Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 188 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 


Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze waldorfskou pedagogiku využít ve skautském oddíle?
Vondrušková, Josefína ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Téma mé práce zní: Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze využít waldorfskou pedagogiku ve skautském oddíle? Proto se snažím ve své práci porovnat přístup Steinerovi pedagogiky a skautingu k výchově dětí. Cílem mé práce je nalézt shodné prvky a rozpory obou přístupů a tím zjistit, jestli je možné aplikovat waldorfský přístup do skautských oddílů. Ve své práci čerpám především z dlouholetých zkušeností s vedením skautského oddílu a v oblasti waldorfské pedagogiky především z teoretických znalostí nalezených v dostupné literatuře. Zabývám se lehce současnými požadavky na volný čas dětí, protože mou prací se zároveň snažím nalézt možnost modernizace skautské výchovy tak, aby byla zajímavá i pro současné děti. Jednu z možnosí vidím právě ve využití této pedagogiky. Po určení požadavků na volnočasové aktivity se snažím komplexně charakterizovat skautskou metodiku, jednotlivé důležité oblasti pro praxi. Stejným způsobem popisuji waldorfskou pedagogiku a antroposofický přístup k výchově. V poslední kapitole pak porovnávám oba přístupy, shodné momenty a rozdíly. Docházím k závěru, že oba přístupy si v základním pojetí neodporují, obě výchovy se snaží vychovat jedince ke svobodě a osobitosti ve všech čtyřech dimenzích člověka (psychologická, biologická, sociální a spirituální). Přestože...

Využití AAE při integraci dětí s ADHD a Downovým syndromem do běžného školního kolektivu
Halíková, Adéla ; Machová, Kristýna (vedoucí práce)
Cílem práce je sledovat vliv AAE u dětí s ADHD a Downovým syndromem.U dětí s ADHD bude sledován vliv na zmírnění projevů hyperaktivity, zlepšení sociálního chování a koncentrace. U dětí s Downovým syndromem pak především jejich integrace do výuky. Cílem práce je posléze na základě praktického využití canisterapie u konkrétních žáků v dané škole dát podněty pedagogicko-psychologické poradně k dalšímu plánování doporučení, která by byla praktikována jak rodinou, tak školou.

Zrakové vnímání a metody jeho diagnostiky
Felcmanová, Lenka ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Zemanová, Jitka (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo navržení screeningového testu ke zhodnocení úrovně zrakové percepce v předškolním věku. Test obsahuje úlohy zaměřené na jednotlivé složky zrakové percepce. Svým rozsahem a časovou náročností administrace je určen pro individuální vypracování v pedagogicko-psychologické poradně i pro hromadnou administraci v předškolních zařízení. Teoretická část seznamuje s problematikou zrakového vnímání a metodami jeho vyšetřování. Dále uvádí do problematiky dyslexie a vztahu zrakového vnímání k rozvoji této specifické poruchy učení. Praktická část představuje navržený test a výsledky jeho zkušební administrace, srovnání s výsledky standardizovaného testu a statistické vyhodnocení údajů zaměřené na ověření jeho validity. Dále prezentuje výsledky šetření u vybraných dětí se suspektním nálezem, jimiž byl test opakovaně vypracován po nástupu do základní školy.

Dítě mladší 3 let v mateřské škole
Ryšavá, Jitka ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
RYŠAVÁ, J. Dítě mladší 3 let v mateřské škole. Praha 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce E. Opravilová. Práce sledovala specifiku výchovně vzdělávací práce mezi 2-3 rokem věku dítěte v prostředí běžné mateřské školy. Teoretická část se opírá o vývojově psychologickou charakteristiku tohoto období. Sledovala vliv rané interakce matka - dítě, vliv rodinného prostředí a vliv dalších faktorů na separaci dítěte od matky a následnou adaptaci a socializaci v prostředí mateřské školy. Výzkumné šetření zahrnuje případové studie 6 vybraných dvouletých dětí (pozice dítěte), 24 rodičů vybrané MŠ (pozice rodičů) a 51 mateřských škol (pozice učitelky). Výzkum sledoval vliv specifických klíčových faktorů, ovlivňujících průběh adaptace a socializace dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy, včetně předpokládaného klíčového vlivu chronologického věku dítěte. Dále sledoval a vymezil podmínky mateřských škol v oblasti legislativní, personální a organizační, při jejichž splnění je možné považovat edukaci dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy za vhodnou. Závěr práce obsahuje doporučení týkající se stimulace vývoje dítěte mladšího 3 let jak v prostředí rodinném, tak v prostředí mateřské školy, včetně vlastního návrhu...

Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu
Viktorová, Ida ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Zápotočná, Oľga (oponent)
Projekt řešil téma koncepce textu a psaných textových druhů u dětí mladšího školního věku ( 1 . - 5 . třídy základní školy). Výzkumné šetření bylo kvalitativní. Tomu odpovídaly i použité metody: sběr písemného materiálu, pozorování ve vyučování, rozhovory s dětmi a učiteli. Výzkumu se zúčastnily děti z několika tříd jedné základní školy. Zaměření projektu bylo vývojově psychologické. Pozornost se soustředila na podoby dětských psaných textů, hlavně literárních, jejich rysy, vývoj a změny, dětské strategie psaní, užívání písma apod. Sledované jevy byly zachyceny vývojově, postupně od první do páté třídy. Autorka se věnovala dále otázkám autorství dětí, jejich komunikace s konvečními modely textů, vtahu čtení a psaní, vývoji koncepce žánrů, vlivu školy a dětské kultury na rozvoj písemné kompozice a dalším problémům. Výsledky jsou určeny odborné veřejnosti, psychologům, učitelům, studentům psychologie a studentům učitelství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Domácnosti s dětmi v podmínkách výkonové společnosti. Vybrané ekonomicko psychologické aspekty domácnosti
Čapek, Jan ; Riegel, Karel (vedoucí práce) ; Šubrt, Jiří (oponent) ; Bedrnová, Eva (oponent)
Počet obyvatel v evropských zemích neustále klesá. Zaměřil jsem se především na to, co mladé lidi při rozhodování, zda mít děti ovlivňuje, jaký je rozdíl ve vnímání dnešních nároků výkonové společnosti u mladých domácností s dětmi a domácností bez dětí. Základní hypotézou, kterou ověřuji, je tvrzení, že podstatná část mladých lidí vnímá děti jako faktor snižující životní úroveň. Na základě studia současných výzkumů uvádím model vlivu faktorů při rozhodování, zda mít děti. Jednotlivé faktory jsou rozděleny do čtyř oblastí, kterými jsou hodnoty, kompatibilita partnerů, podpora státu rodinám a ekonomické podmínky. Problematiku vlivu jednotlivých faktorů jsem zkoumal na základě tří vzájemně souvisejících výzkumů. V prvním výzkumu jsem zjišťoval, jaké nároky klade výkonová společnost na domácnosti s dětmi a domácnosti bez dětí. Data u tohoto výzkumu obsahují odpovědi respondentů mladších 40 let z reprezentativního vzorku sebraných pomocí strukturovaného dotazníku. V druhém výzkumu jsem zkoumal konkrétní strategie vyrovnávání se s nároky výkonové společnosti u domácností s dětmi a bez dětí na reprezentativním vzorku pomocí dotazníku, ve kterém byla otevřená otázka: "Co konkrétně Vám nejlépe pomáhá vyrovnat se s nároky dnešní společnosti?" Ve třetím výzkumu jsem mapoval vybrané ekonomicko psychologické aspekty...

Vstup dítěte do základní školy
Suková, Marcela ; Kargerová, Jana (oponent) ; Stará, Jana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je analýzou problematiky vstupu dítěte do školy. V teoretické části vymezuje pojmy související s otázkou připravenosti na školní docházku a tématy, která jsou s touto oblastí spjata. Kromě nahlížení na tuto problematiku v České republice se zaměřuje i na pohled zahraniční (ve Finsku). Cílem empirické části diplomové práce je zjistit, jak otázku vstupu do školy vnímají rodiče dětí, které nastupují do první třídy, jak hodnotí školu, kterou jejich dítě navštěvuje a s jakými problémy se nejčastěji setkávají v porovnání s tím, jak si školu představovali v době, kdy do ní své dítě nechávali zapsat. Klíčová slova: Školní zralost, školní připravenost, dítě v předškolním věku, diagnostika předškolního dítěte, školní docházka, zápis, odklad školní docházky, pedagogicko - psychologická intervence.

Vliv domácího zvířete na prožívání dětí a dospívajících
Trtíková, Marie ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
V teoretické části své práce se věnuji nejprve fenoménu domestikace zvířat, jejímu dopadu na dnešní civilizaci a využití ve vzájemném prospěchu - pro zvířata, i pro lidi. V rodinách, které se rozhodly pořídit si domácí zvíře, hraje důležitou roli jeho správný výběr a vhodné podmínky pro jeho chov. Největší důraz kladu na význam zvířat v terapeutické oblasti - v tzv. animoterapii. Podrobněji se zabývám canisterapií, felinoterapií a hipoterapií. Cílovou skupinou se pro mě staly zejména děti staršího školního věku, ale uvádím některé příklady dopadu pozitivního působení domácích mazlíčků i na dospělou populaci. Důležitou složkou vlastnictví zvířete je i schopnost vyrovnat se s jeho úmrtím. Všechna nastíněná témata v teoretické části jsou dále rozpracována v praktickém oddíle mé práce. Prováděla jsem výzkum na pražských gymnáziích, jehož výsledky jsou zevrubně rozebrány v druhé polovině práce.

Využití hiporehabilitace při reedukaci poruch chování dětí a mladistvých
KOZIELOVÁ, Erika
Diplomová práce pojednává o možnostech využití hiporehabilitace pro reedukaci poruch chování dětí a mladistvých. Práce stručně charakterizuje problematiku poruch chování u dětí a mladistvých a dokládá, jak je možné za pomoci hiporehabilitace pozitivně ovlivnit jejich nevhodné vzorce chování. Na základě přiblížení základů etologie koní osvětluje význam sociálního chování koní pro reedukaci poruch chování při hiporehabilitačních lekcích. Závěr teoretické části je věnován popisu amerického programu využívajícímu zdivočelé koně k resocializaci vězňů a přibližuje jeho paralely k hiporehabilitaci. Praktická část práce se zabývá popisem vybraných českých středisek a jednoho německého. Přibližuje jejich přístup ke klientům a principy, na kterých jejich práce stojí. Efektivita hiporehabilitace je zde doložena i přiložením tří kazuistik průběhu hiporehabilitace. Závěr práce srovnává průběh lekcí u vybraných středisek.