Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Svátky v ratmu roku. Prožívání svátečních dob v praxi waldorfských mateřských škol
Sekaninová, Lucie ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Nejedlá, Dana (oponent)
Cílem mé práce je odpověď na otázku: Jak s rovinou slavení svátků pracují waldorfští pedagogové ve waldorfských mateřských školkách a jak jejich práce přispívá k růstu dítěti. Není mým úmyslem vyzdvihovat waldorfskou pedagogiku jako jedinou správnou cestu, chci však ukázat na její principy a možnosti, kterých si mnozí nejsou vědomi. Nevím, zda se mi to podaří zcela regulérním vědeckým způsobem, neboť věci, které se zažívají a prožívají těžko hledají svou řeč, kterou k nám promlouvají, v encyklopedických slovnících. Přesto však nechci, aby čtenář nabyl dojmu, že se spolu se mnou pohybuje v rovině nezvládnutého sentimentu. Kapitoly budu řadit dle ročních období od podzimu do léta, neboť stejně tak plyne školní rok. Svátky jsem vybrala pouze ty, které se objevují v praxi waldorfské pedagogiky. K většině z nich přiložím na začátku krátce jejich historický původ, poté se budu zabývat antroposofickým náhledem a nakonec v praktické části k jednotlivým obdobím přiložím konkrétní ukázky, jak se s danou tématikou pracuje ve WMŠ . K tomuto celkovému obrazu mi poslouží publikace z oboru etnologie, antroposofie a též osobní zkušenosti nabyté při mé měsíční praxi ve WMŠ na Petřinách, utvářející můj vnější pohled na celou problematiku. A jako vnitřní pohled si dovolím použít mé nynější čerstvé zkušenosti, které získávám...
Mravní výchova dítěte v předškolním období
Halmazňová, Rut ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Nejedlá, Dana (oponent)
Záměrem této práce je osvětlit důležitost předškolního období v procesu mravní výchovy člověka. Neboť již v tomto období, ba dokonce dříve, jsou dítěti postupně vymezovány výchovné hranice, které ukazují dítěti, co je a co není správné. Cílem je nastínit, jak je v dětech budováno povědomí o správném a nesprávném chování, jakými způsoby jsou v dětech posilovány mravní normy a hodnoty, a také jaké metody se při výchově dítěte používají- jak v rodinném prostředí, tak v mateřské škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Příprava Etapové Hry pro integrovanou skupinu dětí
Kleinová, Jana ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Tato práce je určena především těm, kterým není život handicapovaných lidí lhostejný a snaží se spojováním světa postižených a nepostižených lidí dojít k přátelskému soužití těchto komunit. Práce je rozdělena na tři části. V první části se zabývám významem samotného tábora pro handicapované jedince, ale i pro jedince bez handicapu. Tato práce je určena pro lidi, kteří se chystají připravit etapovou hru na táboře pro smíšenou skupinu dětí handicapovaných a dětí bez handicapu. V druhé části se věnuji tomu, jak vytvořit prostředí pro rozvoj tělesného a duševního vývoje dětí s postižením a podpořit tak rozšíření jejich dovedností a schopností. Popisuji základní metody práce s handicapovanými dětmi a jak předcházet jejich diskriminaci v prostředí, kde se nacházejí i nehandicapovaní lidé. Jsou to kroky, kterými vytvoříme půdu pro navázání vztahů mezi dětmi s postižením a bez postižení. Třetí kapitola je hlavní částí mé práce. Popisuji v ní etapovou hru připravenou pro inegrovanou skupinu dětí s postižením a bez postižení. Rozepisuji jednotlivé dny etapové hry, jak jdou za sebou. Hra je utvořena tak, aby děti bez postižení mohly ukázat své kvality, dovednosti a hra podpořila jejich sebevědomí a nezávislost. Dětem bez postižení přináší seznámení se s životem handicapovaného člověka a rozvíjí v nich empatii a...
Vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem s podporou alternativní komunikace
Gusarova, Anežka ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Voldřichová, Michaela (oponent)
Bakalářská práce "Vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem s podporou alternativní komunikace" zkoumá vývoj řeči u dítěte s Downovým syndromem ve věkovém rozmezí od dvou do pěti let věku a uvádí důvody, proč je řečový vývoj u těchto dětí téměř vždy problematický. Na základě příkladu dobré praxe s jednou z metod alternativní komunikace, konkrétně se znakem do řeči, se snaží práce nastínit důvody, proč jsou manuální znaky a alternativní formy komunikace, které je využívají, vhodnou metodou pro rozvoj komunikace a řeči u dětí s Downovým syndromem. V teoretické části se práce zaměřuje na jednotlivá období řečového vývoje u dítěte s tímto syndromem, dále na alternativní komunikaci a metody, které používají manuální znaky. Detailněji se pak snaží přiblížit metodu znak do řeči. V praktické části bakalářská práce popisuje příklad praxe osobní asistence, práci s alternativní formou komunikace, a řečový vývoj u dívky s Downovým syndromem. Klíčová slova Vývoj řeči, Snížené komunikační schopnosti, Downův syndrom, Alternativní komunikace, Manuální znaky, Znak do řeči
Dospělí lidé s autismem
Nováková, Petra ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Tajmarová, Klára (oponent)
Práce je rozdělena do tří částí (plus přílohy). První část shrnuje obecné poznatky o autistické poruše. Popisuje její typické symptomy v komunikaci, emocích, sociálním chování, myšlení a smyslovém vnímání. Nejsou opomenuty ani zvláštnosti v chování, obsese a rituály. Druhá část pojednává konkrétně o období dospělosti a důležitých meznících, kterými člověk prochází. Nejprve připomíná hlavní změny, které se během dospívání dějí s lidským organismem a v duševním životě. Změně dosavadní role přátelství, sexuality a intimních vztahů v životě člověka. Poté následují kapitoly o vzdělání, zaměstnání a možnosti osamostatnění se od původní rodiny a typy bydlení pro lidy s autismem. V třetí části nalezneme životní příběhy tří lidí s autismem: Američanky doktorky zoologie Temple Grandinové, českého studenty gymnázia Jiřího a Jany-ženy ve středních letech, která byla po celý život odkázána na pomoc druhých a nikdy se jí nedostalo speciální péče s ohledem na druh jejího postižení a specifické potřeby s ním související. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diagnostika specifických poruch učení a chování a ovlivnění vývoje dětí s těmito poruchami
Veselá, Zdeňka ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Nejedlá, Dana (oponent)
Tato práce se zabývá diagnostikou a nápravou specifických poruch učení a chování. Je určena rodičům a vychovatelům dětí s těmito poruchami. Východiskem této práce je skutečnost, že specifické poruchy učení se nemusejí projevovat jen v oblasti tzv. školních dovedností (čtení, psaní, počítání), ale velice často se projevují i v jiných oblastech, jako např. v oblasti smyslů (poruchy zraku, sluchu), které mohou být zároveň příčinou školní neúspěšnosti a problémů v osvojování si učiva dětmi. Zabývá se také možnými poruchami chování a problémy v sociální a emocionální oblasti vyplývajícími z obtíží dětí se specifickými poruchami učení. Cílem je vést rodiče a vychovatele k aktivní pomoci dětem v překonávání těchto obtíží a nedostatků. Poskytuje jim proto nejen základní informace o povaze specifických poruch učení a chování, jejich diagnostice a projevech v dílčích oblastech, ale i konkrétní náměty a nápady na aktivity směřující k podpoře dětí se specifickými poruchami učení a chování, reedukaci a kompenzaci jejich obtíží. Vychází totiž i z přesvědčení, že cesta k úspěšné nápravě specifických poruch učení a chování je z velké míry závislá i na práci rodičů a vychovatelů, kteří s dítětem mohou trávit delší čas než speciální pedagogové a jiní odborníci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Podmínky integrace dětí se specifickými potřebami v Junáku
Hyková, Alžběta ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Práce s názvem Podmínky integrace dětí se specifickými potřebami v Junáku se věnuje tomu, jaké podmínky pro integraci dětí se specifickými potřebami nabízí český skauting. Zabývá se jak tím, jak vhodné podmínky pro integraci těchto dětí nabízí Junák jako největší skautská organizace v ČR, tak tím, jak probíhá integrace v samotných skautských oddílech. Práce seznamuje s pojmy integrace a inkluze, krátce se zabývá neformálním vzděláváním i tím, proč by mělo být otevřené všem dětem bez rozdílu. Významná část práce se věnuje českému skautingu včetně jeho základních principů a skautské metody, kterou při práci s dětmi využívá. Podmínkami integrace dětí se specifickými potřebami v Junáku se pak práce zabývá jak teoreticky, tak prakticky. Součástí je kvalitativní výzkum realizovaný formou rozhovorů s vedoucími skautských oddílů, kde je integrované dítě s postižením. Tento výzkum poskytuje náhled do průběhu integrace dětí s postižením v jednotlivých skautských oddílech. Dozvídáme se, jak jsou děti v oddíle začleněné, jaké nároky klade integrace na vedoucí oddílů a co jim v jejich práci pomáhá, jaké přínosy a negativa má z pohledu vedoucího začlenění pro samotné dítě, pro vedoucí i pro celý oddíl. Z toho pak autor vyvozuje, co zlepšuje a co naopak zhoršuje podmínky pro integraci dětí se specifickými potřebami do...
Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze waldorfskou pedagogiku využít ve skautském oddíle?
Vondrušková, Josefína ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Téma mé práce zní: Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze využít waldorfskou pedagogiku ve skautském oddíle? Proto se snažím ve své práci porovnat přístup Steinerovi pedagogiky a skautingu k výchově dětí. Cílem mé práce je nalézt shodné prvky a rozpory obou přístupů a tím zjistit, jestli je možné aplikovat waldorfský přístup do skautských oddílů. Ve své práci čerpám především z dlouholetých zkušeností s vedením skautského oddílu a v oblasti waldorfské pedagogiky především z teoretických znalostí nalezených v dostupné literatuře. Zabývám se lehce současnými požadavky na volný čas dětí, protože mou prací se zároveň snažím nalézt možnost modernizace skautské výchovy tak, aby byla zajímavá i pro současné děti. Jednu z možnosí vidím právě ve využití této pedagogiky. Po určení požadavků na volnočasové aktivity se snažím komplexně charakterizovat skautskou metodiku, jednotlivé důležité oblasti pro praxi. Stejným způsobem popisuji waldorfskou pedagogiku a antroposofický přístup k výchově. V poslední kapitole pak porovnávám oba přístupy, shodné momenty a rozdíly. Docházím k závěru, že oba přístupy si v základním pojetí neodporují, obě výchovy se snaží vychovat jedince ke svobodě a osobitosti ve všech čtyřech dimenzích člověka (psychologická, biologická, sociální a spirituální). Přestože...
Výchova dětí s ANHD
Lukášová, Michaela ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Klímová, Olga (oponent)
Má bakalářská práce se zabývá problematikou ADHD u dětí především z pedagogického hlediska a snaží se podat výčet nejpoužívanějších metod práce a přístupu k hyperkinetickým dětem. ADHD je vývojová porucha, která je spojena s četnými problémy. Projevuje se nadměrnou nesoustředěností, hyperaktivitou a impulsivitou. V teoretické části jsou popsány hlavní problémy, které se mohou s ADHD pojit a způsoby jejich řešení či předcházení. Postup je následující : od obecného vysvětlení a popsání ADHD s jeho typy, příčinami, příznaky a souvisejícími problémy se přechází k hlavním oblastem pomoci : diagnostice, metodám práce ve škole, psycho-farmakoterapii i alternativním metodám. Praktická část se soustředí na porovnání praktických zkušeností z dotazníkového šetření s teoretickými poznatky především v těchto oblastech: diagnóza ADHD, způsoby léčby a metody práce s dětmi s ADHD, včetně nejoptimálnějších přístupů při výuce a zájmových kroužků. Hyperkinetické děti jsou často neprávem považovány za méně inteligentní nebo roztržité, jejich neobvyklé chování je však ve většině případů důsledkem poruchy. Tyto projevy mohou být při včasné diagnóze a správném přístupu potlačeny na minimum. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.