|
Eye-tracking jako metoda pro sledování strategií žáků při práci s periodickou tabulkou prvků
Kopecký, Adam ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Výukové metody se každým rokem snaží zdokonalovat a moderní technologie tomuto pokroku dopomáhají. Jednou z těchto technologie je i metoda eye-trackingu. Tato metoda dovoluje zachycovat určité postupy respondentů z pohybu jejich očí. Z postupů můžeme následně vyvozovat určité konkrétní strategie a následně na ně přizpůsobovat výukové materiály Práce se zaměřuje na zjišťování různých strategií žáků při práci s periodickou tabulkou s pomocí eye-trackingového zařízení. Práce využívá předpřipravený test, ve kterém žáci určovali konkrétní lokality specifických prvků v tabulce se zobrazenými značkami prvků a protonovými čísly a následně lokalizace jiných specifických prvků ve slepé periodické tabulce. Následně byla zkoumána strategie u žáků s vyšší sebedůvěrou a porovnána se strategií žáků s nižší sebedůvěrou. Byla porovnána i úspěšnost při hledání jednotlivých prvků v testu. Typickou strategii, která byla pozorována u většiny respondentů, spočívala v určení lokality, kde se prvek mohl s největší pravděpodobností nacházet a dále pak hledání v omezené oblasti značky, která by mohla patřit hledanému prvku. Tato skutečnost neplatila pouze v případě hledání prvku antimon, který respondenti mohli špatně určit kvůli zmatení vycházející z jeho českému názvu. Respondenti si pletli značku hledaného prvku se...
|
|
Tvorba materiálů pro výuku chemie pomocí virtuální reality
Málek, Albert ; Míka, Luděk (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Moderní vzdělávání se dynamicky rozvíjí spolu s novými technologiemi. Jedním z hlavních aspektů tohoto rozvoje bylo masivní rozšíření konzumace internetového video obsahu, zejména na sociálních sítích. Dalším a podobně zásadním vlivem může být v blízké budoucnosti virtuální realita (VR). Oba zmíněné aspekty tato diplomová práce kombinuje a za jeden ze svých cílů si klade vytvoření vzdělávacího VR videa dostupného na sociální síti YouTube. Teoretická část práce nejprve popisuje aspekty využití VR a videa nejen ve výuce chemie. Rovněž shrnuje dosavadní poznání o tom, jak by kvalitní vzdělávací VR video mělo vypadat. Tyto poznatky pak sloužily jako podklad pro rešerši dostupných vzdělávacích VR videí i pro jeho samotnou tvorbu. Video vzniklé v rámci této práce během necelých šesti minut přibližuje divákovi fungování globálního uhlíkového cyklu a jeho souvislost s klimatickými změnami. Pro vytvoření videa byla zásadní práce ve 3D modelovacím programu Blender, který umožnil zapojení sofistikovanějších vizuálních prvků. Video bylo testováno 15 respondenty ve věku studentů středních škol a žáků druhého stupně základních škol, kteří po jeho shlédnutí vyplnili znalostní test, ověřující transfer a pochopení informací, a dotazník, v němž popisovali své dojmy z videa, pochopení látky i nápady na jeho...
|
|
Vybrané materiály pro výuku chemie v nižších ročnících na osmiletém gymnáziu
Wilhelm, Lukáš ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Nesourodost českého školního systému, která vychází z existence tří odlišných typů gymnázií, přináší i časový nesoulad výuky některých předmětů. Dnes se totiž žáci na osmiletých gymnáziích setkávají s vyučovacím předmětem chemie poprvé o rok až dva roky dříve než žáci na základních školách. Oběma skupinám ale může být předložena stejná učebnice, která však může být pro mladší žáky nevhodná, jelikož by nereflektovala, že žáci nejsou dostatečně kognitivně vyspělí. Jakým způsobem k této disproporci přistupují osmiletá gymnázia samotná? Odlišuje se nějak přístup k výuce chemie mladších žáků v cizích zemích? Právě na tyto otázky se tato diplomová práce snaží odpovědět. Pro zjištění odpovědí byla použita analýza českých i vybraných zahraničních kurikulárních dokumentů. K nejdůležitějším výsledkům práce patří, že osmiletá gymnázia v ČR zařazují během prvního roku výuky chemie nejčastěji celkem sedm výukových celků, z nichž nejvíce abstraktních pojmů obsahuje výukový celek Částicové složení látek. V cizích zemích se ve výuce chemie u mladších žáků nejde tak do hloubky jako na našich osmiletých gymnáziích, ale do výuky jsou zařazována srovnatelná témata i v podobném pořadí. Tato práce obsahuje i zpracovaný učební materiál pro mladší žáky osmiletých gymnázií zaměřující se právě na částicové složení látek....
|
|
USB-mikroskop v chemii a geologii - hračka pro geeky nebo pomůcka pro výuku přírodních věd?
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Ve školním prostřední se často využívají mikroskopy, aby daly žákům vhled do mikrosvěta, ať už (zejména) pro sledování malých objektů v biologii, ale také v chemii nebo geologii. Pro sledování neprůhledných objektů se obvykle využívá stereoskopický mikroskop, jiným slovem binolupa. Tato zařízení umožňují zkoumat větší, neprůhledné a prostorové vzorky. V posledních dekádách se na trhu a v technických oborech objevuje tzv. USB-mikroskop, který by mohl díky svým vlastnostem jako je odolnost a malé rozměry zařízení být alternativou binolupy. Tato zařízení se ovšem ve výuce zatím moc nevyužívají, je ale otázka, zda by jejich využívání nepřinášelo obtíže či bylo méně názorné pro výuku, např. díky omezenému zornému poli USB-mikroskopu v porovnání s binolupou. Práce se tak v daném ohledu zabývá pozorováním binolupy a USB-mikroskopu z hlediska motivace žáků při práci s uvedeným zařízením a dále se snaží hodnotit uživatelskou zkušenost žáků při práci s uvedenými zařízeními. Za tímto účelem byla připravena výuková aktivita pro práci s binolupou a USB-mikroskopem, v níž žáci pomocí binolupy a USB-mikroskopu určovali u minerálů krystalografickou soustavu, jejich chemické složení a s tím spojený tvar. Následně prostřednictvím dotazníkového šetření hodnotili práci s binolupou s USB-mikroskopem. Výsledky šetření...
|
|
Occurance and Transmission of COVID-19 among Healthcare workers
Dvončová, Kristína ; Malinová, Jana (vedoucí práce) ; Smejkal, Petr (oponent)
Zdravotnícki pracovníci boli od začiatku vypuknutia pandémie COVID-19 zaraďovaní k rizikovým skupinám populácie z dôvodu charakteru ich práce. Zdravotnícki pracovníci čelili v pracovnom prostredí mnohým rizikovým faktorom, ktoré negatívne pôsobili na ich fyzické a duševné zdravie, čím bola znížená ich kvalita života. Diplomová práca hodnotila prostredníctvom dotazníkového šetrenia vplyv pandémie COVID-19 na rôzne aspekty života zdravotníckych pracovníkov v závislosti na vybraných socioekonomických parametroch. Predmetom skúmania diplomovej práce bolo taktiež riziko nozokomiálneho prenosu nákazy COVID-19 na zdravotníckych pracovníkov. Analýzou bolo zistené, že zdravotnú starostlivosť pacientom s potvrdenou nákazou COVID-19 poskytujú najčastejšie lekári. Avšak najvyššiu šancu nakaziť sa majú pracovníci pracujúci na iných zdravotníckych pozíciách a technicko- hospodársky pracovníci. Zistením tiež bolo, že zdravotnícki pracovníci mali odlišný prístup k používaniu OOPP počas rizikového kontaktu so spolupracovníkom alebo pacientom, u ktorých bola potvrdená nákaza COVID-19. Prostredníctvom výsledkov diplomovej práce bolo možné popísať rizikové faktory pracovného prostredia zdravotníckych pracovníkov, ktoré ovplyvňujú riziko prenosu infekcie, závažnosť priebehu ochorenia a stavu duševnej nepohody. Kľúčové...
|
| |
|
Postavení chemického pokusu v době ICT - hliník a jeho sloučeniny
Sloup, Radovan ; Čipera, Jan (vedoucí práce) ; Havlíček, David (oponent) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Cílem práce je popsat pozici reálného pokusu ve výuce chemie na počátku 21. století a přispět k řešení dohadů, zda je nebo není tento didaktický prostředek v současných školách takovou vzácností, jak se někdy uvádí. Východiskem práce je rozsáhlá rešerše literatury týkající se přírodovědné gramotnosti, která je podmínkou nejen správné interpretace pokusu, ale i jeho vhodného využití ve výuce. Teoretická část práce sleduje také ukotvení chemického pokusu v kurikulárních dokumentech a jeho pozici ve výuce chemie v nedávné minulosti. Protože pokus je dynamická vizuálie, jsou v části práce vizuálie klasifikovány a je popsán jejich výskyt a funkce v současné informační společnosti, v učebnicích chemie, jako součást hypermediálních programů pro výuku chemie a ve výuce obecně. Hypermediálním programům je v této práci věnována pozornost jako materiálům pro výuku chemie, které se osvědčily především v e-learningu. Prostřednictvím dotazníkového šetření na ZŠ a SŠ v celé České republice byly zjišťovány nejen materiální, ale i personální možnosti vyučujících chemie a škol směrem k realizaci pokusu ve výuce. Získaná data jsou analyzována statistickými metodami a jsou vyvozena porovnání například v rámci krajů, typu školy a délky praxe vyučujících. Na několika základních pokusech s použitím hliníku jako...
|
|
Využití vibrační spektroskopie pro studium pigmentu violaceinu
Váňová, Hana ; Němec, Ivan (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá studiem mikrobiálního pigmentu violaceinu v reálném vzorku lyofilizovaných mikroorganismů. Vzorek byl zkoumán pomocí metod vibrační spektroskopie se zaměřením na aplikovatelnost povrchem zesílené a rezonanční mikro - Ramanovy spektroskopie. K tomuto účelu bylo použito několika různých zesilujících systémů společně se sadou excitačních laserů emitujících ve viditelné oblasti spektra. Závěrem práce jsou vyhodnocení týkající se vhodnosti použití jednotlivých zesilujících systémů a excitačních vlnových délek pro úspěšnou identifikaci pigmentu violaceinu ve vzorku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Preparation and testing of silver immobilized nanoparticles for SERS spectroscopy of biomolecules
Molnár, Peter ; Procházka, Marek (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Táto práca mala dva hlavné ciele: vyvinutie metodiky imobilizácie strieborných nanočastíc na silanizovaný sklenený substrát a použitie týchto substrátov k štúdiu vybraných biomolekúl pomocou povrchom zosilneného Ramanovho rozptylu (SERS). Pre SERS spektroskopiu sa ukázali byť vhodné povrchy pripravené imobilizáciou borohydridomredukovaných koloidných nanočastíc pomocou merkapto- i aminosilanu. Z týchto povrchov sa nám podarilo získať kvalitné SERS spektrá kladne nabitého TMPyP porfyrínu ako aj vo vode nerozpustného TPP porfyrínu, pre ktorý sme získali spektrá bez vplyvu rozpúšťadla. Naše výsledky jasne ukazujú, že takto pripravené povrchy poskytujú unikátnu možnost, ako meraťt SERS spektrá v ich natívnej free-base forme, čo nie je možné priamo z koloidu. Ďalšie experimenty potvrdili, že metalácii porfyrínov zabraňuje prítomnosť silanu použitého k imobilizácii strieborných častíc.
|