Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,475 záznamů.  začátekpředchozí3466 - 3475  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.45 vteřin. 

Gabriel Cornelius von Max a některé aspekty jeho kreslířské tvorby
Nedbalová, Tereza ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Urban, Otto M. (oponent)
Resumé Diplomová práce čtenáři přibližuje osobnost a dílo malíře Gabriela Cornelia von Maxe (1840-1915). První část je věnována umělcově biografii a přehledu jeho celkové tvorby. V jednotlivých kapitolách sleduje chronologicky umělcův život se zvláštním zřetelem na několik význačných okruhů témat jeho děl. Tvorba tohoto představitele mnichovské školy vycházela z pozdního romantismu a dospěla k naturalistickému vyjádření, silně ovlivněnému mysticismem. Gabriel Max na svých plátnech nejčastěji věnoval různým psychickým stavům ženských postav a namaloval několik obrazů extatických vizionářek. Významnou součástí jeho tvorby byla náboženská témata. Zabýval se ale rovněž spiritismem a esoterickými vědami. Vzhledem k specifickým námětům jeho děl a vyhranému individualismu lze jeho tvorbu sledovat také v kontextu ideových proudů symbolismu a dekadence. Svými "náladovými" obrazy ovlivnil také díla některých českých umělců konce 19. století. Vedle ústřední snahy představit malířovu uměleckou tvorbu je v práci poukázáno také na Maxovu mnohostrannou osobnost. Proto jsou zmíněny též jeho přírodovědecké zájmy, ústící do vytvoření rozsáhlé sbírky exponátů z oblasti zoologie, antropologie a etnografie. Tato kolekce se po jeho smrti stala součástí Reiß-Engelhorn Musea v Mannheimu. Darwinovy teorie o původu druhů, rozvíjené...

Voices of Native American women: the life narratives of Sarah Winnemucca, Zitkala-Sa, Maria Campbell and Leslie Marmon Silko
Nováková, Tereza ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
Diplomova prace s nazvem: ,Hlasy indiansky-ch zen: Autobiograficka vypraveni Sarah Winnemuccy, Zitkaly-Sa, Marie Campbell a Leslie Marmon Silko" se zamefuje na tfi autobiograficke prace americkych spisovatelek indianskeho puvodu a jednu kanadskou autorku patfici k miSenecke skupine Metis s cilem pokusit se zachytit nejdulezitejsi momenty ve ryvoji zanru indianske zenske autobiografie. Hlavni cast se konkretne zabrva analyzou specifickych osobnich vypraveni, ktera pfedstavuji ctyfi ruzne typy indianske autobiografie: autobiografie napsana ve spolupraci s nekym jinrm, autobiografie napsana pouze indianskou autorkou, romanove vypraveni a experimentalni autobiografie. Dale pak prace poukazuje na typicke i neobvykle rysy jednotlivych indianskych autobiografii. Dilo Sarah Winnemuccy Zivot mezi Piutes (Life among the Piutes,1883) se fadi k nejstarsim autobiografickym vypravenim napsanym indianskou autorkou za pomoci editora (v danem pfipade se jedna o editorku Mary Mann), a proto osobnost Sarah Winnemuccy otevira problematiku indianske zenske autobiografie. Krome sve spisovatelske kariery je Winnemucca pfedevsim znama jako dcera vlivneho nacelnika kmene a ryznamna politicka aktivistka, ktera vetSinu sveho zivota stravila jako tlumocnice americke armady, aby zabranila castym nedorozumenim mezi Indiany a belochy a...

Ludmila Žofková. Život a dílo
Žáková, Kateřina ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Cílem této práce je přiblížit čtenáři život a dílo jedné z osobností české reformní pedagogiky 20. a 30. let 19. století, Ludmily Žofkové. V úvodní části se seznámíme s životem paní Žofkové tak, jak na něj ve svých rukopisech vzpomínala. Další část práce je věnována pedagogické činnosti, jakémusi pedagogickému životopisu. Před analýzou bakovského pokusu si připomeneme české a světové pedagogické tendence počátku 20. století. Samotná analýza pokusu je stěžejní částí této práce. Je rozdělena do třech kapitol. V Didaktické analýze se pokusíme nahlédnout na bakovský plán pohledem didaktiky. V kapitole Podmínky nás práce seznámí s tím, jaké podmínky předpokládala realizace bakovského pokusu a jakým podmínkám museli ve skutečnosti bakovští učitelé čelit. Poslední kapitola nazvaná Výchovné aspekty a prostředky nám představí, jaké výchovné cíle si bakovský pokus kladl a jaké prostředky k realizaci cílů využil. Poslední část práce je věnována výuce českého jazyka na bakovské škole a pracovním učebnicím českého jazyka, které Ludmila Žofková napsala. Věřím, že tato práce přinese nové poznatky a inspirace k pedagogické činnosti učitelů.

Hudebně pohybová výchova na pozadí Orffova Schulwerku, Libuše Kurková a její přínos hudebně pohybové výchově
Filipová, Hana ; Nedělka, Michal (oponent) ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce)
Diplomová práce "Hudebně pohybová výchova na pozadí Orffova Schulwerku. Libuše Kůrková a její přínos hudebně pohybové výchově." detailně popisuje okolnosti vzniku Orffova Schulwerku, jeho pronikání do pedagogické praxe hudebně pohybové výchovy v předškolním a raně školním věku a rozvíjení Orffových idejí v Čechách, ale zejména mapuje profesní vývoj a dílo Libuše Kůrkové, odhaluje její inspirační zázemí (Duncan, Jeřábková, Orff) a podává tak svědectví o vývoji hudebně pohybové výchovy v českých zemích pohledem jedné z průkopnic moderně pojaté hudebně pohybové výchovy. Diplomová práce podává ucelený a podrobný obraz života Libuše Kůrkové, vyzdvihuje ji jako tvůrkyni osobité elementární hudební a taneční výchovy zejména pro děti předškolního věku a představuje ji jako jednu z nejvýraznějších postav hudebně pohybové výchovy u nás. Je určena zejména studentům a pedagogům hudebně pohybové výchovy, kteří vnímají nenahraditelný význam estetické výchovy pro zdravý a harmonický rozvoj dítěte.

Tvorba Eduarda Petišky pro malé děti
Štěpánová, Kateřina ; Gebhartová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Základní myšlenkou diplomové práce je probuzení zájmu o dětskou tvorbu Eduarda Petišky. V úvodu se zabývám důvody a hypotézami, které stály u zrodu tohoto záměru. V teoretické části odpovídá její charakter literárně-teoretickému přístupu k dílu s konkrétním úmyslem podrobit zkoumání celou Petiškovu tvorbu určenou dětem. Od prvotního seznámení se základními životopisnými údaji autora, přes celkové utváření jeho tvorby včetně jeho prací určených dospělému čtenáři, směřuji k pochopení literárního kontextu v Petiškovč tvorbě. V podrobném studiu jeho textů určených dětem je pak mým prioritním zájmem snaha zaujmout hodnotící stanovisko v základních literárních oblastech, vztahujících se například k míře intencionality a sní související volbou témat, jazykovou složkou, stavbou příběhu, ve smyslu přínosu pro předškolní dítě. Pohledem na Petiškovo dílo pro děti v kontextu současné dětské české literatury nabízím srovnání s dalšími autory, jednak proto, abych zdůraznila Petiškův autorský podíl na literární scéně, a jednak abych se vyhnula jednoznačnému subjektivismu při posuzování tohoto díla. V praktické části práce mě zajímají možnosti využití Petiškových textů v procesu předškolního vzdělávání a uvádím zde vlastní návrh konkrétního projektu s literárním východiskem Petiškova příběhu určeného předškolnímu dítěti....

"Karel Slavoj Amerling a jeho vliv na Budeč"
Děd, Michael ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
Tématem mé diplomové práce je osobnost národního buditele, lékaře, chemika, učitele, pedagogického teoretika, vizionáře a neúnavného organizátora z doby sklonku feudalismu a úsvitu kapitalismu - Karla Slavoje Amerlinga. Pří zpracování jeho osobnosti si kladu dva cíle. Prvním cílem je představit ho jako významného účastníka procesu národního obrození, ve kterém se velmi aktivně' angažoval v mnoha rolích a rovinách. Druhým a hlavním cílem je zachytit jeho nejvýznamnější dílo - učitelský a vzdělávací ústav Budeč, kterému věnoval Amerling sedm let života v období 1839 - 1846. Práce se bude snažit postihnout projekt Budče komplexně a synteticky. Bude popsána příprava, financování, průběh, vnitřní organizace, činnost, vliv a dopad na společnost, úspěchy a také se pokusí najít odpověď na příčiny pádu a zániku Budče. Práce se bude snažit postihnout Karla Slavoje Amerlinga v několika rovinách, jež povedou k pochopení interakce mezi ním a společností. Vykreslí tedy jeho podíl na emancipaci národa a zároveň se zaměří na zvraty, které ovlivnily jeho jednání a postoje. Pozornost bude věnována jeho dětství, studiím, buditelské činnosti, angažování v Jednotě pro povzbuzení průmyslu, společenským vazbám a zejména a především pedagogické činnosti. Na všechny tyto životní etapy a role bude nahlíženo v kontextu budování Budče.

Juhani Aho a analýza díla Osamělý
Kimatraiová, Marika ; Velkoborsky, Jan Petr (oponent) ; Dlask, Jan (vedoucí práce)
tvorby Juhaniho Aha- především analýza jeho prózy Osamělý. Z Ahova pestrého životopisu je patrné, že ke své spisovatelské a novinářské dráze směřoval již od útlého mládí. Tento plodný autor se ve své tvorbě věnoval rozličným otázkám a tématům z nejrůznějších sfér lidského bytí a nahlížel je svým osobitým pohledem. Vedle toho je rovněž zajímavé, že Juhani Aho obsáhl svým vývojem několik uměleckých směrů - realismus, náznaky naturalismu, francouzské introspektivní proudy, novoromantismus a novorealismus. Primárním záměrem této práce byl již zmiňovaný rozbor díla Osamělý, na jehož základě jsem dospěla k podnětným závěrům. Úvodem své diplomové práce jsem považovala za nutné vyřešit nejprve dilema týkající se jednak autobiografičnosti zmiňované prózy, jednak jejího žánrového zařazení. V prvním případě jsem se na Ahovo dílo pokusila aplikovat poznatky francouzského literárního vědce Philippa Lejeuna a dospěla jsem k závěru, že prózu Osamělý nelze v jeho pojetí označovat jako čistou autobiografii. V souvislosti s žánrovým označením díla jsem se rozhodla vycházet z finské poetiky a na prózu Osamělý odkazovat termínem pienoisromaani - "malý román". Malý román Osamělý se vyznačuje poměrně chudou fabulí. 1 eho těžiště spočívá v psychologické stavbě prožitků a pocitů hlavního hrdiny a vše je zobrazováno prostřednictvím...

Svět Harryho Pottera v překladu do češtiny a slovenštiny
Miššíková, Martina ; Josek, Jiří (vedoucí práce) ; Podaný, Richard (oponent)
Tato práce popisuje převod kulturně a pragmaticky relevantních jevů v překladu prvních tří dílů série o Harrym Potterovi do češtiny a slovenštiny. Autorkou originálu je J. K. Rowlingová, překladateli do češtiny jsou Pavel a Vladimír Medkovi, do slovenštiny Jana Petrikovičová a Ol'ga Kralovičová. Obsahem první kapitoly je žánrový rozbor originálu. Na to, co je vnímáno jako původní tvorba fantasy, má vliv místní literárně-vědná tradice. Díla s prvky fantasy pro děti bývají v českém a slovenském literárním kontextu obvykle řazena k žánru moderní autorské pohádky, nebo do příběhové I dobrodružné prózy s dětským hrdinou. V současné době přispívá překladová literatura k rostoucímu povědomí o žánru fantasy. Konstitutivním prvkem žánru fantasy je sekundární svět, HP je dílo se sekundárním světem otevřeným. Druhá kapitola představuje přehled translatologické teorie o překladu a překládání literatury pro děti a mládež (LDM). Nejdůležitější z hlediska vymezení LDM a jejího překladu je kategorie příjemce. Překladatelka a translatoložka R. Oittinenová (2000) vychází z teorie skoposu a tvrdí, že adaptace jako filosofická kategorie je inherentním rysem překládání. Překladatel může být věrný autorovi originálu díky tomu, že bude věrný cílovému čtenáři. Slovenská i česká škola překladu rovněž považuje dětského čtenáře...

Básnická tvorba Ludvíka Kundery
Hubená, Ester ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je básnická tvorba Ludvíka Kundery. Práce sleduje chronologii vzniku děl a představuje autorovu tvorbu v dobovém literárně-historickém kontextu. Analýza a interpretace raných básní často odkazuje k válečné době. Autorova další tvorba se vztahuje především k jazyku, jeho možnostem. Kunderova poetika je charakterizována v souvislosti s avantgardními směry moderní poezie: surrealismem, dadaismem a expresionismem. V práci je též zkoumán vliv Brechtovy poetiky na Kunderovo dílo. Představena je i osobnost umělce, který významně spoluutvářel český literární život druhé poloviny dvacátého století. Kunderova poezie vyrůstá z blízkých kontaktů s českými i zahraničními umělci a jejich díly. Jeho básně jsou založeny na intertextuálním přístupu, ale čerpají také ze všedních příležitostí. K poetice Ludvíka Kundery neodmyslitelně patří experimentování, jazyková hra, lyrický humor a ironie.

Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře. Architektonické dílo mistra Hanuše a Matěje Rejska
Pospíšil, Aleš ; Benešovská, Klára (vedoucí práce) ; Macek, Petr (oponent)
V roce 2005 byla na Ústavu pro dějiny umění FFUK v Praze vypracována magisterská diplomová práce pod vedením prof. PhDr. Jaromíra Homolky CSc. na téma "Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, dílo Matěje Rejska jako architekta ". Obhájena byla tato práce v témže roce. Největší důraz v ní byl kladen na rozlišení, které části stavby lze připsat Matěji Rejskovi a které po dvojím restaurování chrámu lze považovat za autentické. Na základě tohoto rozboru a detailního popisu bylo možné konstatovat, že Matěj Rejsek vytvořil chórem sv. Barbory pozoruhodné architektonické dílo se svébytnými prvky. V předkládané rigorózní práci je obsah předchozí studie rozšířen o osobnost a dílo mistra Hanuše, prvního stavitele chrámu v pozdně gotickém období a o prohloubené poznání samotného Rejskova díla. Díky lešení po stavenému až po klenbu chóru bylo možné poznat chrám také v interiéru. Na základě detailního studia všech částí architektury, běžně nepřístupných polí triforia a klenby bylo možné načrtnout jednotlivé podíly obou mistrů na stavbě. Do jisté míry se podařilo to, o čem se skepsí v roce 1946 psal Bohuslav Kraus 1 : "Snad nové výzkumy zdiva a způsobu stavby, možné při restauracích, přesněji osvětlí, kde končí Hanuš a co je dílem Rejskovým. Dosavadní bádání neuspokojuje ".