Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kognitivní chyby v procesu masové komunikace
Zíka, Vojtěch ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Hladík, Radim (oponent)
Tato práce je založena na předpokladu, že se lidé v důsledku duálního systému myšlení při rozhodování opírají o širokou škálu přibližných pravidel (heuristik), která způsobují předvídatelné a systematické chyby v úsudku (kognitivní biasy). Ačkoliv je toto východisko typické především pro obory jako behaviorální ekonomie nebo behaviorální právo a ekonomie, není důvod se touto optikou nedívat i na jiné vědní disciplíny, jako je například studium mass mediální komunikace. Tato práce proto nabízí analýzu trhu s informacemi, kde na nabídkové straně stojí producenti (např. mediální organizace) a na poptávkové straně spotřebitelé (publika), se zaměřením na faktory vedoucí k tomu, že se vnímaný popis události může od této události diametrálně lišit. Jedním z kognitivních biasů, které u jedinců způsobují odlišné vnímání stejného mediálního obsahu je efekt nepřátelských médií. V jeho důsledku sympatizanti se společensky kontroverzním tématem mají tendenci vnímat informace v médiích jako nepřátelské vůči jejich vlastnímu názoru. Dosavadní výzkum dospěl k závěru, že nepřátelské vnímání informací je u sympatizantů vyvoláno především dosahem sdělení, který je vysvětlován pomocí selektivní kategorizace - sympatizanti z opačných táborů sice vidí stejný obsah, ale vnímají ho s odlišnou valencí. Tato valence je obsahu dodána...
Kognitivní chyby v procesu masové komunikace
Zíka, Vojtěch ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Hladík, Radim (oponent)
Tato práce je založena na předpokladu, že se lidé v důsledku duálního systému myšlení při rozhodování opírají o širokou škálu přibližných pravidel (heuristik), která způsobují předvídatelné a systematické chyby v úsudku (kognitivní biasy). Ačkoliv je toto východisko typické především pro obory jako behaviorální ekonomie nebo behaviorální právo a ekonomie, není důvod se touto optikou nedívat i na jiné vědní disciplíny, jako je například studium mass mediální komunikace. Tato práce proto nabízí analýzu trhu s informacemi, kde na nabídkové straně stojí producenti (např. mediální organizace) a na poptávkové straně spotřebitelé (publika), se zaměřením na faktory vedoucí k tomu, že se vnímaný popis události může od této události diametrálně lišit. Jedním z kognitivních biasů, které u jedinců způsobují odlišné vnímání stejného mediálního obsahu je efekt nepřátelských médií. V jeho důsledku sympatizanti se společensky kontroverzním tématem mají tendenci vnímat informace v médiích jako nepřátelské vůči jejich vlastnímu názoru. Dosavadní výzkum dospěl k závěru, že nepřátelské vnímání informací je u sympatizantů vyvoláno především dosahem sdělení, který je vysvětlován pomocí selektivní kategorizace - sympatizanti z opačných táborů sice vidí stejný obsah, ale vnímají ho s odlišnou valencí. Tato valence je obsahu dodána...
Sociální sítě v životě teenegerů
Zíka, Vojtěch ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Fišerová, Sylvie (oponent)
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jakou roli hrají SNS (Social Network Sites) a Internet v životech dnešních teenagerů. Především, kolik času tato věková skupina věnuje zmíněným fenoménům, jaký jim přikládá význam a jak se teenageři, jejich rodiče a pedagogové staví k rizikům, která jsou spojena s životem v online světě. Teoretický rámec práce je postaven, vedle zasazení tématu do historického kontextu vývoje Internetu a SNS, především na pracích a výzkumech danah boydové, Sonii Livingstoneové a Zeynep Tufekciové. Jsou v něm mimo jiné rozlišeny typy SNS, rozebrány důvody k užívání SNS, popsána nejčastější rizika spojená s užíváním Internetu, ale také objasněny některé fámy a mýty, které jsou běžně s online světem spojovány. Dále v teoretické části představuji vlastní rozdělení SNS podle míry anonymity uživatelů na Anonymní SNS, Kvazi-anonymní SNS a Neanonymní SNS. Toto rozdělení vychází z aplikace interních institucí podle Stefana Voigta na prostředí Internetu. Výzkumná část, založená na kvantitativním výzkumu (n = 543), analyzuje situaci českých teenagerů studujících víceletá gymnázia v pěti hlavních oblastech: Využívanost SNS, Čas strávený na Internetu a SNS, Online bezpečnost, Přátelství na Facebook.com, Role SNS v životech teenagerů. Výsledky jsou porovnávány s výstupy nejen z prací...
Time-saving bias
Zíka, Vojtěch ; Dušek, Libor (vedoucí práce) ; Miklánek, Tomáš (oponent)
Time-saving bias je kognitivní chyba, která systematicky ovlivňuje lidské vnímání vztahu mezi rychlostí a časem. V důsledku toho nadhodnocují odhady získaného/ztraceného času při zrychlení/zpomalení ve vysoké rychlosti a podhodnocují odhady získaného/ztraceného času při zrychlení/zpomalení v nízké rychlosti. Tento bias se nejvíce objevuje v souvislosti s řízením vozidla, kde zmíněné zkreslení může vést k nesmyslně rychlé jízdě. Kromě dopadu na bezpečnost jízdy, vysoká rychlost ovlivňuje také spotřebu pohonných hmot. Nadměrná spotřeba může být problémem zaprvé pro firmy a zadruhé pro životní prostředí. Tato práce popisuje experiment, který se na základě dříve navrženého opatření zabývá otázkou, zdali lze time-saving bias potlačit a dosáhnout tak větší bezpečnosti a nižší spotřeby. Experiment byl proveden ve středně velké firmě a na základě dat o spotřebě 45 participantů bylo zjištěno, že aplikované opatření nemělo na spotřebu žádný vliv. Důvodem může být problém pána a správce, který výrazně mění pobídky řidičů v důsledku faktu, že ti jako zaměstnanci nenesou náklady na provoz vozidla.

Viz též: podobná jména autorů
2 Zika, Vladimír
2 ZÍKA, Václav
5 Zíka, Vratislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.