Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 257 záznamů.  začátekpředchozí193 - 202dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aplikace temporálních logik ve fyzice
Švarný, Petr ; Majer, Ondrej (vedoucí práce) ; Pudlák, Pavel (oponent)
Práce představuje v krátkosti tři hlavní obory zabývající se zkoumáním času: fyziku, filosofii a logiku. Je podán úvod do obecné teorie relativity, termodynamiky a kvantové fyziky. Jsou vyjmenovány i základní filosofické přístupy k času a jsou probrány ústřední duality této filosofie, jakými jsou např.: eternalismus a presentismus, determinismus a indeterminismus či reálnost a nereálnost času. S ohledem na velkou škálu možných logik, jsou zde popsány různé základní přístupy v nich obsažené, jsou provedeny pro ně typické důkazy či předvedeny jejich zvláštnosti oproti jiným logikám. Zvláště je poté diskutováno užití temporálních logik při formalizaci ve fyzice, však zmíněny jsou i jejich aplikace v jiných oblastech. Následně jsou uvedeny podrobněji systémy zvané Branching space-times (Prostoročasové stromy) a z nich nově odvozené Branching continuations (Stromy pokračování). Tyto logické systémy byly již užitečné v kvantové fyzice. Zde je však vzata základní terminologie spojená s obecnou teorií relativity a také topologie A, P a T. Spolu se zmíněnými logickými systémy jsou užity ke zkoumání možnosti jejich složení.
Stopy času (proměny umělých struktur jako inspirace k výtvarné tvorbě)
Blahníková, Jana ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
JANA BLAHNÍKOVÁ Klíčová slova: struktura, hmota, informel, existencialismus, čas, proměna, stopy, krása, ošklivost, imaginace Abstrakt: Diplomová práce zpracovává téma proměn umělých struktur jako inspiraci k výtvarné tvorbě. Umělými strukturami jsou myšleny nátěry a vrstvy předmětů, které jsou poznamenány časem. Část práce stručně pojednává o základních kategoriích estetiky se zaměřením na proměnu struktur. Práce mapuje českou i světovou výtvarnou scénu 50. a 60. let 20. století a přibližuje stěžejní autory té doby, kteří se k tématu vztahují. Teoretická východiska souvisejí s uvedenými umělci a výtvarnými směry, což je propojeno v didaktické části, jejíž část jsem zrealizovala a popsala v reflexi.
Psychoterapia ako výchova k autenticite. Prirodzený svet ako psychoterapeutický problém
Slaninka, Michal ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Růžička, Jiří (oponent)
Dizertačná práca s názvom Psychoterapia ako výchova k autenticite - Prirodzený svet ako psychoterapeutický problém pojednáva o ontologických základoch psychoterapie. V práci ukazujeme, ako sa dejinne menilo porozumenie človeku a svetu od antiky po súčasnosť. Psychoterapia ako pomerne nová disciplína je založená na subjektovo - objektovom rozvrhu sveta a z tohto rozvrhu sa snaží uchopiť ľudské bytie a porozumieť mu, čím sa dostáva do vnútorného rozporu. Ukazujeme, ako si psychoterapia i psychológia nie sú vedomé svojich ontologických základov. Jadro práce je založené na princípoch Husserlovej fenomenológie a Heideggerovej fundamentálnej ontológie ako predpokladoch prirodzenej psychoterapie. Obe prinášajú adekvátne a ľudskej prirodzenosti primerané porozumenie. Z tohto hľadiska uvažujeme o princípoch prirodzenej a ľudskému bytiu adekvátnej psychoterapie. Kĺúčové slová: prirodzený svet, psychoterapia, autenticita, ontológia, výchova, čas
Lidství a zvířeckost mezi Heideggerem a Derridou
Trnka, Jaroslav ; Koubová, Alice (vedoucí práce) ; Michálek, Jiří (oponent) ; Chvatík, Ivan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá rozdílem mezi člověkem a zvířetem v souvislosti s tematikou času, jak ji zpracovává Heidegger a Derrida. Hlavním východiskem je kritika raného Heideggerova myšlení zvířete jako ochuzeného o svět, provedená jako kritika jeho myšlení času a možnosti. První dvě kapitoly se snaží ukázat, že raný Heidegger přes svůj zásadní příklon k časovosti a možnostnímu charakteru bytí člověka stále myslí možnost jako skutečnou a čas jako přítomný. Teprve na základě tohoto kroku může myslet zvíře privativně jako nesmyslné, resp. ochuzené - v nějaké podobě nepřítomnosti času. Tato kritika vede k hledání důslednějšího myšlení času a možnosti, jako prostředku ke vstřícnějšímu myšlení zvířete. Třetí kapitola se zabývá Derridovými výhradami k takovému hledání času a snaží se zmapovat úskalí, která se s Heideggerovým záměrem pojí. V dalších třech kapitolách je předložen hlavní rozbor pozdního Heideggerova myšlení času. Důraz je kladen na rozdíly tohoto pojetí oproti ranému myšlení, hledané především jako rozdíly mezi pozdní přednáškou Čas a bytí a raným Bytím a časem. Pozdní Heidegger se na rozdíl od raného ptá na jednotu trojitě dimenzionálního času a vyhýbá se tak tomu, aby ji fakticky myslel jako přítomnost. Základem jednoty času je jeho čtvrtá dimenze blížnosti, která se děje jako...
"Because the time is near." Eschatology in Grimmelshausen's "Simplicianische Schriften": The Time and Figures of Revelation
Maroszová, Jana ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Bok, Václav (oponent) ; Václavek, Ludvík (oponent)
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav germánských studií Ludwig-Maximilians-Universität München, Fakultät für Sprach- und Literaturwissenschaften, Institut für Deutsche Philologie Resumé Dissertation / Disertační práce "Denn die Zeit ist nahe." Eschatologie in Grimmelshausens Simplicianischen Schriften: Zeit und Figuren der Offenbarung. "Čas je blízko." Eschatologie v Grimmelshausenově "Simpliciánských spisech": Čas a figury zjevení "Because the time is near." Eschatology in Grimmelshausen's "Simplicianische Schriften": The Time and Figures of Revelation Autor: PhDr. Jana Maroszová Studijní obor / Fach: Filologie, Germánské jazyky a literatury / Neuere Deutsche Literatur, Deutsche Sprache und Literatur des Mittelalters Vedoucí / Betreuer: Doc. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.; Prof. Dr. Friedrich Vollhardt LS 2011 / Sommersemester 2011 1 "Čas je blízko." Eschatologie v Grimmelshausenově "Simpliciánských spisech": Čas a figury zjevení Resumé Tato disertační práce se zabývá tzv. "Simpliciánskými spisy" německého barokního autora Hanse Jacoba Christoffela von Grimmelshausena (1621/22-1676). Spisy se skládají z celkem deseti knih, jejichž sounáležitost deklaroval v poslední z nich sám autor. Prvních pět knih tvoří román Dobrodružný Simplicius Simplicissimus (1668), šestá kniha je pokračováním, tzv....
Martin Heidegger: Člověk, svět a prostor
Kocman, Vojtěch ; Čapek, Jakub (vedoucí práce) ; Ritter, Martin (oponent)
4 Abstrakt Tato práce představuje pokus o interpretaci klíčových momentů Heideggerovy koncepce prostorovosti. Vzhledem k tomu, že Heidegger své chápání prostorovosti nikde v systematické podobě nepodává, je nezbytné pracovat s velkým množstvím často fragmentárních primárních textů. Další obtíž představuje autorův jazyk, který klade značné nároky na překladatele; všechny klíčové texty uvedené v této práci překládáme. Heidegger se v rámci své koncepce označované jako topologie bytí pokouší myslet prostor nikoliv jako kvantifikovatelnou veličinu, nýbrž v návaznosti na řecký pojem τόπος, tedy jako kvalitativně určené místo. Tato práce se soustředí jak na Heideggerovo rané dílo, tak i na jeho pozdní období, ve kterém topologické myšlení hraje centrální roli; pokouší se rovněž identifikovat souvislosti mezi nimi. Zásadní význam přitom budou mít pojetí myšlení jako cesty, souvislost myšlení a básnění a vztah prostoru a času, který je v Heideggerově pozdním díle chápán jako rovnocenný. Pouze naznačeny zůstanou další směry, kterými je možné se v souvislosti s bádáním v oblasti Heideggerovy koncepce prostorovosti pohybovat: kritika současného způsobu odkrývání světa, prohloubený vztah k řeckému myšlení a další promýšlení vztahu prostorovosti a bytí. Klíčová slova: Heidegger, svět, prostorovost, prostor, jazyk,...
A photo-essay and a reportage photography on the Internet versions of the world-known newspapers or news magazines
Šinková, Veronika ; Lábová, Alena (vedoucí práce) ; Turek, Pavel (oponent)
Koniec 21. storočia sa niesol v znamení veľkých technologických zmien. Tieto zmeny zasiahli aj oblasť fotografie a to najmä príchodom digitálnej fotografie a internetu. V tomto období sa zároveň printové média začínajú ocitať na pomedzí krízy a web sa veľmi rýchlo stáva novým populárnym zdrojom mediálneho obsahu. Oblasť fotožurnalistiky je jednou z prvých, ktorá na tieto zmeny reaguje vytvorením multimediálnych sekcií v rámci on-line denníkov a týždenníkov. Bakalárska práca "Fotoesej a fotoreportáž v internetových verziách svetových denníkov či týždenníkov" sa venuje práve prechodu fotografie zo stránok novín na stránky webu. Celá práca je potom rozdelená do teoretickej a analytickej časti. Prvá kapitola práce je zameraná na samotné zmeny, ktoré tento prechod priniesol- od vytvorenia občianskej žurnalistiky až po otázku autorských práv. Ďalej sú v práci zadefinované pojmy fotoesej a fotoreportáž, ktoré sú dôležitou súčasťou druhej polovice textu. Analytická časť, ktorej základom je obsahová analýza, následne skúma štyri vybrané fotoeseje a fotoreportáže amerického týždenníka Time. Postupnou komparáciou internetovej a printovej verzie časopisu Time nakoniec práca poskytuje praktické závery, ktoré vyplývajú z prechodu fotografie a fotožurnalistiky na internet.
Srovnání českých a zahraničních učebnic společenských věd
Hrubanová, Pavlína ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a zahraničních učebnic prvouky. Teoretická část obsahuje popis a srovnání českého a belgického systému školství. Dále pak nástin a podobnost českého a belgického pojetí společenskovědního učiva. Poslední částí v teoretické rovině je vysvětlení pojmu učebnice a popsání jeho charakteristik. Empirická část se zabývá analýzou českých a belgických učebnic vzhledem k předem daným kritériím. Také zkoumá přístup a názory českých a belgických učitelů na společenskovědní učivo. Tato část je doplněna o pozorování společenskovědních lekcí na školách.
Jan Zahradníček a jeho tvorba v období 40. a 50. let 20. století
Fauknerová, Jana ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Práce se zabývá tvorbou Jana Zahradníčka v období 40. a 50. let 20. stol., konkrétně sbírkami Rouška Veroničina, La Saletta, Znamení moci, Dům strach a Čtyři léta. Cílem diplomové práce je ukázat výlučnost a specifika těchto sbírek. Práce rozebírá uvedené sbírky po stránce kompoziční, rytmické a motivistické a sleduje jejich jednotlivé transformace. To vše s přihlédnutím k historickému kontextu doby, ve které tato díla vznikala. Na závěr představuje Zahradníčkovu vězeňskou poezii jako specifický, nekontextový žánr, který nemá v české literatuře obdoby. Klíčová slova Jan Zahradníček, spirituální poezie, kompozice, čas, prostor, motiv, historický kontext
Téma smrti v existenciální filozofii a jeho vliv na teologickou reflexi
Kuntová, Karolína ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce "Téma smrti v existenciální filozofii a jeho vliv na teologickou reflexi" pojednává o smrti z pohledu existencialistů jako Martin Heidegger, Jean - Paul Sartre, Karl Jaspers a Albert Camus. Autoři se zaměřují na člověka a jeho bytí, které je směřováním ke smrti. Zmiňují se o pojmech, které chápání pojmu smrti ovlivňují, jako například svoboda, úzkost, strach nebo vina. Tyto pojmy mají význam pro přijmutí smrti jako součásti lidského života a pomáhají člověku formulovat správné otázky k tázání po smyslu lidské existence. Nelze opomenout ani existenci Boha, kterou autoři, s výjimkou Karla Jasperse, odmítají. Diplomová práce se dále zabývá významem smrti a tím, co smrt pro člověka znamená. Autoři se zaměřují nejen na samotný okamžik smrti a subjektivitu smrti, ale i její význam v budoucnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 257 záznamů.   začátekpředchozí193 - 202dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.