Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 290 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Autorská osobnost Jakuby Katalpy a charakterizace vybraného prozaického díla
Hrabánková, Zuzana ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje autorské osobnosti současné české spisovatelky Jakuby Katalpy. Představuje její osobnost a charakterizaci vybrané prozaické tvorby. Středem této bakalářské práce je analýza a především interpretace autorčiných románů. Konkrétně děl Němci (2012), Doupě (2017) a Zuzanin dech (2020). Tyto romány jsem si vybrala, jelikož mě zaujala jejich tematika a zajímalo mě, jak v nich fungují jednotlivé literárně teoretické kategorie. Analýza se zaměřuje na vypravěče, postavy, prostor, čas, jazyk, kompozici a vypravěčský styl. Na základě analýzy těchto románů je provedena souhrnná komparace všech těchto aspektů.
Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny
Výborná, Adéla ; Kuzmičová, Anežka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou, jak studium bohemistiky ovlivňuje četní beletrie, přičemž vychází z předpokladu, že čtenářsky odborná populace má ke čtení jiný přístup než populace neodborná. Těžištěm práce byl empirický výzkum metodou ohniskových skupin, které byly provedeny na čtyřech univerzitách v České republice (6 skupin, 30 účastníků). Metoda umožnila prozkoumat kolektivní povahu fenoménu a zároveň vygenerovala data jdoucí do hloubky tématu. Cílem práce bylo zjistit, jaký vztah mají studenti bohemistických oborů ke čtení beletrie jakožto prožitku, zda a jak se tento vztah v průběhu studia změnil a jak se liší v závislosti na studiu různě koncipovaných bohemistických programů. Výsledná jištění mají zaprvé povahu teoretickou, především však směřují do praxe. Práce může sloužit jako vodítko, jak tříbit akademické kompetence studentů a zároveň podporovat jejich kladný vztah ke čtení beletrie jakožto aktivitě, která by ze své podstaty měla přinášet potěšení.
Mýty a metamorfózy: Fantastické světy v současné japonské literatuře
Koníček, Marcel ; Šebek, Josef (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent) ; Abbasová, Veronika (oponent)
Tato disertační práce se zabývá fantastickými prvky v současné japonské literatuře. Fantastické prvky jsou v ní produktivním narativním nástrojem, ale přesto jim dosud nebyla v tomto kontextu věnována dostatečná pozornost. Cílem práce je prozkoumat význam a funkce těchto prvků skrze detailní analýzy literárních děl za užití uceleného teoreticko-analytického rámce. Tyto analýzy provádím na vybraných dílech čtyř současných japonských autorů - Murakamiho Harukiho, Óeho Kenzaburóa, Medorumy Šuna a Tawady Jóko. Fantastika je v kontextu této disertace chápána jako práce s aletickou modalitou fikčního světa, tedy s tím, co je možné a nemožné v daném světě, a jako prostředek vyjádření využívající opozici mezi jeho přirozenou a nadpřirozenou oblastí. Vztahy mezi těmito oblastmi světa se pak stávají objektem mého zkoumání. Z tohoto důvodu je analytický aparát práce založen na teorii fikčních světů, zejména v pojetí Lubomíra Doležela, Nancy Traillové, Umberta Eca a Thomase Pavela. Teorie fikčních světů umožňuje popsat strukturu oblastí fikčního světa díla, postihnout jejich vzájemné vztahy, a rovněž to, do jaké míry je existence nadpřirozena v daném světě ověřena. Fantastické prvky jsou význačné, přitahují interpretační pozornost čtenáře a nesou bohatší význam než prvky mimetické. K popisu mechanismu, jímž...
Obraz Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury
Černovská, Tereza ; Králíková, Andrea (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
(česky): Diplomová práce se zabývá fenoménem obrazu autora, konkrétně se zaměřuje na obraz básníka Jiřího Wolkera ve středoškolské výuce literatury. Teoretické vymezení pojmu obraz autora se odráží od dřívějších výkladů. Konstrukce obrazu Jiřího Wolkera se realizuje na základě středoškolských učebnic, příruček a čítanek. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se mění konstanty autorského obrazu Jiřího Wolkera od 50. let 20. století až do 20. let 21. století a jaké aspekty se na obraze tohoto autora podílí, a také analyzovat výklady děl a konstanty autorova života. Diplomová práce se nejprve zabývá vymezením aspektů působících na Wolkerův obraz, poté přechází k jednotlivým konstantám, a to k autorově životu, k výkladu jeho díla před r. 1989 a po r. 1989. Průběžně dochází k porovnání změn v interpretaci autorovy pozice a díla pro účely výuky literatury. Práce slouží pro výzkum tohoto didaktického problému, a tak přispívá k předchozí podobné výzkumné práci svým zaměřením na obraz dalšího spisovatele. Zjištění práce pak mají povahu především teoretickou, generují obraz Jiřího Wolkera ve výuce a jeho proměny.
Participační tvorba fiktivních světů v rámci fóra SCP Nadace
Manďák, Michal ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Krásová, Eva (oponent)
Práce se zabývá internetovým fórem SCP Nadace, jeho komunitou a tvorbou. Obsahuje tři části. První část nabízí popis fungování a obsahu fóra. Zabývá se především jeho participativním modelem, díky němuž se všichni členové fóra mohou podílet na tvorbě nového obsahu i recenzích už publikovaných textů. Popisuje také striktní formální požadavky na SCP články, které tvoří většinu obsahu fóra. Druhá část se zabývá problémem koheze fóra. I když autoři fóra teoreticky pracují na jednom fikčním světě, mohou si jejich díla protiřečit. Tato práce zkoumá konvergenční síly uvnitř fóra ze tří hledisek: hlediska fikčních světů generovaných texty, z hlediska formování kánonu textů a z hlediska konstituce významu v textech. Navrhuje klastrový koncepční model pro množinu fikčních světů fóra, popisuje roli autorit a běžných uživatelů při formování dynamického kánonu fóra, ukazuje centrální motivický konflikt instituce a nadpřirozena a popisuje možnosti digitálního textu. Třetí část práce nabízí analýzu jedné z autorských kontinuit, na níž demonstruje závěry z druhé části.
Textové proměny českých coververzí zahraničních skladeb
Kácová, Barbora ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Vojtíšek, Ondřej (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá českými coververzemi anglických písní, vzniklými během období normalizace. V první části práce je vymezen obecnější kulturální rámec, v němž je coververze chápána jako soubor mechanismů kulturního transferu. Je proto třeba zohlednit i kontext sociálně-politický (tj. zejména adaptace vůči potřebám ideologie minulého režimu). Ačkoliv je práce především literárně-teoretická, přihlíží i k výkladům historickým a hudebně- teoretickým. Druhá část se pak týká samotné komparace jednotlivých textových dvojic, která je provedena na základě analýzy zachování věcného obsahu textové složky (složka narativní a fonetická, metaforický aparát).
Sémiotika komiksu. Komunikační strategie textovo-obrazového média
Arndt, Tereza ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Michalovič, Peter (oponent) ; Bílek, Petr (oponent)
Sémiotika komiksu. Komunikační strategie textovo-obrazového média Abstrakt: Předložená disertační práce se soustředí na způsoby, jakými komiks předává sdělení a jaké nástroje v komunikační situaci využívá. Hypotéza práce spočívá v předpokladu, že komiks v procesu komunikace pracuje se specifickými a zároveň intermediálně sdílenými prostředky. Tyto postupy jsou nahlíženy z hlediska filozofického i empirického (umělecko-vědního). V návaznosti na analýzu způsobu nakládání s určitými typy znaků v rámci obrazovo-textových uměleckých děl bude představen a popsán pojem kompon neboli komponované umístění figury. Tomuto termínu je v práci věnována podstatná část a v širším ohledu také představuje doklad onoho paradoxního specifického a sdíleného stylu komunikace audiovizuálních médií. Pozornost bude dále věnována popisu komiksového kódu a principům, které se v různé míře podílejí na konstituci komiksových děl, jejich podobě a povaze vyprávění. Teoretický základ představují práce Rolanda Barthesa, Umberta Eca, Jurije Lotmana, W. J. T. Mitchella či Hilary Chute. Klíčová slova: komiks, kód, obraztext, kompon, Jurij Lotman, komunikace
Téma proměny v poetice Daniely Hodrové
Melichová, Michaela ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá poetikou české prozaičky a literární teoretičky Daniely Hodrové se zvláštním zaměřením na poslední tři publikované romány Vyvolávání (Malvern, 2010), Točité věty (Malvern, 2015) a Ta blízkost (Malvern, 2019). Jednotící moment těchto románů je tušen a posléze hledán v aktualizaci mýtu o sestupu do podsvětí. Ten se projevuje už v dřívějších prózách, přičemž nejvýrazněji je tematizován v Thétě (Československý spisovatel, 1992) jako sestup do Dantova Pekla, kterým je u Hodrové myšleno Trýznivé město. Nejnovější autorčiny romány dále rozvíjejí tento motiv v návaznosti na sumerský mýtus Sestup Innany do podsvětí a orfeovský mýtus Ovidiův. Těžištěm práce je zamýšlena naratologická analýza těchto mýtů a jejich smyslu v kontextu autorčina díla. Klíčová slova: naratologická analýza, literární interpretace, Daniela Hodrová, román, proměna, sestup, Ovidius, mýtus, město, podsvětí, peklo, Dante, Vyvolávání, Točité věty, Ta blízkost, Inanna, zasvěcení, smrt
Procesy adaptace autorské poetiky českých písničkářů v 90. letech 20. století
Matys, Tomáš ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Vojtíšek, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na fenomén českého písničkářství v kontextu kontinuit a diskontinuit devadesátých let dvacátého století, které jsou dosavadním výzkumem spíše opomíjeny vzhledem k jeho těžišti v období časově předcházejícím. Pomocí motivické analýzy soudobé písňové produkce vybraných písničkářů ("básníků s kytarou", "folkařů", ale i "folkových outsiderů") reflektuje případné proměňování jejich autorské poetiky a hledání nových témat, nebo naopak ukazuje proces kanonizace a kontextovou vázanost osobnosti a její tvorby na minulý režim. Součástí práce je proto i sledovat zaplňování svobodného mediálního prostoru svébytnou tržní produkcí zvolených písničkářů na pozadí Bourdieova konceptu literárního pole. Právě výzkum obsahu hudebních a knižních nosičů má dokreslit, kdo vydával nové, a kdo jen "recykloval" staré, dobově však vykořeněné hity. Klíčová slova: písničkář - básník s kytarou - folkař - folkový outsider - dlouhá devadesátá léta - poločas - adaptace - kanonizace - produkce - literární pole
Teologická reflexe vybraných motivů v současné české poezii
Sixta, Tomáš ; Bílek, Petr (oponent)
Cílem diplomové práce je teologická reflexe současné české poezie. Konkrétně se práce zabývá sbírkami Úloža Ivana Martina Jirouse, Darmata Petra Hrušky a Osip míří na jih Marie Iljašenko. V nich se zaměřuje na pojetí člověka, světa a transcendence. Práce je rozčleněna do tří kapitol, přičemž první dvě jsou nezbytným teoretickým předpolím pro kapitolu třetí. V první části práce jsou prezentovány některé podoby toho, jak se může teologie vztahovat k poezii a pracovat s ní. Jazyk, imaginace a metafora jsou představeny jako společná pole teologie a poezie. Dále jsou v této kapitole vymezeny dva možné přístupy teologie k poezii: Přístup teologie k poezii jako k objektu teologie a jako k subjektu teologie. Druhá kapitola je literární analýzou daných sbírek, která je nezbytná pro část třetí. Ve třetí části, jež je hlavním těžištěm této práce, je předložena teologická reflexe vybraných sbírek. Jejím cílem je nejen zkoumat, zda a jak vybrané motivy v daných sbírkách korelují s jejich pojetím v teologii, ale také předložit, v čem mohou být pro teologii inspirativní.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 290 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Bílek, Pavel
1 Bílek, Petr A.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.