Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 121 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dětská píseň v kontextu učiva vyjmenovaných slov
Horák, Michal ; Jiřičková, Jiřina (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Téma diplomové práce v obecné rovině spočívá v oblasti hledání funkčních mezipředmětových vazeb v rámci výuky žáků prvního stupně. Konkrétně jde o využití didaktického potenciálu písně ve výuce českého jazyka v učivu vyjmenovaných slov. Teoretická část nastíní historii písně jako specifického hudebního druhu v kontextu artificiální i nonartificiální hudby se zvláštním přihlédnutím k českým písním s didaktickým přesahem. Na základě zkušeností autora i studijní literatury předloží základní principy tvorby písně vhodné pro didaktické využití na prvním stupni základní školy a popíše osvědčené postupy pro dětskou interpretaci písně a jejich možná úskalí. Praktická část práce nabídne soubor autorských textů a nahrávek jednoduchých a zapamatovatelných písní zpracovávajících učivo vyjmenovaných slov, dále zaznamená ověření funkčnosti uvedených písní v průzkumu ve výuce na základních školách. Práci doplní zpěvník s metodickou přílohou. Cílem diplomové práce je zmapovat oblast problematiky dětských písní v mezipředmětové vazbě s českým jazykem a učivem vyjmenovaných slov ve výuce a navrhnout vlastní postupy v této oblasti. Hlavní výstupy práce mohou sloužit učitelům na 1. stupni základní školy jako smysluplný didaktický materiál se širším spektrem k použití.
Integrace hudebních činností do výukových předmětů na 1. stupni základní školy
Chase, Olga ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Integrace hudebních činností do výukových předmětů na I. stupni základní školy Olga Chase Vedoucí práce: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro základní školy Studijní obor: Učitelství pro I. stupeň základní školy ABSTRAKT Tématem diplomové práce je zapojení hudebních činností do výukových předmětů na 1. stupni základní školy. Cílem diplomové práce je kriticky posoudit názory na význam vztahu integrace hudebních činností do výukových předmětů na 1. stupni základní školy. Teoretická část představí pojetí integrované tematické výuky, shrne dosavadní poznatky o vlivu hudebních činností na rozvoj osobnosti dítěte z odborné literatury a relevantních zdrojů, vyzvedne výsledky prací zaměřených na zapojení hudby do vyučování na základní škole. Praktická část zkoumá zařazení hudebních činností do vyučovacích předmětů na primární škole, porovná vliv běžné výuky a specializované hudebně zaměřené výuky a na základě dotazníkového šetření a vlastního pozorování vyhodnotí efekt takové výuky z pohledu žáků, jejich rodičů a jejich vyučujících.
Koloběh kadmia v životním prostředí
Bělohlávková Staffová, Petra ; Řezáčová, Veronika (oponent) ; Sommer, Lumír (vedoucí práce)
Těžké kovy, mezi nimiž je i kadmium, patří ke kontaminujícím složkám životního prostředí. Se stále narůstajícím znečištěním dochází ke zvyšování obsahu těchto kovů ve vodě, v ovzduší i v půdě, kde se zapojují do potravního řetězce a následně i potravy člověka. Kadmiu je věnována značná pozornost pro jeho toxikologické vlastnosti. Stejně tak monitorování kadmia je v České republice poměrně rozsáhlé. Dochází k legislativním opatřením týkající se nejen povolených množství kadmia ve vzduchu, ve vodě, v půdě, ale i v potravinách a je omezováno i jeho použití v průmyslu. Nadále jsou rozvíjeny metody jeho stanovení. V této práci byla věnována pozornost spektrofotometrickému stanovení a některým elektroanalytickým metodám, dále pak spektrometrickým metodám, především atomové absorpční spektrometrii a atomové emisní spektrometrii, které patří v současné době k nejpoužívanějším.
Historie a současnost libereckých pěveckých sborů Cum decore a Cum amore
Procházková, Eliška ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce pojednává o dvou spřízněných libereckých sborech: o Cum decore a o Cum amore, označovaném též jako Potěr. Je zde popsána historie těchto sborů od roku 1991, kdy byl založen původní sbor, až do dubna 2023. Cílem práce je, že kusé a roztříštěné údaje, které na toto téma existují, sjednotí do uceleného souboru. Tyto údaje budou v práci přehledně rozčleněny do vhodných kategorií podle principu chronologického a tematického řazení. Informace, které se ve zdrojích vyskytovaly v zastaralém znění, budou zaktualizovány. Existence sboru, resp. jeho oddělení, je rozčleněna na čtyři hlavní etapy. První etapa odpovídá rokům, kdy se jednalo pouze o původní sbor pod vedením Ludvíka Lukuvky. Druhá etapa popisuje prvních šest let od momentu, kdy se hlavním sbormistrem stal Čeněk Svoboda. Třetí etapu tvoří samostatně školní rok 2007/2008, během něhož se sbor rozdělil na dvě oddělení: Cum decore a Cum amore neboli Potěr. Čtvrtá etapa trvá od tohoto milníku do školního roku 2022/2023 a jednotlivá oddělení sboru jsou popisována zvlášť. V rámci jednotlivých období je charakterizován stav sboru, resp. sborových oddělení z hlediska počtu členů, repertoáru, projektů, krojů a odborných pracovníků. Postupně jsou v práci uvedeni jedinci, kteří pracovali jako hlavní i pomocní sbormistři, a to se zaměřením na jejich...
Josef Karel Vejda - život a dílo
Linhart, Marián ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem a dílem J. K. Vejdy z Dašic (1897-1962), který strávil většinu svého života ve východočeském Náchodě. Tento všestranný hudebník působil jako varhaník v Krakově, ředitel kůru v Dašicích a v Náchodě. V Náchodě byl kapelníkem dechových hudeb, dirigentem Náchodské filharmonie, po určitou dobu také sbormistrem zpěváckého spolku Hron. Kromě toho byl učitelem hudby a hudebním skladatelem. Skládal hudbu různého zaměření od dechové hudby, přes liturgickou až po scénickou. Byl také vyhledávaným klavíristou-doprovazečem. Hlavním cílem práce je shromáždit co možná nejvíce informací o J. K. Vejdovi a zasadit jeho život a dílo do kontextu doby, ve které žil a tvořil. Dále si práce bere za cíl vytvořit katalog Vejdova díla, který bude obsahovat jak jeho vlastní skladby, tak úpravy skladeb jiných autorů. Práce nastiňuje možnosti znovuuvedení Vejdova hudebního díla do koncertní praxe. Práce je členěna na tři hlavní kapitoly. První kapitola stručně popisuje stěžejní momenty Vejdova života. Druhá kapitola pojednává konkrétněji o jednotlivých oblastech jeho života. Jádrem práce je třetí kapitola obsahující katalog Vejdových skladeb a jeho hudebních úprav, který je doplněn například o informace o provedeních skladeb. Závěrečná kapitola se věnuje odkazu J. K. Vejdy do dnešních dnů....
Folklorní tradice Prácheňska a jejich využití v hudební výchově
Vaněčková, Lenka ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent)
Tato práce je zaměřena na folklor oblasti Prácheňska a jaké jsou možnosti jeho využití v hodinách hudební výchovy, primárně na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na podrobný popis jednotlivých prvků prácheňského folkloru. Z největší části se věnuje hudebnímu folkloru, konkrétně lidové hudbě, dudácké tradici, tancům nebo folklorním tradicím jako je konopická, která postupně upadá v zapomnění. Kromě hudebního folkloru popisuje tradiční pokrmy nebo kroje. Praktická část je rozdělena na dva úseky. První úsek je věnován dotazníkům. Jeden pro žáky z oblasti Prácheňska, který si dává za cíl zjistit úroveň znalostí prácheňského folkloru a míru motivace se o něm dále dozvídat, a druhý pro vyučující, který si klade za cíl zjistit, zda se prácheňskému folkloru ve svých hodinách věnují a do jaké míry. Druhý úsek praktické části obsahuje přípravy do hodin hudební výchovy, přičemž každá z nich je věnovaná nějakému tématu týkajícího se prácheňského folkloru. Témata jsou dudy, konopická a Švanda dudák, přičemž se v nich objevuje množství dalších folklorních tradic této oblasti. Za pomocí dotazníkového šetření bylo zjištěno, že pouze část dotázaných žáků má základní znalosti o prácheňském folkloru. Na druhou stranu byla zjištěna velká míra motivace dozvídat se o něm víc. Dále bylo zjištěno,...
Tvorba skladatele Otmara Máchy pro děti
Vitásková, Lucie ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Tato práce si klade za cíl představit umělecký vývoj osobnosti skladatele Otmara Máchy a jeho tvorby v kulturních a společenských souvislostech, zaměřit se na jeho díla určená dětem a mládeži a posoudit možnosti využití jeho tvorby v současné výuce hudební výchovy. Sleduje prvopočátky skladatelovy hudební dráhy a věnuje pozornost vlivům, které jeho osobnost utvářely a daly jedinečný charakter jeho hudební řeči. Zkoumá podíl vlivu regionální hudební kultury, jejích kořenů i podíl vlivu uměleckých osobností, s nimiž se skladatel v průběhu svého profesního vývoje setkal a na něž ve své tvůrčí činnosti navázal. Analyzuje vybraná díla z hlediska jejich významu pro estetickou výchovu a rozvoj hudební představivosti dětí. Ve skladatelově tvorbě hledá díla, která prostřednictvím emocionálního prožitku hudebního sdělení utvářejí estetické cítění i hodnoty ve vývoji dětské osobnosti. Klíčová slova: Otmar Mácha, hudba pro děti, hudební výchova, práce s písní, poslechové činnosti
Historie a současnost libereckých pěveckých sborů Cum decore a Cum amore
Procházková, Eliška ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce pojednává o dvou spřízněných libereckých sborech: Cum decore a Cum amore (dříve Potěr), a to z historické perspektivy (od prvopočátků v roce 1991 do současnosti). Klade si za cíl, že kusé a roztříštěné údaje, které na toto téma existují, sjednotí do uceleného souboru, že je přehledně rozčlení do vhodných kategorií (dle chronologických a tematických měřítek) a že ty informace, které se vyskytovaly v zastaralém znění, zaktualizuje. Období vývoje sboru jsou v práci rozčleněna na 4 hlavní etapy. První etapa odpovídá létům, kdy se jednalo pouze o původní sbor pod vedením Ludvíka Lukuvky. Druhá etapa popisuje prvních 6 let od momentu, kdy se hlavním sbormistrem stal Čeněk Svoboda. Třetí etapu tvoří samostatně školní rok 2007/2008, během něhož se sbor rozdělil na dvě oddělení. Čtvrtá, poslední etapa trvá od tohoto milníku dodnes a jednotlivá oddělení sboru jsou v rámci ní popisována zvlášť. V rámci jednotlivých období je charakterizován stav sboru (resp. sborových oddělení) z hlediska fluktuace množství členů a parametrů, podle nichž sbor (resp. sborových oddělení) fungoval(a). Z nich je pozornost věnována repertoáru, projektům (které jsou blíže tematicky specifikovány), kroji a tehdejším pomocným sborovým pracovníkům. Postupně je čtenář blízce seznámen s osobami na pozici hlavních i pomocných...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 121 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 BĚLOHLÁVKOVÁ, Petra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.