Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  začátekpředchozí56 - 65dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza školních vzdělávacích programů přírodopisu na druhém stupni základních škol
Roreitnerová, Daniela ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Rajsiglová, Ina (oponent)
7 Abstrakt Před zhruba patnácti lety prošlo české školství kurikulární reformou. Díky ní školy získaly větší svobodu, ale také zodpovědnost v tom, jak bude vzdělávání právě v jejich případě vypadat. Zavádění reformy provázela mimo nejrůznější očekávání i nedorozumění a problémy. Nyní se schyluje k revizím kurikulárních dokumentů. V tuto chvíli však zatím není jasné, co jim přesně bude podléhat, a bohužel ani to, s jakým cílem jsou vůbec změny plánovány. Tato práce si tak klade za cíl zmapovat momentální situaci pro oblast přírodopisu a podrobit vybrané školní vzdělávací programy (ŠVP) kvantitativní analýze. ŠVP jsou zde chápány jako jeden z možných ukazatelů toho, jak byly některé ideje z rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) učiteli pojaty a zpracovány. Práce se tak zaměřuje především na oblasti, které byly kurikulární reformou nově akcentovány. Jsou to témata klíčových kompetencí, propojení předmětů (ať už v rámci průřezových témat nebo mezioborovými vazbami skrze vybrané učivo) a v neposlední řadě téma metod a forem výuky a práce se samotným učivem. Analyzovány byly všechny online dostupné ŠVP základních škol na území Prahy (včetně deseti nezveřejněných na webových stránkách školy), přičemž v potaz byla brána pouze část týkající se přírodopisu. Zjištěné údaje byly zaznamenávány...
Gymnázium v Rumburku a jeho historický vývoj v letech 1906-1989
Šmahelová, Ywette ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kasper, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce pojednává o dějinách a výuce na gymnáziu v severočeském Rumburku leŃícím na hranicích se Svobodným státem Saskem. AŃ do roku 1945 bylo toto město zhruba s 10.000 obyvateli převáŃně německé. Po skončení II. světové války byla většina německých usedlíků odsunuta a do města přesídlili Češi z vnitrozemí. Během několika málo let město dosáhlo stejného počtu obyvatel jako dříve. Gymnázium zaloŃené v roce 1906 sdílelo převratné události spolu s městem, včetně dvou okupací cizími vojsky. Během své stoleté existence Gymnázium 15x změnilo svůj oficiální název. S kaŃdou změnou názvu byly spojeny tu větší, tu menší reformy školy a učebních osnov. A jelikoŃ gymnázium v Rumburku muselo respektovat nařízení ministerstev pěti státních útvarů, byla vlastnímu výkladu předřazena kapitola o gymnáziích v Čechách od jejich počátků aŃ do roku 1918.
Houby (Fungi) ve výuce přírodopisu a biologie
Braná, Zuzana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Diplomová práce se zabývá houbami (Fungi) a jejich zařazením do výuky přírodopisu a biologie. Teoretická část práce se zabývá učebnicemi přírodopisu a biologie ve vztahu k dané problematice, charakteristikou říše hub (Fungi), jejich stavbou, systematickým členěním a RVP pro základní vzdělávání, RVP pro gymnázia a ve vybraných školních vzdělávacích programech. Následuje analýza učebnice přírodopisu a biologie z různých vydavatelství zaměřující se na téma houby (Fungi). práci zařazeny návrhy pracovních listů a praktických cvičení, které zajímavou formou seznámí žáky s učiteli z oto tématu ve svých hodinách. Ve výzkumné části jsou uvedeny formou textu, tabulek a grafů výsledky analýzy rámcových vzdělávacích programů, vybraných školních vzdělávacích programů a analýzy učebnic přírodopisu a biologie. Dále jsou uvedeny učiteli ze základních škola a vyšších gymnázií. Na konci práce jsou zařazené navržené pracovní listy a laboratorní cvičení na téma houby (Fungi) společně s autorským řešením. Cílem práce je zjistit současný stav zařazení temat přírodopisu na druhém stupni základních škol a v biologii na vyšších gymnáziích. Práce je určena všem, kteří se zajímají o problematiku hub (Fungi) z KLÍČOVÁ SLOVA houby, přírodopis, biologie, učebnice, interview, pracovní listy, praktická cvičení
Využívání materiálních didaktických prostředků ve výuce přírodopisu na vybraných základních školách v Liberci
Beňová, Pavla ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití materiálních didaktických prostředků ve výuce přírodopisu na vybraných školách v Liberci. Práce je rozdělena na dvě části. První z nich je literární rešerše, která na základě odborné literatury charakterizuje didaktické prostředky obecně. Cílem práce bylo důkladněji se věnovat didaktickým pomůckám, které jsou hlavní součástí materiálních didaktických prostředků. Dále se zaměřit na funkci prostředků ve vyučovacích hodinách a při jejich výběru představit možnosti a zásady, kterými je vhodné se řídit, aby jejich použití bylo co nejefektivnější. Druhá, praktická, část přináší výsledky pozorování z celkem 29 vyučovacích hodin otevřených na 3 základních školách v Liberci. Analýza posbíraných dat nám přinesla informace o tom, jak velkou část vyučovací hodiny sledovaní učitelé věnují využívání materiálních didaktických prostředků. Na základě časové vytíženosti jsme získali přehled o preferovaných prostředcích a mohli jsme zhodnotit, zda se jedná o prostředky tradiční (sešit, klasická tabule, učebnice) či prostředky moderní (služby internetu, interaktivní tabule).
Pojetí hodnocení ve vzdělávacím oboru Přírodopis na 2. stupni základní školy: akční výzkum
Čejková, Andrea ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá hodnocením ve vzdělávací oblasti přírodopis na 2. stupni základní školy (ISCED 2). Hlavním cílem práce je seznámit se s koncepty a metodami školního hodnocení. Následně zvolit vhodné metody a postupy hodnocení pro výuku přírodopisu a ověřit je v praxi s využitím akčního výzkumu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Nejprve jsou v teoretické části představena témata týkající se dané problematiky. Nedílnou součástí procesu hodnocení je pedagogická komunikace. Hodnocení se dále odvíjí od pojetí výuky a použitých cílů. V oblasti kognitivních cílů se nejčastěji používá revidovaná Bloomova taxonomie, ovšem dnes již používáme také Novou taxonomii výchovně vzdělávacích cílů Marzana a Kendalla (2007). Hodnocení v sobě skrývá širokou škálu možností a přístupů, nejčastěji je pro hodnocení používána klasifikace a slovní hodnocení. V práci jsou vysvětleny termíny sumativní a formativní hodnocení. Hodnocení rovněž zahrnuje různé metody výuky, aktivizace žáků a zjišťování aktuálního stavu porozumění. Dále je představena vzdělávací oblast přírodopis. Akční výzkum k ověření vybraných metod a postupů školního hodnocení v přírodopisu proběhl ve školním roce 2020/2021. Hlavní metodou sběru dat bylo dotazníkové šetření mezi žáky a jejich pozorování. Výzkumný vzorek...
Terénní výuka biologie a přírodopisu v prostředí školních zahrad v České republice
Kakešová, Kristýna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá terénní výukou biologie a přírodopisu v České republice se zaměřením na školní zahrady. První část práce představuje výhody terénní výuky i překážky, které mohou jejímu zavedení bránit. Práce se dále věnuje postavení terénní výuky biologie a přírodopisu v rámcových a školních vzdělávacích programech základních škol i gymnázií, kde terénní výuka těchto předmětů většinou není explicitně zařazena. Druhá část práce se zabývá školními zahradami v České republice, shrnuje výsledky výzkumů zkoumajících jejich stav, vybavení a využití. Z nich vyplývá, že většina základních škol disponuje zahradou a využívá ji k výuce převážně pěstitelských prací a přírodovědných předmětů. V případě středních škol větší průzkumy chybí. Pozornost je v práci věnována také historii školních zahrad na českém území, organizacím zaměřeným na výuku přírodopisu a biologie na školních zahradách a několika vybraným metodám výuky, které jsou vhodné pro vyučování přírodopisu na školních zahradách.
Systematické a ekologické pojetí výuky přírodopisu
Matoušová, Pavlína ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním dvou vybraných pojetí výuky přírodopisu na základní škole. V teoretické části práce je shrnuto zařazení přírodopisu jako vzdělávacího oboru, vysvětlena možná pojetí jeho výuky a porovnány výhody a nevýhody dvou vybraných variant s odkazem na naplnění vzdělávacích cílů a respektování didaktických zásad výuky přírodopisu. Nastíněny jsou také dostupné materiály vhodné pro výuku, míra jejich využívání a srovnání způsobů výuky v závislosti na úspěšnosti v přírodovědném testování. Praktická část práce přináší porovnání výsledků dotazníkového šetření mezi jednotlivými skupinami ekologicky a systematicky vyučovaných žáků. Jednotlivé úlohy a otázky byly vytvořeny na základě stanovených hypotéz. Výsledky výzkumu přináší porovnání znalostní a dovednostní oblasti, ale také oblasti postojové. Stanovené hypotézy byly potvrzeny zpola, část postojová přináší odpověď na výzkumnou otázku. Žáci vyučovaní ekologicky byli skutečně úspěšnější v úlohách, které vedly k propojení znalostí a odvozování ze vztahů mezi organismy, ovšem statisticky nebyl rozdíl významný. Bodový propad v těchto ekologických otázkách ovšem u systematicky vyučovaných žáků nebyl příliš masivní a znalost systematiky je v celkovém skóre stavěla do výhodné pozice. Větší oblibu přírodopisu jako předmětu vykázali...
Psárský les v okrese Praha - západ jako lokalita přírodovědné školní exkurze
Prokopcová, Michala ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce NÁZEV: Psárský les v okrese Praha - západ jako lokalita přírodovědné školní exkurze AUTOR: Bc. Michala Prokopcová KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. ABSTRAKT Tato diplomová práce zpracovává lokalitu Psárského lesa v okrese Praha - západ jako vhodnou oblast pro realizaci přírodovědné školní exkurze. Hlavním cílem této práce byla příprava a realizace komplexní přírodovědné exkurze do Psárského lesa a ověření její edukační efektivity u žáků nižších tříd 2. stupně ZŠ formou pedagogického výzkumu. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím didaktických testů, které porovnávaly vstupní znalosti před exkurzí (pretest) a nabyté znalosti po exkurzi (posttest). Didaktický koncept přírodovědné exkurze do Psárského lesa byl zpracován v souladu s klíčovými aspekty oborové didaktiky biologie a na základě komplexního vyhodnocení zájmové oblasti pro plánovanou exkurzi, která tvořila podklad pro exkurzní náplň a vytipování vhodných stanovišť k exkurzním činnostem. Dále v rámci diplomové práce proběhlo navazující šetření prostřednictvím postojového dotazníku ke zjištění přínosu exkurzí ve výuce přírodopisu z pohledu žáků. Výsledky výzkumu potvrzují, že exkurze je vnímána jako efektivní a zároveň...
Náměty na přírodopisné exkurze pro žáky základních škol v Ústeckém kraji
Peterková, Lenka ; Němcová, Lenka (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Cílem diplomové práce bylo vytvořit náměty na přírodopisné exkurze pro žáky 2. stupně základních škol v Ústeckém kraji. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je krátce představena exkurze jako organizační forma výuky se zaměřením na specifika přírodovědné exkurze včetně výukových cílů a metod. Následuje charakteristika vědních disciplín a jednotlivých typů přírodovědných exkurzí. Praktická část předkládá náměty na tři přírodovědné exkurze. Každý z navrhovaných námětů obsahuje podrobný návod na přípravu i vlastní průběh exkurze, včetně závěrečné fáze. Součástí jsou také podklady pro učitele zahrnující popis trasy, informace o lokalitě, pracovní listy včetně řešení a doplňující informace k jednotlivým otázkám. Ověření vybrané exkurze v praxi proběhlo v červnu 2020 se žáky 7. třídy Základní školy v Polepech. Klíčová slova Exkurze, přírodopis, pracovní list, Ústecký kraj
Aktivizační výukové metody se zaměřením na zoologii a ekologii vyšších obratlovců
Gotthardová, Magdaléna ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce pojednává o aktivizačních výukových metodách využívaných v hodinách přírodopisu na základních školách, se zaměřením na výuku vyšších obratlovců - plazů, ptáků a savců. Práce vychází z teoretické části popisující výukové metody vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. Hlavní část je tvořena konkrétními aktivizačními úlohami vytvořenými autorkou práce, které směřují k výuce orientované na žáka. KLÍČOVÁ SLOVA Didaktika biologie, přírodopis, aktivizační metody, výuka, škola

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   začátekpředchozí56 - 65dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.