Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Postupy maturantů při řešení matematických slovních úloh řešitelných soustavou rovnic
Doubrava, Jiří ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá způsoby řešení slovních úloh řešitelných soustavami rovnic. Cílem práce je zjistit a doložit, které strategie řešení používají maturanti při řešení tohoto typu slovních úloh. Klíčovou pro zpracování tématu práce se stala databáze žákovských výřezů pěti slovních úloh ze společné části maturitní zkoušky, a to z jarních termínů let 2016 až 2020. Teoretická část se věnuje analýze tří učebnic pro žáky středních škol v Česku, a to z hlediska zařazení slovních úloh řešitelných užitím soustav rovnic. Tato část dále obsahuje seznam žákovských strategií řešení slovních úloh. V neposlední řadě v této části čtenář najde popis testu v rámci státní maturitní zkoušky z matematiky. Empirická část se soustřeďuje na rozbor pěti zvolených úloh; tato část obsahuje několik možných postupů řešení sestavených během analýzy a priori, dále pomocí statistických výstupů dokládá psychometrické vlastnosti zvolených úloh. V této části jsou zařazeny samotné výřezy žákovských řešení, které jsou rozděleny do několika skupin na základě zvolených řešitelských strategií, a dokládají tak možné postupy maturantů při řešení daného typu úloh. V závěru práce jsou shrnuta hlavní zjištění. Ukázalo se, že některé úlohy vykazovaly vysokou vynechanost, což může ukazovat na skutečnost, že pro mnoho žáků jsou...
Psychometrická analýza Lawsonova testu vědeckého uvažování
Landa, Martin ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Nikitin, Alexandr (oponent)
V předložené diplomové práci se zabýváme pojmem vědecké myšlení a problematikou určení úrovně vědeckého myšlení. Náplní práce bylo zpracování dat z České republiky, která byla shromážděná Lawsonovým testem vědeckého myšlení. Byla provedena psychometrická analýza úloh i celého testu, použita byla klasická teorie testů a Item Response Theory. Mimo jiné došlo k podrobnému analyzování distraktorů včetně komentářů nabízejících vysvětlení jejich volby respondenty. Následovalo určení úrovně vědeckého myšlení respondentů, tedy žáků českých základních škol a gymnázií. Na závěr bylo provedeno srovnání našich výsledků s výsledky českých i zahraničních studií.
Kompetence ředitele školy v arabské společnosti v Izraeli a jejich uplatňování při řízení
Agayneh, Abdulrahman ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Urbánek, Petr (oponent) ; Poláchová-Vašťatková, Jana (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na uplatňování kompetencí ředitelů při řízení arabských škol v Izraeli a jejich možný dopad na klima učitelského sboru. Jejím cílem je porozumět kontextu práce ředitelů a učitelů v arabských školách v Izraeli a vlastním výzkumem ukázat na souvislosti mezi stylem pedagogického řízení a klimatem v učitelském sboru v těchto školách. První část práce představuje izraelskou společnost a strukturu vzdělávacího systému. Porovnány jsou podmínky pro vzdělávání na arabských a židovských školách. Dále se zaměřuje na kompetence ředitelů z obecně manažerského hlediska a z hlediska legislativně daných práv a povinností. Součástí jejich kompetencí je i pedagogické řízení školy. Cílem vlastního empirického výzkumu bylo popsat styly pedagogického řízení ředitelů v arabských školách v Izraeli, popsat klima učitelských sborů v těchto školách a popsat souvislosti mezi stylem pedagogického řízení a klimatem, příp. identifikovat faktory pedagogického řízení, které přispívají k příznivému klimatu v učitelských sborech. Využity byly volně dostupné a standardizované dotazníkové metody. Styl pedagogického řízení byl zjišťován dotazníkem PIMRS (Principal Instructional Management Rating Scale), klima učitelského sboru pak pomocí OCDQ-RS (Organizational Climate Description Questionnaire for...
Výuka fyziky s přihlédnutím k osobnostním typům žáků
Kšírová, Eva ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent)
V rámci této práce jsem se zabývala rozdělením žáků podle toho, zda přijímají informace snáze prostřednictvím intuice nebo smyslů. Teoretickým východiskem je rozdělení podle "Teorie typů" Šárky Mikové. Pro učitele je toto rozdělení klíčové, jelikož tak mohou zvýšit efektivitu výuky a individuální přístup k žákovi. Cílem bylo jednak vytipovat konkrétní prostředky ve výuce fyziky, které by mohly odpovídat jednotlivým typům žáků a dále některé z těchto prostředků použít k návrhu diagnostického dotazníku. Na základě rozhovoru se žáky pak bylo zrealizováno kvalitativní posouzení validity položek tohoto dotazníku. Konkrétně jsem vytipovala úlohy, otázky, metody a formy výuky, které rezonují s daným typem. Dále jsem na základě kvalitativní analýzy rozhovoru s žákem určila, jaký příjem informací by mohl preferovat. Tuto informaci jsem porovnala s názorem vyučujícího. Součástí práce je také posouzení validity otázek zvolených pro rozhovor a jejich navrhovaná modifikace pro budoucí využití.
Klasické cukrářské výrobky v moderním trendu v teoretické a praktické výuce
Kozlová, Jana ; Novotná, Kateřina (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent)
Bakalářská práce "Klasické cukrářské výrobky v moderním trendu v teoretické a praktické výuce" zaměřuje se na základní rozdělení na výrobky Makronky a dezerty Pavlova a jejich popis. V hlavní části je uveden popis nových surovin, technologických postupů a výroba Makronek, dezertů Pavlova a jejich zdobení. Práce obsahuje vývoj a historii cukrářské výroby, rozdíl mezi klasickou a moderní cukrařinou. Ve své práci uvádím použití nových bezlepkových a bezlaktózových surovin a polotovarů, které se využívají v cukrářské výrobě. V praktické části je popsáno využití nových surovin v odborném výcviku a cvičné kuchyni. Je zde vyhodnocena anketa od žáků ze dvou škol a představena vlastní cukrářská tvorba. KLÍČOVÁ SLOVA Obor cukrář, cukrářská výroba, historie cukrářské výroby, hygiena a sanitace, odborná příprava v cukrářství, nové trendy, technika plnění výrobků, technika zdobení, teoretická a praktická výuka nových materiálů, technologických postupů.
Osobnostně-situační konstelace nudy
Boháčová, Aneta ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Coufalová, Jana (oponent) ; Chvál, Martin (oponent)
Práce se snaží zachytit vývoj pojmu nudy od nejstarších dob do doby současné. Historické koncepty nudy jsou uchopeny prostřednictvím filozofických a literárních pojednání. Moderní vědecké přístupy k nudě jsou prezentovány s ohledem na způsob empirického ověřování nudy a její výchozí definici. Výzkumné šetření se zaměřuje na ověřování psychometrických vlastností dvou zahraničních dotazníkových nástrojů k měření nudy a na analýzu pojmu nuda v českém prostředí. Cílem výzkumného šetření je odhalit, v jakých významových úrovních je nuda vnímána českou populací žáků středních škol, a jaké osobnostní a situační faktory mají vliv na pojetí a prožitek nudy. Výstupy výzkumného šetření poukazují na určité problémy nástroje Boredom Proneness Scale autorů Farmer & Sundberg (1986) při aplikaci na českou populaci. Naopak výstupy konfirmační a explorační faktorové analýzy a provedené komparativní obsahové analýzy potvrzují vhodnost použití nástroje Multidimensional State Boredom Scale autorů Fahlman et al. (2011) na českou populaci žáků středních škol. Analýza pojmu nuda naznačuje některé souvislosti mezi vnímáním pojmu nuda, jejím prožitkem a osobnostními charakteristikami jedince a situačními faktory. Výstupy obsahově kategoriální analýzy pojmu nuda jsou v souladu s dosavadními vědeckými teoriemi a koncepty...
Syndrom vyhoření. Výzkumná sonda u souboru učitelů Středočeského kraje
Antošová, Oxana ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou syndromu vyhorení u souboru ucitelu Stredoceského kraje. První cást diplomové práce je teoretická, která vymezuje a vysvetluje pojem syndrom vyhorení, jeho vývoj, príznaky a príciny vzniku, vcetne objasnení rozvoje syndromu vyhorení u ucitelu. Druhá cást diplomové práce je výzkumná, která obsahuje popis cílu výzkumu, metody, postupy, zpracování získaných dat. Výsledky výzkumu prináší odpovedi na stanovené hypotézy. Konecné výsledky jsou prevedeny do tabulek a grafu pro vetší prehlednost. Pri zpracovávání diplomové práce jsem vycházela z poznatku získaných studiem odborné literatury.
Přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v ČR v mezinárodním výzkumu PISA
Petrášek, Pavel ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Název práce: Přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v ČR v mezinárodním výzkumu PISA Autor: Pavel Petrášek Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Diplomová práce je zaměřena na výsledky patnáctiletých žáků České republiky ve vybraných úlohách mezinárodního výzkumu PISA. Obsahuje stručné seznámení s metodologií výzkumu a jeho realizací v našich podmínkách. Práce poukazuje na vztahy mezi úspěšností žáků a jinými proměnnými zjišťovanými v doprovodném dotazníku, jako jsou například pohlaví, vzdělání rodičů, vztah k matematice nebo socioekonomické zázemí žákovy rodiny. Dále práce obsahuje porovnání důležitosti jednotlivých dotazníkových proměnných a srovnání výsledků z roku 2000 a 2003. Práce může sloužit jako námět pro hlubší zkoumání daných vztahů a jejich porovnání v delším časovém horizontu s využitím výsledků z dalších cyklů výzkumu. Přiloženo je také CD, které obsahuje elektronickou podobu práce. Klíčová slova: testy, mezinárodní výzkum, přírodovědná gramotnost

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 CHVAL, Miroslav
1 Chval, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.