|
Význam setkávání dítěte předškolního věku se seniory
Kubešová, Jana ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice mezigeneračního soužití, konkrétně možnostem setkávání předškolního dítěte se starými lidmi. Teoretická část se zaměřuje na porovnání soužití generací v rodině v kontextu historického vývoje, dále analyzuje problémy současné moderní rodiny a dopady na děti, které nemají možnost pravidelného setkávání s prarodiči či jinými seniory. Empirická část je založena na pozorování realizace aktivní spolupráce mateřské školy Sokolovská s domovem seniorů. Pozorování je doplněno rozhovory s dětmi, rodiči a učitelkami. Cílem bakalářské práce je analýza forem spolupráce mezi mateřskou školou a domovy seniorů a vzájemný přínos setkávání předškolních dětí se seniory.
|
|
Standard German in Czech secondary schools (an analysis of the process of shaping the standard variety in social practise)
Hajíčková, Zuzana ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Doležal, Jiří (oponent)
Tato rigorózní práce analyzuje proces utváření spisovné variety německého jazyka v sociální praxi, a to na českých středních školách. Jejím těžištěm je role učitele jakožto normové autority při prosazování normy. Metodologickým východiskem je model sociálního silového pole a teorie jazykového managementu. Pro potřeby této práce bylo dále použito následné interview. Na základě testů obsahujících vybrané sporné jazykové jevy roviny morfologické, syntaktické, lexikální a pravopisné, které anonymně opravilo 66 oslovených středoškolských učitelů němčiny, a prostřednictvím následných interview jsem zkoumala, co učitelé svým žákům předkládají jako normu spisovné němčiny, jak znalost této normy ve výuce zkouší a ověřují a jak řídí její užívání v interakcích se žáky. Dále jsem srovnávala jejich normu s ostatními instancemi sociálního silového pole, tj. s jazykovými kodexy, částečně s jazykovými experty a modelovými texty. Zajímalo mě, zda se s nimi dostávají do rozporů a jak je (případně) řeší. Nakonec jsem se zamýšlela nad mimojazykovými souvislostmi, které ovlivňují podobu normy těchto učitelů i normy, kterou od svých svěřenců vyžadují. Středoškolští učitelé němčiny jsou zde představeni jako síla korigující i argumentující. Jejich normou je myšlena norma v sociolingvistickém pojetí. Ta je zasazena do sociálního...
|
|
Sociální sítě v životě teenegerů
Zíka, Vojtěch ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Fišerová, Sylvie (oponent)
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jakou roli hrají SNS (Social Network Sites) a Internet v životech dnešních teenagerů. Především, kolik času tato věková skupina věnuje zmíněným fenoménům, jaký jim přikládá význam a jak se teenageři, jejich rodiče a pedagogové staví k rizikům, která jsou spojena s životem v online světě. Teoretický rámec práce je postaven, vedle zasazení tématu do historického kontextu vývoje Internetu a SNS, především na pracích a výzkumech danah boydové, Sonii Livingstoneové a Zeynep Tufekciové. Jsou v něm mimo jiné rozlišeny typy SNS, rozebrány důvody k užívání SNS, popsána nejčastější rizika spojená s užíváním Internetu, ale také objasněny některé fámy a mýty, které jsou běžně s online světem spojovány. Dále v teoretické části představuji vlastní rozdělení SNS podle míry anonymity uživatelů na Anonymní SNS, Kvazi-anonymní SNS a Neanonymní SNS. Toto rozdělení vychází z aplikace interních institucí podle Stefana Voigta na prostředí Internetu. Výzkumná část, založená na kvantitativním výzkumu (n = 543), analyzuje situaci českých teenagerů studujících víceletá gymnázia v pěti hlavních oblastech: Využívanost SNS, Čas strávený na Internetu a SNS, Online bezpečnost, Přátelství na Facebook.com, Role SNS v životech teenagerů. Výsledky jsou porovnávány s výstupy nejen z prací...
|
|
Zájmová struktura nadaného dítěte a její možnosti rozvoje ve školních podmínkách
Heráfová, Zuzana ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Diplomová práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Teoretická cást textu se zabývá dosavadními poznatky o problematice rozumove nadaných detí, shrnuje jejich charakteristické projevy, problémy a specifické vzdelávací potreby. Vcasná identifikace nadání a príznivý prístup rodicu, školy a ucitelu je pro zdravý vývoj techto detí zásadní. Je proto nezbytné stimulovat a rozvíjet nadání dítete a jeho schopnosti. V souvislosti s tím jsou nastíneny možnosti rozvoje a systémy vzdelávání a školní péce o nadané. Poslední kapitola teoretické cásti se zabývá problematikou zájmu a zájmové struktury z obecne psychologického hlediska, na kterou plynule navazuje empirická cást. Empirické šetrení analyzuje zájmovou strukturu nadaných detí a predkládá návrh diagnostického projektu, který by zejména ucitelum umožnil poznat a rozvíjet zájmy nadaných.
|
| |
|
Hodnocení ve vzdělávacím programu Začít spolu
Raffayová, Petra ; Kasíková, Hana (oponent) ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce)
Diplomová práce Hodnocení ve vzdělávacím programu Začít spolu popisuje a analyzuje metody hodnocení a sebehodnocení žáků, které se v programu používají. Zaměřuje se především na sebehodnocení žáků a jeho vývoj v první až třetí třídě základní školy s programem Začít spolu. Práce obsahuje základní charakteristiku programu Začít spolu, vymezuje pojem hodnocení a sebehodnocení a popisuje jejich vliv na osobnost žáka. Podrobně se věnuje i zdravému sebepojetí a sebeúctě u žáků. Součástí diplomové práce je empirický výzkum užívaných metod hodnocení a sebehodnocení žáků ve škole s programem Začít spolu (rozhovor s vyučující, pozorování dětí při sebehodnotících činnostech a analýza dětských prací). K diplomové práci jsou přiloženy přílohy - ukázky různých metod sebehodnocení žáků.
|
|
Arteterapie ve školní praxi
ČINČEROVÁ, Helena
Práce analyzuje možnosti využití arteterapeutických metod v praxi výuky výtvarné výchovy v nižších ročnících víceletého gymnázia. V první části stručně charakterizuje principy arteterapie a nejčastější poruchy chování, učení a sebepojetí žáků. Ve druhé části přibližuje autorčinu práci s vybranými studenty. Je zde zachycen posun ve výtvarném projevu žáků v důsledku dlouhodobého metodického působení autorky v hodinách výtvarné výchovy. V závěru shrnuje získané poznatky z praxe a upozorňuje na omezení arteterapeutického působení učitele vyplývající z podmínek školní výuky.
|
|
Děti jiné národnosti v mateřské škole
Vodičková, Stanislava ; Opravilová, Eva (oponent) ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá dětmi jiné národnosti v mateřské škole. Teoretická část vychází z odborné literatury, definuje pojmy spjaté s multikulturní a interkulturní výchovou, analyzuje několik významně odlišných kultur, poskytuje informace o počtu dětí cizinců v mateřských školách v ČR. V praktické části mapuje situaci na jednom pražském obvodě podle složení a počtu dětí jiných národností. Přináší výsledky z realizace projektu zaměřující se na rozvoj multikulturního a interkulturního cítění dětí předškolního věku. Seznamuje s názory učitelek mateřské školy a rodičů dětí jiné národnosti na předškolní vzdělávání ve vybrané mateřské škole.
|
| |
|
The proportion of piano at the profiles of future teacher of Music - Music Education
Kistyová, Ľubica ; Poledňák, Ivan (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent) ; Medňanská, Irena (oponent)
Hlavnou témou dizertačnej práce je poukázať na význam klavírnej hry pri umeleckom i osobnostnom formovaní učiteľa hudby. Autorka zdôrazňuje potrebu dostatočne rozvinutých klavírnych zručností učiteľa ako propagátora umeleckých diel a tiež ako iniciátora hudobno-tvorivých činností. Analyzuje rôzne stupne a formy klavírnej prípravy, všíma si ich pozitíva i nedostatky. Upozorňuje na profesionálnosť tejto prípravy, založenej na komplexnom, celostnom prístupe k osobnosti interpreta. Vo vysokoškolskom študijnom programe Hv nachádza mnohoraké využitie klavírnej hry na základe interdisciplinárnych vzťahov. Reflektuje tvorbu a priebeh niektorých modelových umelecko- pedagogických prezentácií vysokoškolákov v predmete didaktika Hv s využitím klavírnej tvorby pre deti ako základu najmä k percepčným hudobným činnostiam. Študenti sú motivovaní k potrebe vlastnej interpretácie počúvaných skladieb v pedagogickej praxi. "Živou" klavírnou hrou môžu účinnejšie pôsobiť na hudobno-zážitkový svet detí. Autorka tým nastoľuje východisko pre skvalitňovanie umeleckého i osobnostného profilu učiteľa hudby - hudobnej výchovy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|