Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 45 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kreativita učitelů v edukačním procesu na ZŠ
Vítová, Lucie ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Diplomová práce "Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole" se zabývá tvořivostí pedagoga, která je nezbytným předpokladem každého učitele v současném školství. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na obecné poznatky týkající se problematiky tvořivosti v práci pedagoga. Popisuje také důležité faktory, které pomáhají vést k tvořivému přístupu k výuce. Jedním z nich je užívání aktivizačních metod, které představují hlavní možnost pedagoga směřovat k tvořivému vyučování. Zaměřuje se také na pozici pedagoga v procesu školské inkluze a vhodné výukové metody a strategie pro inkluzivní vzdělávání. Praktická část se zaměřuje na aktivizační metody ve výuce. Výzkumné šetření bylo provedeno dotazníkovou metodou. Hlavním cílem bylo prozkoumat, do jaké míry učitelé na základních školách používají ve výuce aktivizační metody a zda považují tyto metody za vhodný prostředek k tvořivému a účinnému zprostředkování učiva pro všechny žáky, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. KLÍČOVÁ SLOVA Tvořivost, pedagog, učitel, pedagogická tvořivost, tvořivé vyučování, výukové metody, aktivizační metody, inkluze, inkluzivní vzdělávání
Využívání a efektivita aktivizačních metod v chemickém vzdělávání
Pražienka, Miroslav ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika Využívání a efektivita aktivizačních metod v chemickém vzdělávání Bc. Miroslav Pražienka mprazienka@seznam.cz Provedený pedagogický průzkum reflektuje požadavky moderní pedagogiky a didaktiky - učitel by měl mít nový přístup k výuce, jednak po technické stránce, jednak v oblasti metod. V současné přípravě budoucích učitelů, ale též v celoživotním dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, jsou preferovány počítače, moderní elektronika (a vše co je s nimi spojeno) a takové metody, kde se žák aktivně účastní výuky a není jen pasivním "příjemcem". Pro účely mé diplomové práce byla proto vytvořena široká škála didaktických pomůcek (PowerPointové prezentace, pracovní listy, výukové didaktické hry, demonstrační pokusy, testy, včetně metodik a manuálů), pomocí kterých byli žáci vyučováni. Před a po výuce jim byl zadán test znalostí a schopností, který byl poté vyhodnocen. Rovněž byli otestováni žáci z jiné základní školy a výsledky byly porovnány. Na počátku průzkumu byly stanoveny dvě hypotézy (znalosti a dovednosti žáků klesají postupně s narůstajícím časem od vyučovaného tématu a po delší době od probraného tématu budou mít žáci lepší výsledky při použití aktivizačních...
Výuka kosterně-svalové soustavy na středních školách
Kundratová, Miroslava ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodami, které lze uplatnit při výuce biologie člověka na příkladu kosterně-svalové soustavy. Jejím úkolem je zjistit, jaké metody se používají na dvou konkrétních středních školách, vzájemně je srovnat a zjistit jejich odezvu u žáků. Práce srovnává také Školní vzdělávací programy tří oborů a učebnice, které se zde používají. Základem praktické části jsou řízené rozhovory s učiteli a dotazníky pro žáky, na jejich podkladě pak vytvořené pracovní listy. Práce porovnává postoje učitelů a žáků a všímá si také rozdílů mezi výsledky a přístupem k práci u žáků gymnázia a odborné školy.
Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých
Míková, Gabriela ; Dvořáková, Miroslava (vedoucí práce) ; Gruber, Jan (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu lektorů a vymezení jejich kompetencí v rámci participativního stylu výuky ve vzdělávání dospělých. Práce se věnuje tématu lektorů využívajících aktivizační metody ve vzdělávání dospělých a nastiňuje současný stav profesionalizace lektorské práce v České republice. Vymezuje základní charakteristiky aktivizačních metod, které jsou ve výuce nejčastěji využívány s ohledem na nutné schopnosti lektora pracujícího s těmito metodami. V práci je představen kompetenční model lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých s možným návrhem využití tohoto modelu v praxi. Klíčová slova: lektor, profesionalizace lektorské práce, role lektora, lektorské kompetence, aktivizační metody.
Aktivizační metody a formy ve výuce přírodovědných předmětů
Kolková, Jiřina ; Drda Morávková, Alena (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá aktivizačními metodami a formami ve výuce přírodovědných předmětů a je řešena s ohledem na aprobaci autorky, kterou je chemie a biologie. Je řešena v souladu s požadavky školních kurikulárních dokumentů, obzvláště požadavkem na změnu stylu výuky ve školách. Je vypracovaná v logické návaznosti na předchozí práce autorky - projektovou výuku řešenou v diplomové práci a kooperativní činnosti řešené v práci rigorózní, přičemž výzkumná část zahrnuje dotazníkové šetření a videostudii analyzující aktivizační metody a formy sledované skupiny zejména středoškolských učitelů.
Aktivizační metody ve výuce chemie s podporou mobilních aplikací
Andrlíková, Věra ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce chemie s využitím mobilních aplikací. Teoretická část se věnuje tématu digitální gramotnosti. Analýzou dokumentu Doporučení rady Evropské unie o klíčových kompetencích pro celoživotní vzdělávání bylo zjištěno, že součástí klíčových kompetencí pro celoživotní učení je digitální kompetence. Je tedy velmi žádoucí, aby školy zahrnovaly digitální technologie do výuky a rozvíjely dovednosti žáků s nimi pracovat. Dále jsou v teoretické části ukotveny pojmy související s mobilním vzděláváním a s aktivizačními metodami. Jsou zde popsány konkrétní mobilní aplikace a aktivizační metody, které jsou využity v praktické části. Praktická část se věnuje didaktickému zpracování devíti aktivit pro výuku chemie. V návrhu aktivit je kladen důraz na aktivizaci žáků pomocí aktivizačních metod a mobilních aplikací. Aktivity byly zpracovány didaktickým cyklem CMIARE (cíl, metoda, instrukce, akce, reflexe, evaluace), což s sebou přináší mnohé prvky formativního hodnocení. Všechny aktivity byly hodnoceny několika vybranými vyučujícími chemie. Z hodnocení vyplynulo, že všechny aktivity jsou použitelné ve výuce chemie na stupni školy, pro kterou byly určeny, jsou téměř až zcela srozumitelné a jejich náročnost většinou odpovídala cílové skupině žáků, pro kterou byla...
Aktivizační metody ve výuce tématu sacharidy
Kyzlíková, Iva ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Aktivizační metody ve výuce jsou v dnešní době často diskutovaným doplňkovým vyučováním k výuce klasické. V rámci těchto metod je kladen důraz na aktivizaci žáka, tedy na povzbuzení jeho zájmu při realizaci dané aktivity, avšak zároveň je zde výhodná možnost pro učitele ovlivňovat a upřesňovat konkrétní cíle, aby odpovídaly požadavkům RVP a ŠVP. Jedním z cílů práce tedy bylo zmapovat problematiku aktivizačních metod se zaměřením na projektové vyučování a badatelsky orientovanou výuku a sestavit výběr námětů aktivit, které využívají aktivizační metody se zaměřením na téma sacharidy v podobě rešerše. Dalším cílem této práce bylo navrhnout výukovou aktivitu využívající aktivizační metody na téma sacharidy (téma v rámci organické chemie, které je sice pro žáky relativně více náročné, avšak neméně důležité) a tuto aktivitu pilotně ověřit. Návrh aktivizační metody s aspekty projektového vyučování "Seznamujeme se se sacharidy" byl reálně ověřen v 9. třídě ZŠ Vilémov v roce 2021, a to v rámci vyučovacího předmětu Chemie. Žáci na aktivitě pracovali ve skupinách a výsledkem bylo pět řešení aktivity (projektů), z nichž se jednalo o čtyři prezentace a jeden poster. Ověření tohoto návrhu bylo provedeno za pomoci využití myšlenkových map, které byly žákům předloženy na začátku aktivity a poté na konci, tedy po...
Aktivizační výukové metody se zaměřením na zoologii a ekologii vyšších obratlovců
Gotthardová, Magdaléna ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Diplomová práce pojednává o aktivizačních výukových metodách využívaných v hodinách přírodopisu na základních školách, se zaměřením na výuku vyšších obratlovců - plazů, ptáků a savců. Práce vychází z teoretické části popisující výukové metody vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí. Hlavní část je tvořena konkrétními aktivizačními úlohami vytvořenými autorkou práce, které směřují k výuce orientované na žáka. KLÍČOVÁ SLOVA Didaktika biologie, přírodopis, aktivizační metody, výuka, škola
Využití aktivizačních metod ve výuce přírodopisu na druhém stupni základních škol
Bugová, Tereza ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Uvedená diplomová práce pojednává o aktivizačních výukových metodách využívaných v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část se zabývá kurikulárními dokumenty a jejich vztahem k aktivizačním metodám, cíli základního vzdělávání a cíli aktivizační výuky, ale především charakteristice jednotlivých aktivizačních metod. Druhá část popisuje vybrané téma potravních řetězců. Na začátku je uveden výčet vybraných potravních řetězců z osmi různých prostředí. Dále je zde předložen návrh na výuku, který doplňuje seznam zmíněných potravních řetězců, ale také kresby obrázků, které byly vytvořeny přímo pro tuto práci. Součástí praktické části je také vyhodnocení formuláře, který byl zaslán dětem elektronicky, neboť provedení navrhnuté výuky nebylo kvůli zavřeným školám ve druhé polovině školního roku možné. Příčinou bylo zavedení karantény z důvodu vypuknutí korona-virové pandemie. Cílem práce bylo připravit a ověřit vypracovanou vyučovací hodinu na téma potravní řetězce a kresby obrázků, které budou sloužit jako učební materiál pro stávající i budoucí pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační výuka, aktivizační metody, potravní řetězce, producent, konzument, výukové obrázky
Dramatizační metody ve výuce přírodních věd
Scholzová, Veronika ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Diplomová práce se zabývá dramatizačními metodami ve výuce přírodních věd. V teoretické části práce čtenář nalezne informace získané rešerší dostupné české i zahraniční literatury. Práce předkládá základní informace o dramatizačních metodách, uvádí na pravou míru některé miskoncepce a kategorizuje konkrétní dramatizační metody nejednotných názvů. Je diskutována role hry a simulací v procesu učení. Autorka dále poukazuje na vhodnost využívání dramatizačních metod pro rozvoj klíčových kompetencí a realizaci průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Vhodnost zařazování dramatizačních metod do výuky přírodních věd je dokreslena konkrétními ukázkami příkladů publikovaných v literatuře. V závěru teoretické části jsou rozebírány přínosy a úskalí těchto metod. Praktická část popisuje vznik autorského výukového materiálu využívajícího dramatizační metodu pro výuku hydroxyderivátů, jehož hlavním cílem je přivést žáka k pochopení vzniku a rozdílu mezi metanolem a etanolem. Tento materiál byl zařazen do výuky celkem 150 žáků střední školy v Praze. Finální verze tohoto materiálu je předložena v příloze práce. Nedostatky původní verze byly odladěny na základě několika polostrukturovaných skupinových interview s žáky a učitelkami po uskutečnění této aktivity. Součástí diplomové práce je také...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 45 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.