Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí2 - 11dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Návrh výuky tématu Voda na 2. stupni ZŠ
Vávra, Vojtěch ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá aktuálními trendy v didaktice vzdělávací oblasti Člověk a příroda, zejména pak projektovou výukou a integrací přírodovědných předmětů. Cílem práce je navrhnout a vyhodnotit výuku, která se věnuje tématu Voda v různých tematických okruzích průřezového tématu Environmentální výchova, za použití různých výukových postupů. Vyhodnocení probíhá na základě reflexí od žáků i ostatních pedagogů a kromě podnětů k metodám, formám a organizaci výuky sleduje naplnění cílů kognitivních a afektivních. Výsledky ukazují, že prostřednictvím této výuky došlo k naplnění vzdělávacích cílů. V závěru jsou pak formulovány konkrétní návrhy pro zlepšení a zefektivnění celé výuky.
Nádorová onemocnění a jejich zařazení do výuky biologie na střední škole
Baudyšová, Alžběta ; Kotvaltová Sezemská, Karolína (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Nádorová onemocnění jsou v současné době ve vyspělých zemích jednou z hlavních příčin úmrtí. Přestože se s pojmem rakovina setkáváme ve společnosti dnes a denně, málo který středoškolský žák dokáže popsat, jak a proč nádory vznikají a jaká je vhodná prevence těchto onemocnění. Cílem této práce je návrh výukového celku, který prohloubí znalosti žáků v této oblasti a dá jim komplexnější vhled do tématu. Výukový celek je založen na formě kooperativního učení, kdy je aktivita v hodině na straně žáků. Žáci získají nový pohled na téma rakoviny a také si procvičí dosavadní znalosti žáků v oblastech molekulární a buněčné biologie, lidské fyziologie a biochemie, což jsou velmi dynamicky se rozvíjející přírodovědné obory. Výukový celek byl úspěšně ověřen na žácích pražského gymnázia ve dvou věkových kategoriích - 9. ročník ZŠ/1. ročník SŠ a 3. a 4. ročník SŠ. Klíčová slova Nádorové onemocnění, kooperativní výuka, střední škola, výuka biologie
Světélkování organismů jako didaktické téma
Ševicová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismy
Využití akvária ve výuce biologie
Špůrová, Hana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití sladkovodních akvarijních živočichů ve výuce biologie. Poskytuje zejména podrobné návody na školní pokusy a pozorování s živočichy, kteří mohou být chováni ve školním sladkovodním akváriu. Návody jsou zpracovány ve formě pracovních listů pro žáky. Každý pracovní list je doplněn o správné výsledky a pokyny pro učitele, které obsahují přesné návody na přípravu pozorování a pokusů i některé další doplňující informace. Jednotlivé pracovní listy se věnují zástupcům nejen studenovodních a tropických sladkovodních ryb, ale i krevet a raků. Velká část z návodů je věnována i našim bezobratlým živočichům, které je možno odchytit v přírodě a následně alespoň omezenou dobu v akváriu chovat. Nalezneme zde tedy pracovní listy zabývající se vodními larvami hmyzu, ploštěnkami, plošticemi, brouky, měkkýši, kroužkovci a členovci. Součástí jsou informace o jednotlivých zástupcích využívaných v pracovních listech, zahrnující zejména jeho charakteristiku a nároky na chov. Najdeme zde i návody, jak tyto živočichy opatřit. Tato práce je zároveň koncipována jako příručka pro učitele biologie a přírodopisu a to zejména pro ty, kteří nemají s akvaristikou žádné zkušenosti. Proto obsahuje i praktické návody, jako například kam akvárium ve školní třídě umístit, jak jej zařídit a...
Úroveň porozumění základům genetiky a molekulární biologie u žáků gymnázií a druhého stupně základních škol
Machová, Markéta ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Zrzavá, Magda (oponent) ; Králík, Miroslav (oponent)
Genetika je součástí sekundárního vzdělávání již desítky let. Výzkumy výsledků přírodovědného vzdělávání ale již delší dobu poukazují na to, že žáci si z výuky odnášejí různé typy miskoncepcí bez pochopení základních principů dědičnosti a genetiky. To vede k jejich neschopnosti správně se orientovat a rozhodovat v běžných životních situacích, které se tématu týkají. V českém prostředí podobně jako v zahraničí však chybí kromě hlubší diagnostiky těchto problémů především zjištění jejich původu, což brání tvorbě efektivních preventivních opatření vedoucích ke zlepšení výsledků vzdělávání. Cílem práce bylo v několika dílčích analýzách zjistit současný stav výuky genetiky v sekundárním vzdělávání v ČR, a to na úrovni kurikula, učebnic, výsledků výuky (žákovského porozumění tématu), podmínek výuky a vlivu způsobu výuky na žáky. Hlavním použitým výzkumným nástrojem byl dotazník pro žáky kombinující testové a postojové položky, dotazník pro učitele zjišťující jejich vztah k výuce a jaké podmínky pro ni mají a dále obsahová analýza příslušných dokumentů vzdělávání ovlivňujících (kurikul a učebnic). Výsledky analýz poukázaly na několik problémů na více úrovních vzdělávání, které v mnoha ohledech sdílí český vzdělávací systém se zahraničím. Předně nejsou v rámci tématu genetiky v národním kurikulu (RVP)...
Náměty na pozorování a experimenty ve školním akváriu
Siegelová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá využitím akvária a vodních živočichů ve výuce biologie a přírodopisu. Jsou zde sepsány náměty na školní experimenty a pozorování různých skupin sladkovodních živočichů, kteří jsou vybrané tak, aby je mohl učitel odchytit v našich vodách, případně je zakoupit v prodejnách Zverimexu. V práci můžeme nalézt návody na pozorování a experimenty vodních larev hmyzu, polypovců, ploštěnek, měkkýšů, kroužkovců, členovců, obojživelníků a ryb. Sepsané školní pokusy jsou doplněny o názorné obrázky a videa, které pomohou k pochopení danému experimentu či pozorování. U každého zmíněného živočicha je sepsána jeho stručná charakteristika a informace o chovu a zřízení akvária. V práci je též popsána studenovodní a teplovodní akvaristika. U každého typu jsou sepsány druhy živočichů a rostlin, které v těchto akvárií můžeme chovat a pěstovat. Součástí této bakalářské práce je také stručný popis základního vybavení akvária jako je osvětlení, filtrace, vytápění a provzdušňování. Je zde také popsána údržba, umístění a základní péče o školní akvárium.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí2 - 11dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.