|
Občanská kompetence učitele a pojetí výuky
Klecandová, Magdalena ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Práce se zabývá občanskou kompetencí učitele a jejím vlivem na pojetí výuky. Ukazuje složky občanské kompetence a představuje ji v osobnosti učitele, ve školských a jiných dokumentech, ve výchově obecně, ve vyučování a v učitelově aktivním přístupu ve škole i v životě. Kvalitativní výzkum zjišťuje vliv občanské kompetence učitele na jeho pojetí výuky. Představuje osobnosti učitelů občanské výchovy a společenských věd, jejich nahlížení na občanskou kompetenci a na její prvky, které pozorují učitelé sami u sebe. Výsledky výzkumu prezentují také celkový přístup k rozvoji této kompetence u žáků a studentů a způsoby podpory dobrého občanství ve výuce. Objevuje se zde i téma apolitičnosti školy. Metodami výzkumu jsou rozhovory s učiteli a pozorování výuky.
|
|
Role médií při utváření veřejného mínění a politického myšlení v České republice
Mácha, Slavomír ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent)
Titul a jméno autora: Bc. Mácha Slavomír Název katedry a fakulty: Katedra občanské výchovy a filosofie Pedagogická fakulta Univerzita Karlova Praha Obor: Navazující magisterský, Učitelství pro střední a vyšší odborné školy Základy společenských věd, filosofie a etiky Název diplomové práce: Role médií při utváření veřejného mínění a politického myšlení v České republice Vedoucí diplomové práce: PhDr. Josef Stracený, CSc Počet znaků: 202412 Počet stran: 97 + přílohy Počet příloh: 1 Počet titulů použité literatury: 56 Počet internetových odkazů: 33 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: role médií, politický marketing, politické myšlení, veřejné mínění, mediální manipulace, funkce médií, reklama v politice, učinky zpráv, aktivní a pasivní publikum, volič, občan, sociální sítě, Tato práce si klade za cíl prokázat roli médií při utváření veřejného mínění a politického myšlení v České republice. Metodou práce byla analýza odborné literatury, vztahující se k tématu práce. Role médií při utváření veřejného mínění a názory na významné politické i sociální problémy jsou dlouhodobě předmětem výzkumu. Je všeobecně uznáváno, že vše co víme, co si myslíme a v co věříme, že se děje ve světě, má někdy tvar formovaný dle toho, jak jsou události prezentované v médiích.
|
|
Občanská participace na věcech veřejných a její dopady na rozvoj lokality. Případová studie z regionu Litoměřicka
Charvátová, Dagmar ; Šťastná, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šabatová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem občanské participace ve společnosti a tím, jak tato participace danou společnost rozvíjí a ovlivňuje. Teoretická část se zaobírá vysvětlením příslušných pojmů, historií a obecnými poznatky, které s participací souvisejí. V rámci uchopení a zkoumání příslušného regionu je v práci popsán evropský, republikový, krajský a následně regionální kontext. Diplomová práce je zaměřena na region Litoměřicka, který je detailně z hlediska participace popisován. V praktické části je zkoumán region Litoměřicka a to pomocí dotazníkového šetření. Jsou stanoveny a zodpovězeny výzkumné otázky. Pomocí nich je vyjádřena snaha zjistit, zda hodnoty pohlaví, věku a vzdělání mají tendence ovlivňovat míru participace mezi obyvateli litoměřického regionu. Zjištěná data jsou zpracována a vyhodnocena a na jejich základě jsou prezentovány příslušné závěry.
|
|
Filosofování a obec
Timingeriu, Filip ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Diplomová práce "Filosofování a obec" se zabývá vznikem polis a zrozením občana, jako specifických způsobů bytí světa a člověka, jejichž korelace je nejvíce patrná ve filosofii Platónově. Důrazem na Platónovo privilegování mluveného slova před psaným, ukazuje na možné zdroje pro filosofickou hermeneutiku. Porozuměním situaci, která vedla k rozpadu vzájemného vztahu mezi člověkem a světem, snaží se autor práce sdělit, že v Platónově myšlení zůstávají doposud nereflektované možnosti, které by mohly být současné době východisky. Záměrem práce je, nastíněním a rozvedením samotných předpokladů polis a myšlení, přispět k diskuzi nejen v oblasti politické filosofie a politologie.
|
|
Meze a možnosti občanské participace v komunitním plánování
Čech, Petr ; Růžička, Richard (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
Název práce: Meze a možnosti občanské participace v komunitním plánování Jméno diplomanta: Petr Čech Studijní obor: Sociologie Vedoucí diplomové práce: PhDr. Richard Růžička, CSc. Klíčová slova: občan, komunita, participace, sociální služba, komunitní plánování V diplomové práci jsme se zaměřili na participační složku demokracie a na vybraných krajích jsme se pokusili postihnout způsob participace a komunikace jevů souvisejících s procesem komunitního plánování. Teoretická část práce byla zahájena podkapitolou "Občan a společnost". Ve svých oddílech pojednala koncept občanství a občanské společnosti, v souvislosti s nimi pak otázku veřejnosti a participace. Následující podkapitola "Komunita a změna" vymezila v jednotlivých částech pojem komunita a pojmy s ní související - komunitní práce a komunitní péče, komunitní rozvoj. Významnou částí této podkapitoly bylo pojednání komunitního plánování se specifiky komunitního plánování sociálních služeb. Tématy poslední podkapitoly teoretické části byly neziskový sektor a sociální služby v těchto pojmech: neziskový sektor, sociální sektor, sociální služby a sociální stát. Jako terminologické rozuzlení teoretické části byl na poslední místo zařazen oddíl komunitní plánování sociálních služeb. Výzkum byl v rámci diplomové práce strukturován v podkapitolách o...
|
|
Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe : případová studie základní školy
Bucvanová, Eliška ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Skovajsa, Marek (oponent)
Eliška Bucvanová. Diplomová práce. Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe ABSTRAKT Jako nedostatek české demokracie můžeme vnímat slabou občanskou společnost. Jedna z možností jejího rozvoje tkví ve výchově k občanství praktikované v rámci povinné školní docházky. Právě na téma občanství se zaměřuje tato práce: pomocí kvalitativního výzkumu se snaží zjistit, jak pojem chápou učitelé vybrané základní školy, k čemu se snaží žáky v této oblasti vést a jakou formou. Práce si neklade za cíl zmapovat stav výchovy k občanství v České republice, na to svým rozsahem nestačí, cílem je však odhalit, jak mohou učitelé na danou oblast nahlížet, jestli jsou ve svém náhledu jednotní a jak se jejich názory mají k poznatkům, které přináší odborná literatura. Závěry vypovídají o tom, že zkoumaná škola je na poměrně vysoké úrovni, přesto však výchova k občanství ani její cíle nejsou pedagogy vnímány jednotně a komplexně a stejně tak znalosti žáků jsou velmi různorodé. To může být vysvětleno faktem, že v oblasti výchovy k občanství dlouhodobě chybí jednotná koncepce a s velkou pravděpodobností i vzdělávací příležitosti pro rozvoj profesních dovedností pedagogů. Do budoucna by tedy bylo dobré zaměřit se jednak na možnost rozvoje jednotné koncepce, jednak na obsah profesní přípravy budoucích učitelů. KLÍČOVÁ SLOVA...
|
|
Informatizace státní správy
Olexik, Martin ; Mitáš, Jaroslav (oponent) ; Koch, Miloš (vedoucí práce)
V mé bakalářské práci se zaměřuji na řešení komunikace mezi úřadem a občanem pomocí moderních informačních technologií v rámci tématu informatizace státní správy. V práci představím již zažité novinky v dané problematice a pokusím se nalézt optimální řešení zavedených a připravovaných technologií pro zefektivnění komunikace úřadu s občanem.
|
|
Komunikační strategie obcí III. stupně
Bláhová, Marta ; Krbová, Jana (vedoucí práce) ; Motyčka, Michal (oponent)
Cílem této diplomové práce je prostřednictvím zhodnocení současného stavu komunikační strategie a interpretace dat získaných v dotazníkovém šetření navrhnout úpravu stávající komunikační strategie Prahy 8. V práci jsou použity metody syntézy, deskripce, analýzy a vlastní výzkum. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s problematikou, v praktické části práce je zhodnocena stávající komunikační strategie městské části Praha 8. Součástí práce je vlastní dotazníkové šetření, jehož výsledky pomohou zodpovědět výzkumné otázky a potvrdí či vyvrátí stanovené hypotézy a přispějí k návrhům na úpravu stávající komunikační strategie.
|
|
E-Government v ČR a ve světě
Šuchman, Filip ; Doucek, Petr (vedoucí práce) ; Veber, Jaromír (oponent)
Bakalářská práce ,,e-Government v České republice a ve světě" se zabývá současnou úrovní elektronické komunikace veřejné správy s občany ve světě. Nejdříve budou vysvětleny pojmy a popsána situace v České republice a ve vybraných zemích. Na základě těchto a dalších dat bude zkoumána a analyzována pozice České republiky v porovnání s ostatními zeměmi.
|
|
eGovernment ČR z pohledu občana
Moravcová, Jana ; Fortinová, Jana (vedoucí práce) ; Pour, Jan (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na zhodnocení eGovernmentu ČR z pohledu občana. Hlavními cíli práce je přehled služeb nabízených v současnosti občanovi státem v elektronické podobě, zhodnocení eGovernmentu ČR v porovnání se zahraničními zeměmi a prozkoumání vztahu občana ČR k eGovernmentu. Cílů bude dosaženo rešerší zdrojů zabývajících se českým eGovernmentem, analýzou zahraničních studií hodnotících eGovernment ve světovém měřítku a dále zkoumáním eGovernmentů dalších zemí. Vztah občana k eGovernmentu ČR bude zkoumán prostřednictvím dotazníkového průzkumu, v rámci kterého bude zejména zjišťována spokojenost s konkrétními službami, míra jejich využívání českými občany, ale také pohled občanů na případné novinky, které by bylo možné zavést v rámci české elektronické veřejné správy. Přehled služeb a hodnocení eGovernmentů různých zemí a jejich porovnání je součástí teoretické části. Dotazníkový průzkum je spolu se zhodnocením českého eGovernmentu a s návrhy na změnu součástí praktické části.
|