Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 85 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vojta Beneš 1878-1951
Kulhánková, Radka ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o eském politikovi, u iteli, spisovateli a publicistovi Vojtovi Benešovi, bratrovi druhého eskoslovenského prezidenta Edvarda Beneše. 73 let jeho života pat ilo dob , která p inesla dva sv tové vále né konflikty i zásadní obraty v historii naší zem . V život Vojty Beneše najdeme dv velká témata. Práci pro vlast a práci pro eskoslovenské dít . Beneš byl vášnivým nacionalistou v tom nejlepším slova smyslu a myšlence samostatného, humanistického a demokratického státu pod ídil celý sv j život. Pomohl p i jeho vzniku v roce 1918 jako aktivní v dce protirakouského odboje našich krajan v Americe, bojoval na obranu našeho státu v roce 1938 a pozd ji v roce 1948, kdy byla naše zem ohrožena dv ma totalitami. Druhým tématem Benešova života, kterým se tato práce zabývá, byla pedagogická práce a pomoc eskoslovenskému dít ti, kterou vykonával ve své profesi u itele, pozd ji ve službách vrcholných školských orgán a v institucích, které poskytovaly sociální pé i pot ebným.
Kázeňské problémy ve školní třídě
Nová, Helena ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Di pl omo vá p r á c e "Ká z e ňs k é pr obl émy v e šk ol ní t ř í dě " j e z amě ř en a n a pr oj e v y n ek á z n ě , v ys k yt uj í c í s e bě h em v yu čo v ání . Te o r e t i c k á č á s t p op i s uj e z á kl ad ním pojmy t ýka j í c í s e t é to pr ob l ema t ik y, ch a r ak t e r i z uj e o be c n ě p ř í č in y k á z e ňs k ýc h pr ob l émů v e šk ol ní t ř íd ě a p op i suj e mož né p ř í s t up y a t e c hn ik y, j ak n ek á z ni př e d ch á z e t n ebo j i ř e š i t . Pr a kt i c k á č á s t p r á c e ř e š í k á z eň sk é pr ob l émy ve ško lní t ř íd ě b ěh em v yu čo v á ní n a s t ř e dn í c h šk ol á ch . Na z ákl ad ě d ot a z ní ko véh o š e t ř e n í a s t ru kt u ro v an éh o p oz o ro vá n í př ed e vš ím z j i š ťuj e , s j ak ými n e j č a s t ě j š ími a ne j z áv a ž ně j š ími d ru h y ne k á z n ě s e pe d ago gi č t í pr a co vn í c i s e tk á va j í , j a k é me to d y a p os tu p y n e j č a s t ě j i po už ív a j í p ř i p ř e d c há z e ní a ř e š ení n ek á z ně , co s p a t ř u j í ne j č a s t ě j i j ak o j e j í př í č inu a j ak j sou sp ok oj en í s ami s e s e bo u p ř i př ed c h á z e n í a ř e š e ní š kol ní n ek á z ně .
Vysoké školy a vzdělávací politika v České republice po roce 1989
Stehlík, Tomáš ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Diplomová práce "Vysoké školy a vzdělávací politika v České republice po roce 1989" se zaměřuje na vývoj vysokoškolského vzdělávání po roce 1989. A nejen to. Stejným způsobem se snažím vnímat možné aspekty, které budou mít vliv na rozvoj vysokoškolského vzdělávání. Dvacet let rozvoje vysokoškolského vzdělávání mělo významný vliv na stav vysokých škol v České republice. Na tento stav mělo vliv několik aspektů, které jsem se pokusil zmapovat. Stejně jako je důležité vnímat minulost, je nutné vidět i možnou budoucnost. Tu j sem se pokusil popsat v závěrečné části práce.
Křesťanské educatio v životě a díle vybraných historických osobností
Schicker, David ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Tématem této práce, která se pohybuje na pomezí teoretické, historické a historicko - srovnávací studie, je křesťanské educatio chápané jako nejryzejší vyjádření bytostné podstaty výchovy. Na úvod přibližujeme pojem výchovy tak, jak se dnes vyskytuje v pedagogické teorii. Další kapitola se zabývá vymezením křesťanského educatia. Jelikož se v práci snažíme rovněž o historický pohled, představujeme dále i platónskou paideu jako předchůdce educatia. Pak se obracíme směrem ke středověku a na osobnostech sv. Augustina a sv. Františka z Assisi ukazujeme, jak se tyto osobnosti snažily ideál křesťanského educatia svým životem naplnit. V poslední kapitole se již nacházíme v době, kdy se pohled na výchovu v duchu tohoto ideálu dostával stále více do pozadí. Z této doby jsou vybrány osobnosti, které v tomto pojetí výchovy nadále spatřují nejvyšší ideál člověka a které se ho zároveň snaží převést do svého života a díla. Cílem a smyslem práce je ukázat jeden z možných inspirativních pohledů na výchovu a vybídnout k zamyšlení nad naší současnou situací.
Spolupráce mezi žáky a učitelem ve waldorfských školách
Zajíčková, Petra ; Sedláčková, Daniela (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Tato práce, která se člení na dvě části, teoretickou a empirickou, se zabývá "Spoluprací mezi žáky a učitelem ve waldorfských školách". V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy dle literatury týkající se spolupráce, například co je spolupráce, principy kooperativního učení. Dále pojmy týkající se waldorfské pedagogiky, například podstata waldrofské pedagogiky, antroposofie, základní rysy waldorfské pedagogiky. Další část propojuje obě témata - spolupráci a waldorfskou pedagogiku - a popisuje principy kooperativního učení ve waldorfské pedagogice a specifika spolupráce ve waldrofské pedagogice. V literatuře se mi nepodařilo objevit téma spolupráce ve waldorfských školách, doplňuji tedy tuto kapitolu o vlastní praktické zkušenosti. Empirická část této práce se zaměřuje na specifika spolupráce ve waldorfských školách. Využity k tomu byly různé výzkumné techniky jako například pozorování, rozhovor, analýza školních dokumentů. Hlavní cíl této práce je zjistit, jak se projevuje spolupráce ve waldrofských školách, konkrétně jaká jsou specifika spolupráce. Waldorfské školy jsou v některých rysech odlišné od běžných škol, což se promítá i do spolupráce, jak mezi učitelem a žákem, tak mezi žáky. Důraz na komplexní rozvoj dítěte, věk dítěte, vztah učitele s žáky jsou nepostradatelná specifika waldorfské...
Čelákovické školství a odbojová činnost učitelů za nacistické okupace
Šturma, František ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou českého školství v období nacistické okupace. Na konkrétních příkladech obecné a měšťanské školy v Čelákovicích jsou přiblíženy základní rysy především našeho národního školství v tomto tragickém období, které podle charakteru působení nacistů na školskou oblast členíme na několik etap. Přitom za úvodní časový úsek považujeme již období tzv. druhé republiky, které v mnohém předznamenává následující léta existence Protektorátu Čechy a Morava. Zde pak sledujeme, jak se až do konce druhé světové války čelákovické školy proměňovaly pod stále se zvyšujícím tlakem německé okupační moci, jak postupem času docházelo k degradaci nejen každodenní školní práce, ale i postavení českých učitelů. Pozornost je také věnována neúspěšnému pokusu o založení městské hudební školy, která se měla stát významným kulturním centrem Čelákovic. Závěrečná část práce se zaměřuje na odbojovou činnost učitelů, kteří byli zároveň hlavními představiteli místní odbojové organizace. Jedná se zejména o Jaroslava Kruckého, jedné z obětí nacistického režimu, a Václava Grafnettera, který se jako vedoucí zdejšího odboje postavil v květnu 1945 do čela lidového povstání v Čelákovicích.
Sociálně-pedagogická interpretace feministického hnutí v České republice
Tarantová, Martina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji otázkám vývoje feminismu nejen ve světě, ale především v českých zemích. Snažím se poukázat na změny v sociální a výchovně-vzdělávací oblasti, které s sebou feministické hnutí přineslo a zmapovat aktuální feministická témata, která jsou stále otevřená a v nichž přetrvává nerovnoprávné postavení mužů a žen.
Učitelský ústav v Kutné Hoře a jeho proměny v letech 1870-1948
Křemenáková, Radka ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Diplomová práce "Učitelský ústavu v Kutné Hoře a jeho proměny v letech 1870 - 1948" mapuje historii instituce od jejího založení v roce 1870 do roku 1948, kdy byla v souvislosti s úpravou vzdělávání učitelů elementárních škol zrušena. Předkládané informace získané především studiem pramenů jsou podpořeny příslušnými právními předpisy upravujícími vzdělávání učitelů v učitelských ústavech, které vysvětlují vnitřní změny instituce v různých etapách jejího vývoje a poskytují komplexní obraz o podobě vzdělávání učitelů elementárních škol.
Počátky vyššího vzdělávání žen v Čechách
Flekal, Karel ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kremličková, Marta (oponent)
Tato práce pojednává o té oblasti emancipace českých žen, která se týkala jejich úsilí o zpřístupnění vyššího vzdělání. První kapitola nastiňuje v hrubých rysech historický vývoj postavení ženy ve společnosti od nejstarších dob do konce 18. století. Stěžejní část práce pak popisuje úsilí českých žen a mužů, kteří se angažovali v otázce středoškolského a vysokoškolského dívčího vzdělávání. Pozornost je přitom věnována zejména veřejným školám. Soukromé školy, spolky a další instituce jsou zmíněny spíše jen okrajově, a to zejména s ohledem na jejich pozici, kterou hráli v dalším vývoji veřejného školství. Zmíněné snahy jsou zasazeny do společenského kontextu českých zemí, především pak do kontextu snah o národní emancipaci českého národa. Částečně je pojednáno i o podmínkách a průběhu těchto společenských změn v německé a židovské menšině žijící v českých zemích. Dále je věnována pozornost především jednotlivým typům dívčích škol, jejich specifické organizaci i osnovám a jejich vývoji, a to až do počátku dvacátých let 20. století.
Vývoj elementárního školství v Závratci a okolí v letech 1815-1918
Lebduška, Václav ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
diplomové práce Diplomová práce si klade za cíl analyzovat historický vývoj školství v konkrétním regionu zasazený do kontextu dobových vlivů. Práce je formálně rozdělena na dvě části. První popisuje proces utváření českého elementárního školství od jeho historických počátků do první poloviny 19. století. Zvláštní pozornost je věnována významným školským reformám a sociálně-ekonomickému postavení učitele. Druhá část je zaměřena na dějiny místního venkovského školství v Závratci a jeho okolí v letech 1820 - 1918. Prostřednictvím mikroanalytického přístupu je zde zachycen vznik a vývoj jedné z českých elementárních škol se zdůrazněním konkrétních situací a sociálních souvislostí, které s tímto procesem byly spojeny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 85 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 VÁŇOVÁ, Romana
1 Váňová, Radka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.