenářská gramotnost, test čtenářské gramotnosti, lehké mentální postižení, základní škola praktická
Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením
Siková, Kristýna ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost u dětí se sluchovým postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny definice gramotnosti a její odlišné pojetí u různých autorů. Poté se práce obecně zaměřuje na čtenářskou a předčtenářskou gramotnost a problematiku dětského čtenářství. Dále jsou nastíněny faktory ovlivňující problematiku předčtenářské gramotnosti a počátečního čtení u dětí se sluchovým postižením. Další kapitolu tvoří čtenářská gramotnost a její propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V závěru teoretické části je věnována pozornost testování předčtenářské gramotnosti v českém i mezinárodním prostředí, a to nejen u žáků se sluchovým postižením, ale i u žáků slyšících. Praktická část práce se pak věnuje výzkumu předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice v posledním roce před nástupem do základní školy. Klíčová slova Gramotnost, Předčtenářská gramotnost, Předčtenářské dovednosti, Dítě se sluchovým postižením, Testování předčtenářské gramotnosti
Rozvoj čtenářské gramotnosti na 1.stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty
Hlinovská, Lenka ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty. Cílem mé diplomové práce je hledat možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti ve všech jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi a identifikovat, případně řešit překážky v tomto procesu. V jednotlivých kapitolách teoretické části tedy definuji hlavní pojmy gramotnost, čtenářská gramotnost, vyučovací předměty a čtení. Snažím se zde prezentovat čtenářskou gramotnost jako prostředek k pochopení různých souvislostí mezi obecnými jevy a jako vstup do různých vzdělávacích oborů. Uvádím zde jednotlivé konkrétní metody k rozvoji čtenářské gramotnosti. V praktické části se zabývám rozvojem čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi. Zaměřuji se především na vyučovací předměty český jazyk a literatura, matematika, člověk a jeho svět, výtvarná výchova a hudební výchova. Praktická část má dvě části. První část obsahuje zpracované odpovědi učitelů z dotazníkového šetření a druhá část obsahuje výsledky práce žáků z vyučovacího procesu. Praktická část mé diplomové práce přináší různé příklady z praxe k rozvoji čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty. Dále přináší možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a možnosti, jak pomáhat...
Rozvoj prvopočáteční písařské dovednosti v multikulturním prostředí
Kolafová, Jana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
NÁZEV: Rozvoj prvopočáteční písařské dovednosti v multikulturním prostředí AUTOR: Jana Kolafová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá problematikou prvopočátečního rozvoje písařské dovednosti v bilingvní škole. Teoretická část poskytuje vhled do světa české a anglofonní písařské kultury z hlediska osvojování různých školních písem, kurikulárního ukotvení psaní, metod výuky nebo současných trendů v oblasti rozvoje písařství. Hlubšímu porozumění rozvoje psaní ve dvojjazyčném vzdělávání se věnuje kapitola Bilingvální gramotnost, kde je pozornost zaměřena na její konceptuální modely a lingvistická specifika obou jazyků. Empirická část odpovídá na otázku, jak si žáci osvojují psací písmo při paralelní výuce anglického a českého jazyka v bilingvní škole. Metodou výzkumného šetření byla analýza písařských projevů žáků prvních tříd, které byly shromážděny za dva školní roky. Výsledky nabízí možná řešení ke sblížení metodik v obou jazycích a také seznamují s obtížemi a problémy, kterým žáci čelí při osvojování psaní dvojjazyčně. KLÍČOVÁ SLOVA: prvopočáteční psaní, bilingvní škola, gramotnost, školní písma
Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Štarková, Monika ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem navštěvujících 1. stupeň základní školy. Pro šetření jsou užity tři testy, kterými jsou test naslouchání, test čtení a test čtení s vizuální podporou. Odpovědi respondentů na tyto tři typy testů jsou následně hlouběji analyzovány a také vzájemně porovnávány. Tato práce soustředí pozornost zejména na myšlenkové operace respondentů a jejich práci s informacemi na rovině explicitního a implicitního porozumění. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty, porozumění slyšenému, čtenářská gramotnost, čtení s vizuální podporou, porozumění čtenému
Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ : vliv rozdílných vzdělávacích programů
Fousková, Kristýna ; Landová, Hana (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent)
Diplomová práce na téma "Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ: vliv rozdílných vzdělávacích programů" je zaměřena na čtenářskou gramotnost, její rozvoj a vliv vzdělávacích programů. První kapitola je věnována teoretické analýze čtenářské gramotnosti. Další kapitola pojednává o prostředcích a možnostech rozvoje čtenářské gramotnosti a také roli rodičů, knihoven a škol v tomto procesu. Třetí kapitola se zabývá tématem alternativního školství a metodami výuky čtení. Čtvrtá kapitola popisuje výzkum vlivu vzdělávacích programů na čtenářskou gramotnost. Závěrečná kapitola je zaměřena na spolupráci knihovny a škol ve městě Kladně, analyzuje nedostatky a předkládá možnosti zlepšení.
Ověření postupů práce s poezií na 2.stupni základní školy
Bierdümpflová, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
V této diplomové práci jsou ověřovány postupy pro práci s poezií na druhém stupni základní školy. V teoretické části je vymezen termín poezie a stručně shrnut vývoj poezie pro děti a mládež. V kapitole Poezie ve škole se pojednává o postavení poezie v kurikulárních dokumentech, o roli učitele při její výuce a o čítankách a metodických příručkách, jež má učitel k dispozici. Dále jsou vymezeny vyučovací metody a blíže specifikovány metody vhodné pro práci s poezií. Teoretickou část uzavírá charakteristika žáků druhého stupně z hlediska vývojové psychologie. Praktickou část uvozuje stručná charakteristika lekcí, je vysvětlena jejich struktura a řazení jednotlivých lekcí. Dále je objasněna metodologie výběru textů a blíže je popsáno prostředí ZŠ Hanspaulka, kde byly lekce ověřovány, a žáci, kteří s lekcemi pracovali. Následují dílčí lekce pro různé ročníky druhého stupně základní školy. V každé jsou nejprve uvedeny jednotlivé postupy práce s poezií a ty jsou zpětně zhodnoceny. K práci jsou připojeny doplňkové materiály, které byly v lekcích použity.
Funkční gramotnost u dospívající mládeže
Honsů, Renata ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Krahulcová, Beáta (oponent)
Diplomová práce "Funkční gramotnost u dospívající mládeže", pojednává o složkách funkční gramotnosti. V teoretické části diplomová práce stručně představuje vývoj funkční gramotnosti. Ukazuje, v čem spočívá funkční gramotnost a jak její vlastnosti ovlivňují jedince. Vždy popisuje jednotlivá zaměření složek funkční gramotnosti a představuje sociální pohledy ve vymezených oblastech společnosti. Dále uvádí aktéry funkční gramotnosti, popisuje jejich aktivní účast na poli funkční gramotnosti a vliv na jejím celkovém utváření. Zaměřuje se na případné negativní vlivy zúčastněných aktérů. Ve výzkumné části práce předkládá závěry dotazníkového šetření.
Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Douša, Vojtěch ; Štogr, Jakub (vedoucí práce) ; Souček, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl vystihnout jaký vliv má rozvoj informačních a komunikačních technologií na mediální gramotnost. Jde o analýzu statistických dat o rozvoji ICT a následnou implementaci těchto dat na empirická fakta o mediální gramotnosti v ČR. Hlavní myšlenkou tématu je přechod od tradičních forem přenosu mediálních informací k jeho postupné digitalizaci a to, jak se s touto změnou vyrovnává česká společnost. Text poukazuje na rozdíly v možnostech přístupu k moderním technologiím, které jsou schopné zobrazit mediální obsah. Současně zkoumá tyto rozdíly u různých sociodemografických kategorií.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 113 záznamů.   začátekpředchozí63 - 72dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.