| |
|
Brazilská emigrace v Portugalsku po jeho vstupu do Evropského společenství
Stanzelová, Magdalena ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Tomalová, Eliška (oponent)
Bakalářská práce Brazilská emigrace v Portugalsku po jeho vstupu do Evropského společenství se zabývá migračním proudem vedoucím z Brazílie do Portugalska po roce 1986. Popisuje jeho vývoj v čase, přičemž se zaměřuje na srovnání jeho jednotlivých vln. Práce mapuje faktory, kvůli kterým Brazilci často volí za cílovou zemi právě Portugalsko, stejně jako jedinečný vztah mezi oběma zeměmi, jeho historii a smlouvy, které mu dávají mezinárodně právní rámec. Práce je analýzou příčin, vývoje a důsledků brazilské imigrace pro cílovou zemi. Druhá část práce se věnuje srovnání první vlny imigrace, jež začala na konci 80. let minulého století, a vlny druhé, která proběhla mezi lety 1998 a 2003, s cílem dokázat odlišnost motivů imigrace v obou zmíněných vlnách s důrazem na odlišnou kvalifikaci přistěhovalců a jejich uplatnění na portugalském trhu práce.
|
|
Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích
Vlasáková, Zuzana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Resumé Magisterská diplomová práce Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích se zabývá tím, jaké stereotypy o vybraných národnostních/etnických skupinách - Romech, Vietnamcích a Rusech - se ve zvoleném vzorku českého tisku objevují a jakými jazykovými prostředky se projevují. Práce vychází z předpokladu, že i přes snahu médií o politickou korektnost, jež je součástí většiny etických kodexů novinářů, není možné eliminovat některé sdílené ustálené představy o příslušnících národů/etnik, nazývané národnostní stereotypy, a že mediální obraz světa vypovídá o našem jazykovém obrazu světa. Hlavním metodologickým zdrojem byla teoretická východiska kognitivní lingvistiky, zejména tzv. teorie prototypů/stereotypů a kategorizace, tedy způsobu rozvrhování a uchopování světa, který nám pomáhá mu porozumět. Každé národnostní/etnické skupině je věnována jedna kapitola popisující způsob kategorizace a jednotlivé kategorie, jež vyplynuly z analýzy. Rovněž jsou uvedeny stereotypy zjištěné na základě výzkumu materiálu. Klíčová slova: Romové, Vietnamci, Rusové, stereotypy, kategorizace, kognitivní lingvistika, média
|
|
Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!
Dovenerová, Sylvie ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce "Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!" je pomocí kritické analýzy diskurzu identifikovat ideologická poselství v textech tohoto časopisu a analyzovat všechny podoby ideologie "my" versus "oni". Teoretická část práce se soustředí na podstatné koncepty související s textem a jeho analýzou a současně se věnuje i sociologicko- psychologickým aspektům, které provázejí proces genderové socializace. Zvláštní pozornost je věnována rodině, škole, vrstevníkům, novým technologiím a médiím. Autorka je považuje za hlavní ohniska vlivu v životě dospívajících dívek. Analytická část prezentuje dívčí svět z pohledu časopisu a zkoumá jazyk dívek a jazyk časopisu. Tato práce se pokusí odhadnout, jak jsou skrz jazyk transformovány názory, hodnoty a priority dospívajících dívek a jakou roli v tomto jevu hraje daný časopis. V závěru práce se autorka zaměří na reklamní sdělení, na která aplikuje kvalitativní metodu sémiologické analýzy. Klíčová slova Časopis, ideologie, jazyk, dospívající dívky, stereotypy, mýtus krásy
|
|
Mýty a stereotypy v reklamní fotografii (časopis Týden a Elle)
Bušková, Helena ; Lábová, Alena (vedoucí práce) ; Turek, Pavel (oponent)
Bakalářská práce Mýty a stereotypy v reklamní fotografii (časopis Týden a Elle) se zabývá významy, které reklamní fotografie obsahují a způsoby, kterými tyto významy spojují s produkty. Cílem práce je zjistit, jak se v tomto zobrazování projevují stereotypy a mýty, sdílené ve společnosti. Teoretická část práce pojednává nejprve o teorii reprezentace a pojetí znaků v sémiologii. Pozornost je věnována zvláště fungování těchto znaků v reklamní fotografii a způsobu přenesení významu mezi zobrazenými objekty. Dále se práce zabývá teorií mýtu v díle Rolanda Barthese a možnými projevy ideologie a stereotypizace v reklamní fotografii. Analytická část zkoumá pomocí sémiologické metody reklamní fotografie v časopisech Týden a Elle. Cílem analýzy je zjistit, nakolik se liší koncepty a ideje, vyjádřené v reklamní fotografii u periodika seriózního a lifestylového. Uvedeny jsou hlavní stereotypy a mýty, jež se v daných fotografiích objevují a to zejména s důrazem na genderové stereotypy, jež zde převládají. Analýza se soustředí na způsoby zobrazení muže a ženy z hlediska jejich aktivity či pasivity, životní role, předpokládaných vlastností a profese. Závěr práce obsahuje srovnání obou časopisů z tohoto pohledu a uvádí rozdíly a shody v jejich reklamním obrazu světa.
|
|
Koncept čtyř ročních období v českém jazyce
Pevná, Lucie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce zkoumá čtyři roční období skrze teorii jazykového obrazu světa. Respektuje hledisko etnolingvistické - soustředí se na české vnímání skutečnosti, objektem zájmu je především počasí a příroda proměňující se v rámci čtyř ročních období. Člověk vnímá měnící se roční období smyslově - zrakem, sluchem, čichem i dotekem. Každé roční období je jedinečné, vymezuje se vůči ostatním, především prostřednictvím typických stereotypů (automatizovaných představ o něm), prototypů (hlavních reprezentantů) a konotací (asociativních představ o přírodních fázích), přitom se tyto jednotlivé představy spojují (kolokují) s některými slovy, a vytváří tak nová pojmenování, ve kterých je dané roční období zakódováno. Podle principu antropocentrismu vnímáme jednotlivé astronomické a meteorologické jevy personifikovaně, přisuzujeme přírodě a světu kolem nás lidské vlastnosti a chování. Motto této práce zní "A na jaře už nezaseju", čímž máme na mysli součinnost dvou konceptuálních schémat (cyklu a cesty) a zároveň spojení a podobné vnímání měnící se přírody s fázemi lidského života. Rozdíl mezi nimi je v tom, že člověk vždy dojde konce své cesty, kdežto příroda se na základě cykličnosti po zimním spánku opět probudí.
|
|
Gender differences in computer world and their consequences for players of MMORPG games
Tůmová, Terézia ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Buchtík, Martin (oponent)
Práca sa zameriava na popis genderových rozdielov spojených s hrami MMORPG. Tieto rozdiely sú popisované v 4 oblastiach: historický vývoj, pracovný trh vývoja počítačových hier, genderové rozdiely avatárov a ich hráčov vo virtuálnom prostredí, a dopad týchto rozdielov na skutočnú realitu hráčov. Autorka sa spojením týchto oblastí snaží o celistvý pohľad na genderové rozdiely v počítačovom svete. Počítačový svet je spojením sveta herného a skutočného, pričom pojítkom sú hráči, hráčky a tvorcovia hier, ktorý tento svet vytvárajú. Prvé dve časti sa venujú počitačovým hrám ako celku, zatiaľ čo následné časti sa venujú priamo hrám MMORPG. Výskum sleduje predovšetkým naratívne a grafické zobrazenie ženských postáv v hernom prostredí. Toto zobrazenie je analyzované z hľadiska genderových dôsledkov .
|
| |
| |
|
Stejné zdroje = stejné/různé informace? : mediální pokrytí případu útoku Romů na chlapce v Krupce
Budnikovová, Petra ; Trunečková, Ludmila (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá mediálním pokrytím konkrétní kauzy v agenturním zpravodajství ČTK a na internetových zpravodajských portálech. Jedná se o kauzu z dubna roku 2010, kdy byl v Krupce u Teplic brutálně napaden chlapec Romy. Cílem bakalářské práce je analyzovat mediální pokrytí této události v jejím vývoji a zjistit, jak ji agentura a internetové portály zaznamenaly a zpracovaly (například zda texty přejímaly od ČTK). Z internetových zpravodajských portálů jsem si vybrala jednak tři nejčtenější - iDnes.cz, Novinky.cz, Aktuálně.cz, a pak regionální Teplický deník. Z hlediska tematického jde o zjištění, zda se v médiích objevují v souvislosti s tímto případem stereotypy a jak se konkrétně psalo o Romech. Ke správné identifikaci stereotypů, bude v práci zařazena kapitola o historii Romů na území České republiky a obecně o stereotypech v médiích.
|