Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 213 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Akvárium jako ekosystém vhodný k etologickým pozorováním ryb
Mejstříková, Lucie ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Akvaristika je velmi rozšířeným koníčkem nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi. Akvárium však nemusí sloužit pouze jako okrasný a relaxační prvek, ale také jako vyučovací pomůcka. Prostřednictvím projektové výuky v něm může být studována etologie ryb, například jejich orientace v prostoru a čase v souvislosti s místem krmení nebo epigamní a sociální chování. Úspěšnost a neúspěšnost chovu ryb a pěstování rostlin poukazuje na nerovnováhu minerálů a látek ve vodě, proto je důležité brát zřetel na jejich koloběh v akváriu. Tato práce popisuje, jak založit a pečovat o akvárium včetně vlastních doporučení. Pro názornost koloběhu látek, energie a hmoty byla vytvořena jednoduchá schémata, která lze využít i při výuce ekologie. V praktické části byla popsána biologie modelových akvarijních ryb doplněna mnoha vlastními fotografiemi. V didaktické části byly navrženy pracovní listy - jeden slouží jako podklad pro projektovou výuku, druhý pro analýzu dat. Efektivnost pracovních listů byla ověřena žáky šesté a osmé třídy základní školy. Druhý pracovní list vznikl jako reakce na nízkou návratnost a nepřesné řešení prvního z nich, který je časově náročný na realizaci (minimálně dva týdny). Výsledky žákovských prací zjednodušeného pracovního listu byly výrazně lepší vzhledem k okamžité zpětné vazbě učitele při...
Včelařství a jeho využití na základní škole
Voska, Karel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se věnuje včelařství a možnostem jeho využití na základní škole. První část je zaměřena na celou nadčeleď Apidae se zaměřením na včelu medonosnou. Zmíněny jsou ale i další zástupci napříč různými sociálními modely, od včel samotářek, přes včely žijícími v různých úrovních komunitního života, až po velká včelí společenství. Ve druhé části práce je přiblížen vývoj včelařství, nejprve na obecné rovině a poté na území našeho státu. Od samotného vzniku vztahu člověka a včel, přes první průkopníky opravdového včelařství ve Středomoří, Egypťany, Řeky a Římany, až po vývoj včelařství na našem území od středověku až do 20. století. Třetí a poslední část diplomové práce se pak věnuje využití včelařství na základní škole. V této didaktické části jsou nejprve popsány různé možnosti, jak včely ve výuce využít v nejrůznějších předmětech na základní škole. Součástí textu jsou návrhy témat a náplně hodin, možné využití mezipředmětových vztahů a tandemové výuky a také návrhy pracovních listů. Druhá část didaktické práce se pak věnuje včelařskému kroužku při základní škole. Hlavně pak pravidlům i tipům pro jeho správné fungování. Součástí práce je také několik badatelských otázek, zaměřujících se na to, zda a jak může být využití včel ve výuce prospěšné pro žáky. Odpovědi na otázky byly zpracovány pomocí...
Minerální prameny Františkových Lázní
Hájková, Eliška ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je sumarizovat dostupné informace o minerálních pramenech v oblasti Františkových Lázních a detailně je charakterizovat z chemického a fyzikálního hlediska. Práce se dále zabývá geologií a hydrogeologií dané oblasti. Definuje pojem balneologie a uvádí příklady nemocí, které lze léčit za pomoci minerálních pramenů. Pro potřeby školní praxe na základních školách jsou jednotlivé františkolázeňské prameny seřazeny do exkurzního okruhu. Klíčová slova: minerální prameny, balneologie, Františkovy Lázně, exkurze, základní škola
Použití umělé inteligence studenty gymnázia při psaní referátu
Brabenec, Daniel ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou používání umělé inteligence žáky šestiletého gymnázia při psaní krátkých referátů na daná biologická témata. Problematika je to velmi aktuální a diskutovaná širokou veřejností jakožto přicházející změna pro školství a potažmo pro celou společnost. Cílem práce je tedy popsat jakým způsobem žáci gymnázia s umělou inteligencí pracují, jak často a k čemu umělou inteligenci používají, jaké problémy a chyby se při tom mohou vyskytnout a srovnat vytvořené referáty z různých hledisek. V souladu s cílem práce je stanoveno celkem šest výzkumných otázek, které jsou v práci zodpovězeny. Na základě odpovědí na výzkumné otázky jsou vyvrácené dvě ze tří stanovených hypotéz. K zodpovězení výzkumných otázek a ověření hypotéz je realizován smíšený výzkum kombinující kvantitativní i kvalitativní postupy. Žáci mají za úkol během hodin s pomocí internetových zdrojů i umělé inteligence vytvořit referát na jedno ze tří biologických témat (stavba buňky, rozmnožování rostlin a obojživelníci ČR). Tyto referáty jsou analyzovány metodou otevřeného kódování dle zakotvené teorie. Druhou složkou je dotazník zaměřující se na používání umělé inteligence žáky. Výzkumem je zjištěno, že zdaleka ne všichni žáci při práci na referátu, ani jinde, používají umělou inteligenci. Způsoby použití...
Pozorování ptáků v mimohnízdním období: dlouhodobý školní projekt pro 2. stupeň ZŠ
Tissari, Miia Aine ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá tvorbou a průběhem dlouhodobého školního projektu zaměřeného na pozorování a určování ptáků v mimohnízdním období. Projektu se v průběhu sedmi let zúčastnilo celkem 181 žáků sedmých až devátých tříd ze dvou základních škol, kteří byli rozděleni do deseti skupin podle tříd. Na začátku a na konci projektu žáci absolvovali kvíz, ve kterém měli určit 33 ptačích druhů, jež běžně navštěvují krmítko či se pohybují v jeho okolí. Pozorování probíhalo vždy od poloviny října do poloviny března, a to na krmítkách, která měli žáci umístěná u svých domovů. Svá sledování si žáci pravidelně zapisovali do ornitologických deníků. Projekt byl součástí výuky přírodopisu, ale v rámci mezipředmětových vztahů se promítl do dalších předmětů, zejména do výtvarné výchovy. Výsledkem projektu bylo značné zlepšení znalostí žáků, zvýšený zájem o ptactvo a potřebu jeho ochrany. Výrazně se zlepšily dovednosti ve využívání pomůcek potřebných k pozorování ptáků a k jejich určování. Znatelně se zvýšil zájem dětí o dění v přírodě, a to především v jejich nejbližším okolí. Práce ukazuje, že dlouhodobé projekty zaměřené na přírodu mohou mít pozitivní vliv na vzdělávání. Zároveň pomáhají v žácích budovat environmentální odpovědnost a formovat a posílit jejich kladný vztah k přírodě. KLÍČOVÁ SLOVA Ornitologie,...
Studie o poměru veřejnosti k ochraně přírody v CHKO Jeseníky
Beranová, Markéta ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce zkoumá vztah návštěvníků chráněné krajinné oblasti k ochraně přírody, k turistice a dalším sportovním aktivitám. Shrnuje teoretické poznatky o Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a o Národní přírodní rezervaci Praděd - charakterizuje jejich území, předmět ochrany a zabývá se také jejich využitím z pohledu cestovního ruchu a sportovních aktivit, a to nejen v současnosti, ale i v minulosti. Součástí práce je také analýza územní dokumentace, tedy územních plánů a plánu péče. Je zjišťováno, jak je v nich řešena otázka cestovního ruchu a sportovních aktivit v souvislosti s chráněným územím. Práce obsahuje také výsledky terénního dotazníkového šetření, které proběhlo na území Pradědu. Cílem výzkumu bylo zjištění názorů návštěvníků na oblast jako takovou, ale především na vztah k ochraně přírody, k práci správy chráněné oblasti a na vztah k sjezdovému lyžování a cykloturistice. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Přírodovědně zaměřené kurzy univerzity třetího věku z pohledu jejich účastníků
Jedlička, Tomáš ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Faktory ovlivňující motivaci ke studiu přírodovědných oborů jsou intenzivně zkoumány. Většina autorů se ale věnuje mladším věkovým skupinám populace, především žákům základních a středních škol. Ve své rigorózní práci a publikovaném článku jsem se naopak aměřil na vzdělávání seniorů. Jejich zájmové vzdělávání v důchodovém věku nabývá stále většího významu, protože populace v České republice celkově stárne. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů s osmi účastníky přírodovědně zaměřených kurzů univerzity třetího věku na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy jsem se snažil zjistit faktory, které seniory motivují ke studiu, a dotazoval jsem se jich, jak navštěvované kurzy hodnotí. Výzkum jsem realizoval ve své diplomové práci (Jedlička, 2018) a následně publikoval v časopise zeměpis (Jedlička a Mourek, 2023). V autorském komentáři usazuji problematiku univerzity třetího věku a účastníků jejich kurzů do kontextu pandemie covid která významným způsobem změnila běh kurzů univerzity třetího věku. V komentáři se také věnuji samotným seniorům, kteří byli pandemií významně zasaženi, a to nejenom po zdravotní stránce. Autorský komentář vytváří společně s přiloženým článkem komplexní pohled na seniory účastnící se kurzů na univerzitě třetího věku před pandemií, v průběhu pandemie a částečně i po pandemii covid Klíčová...
Způsoby předpovídání počasí a jejich využití ve výuce přírodopisu na druhém stupni ZŠ
Vladyková, Martina ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce je věnována meteorologii a jejímu zařazení do výuky přírodovědy a přírodopisu na základní škole. Dále je zaměřena na různé příklady způsobů předpovídání počasí a jejich následné využití ve výuce. Teoretická část práce uvádí základní meteorologické pojmy, přístroje a metody předpovědi počasí. Věnuje se rovněž historii meteorologie a předpovědi počasí. Velkou část kapitoly o metodách předpovědi počasí tvoří hlavně možnosti předpovědi na základně vlastního pozorování a pomocí pozorování přírody. Součástí této části je i rešerše učebnic pro 1. a 2. stupeň základní školy, pro zjištění přehledu zařazení meteorologie nebo předpovědi počasí do výuky přírodovědy a přírodopisu. Praktická část diplomové práce je zaměřena na ověření reálného využití tří způsobů předpovídání (změn) počasí: bouřkové skleničky, pijavkového barometru a jednoduchého fyzikálního barometru ze zavařovací sklenice a skleněné lahve. Závěrečná práce je věnována i praktickému pozorování v rámci laboratorních činností pro žáky 6. ročníku základní školy. Pozorování bylo navrženo pro zpestření výuky tématu kroužkovci, které je zahrnuto v učivu šestého ročníku.
Aplikace metody čtenářské gramotnosti při výuce vybraných zástupců obojživelníků na 2. stupni základní školy
Korečková, Valentýna ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Ve své diplomové práci aplikuji metody čtenářské gramotnosti ve výuce přírodopisu se zaměřením na vybrané druhy obojživelníků. Porozumění textu, je předpokladem pro učení se z textu, a je nedílnou součástí porozumění okolního světa i požadavků, které jsou na nás kladeny. To je důvodem, proč využívám multidisciplinární přístup a zařazuji metody čtenářské gramotnosti do výuky obojživelníků v přírodopisu na základní škole. V rámci diplomové práce proběhl výzkum, ve kterém zkoumám, zda žáci s poruchami učení budou zvládat porozumění textu, respektive, zda budou úspěšnější v textu jednodušším doplněném o obrázky a grafy. Dále se zabývám tím, zda výuka s aplikací metody čtenářské gramotnosti zvýší zájem žáků o probírané téma a zda budou tito žáci úspěšnější v ověřování znalostí než žáci, kteří byli vyučováni frontální metodou. Mezi metody, které jsem zvolila k dosáhnutí cílů patří výklad - frontální metoda výuky, výuka s aplikací rozvíjení čtenářské gramotnosti, sestavený test formou dotazníku a polostrukturovaný rozhovor se žáky. Jedná se o smíšený výzkum, kdy kombinuji kvalitativní a kvantitativní postupy výzkumu s terénní realizací na vybrané základní škole. Výzkum je aplikován na dva výzkumné vzorky, skupiny A a B, kdy A je vyučován frontální výukou a B je vyučován za pomoci rozvíjení čtenářské...
Výuka hydrobiologických témat v přírodopise na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji
Mázlová, Kristýna ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu na 2. stupni základních škol, a to konkrétně oblastí Středočeského kraje. Cílem mé diplomové práce je čtenáře uvést do problematiky hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu a implementovat je do výuky na druhém stupni základních škol. Zjistit, jak se moc využívá praktická výuka na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji a jak žáky hydrobiologická témata baví. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První teoretická část se zabývá hydrobiologickou teorií, vodním prostředím, jednotlivými zástupci z řad fauny a flóry, kteří se vyskytují ve studované oblasti. Dále pak antropologickou činností, která má vliv na vodní prostředí, a také ochranou vod a jejich biotopů v České republice. V další části se pak práce zabývá charakteristikou Středočeského kraje z pohledu hydrobiologie a vybraných zajímavých míst vhodných k exkurzím. V praktické části byly porovnávány vybrané učebnice přírodopisu nakladatelství Prodos, Taktik, Fraus a Nová škola, hodnocena byla jejich obsahová stránka z pohledu hydrobiologie. Dále bylo zjišťováno, jak se žáci seznamují v hodinách přírodopisu s hydrobiologií, zda je pro ně srozumitelná a jak moc je toto téma baví. Bylo využito online anonymního dotazníku, který byl rozeslán vybraným...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 213 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.