Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 110 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Silice v jehličnanech (Pinopsida) a jejich využití
Kratochvílová, Eliška ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Bakalářská práce má rešeršní charakter a zaměřuje se na stručnou charakteristiku skupiny jehličnanů (Pinopsida) s ohledem na jejich systematiku, morfologii a rozmnožování, rostlinný sekundární metabolismus s vazbou na produkci rostlinných silic. Silice jsou následně detailně charakterizovány z hlediska jejich složení, využití a způsobů získávání. Práce dále podává přehled a detailní charakteristiku nejčastěji se vyskytujících silic u jehličnanů s důrazem na jejich využití a nežádoucí účinky pro člověka. Poslední část stručně představuje didaktický potenciál tohoto tématu ve výuce na základní škole.
Využívání a zneužívání rostlinných stimulantů
Lichtenbergová, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá rostlinnými stimulanty a jejich biologicky aktivními látkami. V první teoretické části práce jsou uvedeny základní informace o rostlinných stimulantech, základní charakteristiku sekundárního metabolismu a sekundárních metabolitů, včetně výskytu v různých rostlinách. Dále práce pojednává o vybraných zástupcích, společně s jejich biologicky aktivními látkami, které poskytují stimulační efekty na lidský organismus. Práce následně přibližuje problematiku možných závislostí na rostlinných stimulantech, které nejsou z hlediska informovanosti téměř známy. Tato teoretická část byla rešeršního charakteru. Poslední část práce je didaktická, zabývá se analýzou kurikulárních dokumentů pro čtyřletá gymnázia z hlediska výskytu množství informací o rostlinných stimulantech. Součástí didaktické části je návrh pracovního listu a také laboratorní práce, které by bylo možné využít při výuce. Rostlinné stimulanty jsou rozšířeny po celém světě, ale informovanost o nich je vcelku nízká, proto tato práce může být využita při výuce k rozšíření informovanosti o dané problematice. KLÍČOVÁ SLOVA rostlinné stimulanty, stimulancia, sekundární metabolity, drogová závislost
Cenomanian vegetation of the Bohemian Cretaceous Basin
Čepičková, Jana ; Kvaček, Jiří (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent) ; Spicer, Robert A. (oponent)
Disertační práce popisuje, analyzuje a interpretuje rostlinné fosílie paleoprostředí Bylo popsáno olistění cykasu druhu Čepičková et J.Kvaček včetně jeho kutikuly. Druh vykazuje hluboce zanořené průduchy obklopené papilami, které přečnívají přes stomatální dvůrek. Průduchy jsou haplocheilní a jsou uspořádány do pásů. (Velen.) Čepičková et J.Kvaček je zubatý list odromní žilnatinou. Z důvodu chybějící zachované kutikuly bylo možné pouze Čepičková et J.Kvaček je list se zubatým okrajem, jehož abaxiální kutikula je pokryta vráskováním. Toto vráskování je náhodně orientované, pouze kolem průduchů je uspořádané radiálně. je charakteristické kombinací několika druhů průduchů: laterocytními/laterocyklocytními, bicyklickými, amphibrachyparacytními, méně často brachyparacytními racytními. Průduchy v některých případech mají z vnitřní strany na pólech ztluštěniny ve tvaru "T". Čepičková et J.Kvaček je list se zubatým okrajem. Vnější strana abaxiální kutikuly je velmi hustě pokryta velkými papilami. Průduchy Pro zjišťování míry stresu z nedostatku sladké vody byla použita mikromorfologie kutikuly a izotopový signál rostlinných fosílií (δ13C v n C29). Z lomu Pecínov byly k analýze použ U5. Na základě paleobotanických, palynologických, paleoprostředí a rostlinná společenstva perucké flóry: Vegetace slaných marší,...
Minerální prameny Františkových Lázní
Hájková, Eliška ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je sumarizovat dostupné informace o minerálních pramenech v oblasti Františkových Lázních a detailně je charakterizovat z chemického a fyzikálního hlediska. Práce se dále zabývá geologií a hydrogeologií dané oblasti. Definuje pojem balneologie a uvádí příklady nemocí, které lze léčit za pomoci minerálních pramenů. Pro potřeby školní praxe na základních školách jsou jednotlivé františkolázeňské prameny seřazeny do exkurzního okruhu. Klíčová slova: minerální prameny, balneologie, Františkovy Lázně, exkurze, základní škola
Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma
Řezníčková, Adéla ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce Název: Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma Autor: Bc. Adéla Řezníčková Vedoucí práce: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zabývá tématem využití městského parku Královská obora Stromovka jako lokality vhodné pro realizování exkurzí a environmentálních výukových programů tematicky zaměřených na ptáky. Teoretická část práce specifikuje pojetí zoologických témat se zaměřením na ptáky v rámci kurikulárních dokumentů a zpracování tohoto tématu v učebnicích. Dále je v teoretické části práce charakterizována vybraná lokalita z pohledu historického i současného stavu a přehled informací o ochraně ptáků v evropském i českém právu. V závěru teoretické části je charakterizována exkurze jako výuková metoda a environmentální výukový program. Hlavním cílem práce je příprava, realizace a ověření environmentálního výukového programu, který propojuje teoretické znalosti žáků o ptácích a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí a poznávání místa, v němž žáci žijí. Celkem byly navrženy tři exkurze, které byly realizovány v průběhu různých ročních období. Získávání zpětných vazeb bylo uskutečněno formou strukturovaného rozhovoru s vyučující a dotazníků pro žáky. Rovněž proběhlo zjišťování vstupních znalostí žáků s pomocí pretestu a srovnání...
Výuka geologie z pohledu laické veřejnosti
Lacina, Martin Jakub ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
V rámci didaktiky přírodních věd se výzkumy osobních postojů zaměřují především na postoje přímých aktérů výuky, tj. žáků a učitelů. Názory laické veřejnosti jsou často opomíjeny, ačkoliv hrají významnou roli při formování postojů žáků. V rámci diplomové práce bylo realizováno dotazníkové šetřen zaměřené na postoje a názory laické veřejnosti ke geologickým vědám a jejich výuce. Dále byli osloveni žáci 1. a 2. ročníku SŠ a učitelé přírodovědných předmětů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí vybraných statistických metod, které umožnily mj. komparovat odpovědi jednotlivých cílových skupin respondentů. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 727 respondentů (414 osob z řad veřejnosti, 201 žáků a 112 učitelů). Z výsledků vyplývá, že postoje laické veřejnosti jsou spíše pozitivní. Jako vyučovací předmět není geologie považována za obtížnou a nudnou. I přes to, že všechny tři skupiny hodnotí geologii jako neoblíbený předmět, považují geologické vědy za součást všeobecného vzdělání. Za nejdůležitější aspekty efektivní výuky geologie jsou všemi respondenty považovány nadšení a motivovaní učitelé; ukázky minerálů a hornin; terénní vycházky a exkurze. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení, která by mohla přispět k popularizaci geologických věd, např. zvýšit důraz na praktické využití...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 110 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.