Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj profesního vidění budoucích učitelů chemie
Honskusová, Linda ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Schopnost učitelů reflektovat výuku je jeden ze základních atributů, které zvyšují její kvalitu. Proto je nutné se dlouhodobě věnovat jejich profesnímu rozvoji učitelů a kultivovat jejich profesní vidění (PV). PV je důležitý soubor diskurzivních praktik umožňujících vidět smysluplnou událost, a je spjaté s výběrovým zaměřením pozornosti a s uvažováním založeném na znalostech. Tato disertační práce se zaměřuje na tři hlavní cíle: (1) popis aktuálních zjištění o rozvoji PV učitelů a vybrat prostředky, jejichž prostřednictvím bude PV rozvíjeno u budoucích učitelů chemie, (2) zjistit, jaké jsou dovednosti studentů učitelství chemie v oblasti profesního vidění, a které faktory jeho rozvoj ovlivňují, (3) navrhnout vhodné inovace výuky. Pro zjištění míry rozvinutosti PV budoucích učitelů chemie a možnosti jeho rozvíjení prostřednictvím systematicky vedených reflexí byly analyzovány vstupní a výstupní psané reflexe studentů s využitím metodologie vycházející ze systému Sherinové a van Es (2009) a doplněny o informace z dotazníku osobně vnímané zdatnosti učitele. Ovlivňující faktory byl zjišťovány prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum byl proveden na třech skupinách studentů učitelství chemie UK PedF v akademických letech 2018/2019-2020/2021. Byl zjištěn pozitivní efekt systematického...
Aktuální vědní poznatky a jejich didaktická transformace na příkladu tématu evoluce hominidů
Dvořáková, Radka ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Zrzavý, Jan (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...
Používané metakognitivní strategie žáků pátých tříd ve specifické doméně čtení
Říčan, Jaroslav ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Kolář, Zdeněk (oponent)
Práce se zabývá problematikou zjišťování úrovně metakognitivního rozvoje u žáků 5. tříd docházejících do (a) běžných nespecializovaných základních škol, (b) základních škol implementujících prvky daltonské výuky a (c) základních škol implementujících prvky programu RWCT. Cílem empirického šetření bylo ověření předpokladu, že typ vzdělávacího programu, a od něj se odvíjející realizované strategie řízení kurikula, mohou mít vliv na metakognitivní rozvinutost žáka ve specifické doméně čtení. Z toho důvodu je metodologie výzkumu založena na kvaziexperimentálním uspořádání. Autor v této práci zjišťuje úroveň jak (a) řídící složky, tak (b) znalostní složky metakognice na vzorku 1103 žáků. Výsledky výzkumu potvrzují předpoklad, že typ vzdělávacího programu má vliv na metakognitivní rozvoj žáka a to konkrétně: (a) žáci ZŠ RWCT dokážou lépe posoudit relativní efektivitu nabízených strategií na pozadí úkolové situace (metakognitivní znalost) a společně s žáky ZŠ Daltonského plánu jsou schopni (b) lépe rozlišovat chybné odpovědi od správných a zároveň jsou (c) přesnější ve svém odhadu o ne/správnosti odpovědí vztahujících se k porozumění čtenému, než žáci docházejících do běžných nespecializovaných škol (metakognitivní řízení). Jak žáci ZŠ RWCT, tak žáci ZŠ Daltonského plánu signifikantně (d) lépe skórovali v...
Analýza učebnic a tvorba učebních textů s tematickým celkem sacharidy a jejich metabolismus pro školy gymnaziálního typu
Šmídl, Milan ; Škoda, Jiří (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Solárová, Marie (oponent)
Hlavními parametry, popisující kromě samotného obsahu i přístupnost informací z učebnice je obtížnost textu a další parametry. Klíčové jsou také individuální charakteristiky žáků, které jsou reprezentovány vybranými prekoncepty a miskoncepcemi žáků. Hlavními cíly dizertační práce bylo poskytnout komplexní pohled na problematiku analýzy učebnic a propojit získané poznatky s praktickou tvorbou učebnic. Na výsledky analýzy tématu sacharidy a jejich metabolismus ve vybraných učebnicích a analýzu prekonceptů biochemických pojmů navazuje tvorba učebního textu, který výsledky analýzy respektuje. V rámci teoretické části práce je podrobně popsán teoretický background teorie a tvorby učebnic, kam patří funkce učebnice, jejich struktura, obsah, vlastnosti a zkoumané parametry. Následně je uveden přehled informací týkající se žákovských pojetí (prekonceptů) a možností jejich analýzy a využití ve výuce. V poslední části jsou popsány aspekty využívání učebnic z pohledu žáků, učitelů a nakladatelů a vztah tématu sacharidy a jejich metabolismus ke kurikulárním dokumentům. Praktická část dizertační práce zahrnuje deskriptivní i relační výzkum. V první fázi byla provedena analýza tematického celku sacharidy a jejich metabolismus v devíti vybraných učebnicích středoškolské chemie, analýza celých učebnic a analýza...
Aktivizační metody a formy ve výuce přírodovědných předmětů
Kolková, Jiřina ; Drda Morávková, Alena (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá aktivizačními metodami a formami ve výuce přírodovědných předmětů a je řešena s ohledem na aprobaci autorky, kterou je chemie a biologie. Je řešena v souladu s požadavky školních kurikulárních dokumentů, obzvláště požadavkem na změnu stylu výuky ve školách. Je vypracovaná v logické návaznosti na předchozí práce autorky - projektovou výuku řešenou v diplomové práci a kooperativní činnosti řešené v práci rigorózní, přičemž výzkumná část zahrnuje dotazníkové šetření a videostudii analyzující aktivizační metody a formy sledované skupiny zejména středoškolských učitelů.
Environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy v České republice, Slovensku, Polsku a Německu
Svobodová, Silvie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Petr, Jan (oponent)
Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice, Slovensku, Polsku a Německu Mgr. Ing. Silvie Svobodová ABSTRAKT Koncept environmentální gramotnosti vychází zejména z principů environmentální výchovy. Reprezentuje míru environmentálních znalostí, postojů, senzitivity a environmentálně odpovědného chování. Představuje široký multidimenzionální konstrukt, který lze shrnout do tří hlavních dimenzí (kognitivní, afektivní, konativní). Disertační práce je zaměřena na environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice a vybraných středoevropských státech. Stěžejní přínos práce spočívá v konstrukci a verifikaci sofistikovaného autorského analytického nástroje pro její komplexní testování a jeho aplikaci v ČR, Slovensku, Polsku, Rakousku a Německu. Nástroj vychází ze škál v zahraničí etablovaných a publikovaných nástrojů, jejichž použitelnost v českém prostředí byla ověřena, a to Middle School Environmental Literacy Survey a 2 Major Environmental Values. V rámci výzkumu byl analyzován vzájemný vztah mezi dimenzemi environmentální gramotnosti a identifikovány signifikantní determinanty, které zásadním způsobem mohou predikovat její úroveň, v kontextu edukace a demografických proměnných. Zjišťována byla souvislost environmentální gramotnosti s profilací školy, pohlavím, věkem, ročníkem a...
Analýza vyučovacích hodin přírodopisu a biologie zaměřená na profesní vidění a reflexi budoucích učitelů
Němečková, Linda ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Pedagogické praxe jsou podstatnou složkou ve vzdělávání budoucích učitelů, neboť při nich dochází k rozvoji specifických znalostí důležitých pro výkon učitelské profese. Disertační práce se věnuje profesnímu vidění a schopnosti reflexe u budoucích učitelů biologie v průběhu pedagogických praxí. Konkrétně se práce zabývala analýzou samostatných reflexí studentů a hospitačními rozhovory. Výzkum sestává z několika studií. V první studii byla provedena analýza 130 písemných reflexí pořízených před a po individuálním sledování videozáznamu z vyučovacích hodin 65 studentů. Pro analýzu písemných reflexí byl použit kategoriální systém dle Sherin a van Es (2008). U studentů konajících svoji první praxi na základních školách byl, na rozdíl od studentů působících na středních školách při své druhé praxi v rámci studia učitelství, po sledování vlastního videozáznamu z výuky zaznamenán statisticky významný posun napříč celou řadou kategorií profesního vidění. Dále byla uskutečněna výzkumná sonda zacílená na hlubší výzkum povahy hodnotících výroků. Výzkumné sondy se zúčastnilo 10 budoucích učitelů biologie a bylo analyzováno 40 písemných reflexí. Pozitivní povaha výroků převažovala především během praxí na základních školách. Poté, co studenti zhlédli videozáznam z vlastní vyučovací hodiny, však převažovala...
Aktuální vědní poznatky a jejich didaktická transformace na příkladu tématu evoluce hominidů
Dvořáková, Radka ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Zrzavý, Jan (oponent) ; Škoda, Jiří (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá didaktickou transformací moderních vědních poznatků z oblasti paleoantropologie a evoluční antropologie do výuky věd o člověku na 2. a 3. stupni v České republice. Hlavním cílem práce, realizovaným čtyřmi na sebe navazujícími studiemi, je popis a analýza tohoto komplexního a několikastupňového procesu, který spoluutváří celá řada činitelů. První fází výzkumu byla obsahová analýza tématu ve 32 učebních textech a dále analýza prostředí a rámce, ve kterém v našich podmínkách výuka tématu probíhá. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi 217 učiteli doplnila kvalitativní studie (polostrukturované rozhovory s 10 učiteli). Poslední studie, analyzující postoje a znalosti studentů, čili adresátů procesu didaktické transformace, byla realizována opět dotazníkovým šetřením a to na 660 studentech. Z našich zjištění vyplývá, že současné naladění české společnosti, související s jejím náboženským přesvědčením, nepředstavuje žádnou zásadní bariéru pro výuku evolučních témat, včetně evoluce člověka. Do učebnic a učebních textů pro základní a střední školy se nové poznatky a koncepce dostávají řádově desetiletí, výjimky ale existují. Jako klíčoví aktéři v procesu didaktické transformace se jeví učitelé, přičemž nezáleží pouze na tom, jaké informace učitelé svým svěřencům předkládají,...
Používané metakognitivní strategie žáků pátých tříd ve specifické doméně čtení
Říčan, Jaroslav ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Kolář, Zdeněk (oponent)
Práce se zabývá problematikou zjišťování úrovně metakognitivního rozvoje u žáků 5. tříd docházejících do (a) běžných nespecializovaných základních škol, (b) základních škol implementujících prvky daltonské výuky a (c) základních škol implementujících prvky programu RWCT. Cílem empirického šetření bylo ověření předpokladu, že typ vzdělávacího programu, a od něj se odvíjející realizované strategie řízení kurikula, mohou mít vliv na metakognitivní rozvinutost žáka ve specifické doméně čtení. Z toho důvodu je metodologie výzkumu založena na kvaziexperimentálním uspořádání. Autor v této práci zjišťuje úroveň jak (a) řídící složky, tak (b) znalostní složky metakognice na vzorku 1103 žáků. Výsledky výzkumu potvrzují předpoklad, že typ vzdělávacího programu má vliv na metakognitivní rozvoj žáka a to konkrétně: (a) žáci ZŠ RWCT dokážou lépe posoudit relativní efektivitu nabízených strategií na pozadí úkolové situace (metakognitivní znalost) a společně s žáky ZŠ Daltonského plánu jsou schopni (b) lépe rozlišovat chybné odpovědi od správných a zároveň jsou (c) přesnější ve svém odhadu o ne/správnosti odpovědí vztahujících se k porozumění čtenému, než žáci docházejících do běžných nespecializovaných škol (metakognitivní řízení). Jak žáci ZŠ RWCT, tak žáci ZŠ Daltonského plánu signifikantně (d) lépe skórovali v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
14 ŠKODA, Jakub
14 Škoda, Jakub
17 Škoda, Jan
9 Škoda, Josef
2 Škoda, Jáchym
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.